/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Re: gæt et (møg) dyr!
Fra : HvB


Dato : 30-11-06 16:27

..... ja så gav jeg op og der har nu været en måneds fred indtil forleden
nat. Da guflede dyret endnu en Alun-rod i sig! DVS. den blev forstyrret kl.
4 ved at jeg kiggede ud, men så den ikke. Dens "gnav" er meget "skarpt" lidt
ligesom en skildpadde!

Så strøede jeg talkum ud og plantede den sølle rest Alunrod igen. Så kom den
igen ved 4 tiden og nød resten!!!! Men den havde bare gravet i jorden så der
var ikke fodspor i talkummet. Jeg havde også sat tape op med klædesiden
udad, så hvis den havde pels, ville der være rester. Og det var der faktisk
også: Eet hår af tydelig underuld!

Markmus... hmmmm tror jeg ikke. En hel stor plante kan den ikke spise og
slet ikke flå planten op ad jorden.

Der er ingen ekskrementer, ingen andre tegn.

Opsummering:

Natdyr, relativt stort, men ikke større end at den kan kravle igennem
hegnsmasker på 10x10, meget sultent, elsker Alunrod (har INTET andet rørt)
Og kun den ene plante på det sted, hvor det tophængslede vindue danner
"markise i caféen".

Husmår.... ville nok have taget nogle andre planter?
Kanin/hare - hvis det er en hare er det en killing og hvis det er en kanin
ville den have ædt hvad den kunne komme til og der er 15 andre, meget store
alunrod i haven!
Et tamt dyr der er sluppet ud? Chicilla måske?

Og så det bedste jeg kan komme frem til:

Pindsvin!

Nu har jeg bygget et "hus" til den og lagt avokado frem, som er pindsvinds
absolutte livret og håber så at den ligger mæt og tilfred i kassen og sover
en morgen!

HvB





--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1119 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



 
 
Jan Larsen (30-11-2006)
Kommentar
Fra : Jan Larsen


Dato : 30-11-06 20:18

Vi må da håbe du finder DYRET


"HvB" <baldrian**@@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:RKCbh.141$LH.55@news.get2net.dk...
> .... ja så gav jeg op og der har nu været en måneds fred indtil forleden
> nat. Da guflede dyret endnu en Alun-rod i sig! DVS. den blev forstyrret
> kl. 4 ved at jeg kiggede ud, men så den ikke. Dens "gnav" er meget
> "skarpt" lidt ligesom en skildpadde!
>
> Så strøede jeg talkum ud og plantede den sølle rest Alunrod igen. Så kom
> den igen ved 4 tiden og nød resten!!!! Men den havde bare gravet i jorden
> så der var ikke fodspor i talkummet. Jeg havde også sat tape op med
> klædesiden udad, så hvis den havde pels, ville der være rester. Og det var
> der faktisk også: Eet hår af tydelig underuld!
>
> Markmus... hmmmm tror jeg ikke. En hel stor plante kan den ikke spise og
> slet ikke flå planten op ad jorden.
>
> Der er ingen ekskrementer, ingen andre tegn.
>
> Opsummering:
>
> Natdyr, relativt stort, men ikke større end at den kan kravle igennem
> hegnsmasker på 10x10, meget sultent, elsker Alunrod (har INTET andet rørt)
> Og kun den ene plante på det sted, hvor det tophængslede vindue danner
> "markise i caféen".
>
> Husmår.... ville nok have taget nogle andre planter?
> Kanin/hare - hvis det er en hare er det en killing og hvis det er en kanin
> ville den have ædt hvad den kunne komme til og der er 15 andre, meget
> store alunrod i haven!
> Et tamt dyr der er sluppet ud? Chicilla måske?
>
> Og så det bedste jeg kan komme frem til:
>
> Pindsvin!
>
> Nu har jeg bygget et "hus" til den og lagt avokado frem, som er pindsvinds
> absolutte livret og håber så at den ligger mæt og tilfred i kassen og
> sover en morgen!
>
> HvB
>
>
>
>
>
> --------------------------------------------------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 1119 spam-mails
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent en gratis SPAMfighter her.
>



Max (30-11-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 30-11-06 20:54

Hej

> Et tamt dyr der er sluppet ud? Chicilla måske?

Kan du ikke låne et kamera med infarød belysning og
så filme stedet natten igennem.

Vi andre er efterhånden ved at dø af nysgerrighed.

--
Mvh Max



Erik Ginnerskov (01-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 01-12-06 00:16

HvB wrote:

> Husmår.... ville nok have taget nogle andre planter?

Mon overhovedet planter? Måren er et glubsk rovdyr. Elsker f.eks. høns.

> Pindsvin!

Pindsvin er også - overvejende - rovdyr, dog mere rettet mod smådyr som
biller og regnorme.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Kasper Malmberg (01-12-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Malmberg


Dato : 01-12-06 18:17

Nu er jeg slet ikke klog på blandingen af dyr og rødder, men hvad med
en mosegris ?

I Søren Ryges TV halløj har han da bendet godt over mosegrise der
spiste hans jordskokker.

MVH
KAsper


Tove Krieger (01-12-2006)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 01-12-06 22:36

Kasper Malmberg <malmberg@gmail.com> wrote:
> Nu er jeg slet ikke klog på blandingen af dyr og rødder, men hvad
> med en mosegris ?
>
> I Søren Ryges TV halløj har han da bendet godt over mosegrise der
> spiste hans jordskokker.
>
> MVH
> KAsper

Så vidt jeg ved er mosegrise det samme som vandrotter

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats
(Irish proverb)


Tove Krieger (01-12-2006)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 01-12-06 22:42

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:
> Kasper Malmberg <malmberg@gmail.com> wrote:
>> Nu er jeg slet ikke klog på blandingen af dyr og rødder, men hvad
>> med en mosegris ?
>>
>> I Søren Ryges TV halløj har han da bendet godt over mosegrise der
>> spiste hans jordskokker.
>>
>> MVH
>> KAsper
>
> Så vidt jeg ved er mosegrise det samme som vandrotter

Efter at have googlet har jeg fundet ud af, at de ikke hører til
rottefamilien men derimod til musefamilien (nærmere betegnet
studsmusene).


--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats
(Irish proverb)


Max (01-12-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-12-06 23:03

Hej Tove

> Efter at have googlet har jeg fundet ud af, at de ikke hører til
> rottefamilien men derimod til musefamilien (nærmere betegnet
> studsmusene).

Vandrotten er jo et nyttedyr, det er der vidst ikke mange
der mener om mosegrisen :)

--
Mvh Max



Erik Ginnerskov (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-12-06 20:47

Max wrote:

> Vandrotten er jo et nyttedyr, det er der vidst ikke mange
> der mener om mosegrisen :)

Vandrotte og mosegris er altså samme dyr.

Den er muligvis et nyttedyr ude i den fri natur - det skal jeg ikke gøre mig
klog på. Men i en villahave kan den lave en hulens ravage og må som sådan
betragtes som et skadedyr.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Max (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-12-06 23:11

Hej Erik

> Vandrotte og mosegris er altså samme dyr.

Det har jeg også fundet ud af, hvilket også fremgår
af mit indlæg længere nede i tråden.

> Den er muligvis et nyttedyr ude i den fri natur - det skal jeg ikke
> gøre mig klog på. Men i en villahave kan den lave en hulens ravage og
> må som sådan betragtes som et skadedyr.

Ja, den er nyttedyr ude i naturen, og derfor fredet, men i villahaver
kan den reguleres som skadevoldene vildt. Forøvrigt samme status
har f.eks. muldvarpen i tyskland.

--
Mvh Max



Mads Lie Jensen (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 02-12-06 08:19

On Fri, 1 Dec 2006 22:35:55 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Så vidt jeg ved er mosegrise det samme som vandrotter

Ja, vandrotte og mosegris er det samme.

Min hund fangede en i går - det er jeg meget stolt af

Muldvarpe kan jeg gå med til - de laver trods alt kun buler i jorden,
men mosegrisene æder mine planter.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
- nu med drivhus:
http://plantespecialisten.dk/godset/drivhusoprul/side.html

Ukendt (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-12-06 08:31


"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse


> Ja, vandrotte og mosegris er det samme.
> Min hund fangede en i går - det er jeg meget stolt af
>
> Muldvarpe kan jeg gå med til - de laver trods alt kun buler i jorden,
> men mosegrisene æder mine planter.


Nå men så er vi altså klar over at mosegrise kan finde på at æde af
havens planter. Hvis der ikke kan arrangeres noget med en fotografering,
nærmer det sig vel så mere og mere, at det må være en mosegris.

Men jeg ville ønske for HvB, at nogen med forstand på det og
tilstrækkelig nysgerrighed ville tilbyde at komme og opsætte en slags
automatisk 'fotofælde' for et par nætter, så man kunne få at se, hvad
det er for et lille monster der kommer og æder af planten om natten.

Nu er vi efterhånden allesammen nysgerrige.


TW




Tove Krieger (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 02-12-06 16:31

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:
>
> Ja, vandrotte og mosegris er det samme.

Det er netop det jeg skrev, at det ikke er (efter lidt googling):

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/mosegris.htm

Jeg troede nemlig fejlagtigt det samme som dig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats
(Irish proverb)

Max (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-12-06 16:41

Hej Tove

> Jeg troede nemlig fejlagtigt det samme som dig.

Vi kan alle tage fejl

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Pattedyr/Gnavere/Mosegris.htm


--
Mvh Max



Tove Krieger (03-12-2006)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 03-12-06 12:22

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Tove
>
>> Jeg troede nemlig fejlagtigt det samme som dig.
>
> Vi kan alle tage fejl
>
> http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Pattedyr/Gnavere/Mosegris.htm

Hej Max.

Jamen det kan vi da. Det lader det så også til at de "lærde" kan

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/mosegris.htm

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats
(Irish proverb)


Erik Ginnerskov (03-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 03-12-06 16:17

Tove Krieger wrote:

> Jamen det kan vi da. Det lader det så også til at de "lærde" kan
>
> http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/mosegris.htm

Det nytter ikke, at du bliver ved med at fremture med den side. Der står
stadig intet på den side om, at vandrotte og mosegris ikke er det samme dyr.
Der står kun, at mosegrisen ikke er en egentlig rotte, det er en studsmus.
Mosegris er stadig det samme som vandrotte.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Tove Krieger (03-12-2006)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 03-12-06 18:04

Erik Ginnerskov <erik@donotspammeplease.invalid> wrote:
> Tove Krieger wrote:
>
>> Jamen det kan vi da. Det lader det så også til at de "lærde" kan
>> http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/mosegris.htm
>
> Det nytter ikke, at du bliver ved med at fremture med den side. Der
> står stadig intet på den side om, at vandrotte og mosegris ikke er
> det samme dyr. Der står kun, at mosegrisen ikke er en egentlig
> rotte, det er en studsmus. Mosegris er stadig det samme som
> vandrotte.

Okay, godt ord igen

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats
(Irish proverb)


Erik Ginnerskov (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-12-06 20:53

Tove Krieger wrote:

>> Ja, vandrotte og mosegris er det samme.
>
> Det er netop det jeg skrev, at det ikke er (efter lidt googling):
>
> http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/mosegris.htm

Det fremgår ikke af den side, at vandroote og mosegris ikke er det samme.
Der står kun, at det ikke er en rotte, den er i familie med studsmus.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



_Sunshine (03-12-2006)
Kommentar
Fra : _Sunshine


Dato : 03-12-06 21:41

Jeg er sådan set ligeglad med diskussionen om hvorvidt det er en vandrotte/
mosegris.

HVORDAN fanger jeg den. Har prøvet sax og fælde det sidste halve år.
Seneste skud på stammen er at lægge tulipanløg i fælden.
Det virker perfekt (som foder) fælden er tom og uklappet næste morgen..

Gode ideer søges!!!!




"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
news:4571d95b$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
> Tove Krieger wrote:
>
>>> Ja, vandrotte og mosegris er det samme.
>>
>> Det er netop det jeg skrev, at det ikke er (efter lidt googling):
>>
>> http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/mosegris.htm
>
> Det fremgår ikke af den side, at vandroote og mosegris ikke er det samme.
> Der står kun, at det ikke er en rotte, den er i familie med studsmus.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
> http://html-faq.dk
>



Mads Lie Jensen (03-12-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 03-12-06 22:15

On Sun, 3 Dec 2006 21:40:35 +0100, "_Sunshine" <a@ab.dk> wrote:

>Jeg er sådan set ligeglad med diskussionen om hvorvidt det er en vandrotte/
>mosegris.
>
>HVORDAN fanger jeg den. Har prøvet sax og fælde det sidste halve år.
>Seneste skud på stammen er at lægge tulipanløg i fælden.
>Det virker perfekt (som foder) fælden er tom og uklappet næste morgen..

Hvilken slags fælde bruger du?
En smækfælde til rotter er formentlig ikek meget værd .....

Man kan købe noget majs, behandlet med gift, såkaldt mosegrismajs, som
de ikke kan tåle. Jeg har dog aldrig prøvet det.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
- nu med drivhus:
http://plantespecialisten.dk/godset/drivhusoprul/side.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste