Chokolate chip cookies a la Føtex
Fra : MetteM

Dato : 18-10-06 10:05

Hej NG.

Jeg leder efter en opskrift på chokolate chip cookies (CCC) der minder om
dem man kan købe ved bageren i Føtex.
Når man googler på CCC kommer er mange opskrifter frem, men de minder alle
sammen om hinanden, og det er ikke den rigtige.
CCC fra Føtex har ligesom et indre der skal "tygges" lidt, lidt som det
hvide i en toblerone, og jeg har ikke lige umiddelbart et dansk ord for det,
men tror måske "chevy fudge" er der hen ad.
Håber jeg har gjort mig forståelig, ellers kan jeg varmt anbefale at købe
Føtex' CCC; de er dælme dejlige!

Er der nogen der ligger inde med en opskrift på sådan nogle?

/Mette

Fra : Dorte Klerke

Dato : 18-10-06 10:44

"MetteM" <mette@-detteskalaltsåfjernes-marmet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Føtex' CCC; de er dælme dejlige!
>
> Er der nogen der ligger inde med en opskrift på sådan nogle?

Hej jeg har godt nok ikke en opskrift på præcis dem, men kan da være det
bare er vores Føtex (og bilka), der er uheldige, de er i hvert fald tørre,
som knækbrød og ikke så lækkert "tyggegummiagtig", som jeg godt kan li.
Jeg havde engang en opskrift på nogle, men den er vist pt. væk, skal vist
have fundet den frem engang ;)

Dorte

Fra : MetteM

Dato : 18-10-06 11:51

"Dorte Klerke" <dorte@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> som knækbrød og ikke så lækkert "tyggegummiagtig", som jeg godt kan li.
> Jeg havde engang en opskrift på nogle, men den er vist pt. væk, skal vist

Tyggegummi-agtig; lige det ord jeg ledte efter!
Og kan da godt være vi er heldige, for tørre er de i hvert fald ikke.

Men desværre ingen opskrift, hva'?
- jeg må lede videre...

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 18-10-06 12:39

MetteM skrev:
> [...]
> Føtex' CCC; de er dælme dejlige!
>
> Er der nogen der ligger inde med en opskrift på sådan nogle?

Mon ikke tricket ligger i at hive dem ud af ovnen på det rette
tidspunkt? Hvad med at bruge den bedste opskrift, du kender,
og så tage dem ud af ovnen lidt før?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 20-10-06 20:41

>Er der nogen der ligger inde med en opskrift på sådan nogle?
>
>/Mette

Jeg skal ikke kunne love at disse lever op til dine krav, men de
forsvinder som regel som dug for solen, og jeg deler da gerne
opskriften, der stammer fra den sjove site
(http://www.topsecretrecipes.com/)

Den er på engelsk, men jeg har tilpasset mål til noget vi bruger
herhjemme, og skrevet lidt extra kommentarer m.m. God fornøjelse!

Mrs. Fields® Chocolate Chip Cookies

Mrs. Fields cookies that are crispy around the edge and chewy
in the middle. Be careful not to cook these too long. I know
it becomes tempting to keep cooking these because they don't
seem to be done after 10 minutes, but they will continue to
cook for awhile after you take them out of the oven, and when
cool, will be nice and chewy. Mmm...got milk?

2,5 dl blødt smør
1,25 dl sukker
3,75 dl brun farin
2 æg
2 1/2 tsk vaniliesukker
7,25 dl mel
1/2 tsk salt
1 tsk bagepulver
1 tsk natron (baking soda)
40 tern halvbitter chokolade

1. Preheat oven to 175C degrees.
2. In a large mixing bowl, cream together
the butter
sugars
eggs
vanilla

3. In another bowl, mix together
the flour
salt
baking powder
baking soda
(+ 1/2 dl cocoa-powder if you want pure chocolate cookies)

4. Combine the wet and dry ingredients.

5. Stir in the chocolate chips.

6. Put the dough in the freezer 10 minutes.

7. With your fingers, place golf ball-sized dough portions 2
inches apart on an ungreased cookie sheet.

8. Bake for 9-10 minutes or just until edges are light brown.
Makes 24 cookies.

DO NOT OVERBAKE!!

Det sidste er MEGET vigtigt, og betyder at du måske ikke tror kagerne
er færdige når du tager dem ud, men de står og "bager" færdig på
bordet bagefter - og ender med at blive rigtig lækre og
"tyggegummi"-agtige som du og andre forespurgte

/Jakob

Fra : MetteM

Dato : 22-10-06 12:19

Hej Jakob.
Dem må jeg prøve med det samme; tak for opskriften!

/Mette

Fra : Dorte Klerke

Dato : 22-10-06 13:55

Du må lige fortælle hvordan de blev. Jeg har stadig ikke fundet min
opskrift, jeg fik fra en canadisk udvekslingsstudent, da jeg gik i
gymnasiet, de var ellers gode, man skulle bruge palmin eller andefedt, så
selvfølgelig fede.
Jeg har også en opskrift, som jeg når jeg får tid vil prøve at lave om til
cookies, tror det kunne være en succes.

Dorte