hvilke olier ???
Fra : MLN

Dato : 18-10-06 20:34

Så var det min kone om hjem fra et kursus hvor hun havde lært om råkost
osv...
Her har underviseren så fortalt dem at de bedste olier at stege i er oliven
og kokosolie.
Samtidigt fortæller hun at man aldrig må opvarme rapsolie .....
Was ist das, tænkte jeg så, jeg er da altid blevet indoktrinetret med at
rapsolie var det bedste til alt ....

Nogen der kan komme med noget fornuftigt til emnet da det da er ret
interessant om man fylder sig med giftigheder i god tro eller ej.

Yours
Martin Lynge Nicolaisen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 18-10-06 21:03

MLN skrev:
> [...]
> Samtidigt fortæller hun at man aldrig må opvarme rapsolie .....
> Was ist das, tænkte jeg så, jeg er da altid blevet indoktrinetret med at

Kort uddrag af: <http://www.fadk.dk/artikler-vis.asp?id=37>.

Mættede fedtsyrer
-----------------
De mættede fedtsyrer finder vi særligt i animalsk form i kød og
mælkeprodukter og i vegetabilsk form i kokos og palmeolie. Mættede
fedtsyrer er kendetegnet ved, at de er faste og udmærker sig ved, at de
er meget varmestabile og derfor tåler højere temperaturer end de andre
fedtsyrer. Det mættede fedt er temmelig udskældt og er blevet udråbt til
at være den helt store skurk bl.a. i forhold til for høje kolesterol
niveauer.
Resultatet er en unuanceret stempling af bl.a. smør som et skadeligt
produkt pga. indholdet af mættede fedtsyrer. De mange
blandingsprodukter, margariner og smørbare margariner fremhæves derimod
af medierne for deres kolesterolnedsættende effekt pga. deres større
indhold af flerumættede fedtsyrer. Desværre er de fleste af disse
produkter forarbejdede eller hærdede på en så hårdhændet måde, at de har
mistet denne egenskab og i stedet virker belastende for organismen.
Det vil derfor være fint at være kritisk i sit valg af kilder til det
mættede fedt, og få de gode, uforarbejde kilder ind i den daglige
madlavning som f.eks. god gammeldags kærnet smør og jomfrukokosolie.
Jomfrukokosolie har mange gavnlige egenskaber og udmærker sig ved at
være yderst varmestabil, så den kan tåle opvarmning uden dannelse af
skadelige stoffer. Det er derfor velegnet til stegning og bagning, wok etc.
God gammeldags kærnet smør er også et udmærket fødemiddel, hvis det
indtages i rimelige mængder! Smør indeholder bl.a. smørsyre, der er
befordrende for flere fordøjelsesmæssige funktioner.

Monoumættede fedtsyrer
----------------------
De monoumættede fedtsyrer (også kaldet enkeltumættet fedt) er fedtsyrer,
som adskiller sig fra de mættede fedtsyrer, ved at have en enkelt
dobbeltbinding i kulstofkæden.
Monoumættet fedt findes særligt i olivenolie og rapsolie. Olivenolie
udmærker sig ved at have en kolesterolsænkende virkning (sænker LDL
kolesterol og hæver HDL) og er kendetegnet ved, at den på køl bliver
halvfast og svær at få ud af flasken. Olivenolien er pga. det store
indhold af enkeltumættet fedt ikke så sart som de flerumættede olier og
er derfor efter vores opfattelse den eneste flydende olie, der tåler
forsigtig opvarmning. En af de helt store misforståelser i forhold til
brugen af fedtstoffer til opvarmning, er den massive markedsføring af
rapsolie som sundere end olivenolie i madlavningen pga. dens højere
indhold af flerumættet fedt. Det er korrekt at jo større andel
flerumættet fedt, der er i en olie, desto mere kolesterolsænkende kan
den virke. Problemet er blot at der ved opvarmning af de flerumættede
fedtsyrer, særlig omega-3 fedtsyrerne, dannes skadelige stoffer, de
såkaldte frie radikaler. Så vælger man at få en rapsolie ind i sit
køkken, må den være koldpresset/uraffineret og efter forfatternes bedste
overbevisning, udelukkende anvendes uopvarmet i dressinger.

Se også:

<http://www.altomkost.dk/NR/exeres/2E169BA8-DD96-4E48-9C50-B66F5AB78275.htm?NRMODE=Unpublished>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : The MIp

Dato : 19-10-06 08:55

Først: glimrende indlæg !

Forfatteren er, dog, en del mere bekymret over de såkaldt frie radikaler end
jeg - der ubekymret opvarmer olivenolie til rygepunkt og selvom jeg ikke
selv gør det ret tit, også mener at ex. rapsolie godt kan anvendes til
stegning - man skal bare huske at få nok antioxydanter - hvorfor ex. et glas
rødvin til maden, også derfor, er en god ting :)

Når man ser ex. følgende 2 links kunne man tro forfatteren forveksler raps-
med ex. vindruekerneolie

http://www.diabetes.dk/wm2494
http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/hvilke-olier-er-bedst-til.html

- the mip

Fra : Peter Westh

Dato : 19-10-06 09:50

"MLN" <martin@SLETDETTEmln.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der kan komme med noget fornuftigt til emnet da det da er ret
> interessant om man fylder sig med giftigheder i god tro eller ej.

Hvem var kursusudbyderen?

/P