Hvad kan jeg erstatte tørmælk med?
Fra : Sidse

Dato : 11-10-06 14:17

Hej Gruppe

Jeg har fået en bagemakine af min mand, og er i fuld gang med at afprøve
dennes kunnen. Jeg syns det er rigtig smart, de opskrifter der følger med
vil de dog gerne have man anvender tørmælk.
Jeg er ingen haj i et køkken, og har det ikke lige inde på hylden. Har været
i div supermarkeder
nu, og de har det ikke, det er udgået af deres sortiment. Hvad gør dette
tørmælk i brødet? og hvad tror I jeg kan bruge istedet?

Et lille tillægsspørgsmål.... opskrifterne vil også gerne have man bruger
hurtig hævende gær, kan man overhovedet få det her i dk.
eller kan jeg evt. bruge lidt mere gær eller tørgær?

Jeg er selvfølgelig også interesseret i gode opskrifter til den, hvis I har
nogen

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen
Sidse

Fra : Q

Dato : 11-10-06 15:22

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu, og de har det ikke, det er udgået af deres sortiment. Hvad gør dette
> tørmælk i brødet? og hvad tror I jeg kan bruge istedet?

Som tommelfingerregel:

1 liter skummetmælk = 90 gram skummetmælkspulver + 910 gram vand
1 liter sødmælk = 120 gram sødmælkspulver + 880 gram vand

Med andre ord kan du altså regne frem og tilbage, ( skal du f.eks bruge 50
gram tørmælk + en liter vand, tager du en halv liter mælk + en halv liter
vand )

Udover det, kan du formentlig købe mælkepulver i dåser a' 500 eller 1000
gram hos div. etniske supermarkeder..

Grossister til fødevareindustrien ( f.eks til bagere ) kan formentlig også
skaffe, men vær obs på at det ofte kommer i sække a' 25 eller 50 kg..

/peter

Fra : Sidse

Dato : 11-10-06 21:09

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Grossister til fødevareindustrien ( f.eks til bagere ) kan formentlig også
> skaffe, men vær obs på at det ofte kommer i sække a' 25 eller 50 kg..

Hej Peter

Det lyder meget fint, og jeg havde tænkt på om mælk/vand kunne erstatte. Min
logiske sans sagde
mig dog at dejen i så fald ville blive mere "våd", så man skal vel også
kompensere med noget mel eller hvad?

Som sagt er jeg ikke nogen haj i et køkken

Sidse

Fra : Q

Dato : 12-10-06 06:17

> [...]
Min
> logiske sans sagde
> mig dog at dejen i så fald ville blive mere "våd", så man skal vel også

Læs lige ovenfor igen - det du ændrer er typen af væske, ikke mængden..
Eksempel:

Opskriften siger: 50 gram tørmælk + en liter vand
Du erstatter med en halv liter mælk + en halv liter vand..

Du kan også regne baglæns:

1 liter mælk indeholder 100 gram tørmælk + 900 gram vand

/mejeristen

Fra : Sidse

Dato : 12-10-06 09:02

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du kan også regne baglæns:
>
> 1 liter mælk indeholder 100 gram tørmælk + 900 gram vand

Hej

Jeg skal ikke kun lære at lave mad, jeg skal også lære at læse og forstå

Tak for udpenslingen

Hilsen
Sidse

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 11-10-06 15:34

Sidse skrev:
> [...]
> eller kan jeg evt. bruge lidt mere gær eller tørgær?
>
> Jeg er selvfølgelig også interesseret i gode opskrifter til den, hvis I har

Hej

De gange jeg har skullet bruge tørmælk har jeg fundet det i Matas. De
har store bøtter med et kg i.

Jesper

Fra : Peter Westh

Dato : 11-10-06 16:52

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse
Hvad gør dette
> tørmælk i brødet? og hvad tror I jeg kan bruge istedet?

Du erstatter bare med frisk mælk, omregnet som Q beskriver.

> Et lille tillægsspørgsmål.... opskrifterne vil også gerne have man bruger
> hurtig hævende gær, kan man overhovedet få det her i dk.
> eller kan jeg evt. bruge lidt mere gær eller tørgær?

Det kunne lyde som om opskriftbogen er en dårlig oversættelse fra
amerikansk, hvor både tørmælk og tørgær er almindelige i husholdningen. Du
skal bare bruge almindelig gær.

/P

Fra : JGT

Dato : 11-10-06 18:31

Bl.a. Superbest har skummetsmælkpulver, som er en del af DDV sortimentet.
Bilka, Føtex osv. fører også tørmælk/skummetsmælkspulver i 500 gr. poser.

JGT

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-10-06 19:19

Hej
I vores bagemaskines vejledning står der at man ikke må bruge mælk i de
brød, der skal times til f.eks. næste morgen. Vi bruger faktisk altid kun
vand.
Og så bruger vi tørgær, det står også i opskrifterne.
Hilsen Vibeke

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 11-10-06 22:53

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har haft lidt samme problem, men brugte bare flødepulver, i lidt mindre
mængde. Flødepulveret fra Fakta (Kan ikke lige huske mærke) smager af
"fløde" men den fra Lidle smager underligt i kaffen, så den har jeg ikke
brugt i brød.

VH Pernille, der er "En ørn i et køkken" = Jeg vifter vildt med vingerne,
mens jeg står og ser dum ud.