Billige vinterdæk - Hvor?
Fra : Marineflyver

Dato : 07-10-06 12:01

Hejsa !

Jeg har set, at FDM har kåret Goodyears Ultra Grip 7, som bedste vinterdæk
og jeg har selv tidligere haft gode erfaringer med Goodyears Ultra Grip, så
hvorfor ikke købe dem igen. Desværre koster de en krig, hvorfor jeg vil
høre, om der er nogen, der ved, hvor man kan købe dem billigst. Jeg har en
ide om, at Tyskland måske ville være stedet, men har ingen erfaringer med
handel der.

Jeg skal bruge 4 stk. Goodyear Ultra Grip 7 205/55x16H.

Mvh.
Marineflyver

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-06 12:40

Marineflyver skriver:

> Jeg har set, at FDM har kåret Goodyears Ultra Grip 7, som bedste vinterdæk

I størrelse 195/65-15 er de bedst
I størrelse 185/60-14 er de nede i det gule felt.

> Jeg skal bruge 4 stk. Goodyear Ultra Grip 7 205/55x16H.

I den størrelse skal du have enten Continental Winter COntact TS780
eller Michelin Alpin A2

A2 burde du kunne få i 4x4butikken...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus G.

Dato : 07-10-06 20:15

> I den størrelse skal du have enten Continental Winter COntact TS780
> eller Michelin Alpin A2
De er simpelthen toppen af poppen? Skal selv snart ud og købe nye dæk i
samme størrelse, derfor jeg spørger :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-06 21:48

"Klaus G." skriver:

> De er simpelthen toppen af poppen? Skal selv snart ud og købe nye dæk i
> samme størrelse, derfor jeg spørger :)

I følge sidste (forrige) års undersøgelse - ja

Fra : Klaus G.

Dato : 07-10-06 23:21

> I følge sidste (forrige) års undersøgelse - ja
Okay, men der er åbenbart en stor udvikling i dæk, så det kan være det er et
andet resultat i år?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-06 06:04

"Klaus G." skriver:

> Okay, men der er åbenbart en stor udvikling i dæk, så det kan være det er et
> andet resultat i år?

Da der ingen (offentliggjorte) tests har været er det nærmest som at
spille i lotteriet.

Fra : TDN

Dato : 08-10-06 07:26

> "Klaus G." skriver:

> Da der ingen (offentliggjorte) tests har været er det nærmest som at
> spille i lotteriet.
>
> Klaus
> --

Testen er da her:

http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Sikkerhed/2006/vinterdak.htm

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf

Der er ingen log ind på testen, så er den vel offentliggjort.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-06 07:34

TDN skriver:

> Testen er da her:
>
> http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Sikkerhed/2006/vinterdak.htm
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf

Men har man da testet 205/55x16 som Klaus G skal bruge ?
(Næh, man refererer til tests fra tidligere år.)

Og ser man på årets test lande UG7 flot i den ene gruppe, man
"mavelander" i den anden, som motor også skriver:

Vinderen af sidste års test i størrelsen 195/65 R15 var Goodyear Ultra
Grip 7. Det klarer sig stadig fremragende i 15-tommer, mens det i dette
års test i 14-tommer kun kom op på en sjetteplads. Når det ikke kommer
ind på samme plads, skyldes det, at dækket er opbygget forskelligt i de
to størrelser.

Det samme må man formode gøre sig gædende fra 15" til 16"...

Så min bemærkning om ikke offentliggjort test, menes at der ikek er
nogle offentliggjorte tests af 16" vinterdæk fra i år.

Fra : TDN

Dato : 08-10-06 07:37

> [...]
>
> Så min bemærkning om ikke offentliggjort test, menes at der ikek er
> nogle offentliggjorte tests af 16" vinterdæk fra i år.

Okay, det er bare mig der ikke er helt vågen, beklager.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-06 07:52

TDN skriver:

> Okay, det er bare mig der ikke er helt vågen, beklager.

Eller mig der ikke forklarede mig tydeligt nok

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 07:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Så min bemærkning om ikke offentliggjort test, menes at der ikek er
> nogle offentliggjorte tests af 16" vinterdæk fra i år.

Goodyear 205/55R16 91T Ultra Grip 7
ADAC motorwelt 10/2005 "besonders empfehlenswert"

MVH Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-06 07:57

Peter skriver:

> Goodyear 205/55R16 91T Ultra Grip 7
> ADAC motorwelt 10/2005 "besonders empfehlenswert"

Okay så er de jo fine nok , sjovt at de ikke er med i testen fra
sidst år...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-06 08:00

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Okay så er de jo fine nok , sjovt at de ikke er med i testen fra
> sidst år...

DOH, ADAC testen i den størrelse er fra forrige år.... (2004)

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 08:11

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> DOH, ADAC testen i den størrelse er fra forrige år.... (2004)

Du har ret!
Jeg har lige sendt en mail til dem som skriver sådan noget vrøvl hehe:
http://www.reifen-schreiber.de/fionicshop/shop/Category.php4?Obergruppennummer=0-119-563-632-746&level=3

MVH Peter

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 08:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Okay så er de jo fine nok , sjovt at de ikke er med i testen fra
> sidst år...

Og for lige at gøre Conti'erne retfærdighed:
Continental 205/55R16 91T TS810
Testergebnisse: AUTOZEITUNG 2006 "1.Platz von 11 im Test"

Spørgsmålet er, HVOR uvildige de dæktests egentlig er. Eller om
dækfabrikanterne har en stor hånd med ind over. Jeg læste en tysk test
fornylig hvor ovenstående dæk fra Conti vandt. Goodyear Ultra Grip 7 var
slet ikke med i testen. Det er jo lidt useriøst, når nu dette dæk viser sig
at være testvinder i andre størrelser.

MVH Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-06 08:04

Peter skriver:

> [...]
> slet ikke med i testen. Det er jo lidt useriøst, når nu dette dæk viser sig

Eller middelmådigt (14").

Sjovt nok er årets test i 15" størrelsen også kun om "billige" dæk.

Fra : Jens

Dato : 08-10-06 17:24

"Peter" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> slet ikke med i testen. Det er jo lidt useriøst, når nu dette dæk viser
> sig at være testvinder i andre størrelser.

Ja det er jo påfaldende at Conti som er et tysk dæk altid er bedst i tyske
test, jeg har ikke de bedste erfaringer med conti(sprungne kasser), jeg
ville til enhver tid vælge Michelin eller GoodYear.
Jens

Fra : Søren

Dato : 08-10-06 15:56

> [...]
>
> Så min bemærkning om ikke offentliggjort test, menes at der ikek er
> nogle offentliggjorte tests af 16" vinterdæk fra i år.

Jeg tror ud fra skemaet, at opbygningen har noget at gøre med profilen, UG7 klare
sig godt i 65 profil.
Der er en fejl i testens tekst , der står at det er 185/65-14 der falder igennem.

Mvh Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-10-06 09:21

Hej

Klaus G. wrote:
> Okay, men der er åbenbart en stor udvikling i dæk, så det kan være det er et
> andet resultat i år?

Ja, det eneste man vist efterhånden kan gå ud fra er, at et nyudviklet
dæk fra en af de store producenter er et godt til meget godt dæk.

Jeg plejer så også at kigge godt på www.reifentest.de

Problemet er også hvordan de testes og hvordan de forskellige resultater
vægtes. ADAC bruger samme metode og samme vægtning, men Autobild bruger
en anden og det kan gøre et dæk til vinder/taber. Så hvis man vil have
det bedste til ens behov, så skal man kigge på delresultaterne.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 20:35

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> I den størrelse skal du have enten Continental Winter COntact TS780

Hvaffor en fisk? Og hvor fås de henne nu om dage?

/Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-06 21:49

Peter skriver:

> Hvaffor en fisk? Og hvor fås de henne nu om dage?

Pas, prøv Morten, ellers kan han vel levere A2 ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 07:49

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Pas, prøv Morten, ellers kan han vel levere A2 ?

Jeg mente nu mere, at TS780 er en gammel model, og man nok får et bedre dæk
ved at købe de nyere UG7 eller TS810 selv i 205/55-16.

/Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-06 07:53

Peter skriver:

> Jeg mente nu mere, at TS780 er en gammel model, og man nok får et bedre dæk
> ved at købe de nyere UG7 eller TS810 selv i 205/55-16.

Måske.....

Det er som at trække et lod i lotteriet. Ingen tvivl om at TS810 er et
godt dæk. Om UG7 når samme højder i den dimension er jo mere
spændende....

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-06 08:12

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Det er som at trække et lod i lotteriet. Ingen tvivl om at TS810 er et
> godt dæk. Om UG7 når samme højder i den dimension er jo mere

Jeg har selv kørt på TS810 i 225/45-17 og jeg har ikke på eet tidspunkt
fortrudt det.
De stod bare fast...

Hvordan de er sammenlignet med UG 7 ved jeg ikke - dem har jeg ikke prøvet.

Fra : Klaus G.

Dato : 08-10-06 14:00

> Jeg har selv kørt på TS810 i 225/45-17 og jeg har ikke på eet tidspunkt
> fortrudt det.
> De stod bare fast...

Hvad er forskellen så på TS810, TS810 S, og TS810 S SSR?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-06 18:27

http://www.continental-tire.jp/tirecatalog/cwc.jsp

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-06 18:30

Morten Fruergaard wrote:

> http://www.continental-tire.jp/tirecatalog/cwc.jsp

S = sport...
SSR = Self-Supporting Run-Flat
S SSR = Sport + Self-Supporting Run-Flat

Fra : Klaus G.

Dato : 08-10-06 18:50

> S = sport...
> SSR = Self-Supporting Run-Flat
> S SSR = Sport + Self-Supporting Run-Flat
Tak, er ikke så god til Japansk :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-10-06 09:30

On Sat, 07 Oct 2006 13:40:14 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>I den størrelse skal du have enten Continental Winter COntact TS780
>eller Michelin Alpin A2

Enig - kørte på Continental i den størrelse på BMW'en - rigtig gode
dæk.

** Lars

Fra : Henning

Dato : 07-10-06 13:16

On Sat, 7 Oct 2006 13:01:02 +0200, "Marineflyver"
<marineflyverFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
>handel der.
>
>Jeg skal bruge 4 stk. Goodyear Ultra Grip 7 205/55x16H.

www.daekonline.dk - 895,20,-/stk. Som tidligere nævnt bruger du dette
tal som udgangspunkt hos din lokale forhandler. Husk på, de altid har
tre priser - den annoncerede, prisen der nævnes når du spørger samt
prisen du ender med at betale! 30% på listeprisen er ikke unormalt.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-06 16:58

Henning wrote:
> www.daekonline.dk - 895,20,-/stk.

Det var da dyrt...
http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&productid=192529

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-06 16:59

Marineflyver wrote:
> [...]
> være stedet, men har ingen erfaringer med handel der.
>
> Jeg skal bruge 4 stk. Goodyear Ultra Grip 7 205/55x16H.

Så handel i Danmark... .-)

http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&productid=192529

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 20:39

Marineflyver wrote:
> [...]
> være stedet, men har ingen erfaringer med handel der.
>
> Jeg skal bruge 4 stk. Goodyear Ultra Grip 7 205/55x16H.

Er det kun dækkene du skal bruge? Eller også fælge?
Jeg har lige givet 4600 dkr. for de dæk i den str. (T-kode) og stålfælge.
Hvis du absolut skal op og køre over 190 km/t i vinterhalvåret, så koster de
vist 60 kr. mere pr. dæk (altså H-mærket).

MVH Peter

Fra : Marineflyver

Dato : 07-10-06 21:00

Jeg har fælgene og nej, jeg har ikke planer om at høvle op over 190 km/t.

Mvh.
Marineflyver

Fra : Henning

Dato : 07-10-06 21:05

On Sat, 7 Oct 2006 21:59:40 +0200, "Marineflyver"
<marineflyverFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

>Jeg har fælgene og nej, jeg har ikke planer om at høvle op over 190 km/t.

Det er i princippet ligegyldigt om du har planer om det - kan bilen
køre mere end 190 får du ikke lov at rejse ind i bl.a. Tyskland på
lavere mærkede dæk.

Fra : ena

Dato : 07-10-06 21:16

> Det er i princippet ligegyldigt om du har planer om det - kan bilen
> køre mere end 190 får du ikke lov at rejse ind i bl.a. Tyskland på
> lavere mærkede dæk.

Jo da - hvis der er placeret et klistermærke med max. hastigheden på
instrumentbrættet så må du gerne køre på dæk der er lavere mærkede i
Tyskland

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 07:47

Henning wrote:
> Det er i princippet ligegyldigt om du har planer om det - kan bilen
> køre mere end 190 får du ikke lov at rejse ind i bl.a. Tyskland på
> lavere mærkede dæk.

Sikke en gang vrøvl.

/Peter

Fra : Henning

Dato : 08-10-06 08:33

On Sun, 8 Oct 2006 08:46:34 +0200, "Peter" <-> wrote:

>Sikke en gang vrøvl.

Vrøvl? Ikke helt, bare husket en smule forkert.
Læs http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=50 - kan bilen køre mere
end vinterdækkene er mærkede til, skal du køre med et specielt mærkat,
placeret i førerens synsfelt.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-06 08:45

Henning wrote:

> Vrøvl? Ikke helt, bare husket en smule forkert.

Jep, en smule...
Som gjorde at han kunne komme til at købe nogle helt forkerte dæk i forhold
til hans behov...

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 04:56

Henning wrote:
> [...]
> Læs http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=50 - kan bilen køre mere
> end vinterdækkene er mærkede til, skal du køre med et specielt mærkat,

Du skriver, at man ikke må køre ind i Tyskland hvis dækkene ikke kan følge
med bilens tophastighed?
Det er jo forkert.
"Ena" har svaret på dit indlæg, derfor gad jeg ikke kommentere det med
mærkaten en gang til.

MVH Peter

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 07:51

Marineflyver wrote:
> Jeg har fælgene og nej, jeg har ikke planer om at høvle op over 190
> km/t.

Jeg har set dækkene til 800 dkr./stk. i Tyskland. Som T-mærkede.

MVH Peter

Fra : tom

Dato : 07-10-06 21:36

> [...]
> ide om, at Tyskland måske ville være stedet, men har ingen erfaringer med

tyskland ER et godt bud, men jeg køber altid i den blå med fælge. Der er
mange mennesker der har et sæt vinterdæk og når de så får ny bil, passer de
gamle dæk ikke. I de sidste 6 år har jeg holdt vores bil kørende på den
måde. Typisk finder jeg 4 dæk+fælge med max 10kkm for ca 1000kr (13"). det
er dæk der er så godt som nye og til langt under halv pris.

bare et hint (jeg kan godt komme med det nu, for jeg har lige købt to sæt
til mig selv

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-10-06 22:36

tom wrote on 07-10-2006 :
> [...]
> på den måde. Typisk finder jeg 4 dæk+fælge med max 10kkm for ca 1000kr
> (13"). det er dæk der er så godt som nye og til langt under halv pris.

Så er det bare trist hvis man får fat i nogen der er blevet ødelagt af
en der f.eks. ikke kan finde ud af at parkere langs en kantsten :/

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 07-10-06 23:05

Jeg har selv læst samme test. Men hvilket dæk holder bedst? Det er jo lidt
ligegyldigt at man sparer 300,-/dæk hvis de holder 5.000 mindre km. Er det
stadig sådan, at Michelin har ry for at kunne køre mange km?

--
Mvh Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-06 06:05

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> Er det
> stadig sådan, at Michelin har ry for at kunne køre mange km?

Jeps, det kan du også læse ud af tests.