Jernbanesveller
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-01 10:41

Kan man stadig købe dem nogen steder? Jeg skal bruge 40-50 stk.

Mvh Maria

Fra : Crane

Dato : 25-06-01 11:51

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> Kan man stadig købe dem nogen steder? Jeg skal bruge 40-50 stk.

Hold dig fra dem, med mindre du vil have forurenet din jord.
De indeholder alverdens kemisk lort + sprøjtegifte som afgives langsomt til
din jord.

Derfor sælger DSB dem kun til firmaer/momsregistrerede (så man har nogen man
kan holde til ansvar)

Jens

Fra : Michael - DK

Dato : 25-06-01 14:56

Hej Maria,

Prøv at se i den blå avis, gul & gratis og lign. Der er mange til salg.

Michael

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9h7125$pvu$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Karlsson

Dato : 26-06-01 01:05

pisset er sundhedsskadeligt

Fra : Dion

Dato : 26-06-01 06:11

Vi har ca 2x4 stk op til naboen pga af højde forskel. disse støder op til
min
terrasse og inde hos dem deres græsplæne. I selve skellet på hans side
er der plantet en hæk som dækker lig nøjagtig hen over disse sveller.
Kan der være nogen problemer her ?

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 26-06-01 06:35

Dion <dion@pc.dk> skrev i en
> [...]
> terrasse og inde hos dem deres græsplæne. I selve skellet på hans side
> er der plantet en hæk som dækker lig nøjagtig hen over disse sveller.

Problemet med jernbanesveller er (ifmo) ikke sprøjtemidler eller
toiletaffald, da dette 'kun' findes på overfladen, og nogle dage med
kraftigt regn skal nok skylle dem 'rene' for disse stoffer...
Derimod er imprægneringen af svellerne et problem. Der anvendtes nogle
tjæreprodukter til imprægnering og cresoler (og andre spændende sager)
herfra er cancerogene... Overfladen af svellerne er ganske givet skyllet så
meget at de ikke afgiver noget af betydning. MEN hvis man begynder at skære
i dem for at tilpasse vil snitfladen kunne afgive ganske store mængder af
disse stoffer, som vi ikke ønsker at få ud i naturen. Derfor hed det også i
Miljøstyrelsens vejledninger (for en halv snes år siden) at der ikke var
nogen grund til at fjerne de sveller som man allerede havde liggende, og at
nye sveller ikke blev betragtet som et problem, når der bar ikke bliver
skåret/boret/etc. i dem.
Derfor er der mange jernbaner der ikke vil sælge dem til private (som jo kan
finde på hvad-som-helst) men kun til entrepenører som har en
ansvarsforsikring der kan dække hvis de behandler svellerne forkert.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-06-01 11:57

> [...]

> i dem for at tilpasse vil snitfladen kunne afgive ganske store mængder af
> disse stoffer, som vi ikke ønsker at få ud i naturen.

Det er altsammen ganske korrekt. Men jeg vil altså stadig gerne have nogle,
og jeg skal nok lade være med at save dem over eller brænde dem.

Mvh Maria