Skoda Fabia 1.4 (75) - Problemer med 2. ge~
Fra : CGH

Dato : 04-10-06 12:01

Har en Skoda Fabia Combi 1.4 75hk fra april 2006 som er købt fra ny af.

Den kører rigtigt godt, pånær skifte til og fra 2. gear. Jeg har kørt en del
forskellige biler, og Fabia'en er den, jeg har sværest ved at lave
"glidende" kørsel i det gear.

Fra 1. til 2. gear føles det ofte som om der ikke er nok gas (den
motorbremser). Fra 3. til 2. føles det som om at man skal smække speederen i
bund for at 2. gear kan kobles til. Når man skal dreje er jeg også begyndt
at bruge 3. gear fordi 2. gear ligger så lavt.

Jeg har selvfølgelig prøvet om jeg kunne finde ud af "den rigtige" måde at
håndtere 2. gear på, mere eller mindre gas, for biler er jo forskellige og
kræver tilvending, men jeg synes ikke, at det virker konsekvent.

Nogle gange føles det også som om bilen af og til taber fart når jeg prøver
at holde konstant fart i 2. gear over en lidt længere afstand (i kø f.eks.).

Er det normalt? Er det noget der kan ændres?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-06 12:03

CGH skriver:

> Fra 3. til 2. føles det som om at man skal smække speederen i
> bund for at 2. gear kan kobles til.

Hvilke hastiggheder snakker vi om her ?

> Jeg har selvfølgelig prøvet om jeg kunne finde ud af "den rigtige" måde at
> håndtere 2. gear på, mere eller mindre gas, for biler er jo forskellige og
> kræver tilvending, men jeg synes ikke, at det virker konsekvent.

Når bilen ikke er ældre, så kør på værksted med den, der er garanti
på....

Prøv evt en anden Fabia med samme motor om den har det samme.

> Nogle gange føles det også som om bilen af og til taber fart når jeg prøver
> at holde konstant fart i 2. gear over en lidt længere afstand (i kø f.eks.).

Det lyder underligt....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-10-06 16:20

On Wed, 4 Oct 2006 13:00:31 +0200, "CGH" <visitor@null.net> wrote:

> [...]
>
>Den kører rigtigt godt, pånær skifte til og fra 2. gear. Jeg har kørt en del
>forskellige biler, og Fabia'en er den, jeg har sværest ved at lave

Bilen aner ikke selv hvad gear den er i. Jeg tror det er
speedersystemet i bilen der irriterer dig.
Hvis den opfører sig som 101HK udgaven af motoren, hvilket jeg tror,
kræver speederen en del tilvænning.

> [...]
>bund for at 2. gear kan kobles til. Når man skal dreje er jeg også begyndt
>at bruge 3. gear fordi 2. gear ligger så lavt.

Prøv at gi' gas lidt tidligere end sædvanligt når du skal koble til
efter gearskift.

>Nogle gange føles det også som om bilen af og til taber fart når jeg prøver
>at holde konstant fart i 2. gear over en lidt længere afstand (i kø f.eks.).

Hvis du kun giver en anelse gas, og altså triller lige så stille i 2.
gear (eller 1. eller 3. osv..), skal speederen kun løftes minimalt før
motoren motorbremser. Denne overgang kan godt virke lidt voldsom.
Ved ikke om det er det du oplever.

>Er det normalt? Er det noget der kan ændres?

Hvis speederen er som i vores 101HK'er, kræver den blot lidt
tilvænning.

/Kent Glerup

Fra : Lars

Dato : 08-10-06 18:28

> [...]
> gear (eller 1. eller 3. osv..), skal speederen kun løftes minimalt før
> motoren motorbremser. Denne overgang kan godt virke lidt voldsom.

Det oplevelse har jeg med feliciaen. Det er godt nok træls, nu har jeg i
flere år forsøgt at blive dus med det...

- Lars