Ny forrude - original eller kopi?
Fra : Henning

Dato : 05-10-06 07:25

Min forrude i Mazda6'eren er revnet, og skal skiftes. Forsikringen
dækker 2/3 af udgifterne, men hvad skal jeg vælge? En original,
leveret og monteret hos Mazda-værkstedet, eller en uoriginal(?)
leveret og monteret på parkeringspladsen af Mobilglas el.a.?

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-10-06 07:35

Henning wrote:
> [...]
> leveret og monteret hos Mazda-værkstedet, eller en uoriginal(?)
> leveret og monteret på parkeringspladsen af Mobilglas el.a.?

Umiddelbart - glaskilden er ikke vigtig, men monteringen skal foregå
lunt og tørt. Ikke udendørs en kondenskold morgen IMHO.

Når du nu får dækket 2/3, kan det vel næppe betyde mange hektokroner i
forskel for dig. Jeg ville køre til Mazda.

--
vh
Torben

Fra : Christopher Stein

Dato : 05-10-06 09:00

Henning skrev:
> [...]
> leveret og monteret hos Mazda-værkstedet, eller en uoriginal(?)
> leveret og monteret på parkeringspladsen af Mobilglas el.a.?

Jeg ville vælge en original da jeg har erfaring med at de uoriginale fra
autoglas ridses lettere end en originalrude..

Fra : ke

Dato : 05-10-06 15:43

du skal vælge mazda så får du også de rigtige lister
KE

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 06-10-06 11:17

Hej Henning,

Du SKAL vælge en orginal (eller kvalitets) rude og den SKAL skiftes på et
værksted.
Jeg har meget dårlig erfaring med MobilGlas, idet de nye ruder efterfølgende
har været meget sårbare hvad angår selv små stenslag.
På fem år har jeg måtte udskifte 5 forruder fordi stenslag trak lange revner
i ruderne.
For 4 år siden besluttede jeg at få ruden skiftet på et værksted. Siden har
jeg fået masser af stenslag i forruden, men uden at de har trukket revner.

Preben

Fra : NS

Dato : 06-10-06 12:21

Preben Kohl Lauritzen skrev:
> [...]
> jeg fået masser af stenslag i forruden, men uden at de har trukket revner.

Man kan da slet ikke få dårlige ruder. Alle
ruderne bliver lavet af store fabrikker som f.eks.
Pilkingtion.

NS

Fra : Bo Velschow

Dato : 07-10-06 10:14

"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

> Man kan da slet ikke få dårlige ruder. Alle ruderne bliver lavet af store
> fabrikker som f.eks. Pilkingtion.

Øh... ja, det er da også min oplevelse?! De gange, jeg har fået skiftet
forrude af f.eks. MobilGlas, har det da været "originale" ruder. At de så
fejlmonterede en rude, så den sprang, da den efterfølgende blev hævet op på
en lift, er en anden historie. Dog dækkede de selvfølgelig en ny rude - men
først efter, at jeg lige skulle forklare en næsvis telefonpasser hos
MobilGlas, hvad der rent faktisk stod på deres hjemmeside.

Sakset fra hjemmesiden (før i tiden stod der helt specifikt, at de dækkede
skader på ruder, der _ikke_ skyldtes udefrakommende ting som f.eks.
stenslag):

"En glasreparation skal holde sig uændret i årene fremover,
og er derfor garanteret i hele rudens levetid.
Ved rudeskift garanterer vi for korrekt og holdbar installation
så længe du har bilen.

Der anvendes kun reservedele, som er fremstillet af
OEM leverandører (Original Equipment Manufacturer),
dvs. de samme leverandører, som producerer til bilproducenterne. "

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 07-10-06 12:16

> Man kan da slet ikke få dårlige ruder. Alle ruderne bliver lavet af store
> fabrikker som f.eks. Pilkingtion.
>
> NS

Hej NS,

Ikke alle uorginale ruder er af bedste (glas)kvalitet - Nogle har optiske
fejl specielt i kanterne og / eller passer mindre godt i rammen.
Men jeg tror nu også, at problemet med ruder isat af Mobilglas på en
parkeringsplads skyldes at limen hærder under skiftende temperaturforskelle
og at der herved opstår spændinger mellem karosseri og rude.

I de 40år, jeg har kørt bil, har jeg skiftet 5 forruder på fem på hinanden
følgende år, den sidste rude skiftet på et Mercedes værksted for godt 4 år
siden og de andre skiftet af Mobilglas på parkeringspladser ved mit arbejde.

Jeg tror ikke, at det er en tilfældighed, at ruderne, som Mobilglas skiftede
kun havde en gennemsnitlig levetid på 1 år!

Preben