Tykke bror og tynde søster
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-11-06 12:48

Kingo og Karla er efterhånden blevet 6½ måneder gamle, og har det helt
fint - de blev kastreret for nogle måneder siden.

Mens Karla er en ret slank kat, som absolut godt kunne tåle lidt ekstra
sul på sidebenene, så har Kingo udviklet noget af en hængebug og er vist
at betegne som overvægtig.

De får begge RC-ungkattefoder (det gik vi over til, da de blev
kastreret), og efter anbefalinger herinde fra får de det i ubegrænsede
mængder. Karla får desuden lidt fisk, kylling og andet godt fra tid til
anden, men Kingo kan kun lide sit tørfoder. Vi kan ikke så godt skille
dem ad rent fodermæssigt, for selvom de har to skåle, er der ikke vaner,
så de spiser sporadisk af begge.

Bør vi være bekymrede for Kingos overvægt? Han er jo ikke udvokset
endnu... Og kan vi gøre noget? Bør vi kvotere foder efter anvisninger på
pakken (de spiser noget nær det dobbelte af den angivne mængde)?

Bør man lade dem vokse helt ud, før man tager stilling til slankekure?
Og hvornår kan man egentlig regne med, at en kat er udvokset?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hanne Engermann

Dato : 30-11-06 17:14

> [...]
>
> Bør man lade dem vokse helt ud, før man tager stilling til slankekure?
> Og hvornår kan man egentlig regne med, at en kat er udvokset?

I en søskendefolk, det være sig mennesker som dyr, kan der være stor
indbyrdes forskel, både i højde og drøjde og aktivitetsniveau, så et
forsigtigt bud kunne være, at de to katte ikke er ens bygget, og at
Karla måske har meget mere travlt i dagligdagen end Kingo. Sådan er det
som regel med hanner og hunner

Dertil kommer, at katte instinktivt æder sig op til vinteren, også
selvom det drejer sig om indekatte.

Den anbefalede mængde har jeg altid struntet i - og det har mine katte
også

Hvornår en kat kan betragtes som udvokset, er afhængigt fra race til
race, men mine store vildkattekillinger (ak ja, de dukker stadig op)
trives flot på RC Fit, som ellers er et "vedligeholdelsesprodukt". Måske
skulle du til foråret gradvis skifte over til det, men ikke før.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-11-06 23:53

Hanne Engermann wrote:

> [...]
> forsigtigt bud kunne være, at de to katte ikke er ens bygget, og at
> Karla måske har meget mere travlt i dagligdagen end Kingo. Sådan er det

Jo, han har absolut tendens til at være den dovne, der placerer sig
nydeligt med sin bug ud over gulvbrædderne, mens Karla nusser rundt.

Han fræser dog om muligt mere end hende, når der spilles op til leg, og
tør også kravle op på de højeste hylder, selvom Karla ikke tør.

> Dertil kommer, at katte instinktivt æder sig op til vinteren, også
> selvom det drejer sig om indekatte.

Ok, det vidste jeg faktisk ikke.

> [...]
> trives flot på RC Fit, som ellers er et "vedligeholdelsesprodukt". Måske
> skulle du til foråret gradvis skifte over til det, men ikke før.

Ok, vi sætter bekymringen på stand by nogle måneder. Tusind tak for dit
svar.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 02-12-06 23:44

Ja, sådan et søskendepar har jeg også på 7. år nu - Fede-Frede og
Miver-Mokke.
Frede (alias Mulle, Fedeberg og alt muligt andet) har altid været
Gafield-agtig-doven og madglad. Miver er mere jagt-dyr og derfor tyndere. Se
blot på løverne f.eks. - det er samme historie. Hannerne ligger og driver
den, hunnerne jager bytte...

Iøvrigt, som det er skrevet, så tager katte typisk på til vinteren, mine
fritlevende katte bliver nok tæt på dobbelt så store/tykke om vinteren, men
indekatte skal nok lige hjælpes lidt med ikke at tage _for_ meget på :o

Hilsen Heidi, den glade ejer af 7 kg. rødstribet Frede og 5.5 kg.
smækker-hunkat
http://choco.dk
- en lækkerbidsken på nettet ;)

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 02-12-06 23:49

<klip>så har Kingo udviklet noget af en hængebug </klip>

Det vigtige ord i dén sætning er: hængebug - der findes et udemærket og
meget bedre ord for det, nemlig: springskind :)

Katte har vel også følelser *smil*

hilsen Heidi, med 2 springskind-katte

http://choco.dk
- en vanedannende side :o

Fra : Hanne Engermann

Dato : 03-12-06 02:15

> [...]
>
> Det vigtige ord i dén sætning er: hængebug - der findes et udemærket og
> meget bedre ord for det, nemlig: springskind :)

Jeg har altid sagt "madpakke", men vil tage "springskind" til mig
omgående

PS: De store kattedyr som tiger og løve har nu også hænge-gyngemave, når
de løber!

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 04-12-06 09:07

Heidi, Miver og Mulles mor skrev:

> Det vigtige ord i dén sætning er: hængebug - der findes et udemærket og
> meget bedre ord for det, nemlig: springskind :)

Det er vedtaget!

> Katte har vel også følelser *smil*

Naturligvis. Jeg håber ikke, lille Bom (det hedder han til daglig)
hører det, når jeg siger, han ligger på gulvet "fed og mægtig".

Mvh
Kevin Borbye Edelvang