Raps
Fra : jane

Dato : 22-10-06 13:33

Jeg kender nogen som spiser dampet raps-blade, og det smager da udemærket,
men... mon det er sundt?
Hvilken vitaminer/mineraler er der i raps, og er der nogen giftige stoffer?

Hvad buskbønner, er det ok. at spise dem rå?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-10-06 16:16

Jane skrev:

> Jeg kender nogen som spiser dampet raps-blade, og det smager
> da udemærket, men... mon det er sundt?

I Zambia er det osse almindeligt at spise raps, men der dyrker man
en særlig storbladet sort.

> Hvilken vitaminer/mineraler er der i raps, og er der nogen
> giftige stoffer?

Mit gæt er at rapsblade indeholder nogenlunde samme næringsstoffer
som andre nærtstående medlemmer af slægten Brassica, som fx kål og
broccoli - måske med lidt højere indhold af sennepsolieglykosider -
og jeg vil på ingen måde være bekymret for at spise rapsblade.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : jane

Dato : 23-10-06 18:26

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:ehg20a$3ci$1
@minji.szn.dk:

> [...]
> broccoli - måske med lidt højere indhold af sennepsolieglykosider -
> og jeg vil på ingen måde være bekymret for at spise rapsblade.
Tak for dit svar

Hvad med buskbønner, eller bønner i det hele taget, er det ok at spise dem
rå?

Sundt eller ikke sundt?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-10-06 18:41

Jane skrev:

> Hvad med buskbønner, eller bønner i det hele taget, er det ok
> at spise dem rå?

Jeg er ikke sikker på at jeg ved hvad buskbønenr er, men det er ikke
generelt ok at spise bønner rå. Mange bønner indeholder lektiner,
som er nogle proteiner der kan fremkalde forgiftning. Lektinerne skal
ødelægges ved kogning før man kan spise bønnerne.

Se fx
http://www.altomkost.dk/madtildig/Hvad_er_der_i_maden/Uoenskede_stoffer/Lektineriboenner.htm
http://biologi.uio.no/plfys/haa/leks/l/lektin.htm

Mvh,

Fra : jane

Dato : 24-10-06 16:19

> [...]
> som er nogle proteiner der kan fremkalde forgiftning. Lektinerne skal
> ødelægges ved kogning før man kan spise bønnerne.

Buskbønner er almindelige grønne havebønner lille buskagtig plante med
mange bønner på.

Ja , det er ikke nemt at vide hvad der er sundt og ikke sundt, men nu
har jeg i flere år spist ca 1/2 Kg rå grønne bønner med bælg og det hele,
og aldrig haft dårlig mave, eller andre symtomer, men måske er de det
lektiner, hvis der lektiner i grønne bønner..skadelige på lang sigt.

Ikke nemt at vide hvad der godt og ikke godt.

--
Venlig hilsen
Jane