Vinterdæk
Fra : Troels Hansen

Dato : 06-10-06 16:54

Sidder og kigger på vinterdæk, og tænkte på Goodyear UG7, og kiggede på
dem hos daekonline, men...

Hvad er forskelden på disse (udover hastighedskode)? Der er jo over
100kr forskel pr stk.

ULTRA GRIP 7
195/65 R15 91T
533,60kr

ULTRA GRIP 7
195/65 R15 95T XL , M+S Kennung
595,90kr

ULTRA GRIP 7
195/65 R15 91H ***
664,90kr

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 17:03

Troels Hansen wrote:
> ULTRA GRIP 7
> 195/65 R15 91T
> 533,60kr
Det er de "almindelige" op til max. 190 km/t.

> ULTRA GRIP 7
> 195/65 R15 95T XL , M+S Kennung
> 595,90kr
XL Xtra Load = Til bl.a. varevogne
Dem skal du ikke købe til personbil.

> ULTRA GRIP 7
> 195/65 R15 91H ***
> 664,90kr
H-mærket = max. 210 km/t

Jeg har lige bestilt 4 stk. af de øverste, dog i en anden størrelse. Max 190
km/t er nok for mig om vinteren

MVH Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-10-06 17:05

Hej

Troels Hansen wrote:
> 195/65 R15 91T

De 91 i 91T angiver vægtbelastningen og T'et angiver maksimal godkendt
hastighed.

Q = 160km/t
T = 190km/t
H = 210km/t
V = 240km/t

> 195/65 R15 95T XL , M+S Kennung

XL er sikker bare en ekstra indikation af at de kan belastes mere.

Se i øvrigt her:
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/skiftaffalg.htm

Hastighedskoden V er relativ sjælden og fordi det krævere hårdere dæk,
så kan egenskaberne på sne være forringet.

I øvrigt kan der være stor forskel mellem T og H for eksempel, da selvom
dækket er samme mærke/type, så er det ikke sikkert at de er lavet ens og
derfor ikke nødvendigvis lige gode i vinterkørsel.

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 17:20

Karsten Feddersen wrote:
> I øvrigt kan der være stor forskel mellem T og H for eksempel, da
> selvom dækket er samme mærke/type, så er det ikke sikkert at de er
> lavet ens og derfor ikke nødvendigvis lige gode i vinterkørsel.

Hvor har du det fra? Continental i DK har fortalt mig, at sålænge man ikke
kommer over H-mærkningen, så er dækkene identiske PÅNÆR de metal-afstivere
der er bygget ind i dækket (de er måske et par mm smallere og derfor ikke
tillader højere hastighed en T-mærkning). Deciderede sportsdæk >H-kode er
her undtaget.

MVH Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-10-06 18:09

Hej

Peter wrote:
> [...]
> tillader højere hastighed en T-mærkning). Deciderede sportsdæk >H-kode er

I dagens Motor blad har Goodyear UG7 dækket fået en 6. plads i dæktesten
hvor den tidliger fik en førsteplads. Årsagen forklares med at i den
anden test havde dækket en anden dimension og derfor var det opbygget
fuldstændig anderledes (dog samme hastighedskode).

ADAC skriver på deres hjemmeside til deres test, at man ikke kan
sammenligne resultater på tværs af dimensioner og hastighedsindeks.

[citat - kilde: ADAC.DE]
Eine Übertragung der Testergebnisse des ADAC-Reifentests auf Reifen
anderer Größen ist unter folgenden Bedingungen möglich:
1. Der Reifentyp (Hersteller und Typ) ist identisch mit dem Testkandidaten
2. Bei gleichem Reifendurchmesser und gleichem Reifenquerschnitt
(gleiche Serie) sind die Reifenbreiten jeweils 10 mm schmaler oder breiter.
3. Die Geschwindigkeitskategorie (Speedindex) des Reifens ist gleich.
[/citat]

Ford i Flensborg forklarede mig forrige gang jeg fik vinterdæk at des
langsommer kode des bløde dæk og derfor bedre greb i snekørsel.

SDS Kolding oplyste mig desuden, at de havde monteret nogle V-vinterdæk
som de måtte afmontere fordi de var så hårde at bilen (Audi) var
ubehagelig at køre og derfor andbefalede de mig at undgå V-dæk og
"nøjes" med H-dæk.

Det er muligt at Continental bruger samme gummi til både T og H, hvilket
heller ikke lyder helt tosset, men des blødere et dæk des mere greb og
hvis stiverne er hårdere i H dækket, så vil det også komme til at lide
under det ved snekørsel. I den danske vinter er det sikkert kun på
teoretisk plan, men målbar forskel vil der sikker være. Ellers ville de
heller ikke lave både T og H udgaven. Så ville de nøjes med at lave H-dæk.

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 20:41

Karsten Feddersen wrote:
> I dagens Motor blad har Goodyear UG7 dækket fået en 6. plads i
> dæktesten hvor den tidliger fik en førsteplads. Årsagen forklares med

Ja, eller en 1. plads alt efter hvad str. man kigger på.

> ADAC skriver på deres hjemmeside til deres test, at man ikke kan
> sammenligne resultater på tværs af dimensioner og hastighedsindeks.

Nej, det er klart. Der er forskel på hvor meget vand et 16 cm og et 22 cm
bredt dæk kan dræne. Men der kan selvf også være forskel på dækkets
opbygning.

> [...]
> V-vinterdæk som de måtte afmontere fordi de var så hårde at bilen
> (Audi) var ubehagelig at køre og derfor andbefalede de mig at undgå

Okay. Lyder fair nok.

> [...]
> sikkert kun på teoretisk plan, men målbar forskel vil der sikker
> være. Ellers ville de heller ikke lave både T og H udgaven. Så ville

Det hører selvfølgelig med til fabrikshemmelilghederne hvordan dækkene er
konstrueret. Man kan måske godt argumentere for, at et 205/55-16 som normalt
sidder på større og tungere biler, skal have en hårdere gummiblanding for
ikke at slide dækket ned efter 5 sving. Men ifølge Continental DK så
bestræber man sig på at frembringe ens egenskaber indenfor hver dæktype.
Altså om det er 165/65-14 eller 205/55-16, sålænge det hedder TS810 så ved
man hvad man køber.
Men det er nok en lidt større jungle mht. dæk end man umiddelbart tror, som
du også påviser.

MVH Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-10-06 21:06

Hej

Peter wrote:
> Men det er nok en lidt større jungle mht. dæk end man umiddelbart tror, som
> du også påviser.

Jeps og jeg så forleden på Discovery i en udsendelse omkring hvordan
ting laves hvordan et dæk bliver til. Processen var ufattelig
kompliceret og efter udsendelsen undrede det mig, at fabrikanterne vil
understøtte alle de varianter der findes. Produktionsmæssigt burde det
være meget mere rentabelt at holde sig til nogle få gængse størrelser og
droppe alle de skæve.

Jeg havde bestilt Goodyear UG GW3 dæk i 225/45-17H, men så synes jeg
ikke at mønstret lignede et vinterdæk. Ved nærmere eftersyn viste det
sig, at to af dækkene var 225/50-17H dæk. Der var også 225/45-17H og
forskellen lå i antallet af lameller. 225/50 havde ca 25-30% færre
lameller end 225/45 dækket og lignede nærmere et helårsdæk. Her snakker
vi altså om samme mærke og type, men med synlige forskelle i
lamelmønstret. Heldigvis blev det opdaget inden de blev monteret, så jeg
fik nogle helt andre i stedet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 22:10

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> understøtte alle de varianter der findes. Produktionsmæssigt burde det
> være meget mere rentabelt at holde sig til nogle få gængse størrelser

Den udesendelse må jeg prøve om jeg kan opsnuse, hvis den stadig kører. De
kører jo lidt á la MTV rotation på deres udsendelser. Og godt det samme.

> [...]
> snakker vi altså om samme mærke og type, men med synlige forskelle i
> lamelmønstret. Heldigvis blev det opdaget inden de blev monteret, så

Lyder interessant. Jeg kunne forstå hvis det var bredden... der bliver man
jo nødt til at "opfinde" mere mønster for at udfylde den ekstra bredde. Og
derved kan det komme til at se lidt anderledes ud.

MVH Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-10-06 08:04

Hej

Peter wrote:
> Den udesendelse må jeg prøve om jeg kan opsnuse, hvis den stadig kører. De
> kører jo lidt á la MTV rotation på deres udsendelser. Og godt det samme.

Den kører lige nu og hedder "Hvordan gør de?".

Se her:
<http://www.discovery.dk/hvordan_gor_de/teknologien_bag_transport/index.shtml>

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 23:01

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> opbygget
> fuldstændig anderledes (dog samme hastighedskode).

Men deres udsagn om, at Conti WC TS780 skulle være bedst i størrelsen
205/55R16H er langt ude. Dækket fås slet ikke mere. De skriver godt nok, at
det beror på en tidligere test, men de anbefaler det alligevel i nyeste
udgave af Motor. Hvis det er deres forslag, så tror jeg ærlig talt at man er
bedre tjent med nogle af de nyere dæk på markedet i dag. Fx. UG7 eller
TS810.

MVH Peter

Fra : Troels Hansen

Dato : 07-10-06 08:51

Takker mange gange for svarene.
Så må jeg bare se at få bestilt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-10-06 09:18

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Hastighedskoden V er relativ sjælden og fordi det krævere hårdere dæk, så
> kan egenskaberne på sne være forringet.

Nej, det kræver ikke hårde dæk, men stive dæk- mere stabile dæk.
Tommelfingerregel: 1 hast.kode op= 1 "dækbredde" op. Jeg valgte Vredestein
hel-årsdæk i "V" af den grund, helårs fås i "V",og har ikke mærket de
sædvanlige fordomme, de performer OK sommer som vinter. Det eneste jeg vil
anerkende, er at de er ikke så slidstærke som sommerdæk. Men hva' f...., så
er jeg sikker på der er frisk gummi på :). Ærgeligt at jeg ikke har set dem
i en regulær test, det er altid Goodyear som testes :(.

> I øvrigt kan der være stor forskel mellem T og H for eksempel, da selvom
> dækket er samme mærke/type, så er det ikke sikkert at de er lavet ens og
> derfor ikke nødvendigvis lige gode i vinterkørsel.

Det samme med H vs. V, det er ikke sikkert T, H er god på en DK.
normal-vintervej, dvs. tør men kold. Men hvis H er dårlig, må T være elendig
;).

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-10-06 11:20

Hej

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Det samme med H vs. V, det er ikke sikkert T, H er god på en DK.
> normal-vintervej, dvs. tør men kold. Men hvis H er dårlig, må T være elendig

Jeg havde nogle Q-dæk engang til min Escort. I sne var de perfekte, men
på tør eller våd vej sejlede de for meget.

Nu fik jeg nogle Michelin Pilot Alpin - H dæk og de har ikke ændret
karakteristik på bilen - heldigvis.