Hvem kan fjerne en knækket pindbolt i en c~
Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 20:42

Jeg har spurgt et par værksteder her i Odense, men de kunne ikke.

Er der nogen der har gode erfaringer ?

Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-11-06 21:04

"Poul B-H" <svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse
> Jeg har spurgt et par værksteder her i Odense, men de kunne ikke.
>
> Er der nogen der har gode erfaringer ?
Alt efter hvor tyk den er, så plejer jeg at kunne klare mig med
et "ornepik". (konisk skrue med lens-gevind). Evt med et gang
"Shock Freeze" spray først.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 21:10

Jeg har hørt på en UK site at man kan fjerne den vha. spark erosion, hvor
man "brænder" stumpen væk. Er der nogen der kan det i DK ?

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> wrote in message
> "Poul B-H" <svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse

> Alt efter hvor tyk den er, så plejer jeg at kunne klare mig med
> et . (konisk skrue med lens-gevind).

Udvider den ikke bare bolten ? Min er selvfølgelig knækket nede i
gevindhullet.

Fra : CL

Dato : 30-11-06 21:31

> [...]
>
> "Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> wrote in message

> Udvider den ikke bare bolten ? Min er selvfølgelig knækket nede i

Det kaldes en sænkgnister og sådan en har de fleste værktøjsfabrikker,
Du må da kunne bore den ud ved at være forsigtig med at sentrerer hullet.
ellers prøv at spørge Fyns cylinder service.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Casper

Dato : 30-11-06 21:50

"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du må da kunne bore den ud ved at være forsigtig med at sentrerer hullet.
> ellers prøv at spørge Fyns cylinder service.

Ellers, brug ornepitten..
Mærk op center i den knækkede bolt med en kørnerprik, bor så et lille hul
der passer til den pit du vil bruge og du kan forsigtigt skrue den ud
igen...
Er selv fra Odense-
Hvis din cylinder er afmonteret og du kan vente og ikke skal have det lavet
lige nu og her og skaffer et sæt orne pitte, så vil jeg gerne gøre det for
dig nede på mit arbejde.
Ved der er en masse og`er, men arbejder en del for tiden.
Smid en mail hvis det har interesse.
Mvh.
Casper

Fra : Hekto

Dato : 01-12-06 14:39

CL submitted this idea :
> Det kaldes en sænkgnister og sådan en har de fleste værktøjsfabrikker,
> Du må da kunne bore den ud ved at være forsigtig med at sentrerer hullet.
> ellers prøv at spørge Fyns cylinder service.

Den kan være hærdet og ikke særlig let at bore i.

Hvis ikke der er en stump der stikker op, er
udboring eller gnistning nok de eneste
umiddelbare muligheder.

Er der en stump tilbage - stearin-tricket???

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Soren Lindholt

Dato : 01-12-06 15:58

Hekto skrev:
> CL submitted this idea :
>
> Den kan være hærdet og ikke særlig let at bore i.
>
> Hvis ikke der er en stump der stikker op, er
> udboring eller gnistning nok de eneste
> umiddelbare muligheder.

Der er også biltema.dk 20-349, en avanceret ornepenis

Søren

Fra : Armand

Dato : 03-12-06 01:42

"Soren Lindholt" <slh@NO.dk> skrev i en meddelelse

> Der er også biltema.dk 20-349, en avanceret ornepenis

Jup!
Og egentlig til en overordentlig fornuftig pris!
En af feature'ne er centrer-værktøj der kan bruges hvis der blot er en lille
bolt-stump der stadig stikker ud.
Men igen-igen: Bolten sikkert knækket primært fordi at gevindet er tæret
grundigt fast og uden grundigt forarbejde for at få løst dét problem hjælper
selv det bedste ud-driver værktøj ikke :-|

--
Armand.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-12-06 09:46

"Soren Lindholt" <slh@NO.dk> skrev i en meddelelse
> Der er også biltema.dk 20-349, en avanceret ornepenis

Det er da brugt værktøj de prøver at sælge der
(tydelige slidmærker på de 2 mindste bor)

Fra : Soren Lindholt

Dato : 04-12-06 19:34

Andersen [3650] skrev:
> "Soren Lindholt" <slh@NO.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Det er da brugt værktøj de prøver at sælge der
> (tydelige slidmærker på de 2 mindste bor)

Endnu bedre, så ved man det virker...

Søren

Fra : Henning

Dato : 30-11-06 21:53

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> "Poul B-H" <svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse

> Alt efter hvor tyk den er, så plejer jeg at kunne klare mig med
> et "ornepik". (konisk skrue med lens-gevind). Evt med et gang
> "Shock Freeze" spray først.

Jeg tror også¨at det er den nemmeste måde, men hvis der bare stikker lidt
frem af bolten, men det gør der jo nok ikke efter hvad jeg kan læse, kan man
svejse en møtrik fast, så vil den sikkert ret let løsne sig, da bare varmen
gør at den går løs.
Henning

Fra : Preuthun

Dato : 01-12-06 20:41

> [...]
> frem af bolten, men det gør der jo nok ikke efter hvad jeg kan læse, kan
> man svejse en møtrik fast, så vil den sikkert ret let løsne sig, da bare

Hejsa.
Det nummer lavede jeg på en 6mm bolt som var knækket ca 3 mm nede i hullet
på en alu cylinder for et par måneder siden.
Ganske vist borede jeg gevindet op i møtrikken først, så jeg kunne få plads
til elektroden fra en CO2 svejser.
For mig virkede det fantastisk godt, og er den nemmeste metode til formålet,
jeg nogen sinde har prøvet.
Jeg fik dette råd fra en mand, der har arbejdet med veteranbiler i årevis.

Mvh.
Jan Preuthun
www.veteranknallert.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 21:35

hej Jan, jeg forstår ikke helt.

Borede du bolten op og så svejsede en elektrode fast i hullet ? Er
elektroden ikke for tynd/blød til at man kan skrue bolten ud vha. den ?

Jeg har nemlig tænkt på om man ikke kunne svejse, evt. punktsvejse noget
fast på boltstumpen, selvom den sidder nede i hullet, man ville så samtidigt
få det hele varmet godt op.

Poul

Fra : Preuthun

Dato : 01-12-06 22:59

> [...]
>
> Jeg har nemlig tænkt på om man ikke kunne svejse, evt. punktsvejse noget
> fast på boltstumpen, selvom den sidder nede i hullet, man ville så

Hej Poul.
Fra naturens side er jeg sådan indrettet at jeg sparer på kræfterne, der
hvor jeg kan, så jeg hverken borede i, eller bankede på stumpen i hullet.
Jeg lagde en møtrik med et lidt større hul ovenpå hullet, hvori den knækkede
bolt sad. Omhyggeligt styrede jeg elektroden gennem møtrikken og svejsede
derefter ovenpå bolten indtil jeg fik så meget smelte, at det kunne nå
møtrikken og smelte sammen med den. På den måde fik jeg lavet min egen nye
bolt med hoved, lige til at skrue af

Mvh.
Jan Preuthun
www.veteranknallert.dk

Fra : Henning

Dato : 05-12-06 21:04

> [...]
> kunne nå møtrikken og smelte sammen med den. På den måde fik jeg lavet min
> egen nye bolt med hoved, lige til at skrue af

Hvis der er problemer med at komme til kan man også slibe møtrikken tynd, så
er det næmmere at svejse på bolten, og på grund af varmen, løsner den sig
samtidig.

Henning

Fra : Armand

Dato : 30-11-06 23:52

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> "Poul B-H" <svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse ...plejer at kunne klare
> mig med et "ornepik". (konisk skrue med lens-gevind).

links(!) gevind!

--
Armand.
(definitionsrevser)

Fra : Manuel Korell

Dato : 30-11-06 22:34

Hello Poul B-H" svar_i_gruppen,

> Jeg har spurgt et par værksteder her i Odense, men de kunne ikke.
>
> Er der nogen der har gode erfaringer ?

Hvis alle de gode forslag ikke virker, har jeg selv prøvet http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003870

en helicoil. Det er noget som virker, men optimalt er det jo helt klart
at prøve at bevare det orginale gevind.

Hilsen manuel

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-11-06 23:24

On Thu, 30 Nov 2006 20:41:32 +0100, "Poul B-H" <svar_i_gruppen> wrote:

Hej Poul.

>Jeg har spurgt et par værksteder her i Odense, men de kunne ikke.
>
>Er der nogen der har gode erfaringer ?

Jeg har ofte fjernet knækkede bolte.
Den med ornepikken er god nok hvis de ikke sidder for fast.
Brugen af det værktøj er dog ikke uproblematisk.
Dels er ornepikken konisk og vil forsøge presse bolten ud i diameter
således at den klemmer yderligere, og dels er der altid risiko for at
ornepikken knækker i bolten hvis den virkelig sidder fast.
Man kan forsøge at "smøre" bolten først ved at opvarme emnet med en
heathgun og smelte stearin ned i gevindet.
Smeltet stearin er tyndere end vand og vil trænge i evt. korroderet
materiale.
Hvis man ikke kan fjerne bolten med brug af ornepikken og moderat tryk
skal man stoppe den øvelse omgående.
Har man først knækket en ornepik i bolten er man virkelig på'en.
Så hellere erkende at det kræver lidt pusleri at bore bolten ud end at
lave ubodelig skade.
Mærk boltens centrum op med en kørner (husk at centeret er lidt
forskudt idet du kun kan "se" den ene side af gevindet), og start med
at gennembore bolten på langs med et 4 mm bor.
Hvis du ikke har ramt centeret helt precist kan du flytte centrum lidt
ved at file lidt i hullet med en rund nøglefil eller at bore lidt
skråt ned med et 4,5 mm bor.
Hvis det er en 6 mm bolt, så bor til 5 mm næste gang og skær resterne
ud med en snittap.
Hvis det er en 8 mm bolt, så bor til 5,5 mm næste gang og yderligere
til 7 mm og frisk så gevindet op med en 8 mm snittap.
Det er meget sjældent jeg misser den operation, og de få gange det er
gået galt er der ikke andet at gøre end at indsætte Heli- eller
KleeCoil.
Sorry - Der findes ikke nogen nem løsning

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Soren Lindholt

Dato : 30-11-06 23:59

Poul B-H skrev:
> Jeg har spurgt et par værksteder her i Odense, men de kunne ikke.
>
> Er der nogen der har gode erfaringer ?

Jeg vil vædde en hat på at Steffen Hansen lige over for Føtex på
Middelfartvej kan. Lillebitte værksted, svært at se. Han har et skilt
ved vejen hvor der står "Hvor der er en wheelie er der en vej"..
Bedre end at ødelægge noget selv. Den er jo knækket af en grund,
givetvis den at den sidder særligt fast.

Søren

Fra : Soren Lindholt

Dato : 01-12-06 00:03

Soren Lindholt skrev:

> [...]
> Bedre end at ødelægge noget selv. Den er jo knækket af en grund,
> givetvis den at den sidder særligt fast.

Middelfartvej 118
Tlf.: 66 16 77 17

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-12-06 00:09

Soren Lindholt skrev:

> Den er jo knækket af en grund,
> givetvis den at den sidder særligt fast.

Eller er blevet spændt for hårdt - been there :-/

Yamaha-mekaniker Jacobsen i Sønderborg pillede den ud for mig (for 30 år
siden) - den var plan med blokken.
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : HH

Dato : 01-12-06 10:07

"Poul B-H" <svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse
> Jeg har spurgt et par værksteder her i Odense, men de kunne ikke.
>
> Er der nogen der har gode erfaringer ?

Ingana motor kan sikkert. Søg på navnet i DGS

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 20:17

Ja den er selvfølgelig knækket nede i hullet og sidder godt fast, men kan
sikkert løsnes. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg fik ikke givet den et dask med
hammeren først, så det.....

De andre var vanskelige men de 2 som jeg lod sidde da den tredje knækkede,
har jeg løsnet i går. Jeg badede dem i WD40 i et par ugerog jeg kan
efterfølgende se at det er løbet helt ned langs gevindet så der er blank
væske i bunden. De to sad meget hårdt men såsnart de fik et dask eller 3 var
der ingen problemer.

Cylinderen har ligget et stykke tid, da jeg blev sur() da den knækkede og
jeg mener det var Fyns Cylinder Service jeg spurgte og som afviste mig.

Jeg tror jeg prøver ham på Middelfartvej, ellers kan det være at jeg vender
tilbage til dit generøse tilbud Casper.

Tiden er ikke noget problem idet det er en reservecylinder og jeg har endda
fået en anden af det firma der solgte den brugt til mig, fordi den var i
meget dårlig stand, men nu er der lidt sport i at redde den alligevel, og så
er det jo vinter....

Poul