ingefær
Fra : Helle

Dato : 18-10-06 14:12

Hvordan opbevare man bedst frisk ingefær?
mvh
Helle

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-06 14:22

Helle skrev:

> Hvordan opbevare man bedst frisk ingefær?

Tørt og ved stuetemperatur, eller lidt derunder, i grøntsagsskuffen.

Hvis opbevaringen er for fugtig (fx hvis man bruger film eller en
platikpose), spirer rodstokken, og hvis der er for koldt (køleskab),
får man hurtigt problemer med skimmelsvamp eller råd.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Emilsen

Dato : 18-10-06 19:13

Helle kom med følgende:
> Hvordan opbevare man bedst frisk ingefær?

Hej Helle

Det bedste er et passende lille rengjort glas (f.eks. fra
kapers). Heri kommes de skrællede rodknolde, og der efterfyldes
med en tør sherry. Opbevares i køleskab.

Ingefærknoldene smager i de næste 3-6 mdr. næsten som de friske.
Sherryen tager smag af ingefærren, og er velegnet til
sammenkogte retter, f.eks. forloren skilpadde.

En anden mulighed er dybfrysning. Det har jeg aldrig prøvet,
idet knoldene er tilgængelige året rundt til små penge.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-10-06 06:00

Emilsen skrev:

> En anden mulighed er dybfrysning. Det har jeg aldrig prøvet, idet
> knoldene er tilgængelige året rundt til små penge.

I plastpose i fryser. Når der skal bruges noget, rives på rivejern
(uoptøet). Resten i fryser igen.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Misty

Dato : 19-10-06 15:32

Hey Helle

Jeg gør lige som Ole... -I fryseren med den ingefær jeg nu måtte
have i overskud, når jeg har lavet en spandfuld af min fantastiske og
berygtede kokos-thai-suppe...! ;)

Jeg må dog indrømme at jeg har haft en stor portion frisk ingefær
liggende i kølekabet sommeren over (der var ikke mere plads i fryseren
- må købe en kumme fryser snart!). Den ingefær, som nu har ligget
flere mdr. i køleskabet, ligger i den oprindelige bakke som den er
købt i... blot har jeg fjernet plastfilmen, for at forhindre kondens
og senere udvikling af mug - Det tørre dem lidt ud, når de får lov
at ligge så længe... men hellere lettere dehydreret end muggen!

A. M. Rosengaard A/S som importerer og forhandler div. frugt og grønt
en gros, anbefaler: 8-10 dage i køleskabet

Gourmethaven.dk skriver om opbevaring af ingefær:
Ingefær kan opbevares 2-3 måneder ved ca. 12-14 °C og 85-95% relativ
luftfugtighed. I kortere tid kan den opbevares ved stuetemperatur, men
den vil begynde at spire eller tørre ud i løbet af et par uger.
Ingefær bør ikke opbevares ved temperaturer under 12 °C. Dog kan
ingefær fryses nogle måneder og bruges i gryderetter.

:) Misty - der for nylig fik en fantastisk hjemmelavet ingefær-is ovre
på sin lokale italienske restaurant! -Mmmmmm...

Fra : Joachim Aagaard

Dato : 19-10-06 16:05

"Misty" <mistymiss@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hey Helle

Jeg gør lige som Ole... -I fryseren med den ingefær jeg nu måtte
have i overskud, når jeg har lavet en spandfuld af min fantastiske og
berygtede kokos-thai-suppe...! ;)

Og kunne vi så ikke lige få opskriften på den "berygtede" thaisuppe
Hilsen Joachim

Fra : Misty

Dato : 20-10-06 14:18

Joachim Aagaard wrote:
> Og kunne vi så ikke lige få opskriften på den "berygtede" thaisuppe
> Hilsen Joachim

Hehehe... Jeg kan se at et enkelt lille ord er faldet ud af
sætningen... "en spandfuld af min fantastiske, berygtede og HEMMELIGE
kokos-thai-suppe...!" ;p *ggg*

Men jeg laver den gerne på request...!

;) Misty

Okayyy så ...Du kan få ingredienslisten og så selv justere til dine
smagsløg:

Det spiselige: Kokosmælk (ikke light), vand, kylling, kyllingefond
eller terning, lime eller citronsaft, fiskesauce, frisk koriander,
champignon, tomat, sød chilisauce (en hel del), panang curry paste
(pas på - alt efter fabrikanten kan det være djævle stærkt), evt.
frisk chili (hel eller hakket) og lidt ketchup hvis du vil justere
farven... Den hemmelige ingrediens er... tadaaaaa: sukker! :)

Det "uspiselige"/smagsgiverne: Citrongræs (frisk), Kaffir limeblade
(igen frisk/frossen er bedst), ingefær eller galangalrod, hel sort
peber

Den er bedre dagen efter... og til tider også en del stærkere, alt
efter om der er kommet chili i... so be warned!

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-10-06 15:09

Misty wrote:

> Okayyy så ...Du kan få ingredienslisten og så selv justere til dine
> smagsløg:

Med et par enkelte udskiftninger ligner den, den thai-inspirerede
fiskesuppe, vi laver en gang imellem.

Og for dem, der ikke har gættet det: kyllingefond og kylling skiftes ud med
fiskefond og fiskestykker/hummerhaler/rejer.

Ebbe

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 21-10-06 07:11

Misty wrote:
> [...]
>
> Det "uspiselige"/smagsgiverne: Citrongræs (frisk), Kaffir limeblade
> (igen frisk/frossen er bedst), ingefær eller galangalrod, hel sort

Tom Ka (Gai)?

--
¸.·´¯)

Fra : Misty