Bygningsilicone
Fra : Stig Mogensen

Dato : 30-11-06 17:17

Ifbm. klargøring af et børneværelse, har jeg siliconefuget omkring lister
ved vindueskasse, underneden vindueskarm, etc.

Men siliconen har på nu 2 uger opført sig sært. Den er næsten hærdet, men er
også revnet?............alle fugerne er revnet én gang, på langs med fugen.
Kan den silicone jeg har brugt have været for gammel?. Frostskadet?.
Andet?.

Hvordan renser jeg det bedst af igen, for at påføre noget nyt?.

Mvh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : John V.

Dato : 30-11-06 21:08

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Andet?.
>
> Hvordan renser jeg det bedst af igen, for at påføre noget nyt?.

Det kunne tyde på at dit træværk arbejder mere end det burde.
+/- 50% skal det kunne bevæge sig.

Jeg går ud fra at du ved man ikke kan male på silicone, det vil krakelere.

Afrensning foregår mekanisk, det vil sige skrabejern og sandpapir, det kan
ikke opløses.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Stig Mogensen

Dato : 30-11-06 21:58

John V. wrote:

> [...]
>
> Afrensning foregår mekanisk, det vil sige skrabejern og sandpapir, det kan

Tak for svar.

Så siliconen kan ikke have været ødelagt af forkert opbevaring eller lign.?.

Der er ingen visuel ændring i sprækkerne i træværket. Jeg kan vel komme
omkring problemet ved at fuge endnu engang, når den første omgang er
størknet helt.

Mvh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Jørgen E.

Dato : 30-11-06 22:38

> [...]
> også revnet?............alle fugerne er revnet én gang, på langs med fugen.
> Kan den silicone jeg har brugt have været for gammel?. Frostskadet?.

Hvis det er almindelig silicone er det et meget dårligt valg da det hæfter dåligt
på træ generelt og under alle omstændigheder skal det primes.
Normalt bruges der en god acrylmasse der hvor du fuger, men alternativt kan
du bruge en byggesilicone ikke for hård som holder godt på træ og murværk.
Dana har i øvrigt en siliconefjerner.