Grillpande - maden sidder fast
Fra : Inger

Dato : 18-10-06 16:35

Hejsa

Min elskede firkantede grillpande med riller er vist ved at være kaput
Maden sidder simpelthen fast, selvom jeg pensler kødet med lidt olie
inden det kommer på.

Er der nogen der har et par tips, der kan få den til leve lidt længere?
Har ikke råd til en ny, og den var bare SÅÅÅ GOOO...

Den bliver vasket med vand og sæbe efter hver brug, det stod der på den
at man skulle, eller også var det dét de fortalte i Imerco da vi købte
den. Det husker jeg ikke...

Mvh. Inger

Fra : Bagmanden

Dato : 18-10-06 16:53

Inger wrote:
> Min elskede firkantede grillpande med riller er vist ved at
> være kaput Maden sidder simpelthen fast...

Hvis den er af "slip-let" typen, kan den vaskes med sæbe, men
hvis den er af støbejern, stål mv., så kan den ikke!

Hvis det er en ubehandlet overflade kan du prøve følgende:
Kog din pande af i masser af salt og vand til den er helt kogt
tør. Fjern salt og tag en stålsvamp/børste og fjern det evt.
sidste der måtte sidde på bunden og rillerne.

Gentag om nødvendigt!

Når du er sikker på at der ikke er mere der sidder fast på bunden
tager du noget olie og varmer panden op med høj varme indtil det
begynder at ryge godt.
Tag panden af og lad den køle ned med olien i indtil den er kold.

Fjerne overskydende olie med noget køkkenrulle.

Din pande skulle nu gerne være coated, og husk nu at rense med
varmt vand og ikke med sæbe, OG først når panden er håndvarm.

Er din pande coated kan du ikke bruge ovennævnte metode, og det
eneste der er at gøre at at vaske den af med sæbe og evt. smøre
den med lidt olie. - Hvis dette ikke virker, er det ud pan panden
og købe en ny.

--
F.B.

Fra : Inger

Dato : 18-10-06 17:21

Bagmanden skrev:

> Hvis den er af "slip-let" typen, kan den vaskes med sæbe, men
> hvis den er af støbejern, stål mv., så kan den ikke!

Ja, hvad kan man lære af det? At de ikke er alvidende i Imerco! Den
har ikke nogen belægning, den er helt "rå". Men de sagde da jeg købte
den, at den skulle have sæbe...

> [...]
>
> Din pande skulle nu gerne være coated, og husk nu at rense med
> varmt vand og ikke med sæbe, OG først når panden er håndvarm.

mange tak, det vil jeg prøve

Mvh. Inger

Fra : Misty

Dato : 19-10-06 14:50

Hvis du ender med at skulle ud og købe en ny, så kan jeg anbefale
ScanPans grilleplade (ikke pande) - Den er lidt større, aflang og flad
m. grillriller og er indtil videre den bedste grillpande jeg nogensinde
har ejet...

Jeg har den som regel med når jeg er ude og kokkerere for andre og det
ender altid med at halvdelen af selskabet ender i køkkenet for at få
lov til at være Grill-Bill der vender div. ting på den...

Jeg fandt min på tilbud til omkr 299,- i en isenkræmmer, men ved at
en af mine andre madvenner der også havde forelsket sig i den, netop
har fundet den som 2. sort. hos en isenkræmmer i Glostrup til omkr
79,-

Den ser sådan her ud:
http://www.homecouture.com.au/index.cfm?event=product&idProduct=4876&cursor=12&idSubOption=137

Når den har været helt sodet (nærmest forkullet) efter store
grill-raids, så har jeg blot stilt den i blød i noget varmt vand
(sikkert med lidt sulfo i) og så har skidtet selv sluppet efter et par
timer... Jeg har ikke haft nogen problemer med den, a la de
ScanPan-problemer der har været oppe og vende i andre tråde...

:) Misty-Grill-Bill

Fra : Padre

Dato : 20-10-06 09:27

Misty skrev:
> [...]
> ScanPans grilleplade (ikke pande) - Den er lidt større, aflang og flad
> m. grillriller og er indtil videre den bedste grillpande jeg nogensinde

Hvis man har en weber kulgrill, kan jeg anbefale at anskaffe
grillpladen af støbejern

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=15&produkt=1869

Udover at bruge den i grillen, kan man også lægge den på sit komfur.
Den har grill-riller på den ene side, og er flad på dne anden.

--
padre

Fra : Padre

Dato : 20-10-06 09:34

Padre skrev:
> Udover at bruge den i grillen, kan man også lægge den på sit komfur.

Eh - hvis man ligesom jeg har gaskomfur.

--
padre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-06 10:27

Padre wrote:

> Hvis man har en weber kulgrill, kan jeg anbefale at anskaffe
> grillpladen af støbejern
>
> http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=15&produkt=1869

Har du prøvet at lavet pizza på den ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Padre

Dato : 20-10-06 12:17

> Har du prøvet at lavet pizza på den ?

Ja, og resultatet var forfærdeligt. Til gengæld laver weber også en
pizzasten, som har samme mål som støbejernspladen, og som derfor
passer i den rist, som man lægger støbejernspladen. LVE forhandler
åbenbart ikke pizzastenen mere. Den sten kan man også bruge i sin
ovn, det gør jeg i hvert fald, og den giver fine pizzaer.

--
padre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-06 12:21

Padre wrote:

> [...]
> åbenbart ikke pizzastenen mere. Den sten kan man også bruge i sin
> ovn, det gør jeg i hvert fald, og den giver fine pizzaer.

Det lyder også som en bedre løsning.
Har selv overvejet 4 keramikfliser fra et byggemarked.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Padre

Dato : 20-10-06 14:01

Christian B. Andresen skrev:

> Det lyder også som en bedre løsning.
> Har selv overvejet 4 keramikfliser fra et byggemarked.

Weber pladen er bestemt en god løsning. Fsva de 4 fliser overvejede
jeg selv samme løsning, men jeg kom frem til, at man ville skulle have
et eller andet, der holdt dem sammen, så de ikke kunne forskubbe sig,
når man lagde pizzaen på. Da en weber flise er ret stor, og ikke var
særlig dyr hos lve, som ikke er så langt fra, hvor jeg bor, valgte
jeg i stedet den, og det har jeg ikke fortrudt.

--
padre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-06 14:08

Padre wrote:

> [...]
> særlig dyr hos lve, som ikke er så langt fra, hvor jeg bor, valgte
> jeg i stedet den, og det har jeg ikke fortrudt.

Mange tak

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Misty

Dato : 20-10-06 14:28

> Eh - hvis man ligesom jeg har gaskomfur.

Den fra ScanPan har jeg brugt både på gaskomfur, alm. gammeldags
el-komfur samt glaskeramisk komfur... No problem!

:) Misty

Fra : Bagmanden

Dato : 20-10-06 14:34

Inger wrote:
> Min elskede firkantede grillpande med riller er vist ved at
> være kaput

Hej Inger

Hvordan går med redningsaktionen?

--
F.B.

Fra : Inger

Dato : 21-10-06 11:29

Bagmanden skrev:

> Hej Inger
>
> Hvordan går med redningsaktionen?

Grundet den daglige travlhed og stress er forsøget endnu ikke gjort.
Derfor måtte vi i går stege vores fredags bøf på en almindelig pande.
Det blev IKKE lækkert. Den tefalbelagte pande kunne slet slet ikke opnå
samme temperatur som den rillede stålpande, så de var helt rå indeni
efter samme stegetid som jeg plejer at bruge Kan ellers godt lide
røde bøffer, men dette her var i overkanten.

Så redningsforsøget skal helt sikkert iværksættes her til eftermiddag...

Mvh. Inger

Fra : ASKF

Dato : 22-10-06 18:00

Inger ytrede sig i <4539f658$0$49200$14726298@news.sunsite.dk> med
dette:

> [...]
>efter samme stegetid som jeg plejer at bruge Kan ellers godt lide
>røde bøffer, men dette her var i overkanten.

Tip: Når du presser lidt oven på en bøf og saften der trænger op er rød,
så er bøffen ikke færdig. Så snart saften er klar er bøffen færdig og
stadig rød.

>Så redningsforsøget skal helt sikkert iværksættes her til eftermiddag...

Held og lykke til.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Inger

Dato : 22-10-06 18:45

ASKF skrev:
Snip

> Tip: Når du presser lidt oven på en bøf og saften der trænger op er rød,
> så er bøffen ikke færdig. Så snart saften er klar er bøffen færdig og
> stadig rød.

Det ved jeg Men det faldt mig ikke et øjeblik ind at det ville tage
meget længere tid at stege bøfferne på den pande end det plejede på
grillpanden. Bøfferne havde nemlig nogenlunde samme tykkelse som dem vi
plejer at købe.

> Held og lykke til.

Tak Så er det gjort. Fik ikke det alt det sorte af, det sad for godt
fast, men langt det meste. Har dog ikke testet panden endnu, for der er
ikke liiige råd til bøffer på denne tid af måneden Men vi glæder os
til at teste, og jeg skal gerne poste resultatet

Mvh. Inger

Fra : Bagmanden

Dato : 22-10-06 19:57

Inger wrote:
> Så er det gjort. Fik ikke det alt det sorte af, det
> sad for godt fast, men langt det meste. Men vi glæder os til at
> teste, og jeg skal
> gerne poste resultatet

Ikke snyde
Tag lidt brun sæbe og fordel det ud over bunden af gryden og lad
det stå et døgns tid!
Tag en ståluldsvamp og kør stille og roligt med et let tryk
indtil du ikke længere føler nogen modstand.

Brænd gryden/panden af i olie, som tidligere beskrevet.

Vores støbejernsgryder og pander får sådan en tur når og hvis
maden er brændt på.
Vores pandekagepande får turen en gang imellem og ingen
pandekager brænder på og heller ikke de første, som det ofte ses!

--
F.B.