/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
En gammel skrøne eller hvad
Fra : Benny Hojvaelde


Dato : 06-10-06 12:38

Hallo

Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.

En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.

Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.

Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.

Benny



 
 
Hans L. Jørgensen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 06-10-06 12:55


"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
news:452640e6$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hallo
>
> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
>
> En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
>
Har aldrig hørt om det.


> Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
>
Hvad får dig til at tro de er lavet af støbegods??

> Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.
>
Det kan du også bare gøre, det er meget mere nødvendig at rense
anlægsfladerne inden montage af nye skiver, snavs der kan gøre dem skæve.



--
MVH Hans



Christian B. Andrese~ (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-10-06 13:34


Hans L. Jørgensen wrote:
> "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
> > Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
> >
> Hvad får dig til at tro de er lavet af støbegods??

Citat fra Brembos hjemmeside:
"Brembo use its own foundries in the industrial process"

"The brake disc has worn down over 80% of its wearable thickness,
therefore its volume of cast iron is proportionally reduced and the
disc tends to reach higher operating temperatures. "

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Benny Hojvaelde (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Benny Hojvaelde


Dato : 06-10-06 13:45


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
news:1160138010.131904.266380@b28g2000cwb.googlegroups.com...

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
> > Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
> >
> Hvad får dig til at tro de er lavet af støbegods??

Citat fra Brembos hjemmeside:
"Brembo use its own foundries in the industrial process"

"The brake disc has worn down over 80% of its wearable thickness,
therefore its volume of cast iron is proportionally reduced and the
disc tends to reach higher operating temperatures. "

Jeps. Cast iron = støbejern.. Du kan også smadre dem med en hammer uden
problemer.

Benny



Ib (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ib


Dato : 06-10-06 13:38


"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
news:452640e6$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hallo
>
> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
>
> En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
>
> Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
>
> Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.
>

Jeg fik på et tidspunkt at vide at det var fordi bremseklodserne blev
hårde/keramiske hvis man vildbremsede når de var nye.
Jeg ved ikke om det er det nogen evt. har misforstået ?

Ib



Per Henneberg Kriste~ (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 06-10-06 14:36

Ib wrote:

> Jeg fik på et tidspunkt at vide at det var fordi bremseklodserne blev
> hårde/keramiske hvis man vildbremsede når de var nye.

Den har jeg også hørt.

--
Per, Esbjerg



Jens F (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens F


Dato : 06-10-06 13:54

Benny Hojvaelde wrote:

> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.

I min optik er det klogt at slide skive og bremsebelægninger lidt til,
så der er en ordentlig flade at fordele kræfterne på , inden man bremser
med "det store skrald".
--

Jens F

Ukendt (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-06 15:24


"Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:45264ff8$0$12655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Benny Hojvaelde wrote:
>
>> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
>
> I min optik er det klogt at slide skive og bremsebelægninger lidt til, så
> der er en ordentlig flade at fordele kræfterne på , inden man bremser med
> "det store skrald".

Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte dele er
ødelagte).
Tænk hvis man ikke kunne bremse ordentligt de første 3.000 Km fordi fladerne
ikke lå til hinanden. Nej de passer skam ganske fint fra starten, så der er
ikke noget med speciel hensyn der.

--
Tom



Rune Larsen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 06-10-06 16:01

Tom wrote:
> Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
> vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte dele er
> ødelagte).

I virkelighedens verden bremser de bedre, efter klodserne er slidt lidt
til mod skiven.

Min bil dumpede til syn på håndbremsekraft fordi jeg havde skiftet
klodser i bag ca. 5km før. En måned senere kørte den lige igennem uden
jeg havde gjort noget.


Mvh Rune

Ukendt (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-06 19:20


"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45266f96$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Tom wrote:
>> Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
>> vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte dele
>> er
>> ødelagte).
>
> I virkelighedens verden bremser de bedre, efter klodserne er slidt lidt
> til mod skiven.

Sjovt. Sidst min bil blev synet, med for svag håndbremse, da blev den
betinget godkendt lige som forrige gang
Men ellers kan resultatet nu ikke bruges til så meget. Jeg har godt nok
ALDRIG oplevet en dårligt fungerende håndbremse når jeg har skiftet bremser
(godt nok tromlebremse bag) men de nye biler jeg har prøvekørt med 3 Km på
tælleren har håndbremsen nu også fungeret upåklageligt. Jeg vil tippe på at
"din" mekaniker må have lavet noget forkert eller måske fået smurt olie/fedt
på nogen steder hvor det ikke skulle være.
Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i danmark
uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser dit svar.

> Min bil dumpede til syn på håndbremsekraft fordi jeg havde skiftet
> klodser i bag ca. 5km før. En måned senere kørte den lige igennem uden
> jeg havde gjort noget.

Enten må du have købt noget thansen skrammel eller også lavet noget andet
galt. Tænk på alle de mekanikere der klargører biler hver dag. De får
selvfølgelig ikke kasseret "deres" biler pga. dårlige bremser (ikke
generelt) og de ligger heller ikke og kører rundt for at slide delene til.
Bremser de virker bare når man laver det rigtigt, hmmm

--
Tom



Hans L. Jørgensen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 06-10-06 19:38


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45269e3f$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45266f96$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Tom wrote:
>>> Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
>>> vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte dele
>>> er
>>> ødelagte).
>>
>> I virkelighedens verden bremser de bedre, efter klodserne er slidt lidt
>> til mod skiven.
>
> Sjovt. Sidst min bil blev synet, med for svag håndbremse, da blev den
> betinget godkendt lige som forrige gang
> Men ellers kan resultatet nu ikke bruges til så meget. Jeg har godt nok
> ALDRIG oplevet en dårligt fungerende håndbremse når jeg har skiftet
> bremser (godt nok tromlebremse bag) men de nye biler jeg har prøvekørt med
> 3 Km på tælleren har håndbremsen nu også fungeret upåklageligt. Jeg vil
> tippe på at "din" mekaniker må have lavet noget forkert eller måske fået
> smurt olie/fedt på nogen steder hvor det ikke skulle være.
> Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i
> danmark uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser
> dit svar.
>

Til din behagelige orientering Tom, vi sender flere gange om ugen
synsfremstillere med nye bremser som ikke kan holde inden for rammerne af
skævbremsning ud på en ekstra køretur med besked på at motionere deres
bremser, de fleste kommer derefter gennem syn uden bemærkninger, - i
hvertfald hvad skævbremsning angår....




--
MVH Hans



Ukendt (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-06 20:01


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4526a287$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:45269e3f$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:45266f96$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Tom wrote:
>>>> Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
>>>> vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte
>>>> dele er
>>>> ødelagte).
>>>
>>> I virkelighedens verden bremser de bedre, efter klodserne er slidt lidt
>>> til mod skiven.
>>
>> Sjovt. Sidst min bil blev synet, med for svag håndbremse, da blev den
>> betinget godkendt lige som forrige gang
>> Men ellers kan resultatet nu ikke bruges til så meget. Jeg har godt nok
>> ALDRIG oplevet en dårligt fungerende håndbremse når jeg har skiftet
>> bremser (godt nok tromlebremse bag) men de nye biler jeg har prøvekørt
>> med 3 Km på tælleren har håndbremsen nu også fungeret upåklageligt. Jeg
>> vil tippe på at "din" mekaniker må have lavet noget forkert eller måske
>> fået smurt olie/fedt på nogen steder hvor det ikke skulle være.
>> Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i
>> danmark uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser
>> dit svar.
>>
>
> Til din behagelige orientering Tom, vi sender flere gange om ugen
> synsfremstillere med nye bremser som ikke kan holde inden for rammerne af
> skævbremsning ud på en ekstra køretur med besked på at motionere deres
> bremser, de fleste kommer derefter gennem syn uden bemærkninger, - i
> hvertfald hvad skævbremsning angår....
>

Ja, jeg KUNNE lave det samme nummer hvis jeg ikke gad afrense f.eks
anlægsfladerne på kalibrene, eller afrense skiverne for den beskyttelsesfilm
af fedt/olie de har fra nogle fabrikker

Et spørgsmål, hvilken mening giver det for "Jer" at sende biler til syn,
hvis frafaldet er som det er?

--
Tom



Hans L. Jørgensen (07-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 07-10-06 08:42


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4526a808$0$84021$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> Et spørgsmål, hvilken mening giver det for "Jer" at sende biler til syn,
> hvis frafaldet er som det er?
>

Sender skam ikke bilerne til syn, er der hvor de kommer for at få synet




--
MVH Hans



Rune Larsen (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 09-10-06 18:35

Tom wrote:
>> Min bil dumpede til syn på håndbremsekraft fordi jeg havde skiftet
>> klodser i bag ca. 5km før. En måned senere kørte den lige igennem uden
>> jeg havde gjort noget.
>
> Enten må du have købt noget thansen skrammel eller også lavet noget andet
> galt.

Jeg _er_ kureret for THansen. ;) Klodserne var fra Mekonomen.
De skiver der sidder på er sandsynligvis originale Honda-skiver da ham
jeg købte bilen af fik lavet alt på aut. værksted. Men skiverne er ikke
længere helt nye og er pga. slid ikke perfekt flade, så klodserne skal
lige slides lidt inden anlægsfladen er 100%. Man skifter jo ikke skiver
og klodser sammen hver gang - det vil være unødigt dyrt. Derfor
motioneres bremserne lige lidt før syn.

Mvh Rune

Rune Larsen (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 09-10-06 18:37

Tom wrote:
> [...] Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i danmark
> uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser dit svar.

Nye biler har nye skiver, som passer bedre på nye klodser end gamle
skiver, hvis du forstår.

Mvh Rune

Ole N (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ole N


Dato : 06-10-06 14:00


"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
news:452640e6$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hallo
>
> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
>
> En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
>
> Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
>
> Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.
>
> Benny
>


Har forstået det således at skiverne ikke er hærdet fra fabrikken.

Skivere bliver skæve hvis du når du efter en hård opbremsning holder bilen
på bremsen, vil skiverne få en uensartet afkøling, fordi de selvfølgelig
køles hurtigere der hvor bremseklodserne lægger an mod skiven.

mvh
Ole





Brian (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 06-10-06 17:08

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45265338$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Skivere bliver skæve hvis du når du efter en hård opbremsning holder bilen
> på bremsen, vil skiverne få en uensartet afkøling, fordi de selvfølgelig
> køles hurtigere der hvor bremseklodserne lægger an mod skiven.

I min verden køles de selvfølgelig hurtigere der, hvor bremseklodserne ikke
lægger an mod skiven...



jan@stevns.net (06-10-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 06-10-06 19:07

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev :

>Skivere bliver skæve hvis du når du efter en hård opbremsning holder bilen
>på bremsen, vil skiverne få en uensartet afkøling, fordi de selvfølgelig
>køles hurtigere der hvor bremseklodserne lægger an mod skiven.

Det er vist en and ;) (omend en forståelig en)

Kører man med automatgear, holder man jo bilen med bremsen, f.eks når
man er kommet hen til et kryds, eller f.eks en motorvejsfrakørsel

Jeg kan ikke mindes problemer på "den konto"


--
Jan_stevns

Brian (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 06-10-06 19:33

jan@stevns.net wrote:

> Kører man med automatgear, holder man jo bilen med bremsen, f.eks når
> man er kommet hen til et kryds, eller f.eks en motorvejsfrakørsel
>
> Jeg kan ikke mindes problemer på "den konto"

Jeg har heller aldrig haft lige dét problem, og jeg har for vane at holde
foden på bremsen.

Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også nogen
fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen. Hvis det virkelig
er et problem for den bil man nu har, bør fabrikanten skrive det i manualen,
IMO.

/Brian



Ukendt (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-06 19:40


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4526a1c7$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
> jan@stevns.net wrote:
>
>> Kører man med automatgear, holder man jo bilen med bremsen, f.eks når
>> man er kommet hen til et kryds, eller f.eks en motorvejsfrakørsel
>>
>> Jeg kan ikke mindes problemer på "den konto"
>
> Jeg har heller aldrig haft lige dét problem, og jeg har for vane at holde
> foden på bremsen.
>
> Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også nogen
> fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen. Hvis det
> virkelig er et problem for den bil man nu har, bør fabrikanten skrive det
> i manualen, IMO.

Hvad mener du er årsagen til skæve skiver ?

--
Tom



Brian (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 06-10-06 19:44

Tom wrote:

>> Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også
>> nogen fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen.
>> Hvis det virkelig er et problem for den bil man nu har, bør
>> fabrikanten skrive det i manualen, IMO.
>
> Hvad mener du er årsagen til skæve skiver ?

Aner det ikke, men på mine biler har det at holde foden på bremsen, aldrig
gjort skiverne skæve... jeg har aldrig haft skæve skiver.

/Brian



Ukendt (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-06 20:04


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4526a42f$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>
>>> Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også
>>> nogen fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen.
>>> Hvis det virkelig er et problem for den bil man nu har, bør
>>> fabrikanten skrive det i manualen, IMO.
>>
>> Hvad mener du er årsagen til skæve skiver ?
>
> Aner det ikke, men på mine biler har det at holde foden på bremsen, aldrig
> gjort skiverne skæve... jeg har aldrig haft skæve skiver.

Jeg VED det heller ikke, men alle mine biler har haft skæve skiver på et
eller andet tidspunkt. Dem jeg kører med nu, er også en smule skæve omend
det er så lidt at jeg kan leve med det.

--
Tom



Hans Paulin \(6310\) (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-10-06 20:06

Tom skrev:

> Jeg VED det heller ikke, men alle mine biler har haft skæve skiver på
> et eller andet tidspunkt. Dem jeg kører med nu, er også en smule
> skæve omend det er så lidt at jeg kan leve med det.

Er dét ikke typisk Fort?

Min Granada havde dét i sin tid - og man sagde at Sierra var slem!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Ukendt (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-06 20:16


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4526a935$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tom skrev:
>
>> Jeg VED det heller ikke, men alle mine biler har haft skæve skiver på
>> et eller andet tidspunkt. Dem jeg kører med nu, er også en smule
>> skæve omend det er så lidt at jeg kan leve med det.
>
> Er dét ikke typisk Fort?
>
> Min Granada havde dét i sin tid - og man sagde at Sierra var slem!

hehe, min mondeo fik det efter en tur i tyskland hvor jeg skulle fra 170+
til 0. Jeg tror meget af det skyldes hvordan man kører og ikke så meget
hvilket bilmærke det er.

--
Tom



Hans Paulin \(6310\) (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-10-06 23:24

Tom skrev:

> hehe, min mondeo fik det efter en tur i tyskland hvor jeg skulle fra
> 170+ til 0. Jeg tror meget af det skyldes hvordan man kører og ikke
> så meget hvilket bilmærke det er.

Havde aldrig en sk*d da jeg kørte VW, ikke ret meget ved Opel (stort set
ingenting) og slet ingenting ved Toyotaerne.

Hælder mere til dårlige skiver - synes rent ud sagt Ford var noget l*rt -
skiftede skiver som bare fanden på dén.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Klaus D. Mikkelsen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-10-06 19:40

Brian skriver:
>
> Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også nogen
> fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen. Hvis det virkelig
> er et problem for den bil man nu har, bør fabrikanten skrive det i manualen,
> IMO.

Hvordan skal det blive et problem ?

Afstandan mellem skive og bremseklodser er alligevel så minimal at der
ikek slipper varme ud den vej. Klodserne er lige så varme som skiverne,
så de aftager ikke noget og skiverne (hvor der ikke er klodser) forsøger
at komme af med varmen ud i en stillestående luft (så længe man holder
stille). Stillestående luft er ikke særligt god til at aftage varme,
faktisk bruger man stillestående luft til at isolere med....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 06-10-06 19:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:

>> Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også
>> nogen fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen.
>> Hvis det virkelig er et problem for den bil man nu har, bør
>> fabrikanten skrive det i manualen, IMO.
>
> Hvordan skal det blive et problem ?

Ved jeg ikke, det er heller ikke mig der har fremført den påstand -
tværtimod.

/Brian



Henrik Stidsen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 06-10-06 19:50

Klaus D. Mikkelsen wrote :
> Afstandan mellem skive og bremseklodser er alligevel så minimal at der
> ikek slipper varme ud den vej. Klodserne er lige så varme som skiverne,
> så de aftager ikke noget og skiverne (hvor der ikke er klodser) forsøger
> at komme af med varmen ud i en stillestående luft (så længe man holder
> stille). Stillestående luft er ikke særligt god til at aftage varme,
> faktisk bruger man stillestående luft til at isolere med....

Det skulle nu være rigtig nok, hvis man bremser hårdt op så skiverne
bliver varmere end normalt - f.eks. ved hård opbremsning på en
frakørselsrampe, rampen svinger, der er kø, man bremser hårdt fra 120
til 0. Hvis man så derefter skal holde bilen stille på bakken og derfor
holder bremsepedallen nede vil skiverne blive afkølet ujævnt og det kan
gøre dem skæve. Det område hvor bremseklodserne trykker på vil ikke
kunne komme af med varmen på samme måde som der hvor skiverne er i det
fri.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Ukendt (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-06 20:12


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.34e17d6a3cc1bfcc.34878@news.hs235.dk...
> Klaus D. Mikkelsen wrote :
>> Afstandan mellem skive og bremseklodser er alligevel så minimal at der
>> ikek slipper varme ud den vej. Klodserne er lige så varme som skiverne,
>> så de aftager ikke noget og skiverne (hvor der ikke er klodser) forsøger
>> at komme af med varmen ud i en stillestående luft (så længe man holder
>> stille). Stillestående luft er ikke særligt god til at aftage varme,
>> faktisk bruger man stillestående luft til at isolere med....
>
> Det skulle nu være rigtig nok, hvis man bremser hårdt op så skiverne
> bliver varmere end normalt - f.eks. ved hård opbremsning på en
> frakørselsrampe, rampen svinger, der er kø, man bremser hårdt fra 120 til
> 0. Hvis man så derefter skal holde bilen stille på bakken og derfor holder
> bremsepedallen nede vil skiverne blive afkølet ujævnt og det kan gøre dem
> skæve. Det område hvor bremseklodserne trykker på vil ikke kunne komme af
> med varmen på samme måde som der hvor skiverne er i det fri.

Jeg hælder også mest til denne teori. Bremseklodserne og kaliberen udgør er
kæmpestor masse som kan optage varmen fra skiverne. Det kan ikke være uden
betydning, da jern er en bedre varmeleder end luft.
Jeg så engang i noget genskin at mine skiver i sierra'en var rødglødende
(som i formel 1) da jeg bremsede ned fra x00 til 0 Km/t. Så at skiverne
opnår en temperatur på 8-900 grader eller mere, det kan altså sagtens lade
sig gøre. Og så tror jeg ikke at "klumpen" i form a klodser og kaliber er
uden betydning for afkølingen.
At en uens afkøling kan trække et metal skævt, er let nok at forstå

--
Tom



Henrik Stidsen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 06-10-06 15:30

Benny Hojvaelde skrev:

> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.

Jeg kan ikke forklare dig hvorfor, men jeg oplevede selv at mine gamle
skiver blev skæve indenfor den første uge efter jeg havde fået nye
bremseklodser på. Så der skal nok være noget om at man skal passe
på.


Hans L. Jørgensen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 06-10-06 15:49


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1160145022.726383.279760@c28g2000cwb.googlegroups.com...
Benny Hojvaelde skrev:

> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.

Jeg kan ikke forklare dig hvorfor, men jeg oplevede selv at mine gamle
skiver blev skæve indenfor den første uge efter jeg havde fået nye
bremseklodser på. Så der skal nok være noget om at man skal passe
på.

Det har jeg også oplevet Henrik, en af de få gange jeg har haft et værksted
til at skifte skiver.

Et besøg på værkstedet og en efterlysning af grunden til de skæve skiver
blev begrundet med to forskellige mulige årsager, 1. Fabrikationsfejl i
skiver, 2. forkert montering (bolte spændt med fejl moment). Jeg derimod bad
dem tage skiverne af hvorefter jeg påpegede at anlægsflader åbenbart ikke
var blevet renset inden montering af de nye skiver (hvilket mekanikeren
heller ikke benægtede).

Jeg lavede følgende aftale. Jeg fik udleveret nye skiver som jeg selv
monterede, hvis disse ikke blev skæve skulle jeg alene betale for 2 skiver +
2 sæt klodser.

Resultat, - jeg kom til at betale alene for de 2 skiverne og klodserne.

PS.: til de som tidligere i tråden påstår at det er støbejern, jeg har
_aldrig_ set støbejerne med lagdeling i godset, og sådanne skiver har jeg
set både fra VW og Cirtoën.



--
MVH Hans



Henrik Stidsen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 06-10-06 15:31

Benny Hojvaelde skrev:

> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.

Jeg kan ikke forklare dig hvorfor, men jeg oplevede selv at mine gamle
skiver blev skæve indenfor den første uge efter jeg havde fået nye
bremseklodser på. Så der skal nok være noget om at man skal passe
på.


Christian B. Andrese~ (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-10-06 12:07


Tom (snabela) wrote:
> Sjovt. Sidst min bil blev synet, med for svag håndbremse, da blev den
> betinget godkendt lige som forrige gang
> Men ellers kan resultatet nu ikke bruges til så meget. Jeg har godt nok
> ALDRIG oplevet en dårligt fungerende håndbremse når jeg har skiftet bremser
> (godt nok tromlebremse bag) men de nye biler jeg har prøvekørt med 3 Km på
> tælleren har håndbremsen nu også fungeret upåklageligt. Jeg vil tippe på at
> "din" mekaniker må have lavet noget forkert eller måske fået smurt olie/fedt
> på nogen steder hvor det ikke skulle være.
> Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i danmark
> uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser dit svar.

Jeg tror bremserne er slidt rigeligt til når man se hvordan de bliver
kørt af og på transportskibene og transportbilerne.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Christian B. Andrese~ (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-10-06 12:22


Hans L. Jørgensen wrote:
> PS.: til de som tidligere i tråden påstår at det er støbejern, jeg har
> _aldrig_ set støbejerne med lagdeling i godset, og sådanne skiver har jeg
> set både fra VW og Cirtoën.

Hvilken citroen ?
Jeg har haft en Citroen Xsara, og har skiftet skiver på den.
Det samme på vores gamle Peugeot 605, vores nuværende Peugeot 106 og
306.
Og alle de PSA biler har skiver af støbejern.
Der er tale om både originale skiver og uoriginale. De uoriginale har
været enten Brembo eller EBC, altså IKKE T. Hansen.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Bjarne (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 09-10-06 13:16

In article <452640e6$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
   "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> writes:
> Hallo
>
> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
>
> En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
>
> Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
>
> Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.

Ja, så ser det også ud af noget

I værkstedshåndbogen for mercedes (både w123, w124 og w126) står der intet
om specielle forholdsregler i forbindelse med skift af skiver, bortset
naturligvis for afrensning inden montage.

Derimod står der følgende efter montering af nye klodser :

"Carefully break in new brake pads, i.e. brake vehicle several
times from 80 to 40 km/h using only slight pedal pressure, Allow brakes
to cool slightly before each braking maneuver. Brake vehicle to
complete stop at high deceleration rates only after linings have been
broken in."

Når man skifter skiver, kommer der også nye klodser i, måske kommer
historien derfra.

mvh,
Bjarne



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste