Persillesovs giftig ?
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 23-10-06 12:04

Mojn !

Er det gammel overtro, eller er der noget om, at man ikke må bruge
persillesovs (opbagt) der har stået 1-2 dage i køleskabet.
---- og hvorfor ikke ??
Med venlig hilsen
Hans

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-10-06 13:27

"Hans Mikkelsen (slet SAUC3)" <bkfoto3@SAUC3mail.dk> skrev i en meddelelse
> Mojn !
>
> Er det gammel overtro, eller er der noget om, at man ikke må bruge
> persillesovs (opbagt) der har stået 1-2 dage i køleskabet.

- der er vist persillen og ikke sovsen, der gør det. Den har været oppe før
men jeg husker ikke den præcise forklaring, men det handler vist om et
protein persillen afgiver, når den gen-opvarmes. Løs problemet ved at lave
en skål sovs og put persille i efter behov

ras

Fra : Dorthe

Dato : 23-10-06 14:06

Er der ikke noget med at det er ok hvis den kommer rigtigt op at koge igen??

/D

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 23-10-06 14:13

"Dorthe" <dorthe.moeller@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der ikke noget med at det er ok hvis den kommer rigtigt op at koge
> igen??
>
> /D

Hvis sovsen bliver varmet ordentligt op og helt igennem, så har dt ikke
noget at sige !!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-10-06 15:23

Dorthe skrev:

> Er der ikke noget med at det er ok hvis den kommer rigtigt
> op at koge igen??

Nej, se sidste afsnit på <http://da.wikipedia.org/wiki/Persille>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-06 11:30

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:ehij88$4hk$1
@minji.szn.dk:

> Nej, se sidste afsnit på <http://da.wikipedia.org/wiki/Persille>.

Wiki'en tager fejl.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005212/side22_23.asp

"Cl. botulinums toksin er ekstremt giftigt, idet indtagelse af selv meget
små mængder kan være dødelig. Toksinet er følsomt for opvarmning og vil
blive inaktiveret ved kogning i 10 minutter."

Man skal være opmærksom på at der her tales om selve giften. Man skal ikke
tage fejl af E, B og F bakteriens SPORER, der ikke kan tåle opvarmning over
80 grader.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-10-06 14:16

Hans Mikkelsen (slet SAUC3) wrote:

> Er det gammel overtro, eller er der noget om, at man ikke må bruge
> persillesovs (opbagt) der har stået 1-2 dage i køleskabet.
> ---- og hvorfor ikke ??

Problemet med persillesovs er at der på frisk persille findes nogle
jordbakterier som under de rette forhold laver nogle temmelig farlige
toksiner (gift).

Når man laver persillesovs, kommer man typisk den hakkede persille i lige
inden serveringen. Dermed får man ikke slået disse bakterier ihjel. På dette
tidspunkt er der ikke ret mange af dem, så det er der ikke noget farligt
ved.
Men når man så køler sovsen af går den igennem det temperaturområde hvor
disse bakterier har det bedst og derfor formerer sig i meget stort tal.
Samtidig laver de også de føromtalte toksiner, der vel at mærke ikke
forsvinder selvom man koger sovsen igen.

Så derfor, ud med resten af persillesovsen :-/

Ebbe

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 24-10-06 09:24

Det er ikke rigtigt. Toksinerne forsvinder ved kogning i et par minutter.

Men sovsen skal koge, man må ikke nøjes med at lune den. Det er det samme
med rester af spinat og grønlangkål.

Hilsen
Peter

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 24-10-06 09:43

Peter Løhde Svarre skrev:
> [...]
>
> Men sovsen skal koge, man må ikke nøjes med at lune den. Det er det samme

Kan du dokumentere dette?

Uanset hvor jeg har ledt, og sågar i lærebøger i mikrobiologi, så står
der at de sporedannende jordbakterier, såsom clostridier, kan overleve
kogning og temperaturer vel over 120 grader. Endvidere står der, at de
giftstoffer der dannes ikke kan inaktiveres ved almindelig kogeplade-varme.

Hilsen
Jesper

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 24-10-06 15:44

Det er jo nitrit der dannes som følge af jordbakterierne og nitritten
neutraliseres ved kogning et par minutter.

Hilsen
Peter

Fra : Q

Dato : 24-10-06 21:03

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er jo nitrit der dannes som følge af jordbakterierne og nitritten
> neutraliseres ved kogning et par minutter.

Nej!... Nitritten kan hæmme forskellige typer clostridiers vækst ( f.eks
bruger man det i pålæg bla. for at hindre vækst af cl. botulinum, og i ost
tilsættes ofte nitrat som nedbrydes til nitrit og hæmmer smørsyrebakteriers
udvikling ellers normalt får osten til at "puste" )

/peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-06 14:49

Peter Løhde Svarre skrev:

> Toksinerne forsvinder ved kogning i et par minutter.

På <http://www.cfsan.fda.gov/~mow/chap2.html> står der bl.a.:

»The toxin is heat labile and can be destroyed if heated
at 80°C for 10 minutes or longer.«

Mvh,

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-10-06 10:10

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> På <http://www.cfsan.fda.gov/~mow/chap2.html> står der bl.a.:
>
> »The toxin is heat labile and can be destroyed if heated
> at 80°C for 10 minutes or longer.«
>
> Mvh,

Javel ... jeg koger godt nok aldrig min persillesovs så længe. Så er den
død *S* Tror jeg nøjes med at lave de 2 dl sovs der skal til og så ikke
mere

Hilsen Jesper

Fra : Joan

Dato : 23-10-06 20:34

Hans Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> Er det gammel overtro, eller er der noget om, at man ikke må bruge
> persillesovs (opbagt) der har stået 1-2 dage i køleskabet.

Det er rigtigt, at persillesovs, man koger op igen, kan udvikle en form
for giftstof. Problemet er dog til at overse, i og med det kun er meget
små børn (under 1 år) der kan blive dårlige af det, andre har det
ikke nogen mærkbar effekt på.

Vh Joan

Fra : Joan

Dato : 23-10-06 20:35

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-10-06 21:33

"Joan" <Frusoerensen@gmail.com> writes:
> [...]
>for giftstof. Problemet er dog til at overse, i og med det kun er meget
>små børn (under 1 år) der kan blive dårlige af det, andre har det

Tjaa... det har der jo været delte meninger om, også i denne gruppe. Jeg
har nu grundlæggende den holdning, at der ikke er nogensomhelst grund til
at indtage flere giftstoffer end højest nødvendigt. Jeg smider med andre
ord de (få) rester pesillesovs ud, der kan være efter et godt måltid. Jeg
kunne f.eks. heller ikke drømme om at spise grønne kartofler (der
indeholder et andet giftstof, solanin, tror jeg nok). Ikke fordi jeg tror
at hverken jeg eller familien bliver syge af det, men vi får sgu så meget
andet skidt ind, så der er ingen grund til selv at fylde på.
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 24-10-06 05:36

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at hverken jeg eller familien bliver syge af det, men vi får sgu så meget
> andet skidt ind, så der er ingen grund til selv at fylde på.
Hejsa

Jeg vil nu også holde på ikke at indtage flere giftstoffer end højst
nødvendigt, men det skulle heller ikke ske om man blot koger sovsen op med
persillen i når man laver den, og straks efter endt måltid kommer den i
køleskabet. Ikke noget d at lade den stå på bordet og køle helt ned, men i
køleskabet med det samme (man er færdig med at spise). Næste aften koger man
den så godt igennem igen, og så skulle der ikke være noget der.

Al mad skal jo indenfor 3 timer være nede på max. 10* grader !! - HVis det
efterfølgende skal skal spises af igen.

Vh
Jette-Kirsten

Fra : The MIp

Dato : 24-10-06 09:53

"Hans Mikkelsen (slet SAUC3)" <bkfoto3@SAUC3mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er det gammel overtro, eller er der noget om, at man ikke må bruge
> persillesovs (opbagt) der har stået 1-2 dage i køleskabet.

Underlig nok skriver fødevarestyrelsen om persillesovs - at problemmet er
nitrit - og det bør man derfor ikke
http://www.altomkost.dk/madtildig/Hvad_er_der_i_maden/Uoenskede_stoffer/Nitrat/forside.htm

øvrige nævner kun jordbakterier ex.

Suhr's husholdningsseminarium - at problemmet er patogene jordbakterier - og
ved en lang række hygiejne tiltag - kan man godt genopvarme.
http://www.suhrs.dk/SporgSuhrs.nsf/0/0684bc1f36fa082dc12571e7002edbcd?OpenDocument&Click

Arla - længe opvarmet persille intet problem - næsten rå i lun sovs med
langsom nedkøling er gode vækstbetingelser for jordbakterier hvis toxiner
ikke nedbrydes ved genopvarmning
http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/kan-jeg-genvarme.html

Jeg vil også fremover overveje hvor dybe lommer jeg vil lave når jeg prikker
persille og hvidløg i lammekølle.

- the mip

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-06 10:14

Hans Mikkelsen <bkfoto3@SAUC3mail.dk> (slet SAUC3) wrote in

> Er det gammel overtro, eller er der noget om, at man ikke må bruge
> persillesovs (opbagt) der har stået 1-2 dage i køleskabet.

Det er på ingen måde gammel overtro! Jeg vil godt starte med at
understrege at kold persillesovs er en potentiel dræber, og den er ikke
aldersracist: Den dræber alle, babyer, pensionister og hvad der måtte
ligge der imellem.

> ---- og hvorfor ikke ??

Clostridium Botulinum er den store fare.

Andre har helt eller delvist dækket emnet, men jeg vil nu kort opsummere
alligevel:

Clostridium Botulinum er en almindeligt forekommende jordbakterie. Den
forekommer således i stortset alle fødevarer i ganske små mængder. Den
udgør ikke i sig selv en væsentlig fare for dyr og mennesker. Den har dog
en grim vane: Den producerer den ekstremt giftige nervegift botulinum
toxin, i små mængder. Sålænge bakterien kun findes i små mængder, er der
ingen grund til bekymring.

Faren opstår først hvis man giver bakterien ideelle vækstbetingelser, så
den kan formere sig kraftigt og mængden af botulinum toxin kan nå
livstruende mængder.

Ideelle vækstbetingelser er:

Omgivelserne må ikke være for salte eller for sure, fugtigheden skal være
høj, omgivelserne skal være anaerobe (iltfri) og temperaturen skal ligge
mellem 3 og 48 grader (Der er forskellige typer af Clostridium bakterien,
og intervallet dækker dem alle).

Under disse forhold vil bakterien vokse eksplosivt. Forholdene passer
perfekt på en persillesovs.

Den eneste sikre måde at fjerne giften på, er ved kogning i 10 minutter.

Forgiftningssymptomerne starter et halvt til 2 døgn efter indtagelse og
er kvalme, opkast, diarré efterfulgt af lammelser og synsforstyrrelser. I
halvdelen af forgiftningstilfældene indtræder døden efter 3-6 dage,
typisk når lungefunktionen lammes. Der kan behandles med modgift.

Så det er en farlig fætter, der skal tages alvorligt.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005212/side22_23.asp
http://www.biosite.dk/leksikon/botulinum-toxin.htm

Giften er iøvrigt så kraftig at den tilsyneladende kan slå rynker ihjel
Ihvertfald bruges den i kosmetik til udglatning af rynker.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-06 06:08

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message
> [...]
> typisk når lungefunktionen lammes. Der kan behandles med modgift.
>
> Så det er en farlig fætter, der skal tages alvorligt.

Men er nogen døde af botulisme-toxiner de seneste årtier - det var da
høstsild saltedes med for lidt salt?

Persille har vist aldrig gjort nogen syg andet end lidt diarre hvis
persillesovs stod varmt natten over

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-10-06 10:38

Bo Warming skrev:

> Persille har vist aldrig gjort nogen syg andet end lidt diarre hvis
> persillesovs stod varmt natten over

Har du lyst til at prøve?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, oct. 2006

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-06 18:26

Ole Larsen wrote:

> Har du lyst til at prøve?

Prøve hvad? Jeg har spist genopvarmet persillesovs flere gange, end jeg kan
huske - uden at blive syg. Hvor mange dokumenterede sygdomstilfælde eller
dødsfald pga. denne "fare" kan du referere til, Ole Larsen?

Skal vi gætte på, det er farligere at gå fra sin gadedør til sin bildør om
morgenen, når man skal på arbejde?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-10-06 10:36

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
>
> Giften er iøvrigt så kraftig at den tilsyneladende kan slå rynker ihjel
> Ihvertfald bruges den i kosmetik til udglatning af rynker.

Ja, måske kan man tilføje:

Fordi persille er fintløvet og vokser lavt, er den ret inficeret og svær
at gøre ren.
Så: Kog med (for at dræbe bakterierne, der danner giften) hvis der skal
gemmes. Gem ikke hvis ikke kogt med i første omgang - løb ikke an på at
10 min senere kogning kan inaktivere giften.... Så man dør af noget andet...

Fra : Max

Dato : 27-10-06 11:01

Hej Ole

> Fordi persille er fintløvet og vokser lavt, er den ret inficeret og
> svær at gøre ren.

Et spørgsmål er så om moderne supermarkedspersille
nogen sinde har været i nærheden af jord ?

Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-10-06 12:06

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in news:4541d8e4$0$2110
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej Ole

> Et spørgsmål er så om moderne supermarkedspersille
> nogen sinde har været i nærheden af jord ?

Jordbakterier er almindeligt forekommende stortset alle steder. Det der gør
bl.a. Persillesovsen speciel er at den kan give optimale vækstbetingelser,
og så er det næsten ligegyldigt hvor lille mængden af bakterier er. De
formerer sig eksplosivt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-06 18:22

Kent Oldhøj wrote:

> Så det er en farlig fætter, der skal tages alvorligt.

Godt så. Hvor mange dokumenterede dødsfald i DK sidste år pga. denne
overhængende fare, der tilsyneladende skal tages meget alvorligt? Hvor mange
i Europa? Hvor mange i hele verdenen?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-10-06 11:31

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> typisk når lungefunktionen lammes. Der kan behandles med modgift.
>
> Så det er en farlig fætter, der skal tages alvorligt.

Så derfor, hvorfor risikere noget ?
Vi smider alle rester med persille, grønlangkål og spinat ud.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-06 12:23

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Så derfor, hvorfor risikere noget ?
> Vi smider alle rester med persille, grønlangkål og spinat ud.

Man kan også bare smide en håndfuld salt i sovsen, en dl eddike, koge
skidtet i 10 min eller smide det i fryseren istedet for i køleskabet

Bare man gør noget for at hæmme bakterievæksten eller fjerne giften.