/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Automatgear...
Fra : Peter Frost


Dato : 03-10-06 09:54

Hej gruppe...

Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på 2., 3.
og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.

Symtomerne er følgende. Når bilen har stået natten over, har den en tendens
til at skifte lidt hårdt de første 100 meter. En enkel morgen lavede den
samme som de "normale" symtomer som vil blive beskrevet ned for, uden at jeg
havde kørt, dvs jeg startede motoren, satte gearvælgeren i R, for at bakke
lidt tilbage, for at kunne komme ud af min p-plads. Her begyndte bilen at
ryste, og motoren hævede omdrejninger, for ikke at blive kvalt af gear'et.
Præcis som hvis man i en manuelgear bil, bremser uden at trykke koblingen
ned. Disse fortsatte også ved kørsel, efter 1 km ca, kunne jeg i et lyskryds
sætte gear-vælgeren i P og slukke motoren, da jeg startede igen, og satte
gear-vægleren i D, virkede alt som det plejer.

Næste fejl jeg har oplevet er hvis man kort efter start accelere godt, og så
bremser ned for rødt, "kobler" den igen ikke ud, bilen ryster meget, og
motor øger omdr. Her sætter jeg gear-vælgeren i N, og ved grønt i D, her
hakker den lidt indtil den skifter til 2. gear, og så oplever jeg intet
forkert før næste gang.

En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or Disengages.
Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose computeren.

For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende sker altid
ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden fin, måde ved kold og
varm. Målingen er som instruktionsbogen dikteret, målt med motoren i
tomgang.

Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste
en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende har
jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres
billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.

Mine spørgsmål er til dem der kender lidt til automatgear, hvad kan der være
galt, og hvad vil det koste at få lavet, og er en renovering nok, eller er
det muligvis "bare" magnetventiler i styreboksen, og olie-skift der skal til
her ?

Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale sig at
køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?

Håber virkelig på lidt hjælp her, for alle jeg snakker med der ved noget,
føler jeg bare vil sælge mig en masse, jeg reelt set ikke har behov for.

På forhånd tak !

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost




 
 
Christopher Stein (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Christopher Stein


Dato : 03-10-06 11:16

Peter Frost skrev:
> Hej gruppe...
>
> Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
> hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på 2., 3.
> og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.
>
> Symtomerne er følgende. Når bilen har stået natten over, har den en tendens
> til at skifte lidt hårdt de første 100 meter. En enkel morgen lavede den
> samme som de "normale" symtomer som vil blive beskrevet ned for, uden at jeg
> havde kørt, dvs jeg startede motoren, satte gearvælgeren i R, for at bakke
> lidt tilbage, for at kunne komme ud af min p-plads. Her begyndte bilen at
> ryste, og motoren hævede omdrejninger, for ikke at blive kvalt af gear'et.
> Præcis som hvis man i en manuelgear bil, bremser uden at trykke koblingen
> ned. Disse fortsatte også ved kørsel, efter 1 km ca, kunne jeg i et lyskryds
> sætte gear-vælgeren i P og slukke motoren, da jeg startede igen, og satte
> gear-vægleren i D, virkede alt som det plejer.
>
> Næste fejl jeg har oplevet er hvis man kort efter start accelere godt, og så
> bremser ned for rødt, "kobler" den igen ikke ud, bilen ryster meget, og
> motor øger omdr. Her sætter jeg gear-vælgeren i N, og ved grønt i D, her
> hakker den lidt indtil den skifter til 2. gear, og så oplever jeg intet
> forkert før næste gang.
>
> En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or Disengages.
> Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose computeren.
>
> For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende sker altid
> ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden fin, måde ved kold og
> varm. Målingen er som instruktionsbogen dikteret, målt med motoren i
> tomgang.
>
> Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste
> en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende har
> jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres
> billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
>
> Mine spørgsmål er til dem der kender lidt til automatgear, hvad kan der være
> galt, og hvad vil det koste at få lavet, og er en renovering nok, eller er
> det muligvis "bare" magnetventiler i styreboksen, og olie-skift der skal til
> her ?
>
> Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale sig at
> køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?
>
> Håber virkelig på lidt hjælp her, for alle jeg snakker med der ved noget,
> føler jeg bare vil sælge mig en masse, jeg reelt set ikke har behov for.
>
> På forhånd tak !
>

jeg har du ikke så meget forstand på tomatkasser, men:
Har du overvejet at importere en gearkasse fra sverige eller UK? Typisk
ligger priserne på den slags ting meget lavere end herhjemme og det vil
derfor nok kunne betale sig at importere... Jeg vil næsten vove at påstå
at du kan få en motor med kasse, fragt og det hele til den pris.

(en ny motor til min deo koster ca 3500 - 4500 med gearkasse og det hele
som er en del mindre end de 10 + moms en hugger skal have - så der er
noget at spare.. :)

Morten Trab (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Trab


Dato : 03-10-06 13:34

On Tue, 03 Oct 2006 12:15:49 +0200, Christopher Stein
<cstein@softhome.net> wrote:

>Har du overvejet at importere en gearkasse fra sverige eller UK?

Har du et link til sider der formidler noget sådan??

Mvh. Morten

Christopher Stein (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Christopher Stein


Dato : 03-10-06 15:29

Morten Trab skrev:
> On Tue, 03 Oct 2006 12:15:49 +0200, Christopher Stein
> <cstein@softhome.net> wrote:
>
>> Har du overvejet at importere en gearkasse fra sverige eller UK?
>
> Har du et link til sider der formidler noget sådan??
>
> Mvh. Morten

Desværre ikke, da jeg ikke er volvomand, men der plejer at være en masse
entusiastsider (i mit tilfælde www.fordmondeo.org) der har sådan noget
til salg.. mon ikke du kan finde noget vølle et sted?

esben.sorensen@comhe~ (03-10-2006)
Kommentar
Fra : esben.sorensen@comhe~


Dato : 03-10-06 11:25

<snip det hele>

Som du skriver kan det väre ventilkontrollen. Hvis ellers gearkassen
er i god stand vil det väre unödvendigt at skifte hele kassen. Hvad
med momentomformeren (det er vel der lock-up mekanikken sidder)?

Jeg tror ventilkontrollen maks maks koster 8000 dkr men pröv at
spörge på www.jagrullar.se för du går videre med sagen (du kan evt.
skrive på engelsk).

Du bliver nok nödt til at alliere dig med en ekspert (eks. et godt
volvovärksted hvis det findes i dk) for at blive vejledt. Men det kan
sagtens koste lidt :(

Hvis du ikke vil det er det vel at finde en brugt gearkasse et sted og
få en uautoriseret specialist til at sätte den i.

VH


Peter Frost (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 03-10-06 12:02

Først tak for svarene... !

Jeg har smidt samme tekst som jeg har skrevet her op på den svenske Volvo
85X70 klub, men sidst jeg skrev der fik jeg ingen svar, muligvis pga jeg
skrev på dansk.

En fabriksombytter, kan jeg få hjem fra min normale reservedelspusher for
27500 kr. Det syntes jeg er rigtig mange penge, og så skal den også sættes
på.

Jeg ønsker ikke på nuværende tidspunkt at købe noget brugt, da jeg ikke vil
risikere der kan være noget galt med den kasse jeg køber.

En lille mulighed for brugt ville være, at både Syn, Skat og forsikringen
sagde god for jeg fik en 193 hk lavtryks turbo motor med gearkasse på, i
stedet for min nuværende sugemotor med 170 hk.

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost



Brian (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-10-06 12:33

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:452242e3$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> En lille mulighed for brugt ville være, at både Syn, Skat og forsikringen
> sagde god for jeg fik en 193 hk lavtryks turbo motor med gearkasse på, i
> stedet for min nuværende sugemotor med 170 hk.

Du kunne jo spørge dem :) Mon ikke man kan bede dem om et bindende svar(?) -
findes lige nøjagtigt din bil, men med den ltt motor i Volvo's program (da
den blev solgt)?



Peter Frost (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 03-10-06 12:49

Brian skrev:
> Du kunne jo spørge dem :) Mon ikke man kan bede dem om et bindende
> svar(?) - findes lige nøjagtigt din bil, men med den ltt motor i Volvo's
> program (da den blev solgt)?

Ja, skal bare ha taget mig sammen til det. Skal jo også overveje om jeg skal
ha automat eller manuel gear, og vil jeg ha manuel gear, skal den ombygges.
Der er rigtig mange ting man skal overveje, og kan nok ikke få meget for den
som den står, selv om den er flot, og ellers velholdt, og jeg kunne skjule
fejlen, men det bare ikke mig at lave sådan noget.

193 hk'eren er en 2.5 liters motor med lavtryks turbo. Den hed 850 2.5T, og
i 97 fik 850 GLT denne motor, dog ikke på det danske markede. Bremser og alt
andet er i følge det jeg ved lige det samme.

Der er en del forskellige motore til 850'erne...



Peter Frost (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 03-10-06 12:59

Fik lige trykket på enter, lidt hurtigt ;)

Min GLT'er kostet i 94 ca 430.000 - 450.000 kr



Peter Frost (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 03-10-06 13:02

Okay, man bliver meget hurtig van til MSN, Ctrl Enter... Undskyld ! ;)

2.5 T kostet i 94 ca 492.000 kr

Hvis det kan bruges til noget :)

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06



Brian (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-10-06 13:26

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:452250e7$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
> Okay, man bliver meget hurtig van til MSN, Ctrl Enter... Undskyld ! ;)
>
> 2.5 T kostet i 94 ca 492.000 kr
>
> Hvis det kan bruges til noget :)

Kender selv den med ctrl-enter :)
Når forskellen ikke er større og bilen er så "gammel" så tror jeg ikke at
det er noget der koster mange knaster. Men som sagt er det bedst at spørge
først.



Carsten Finn Rasmuss~ (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 03-10-06 12:40

Peter Frost wrote:
>
> En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or
> Disengages. Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose
> computeren.
> For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende
> sker altid ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden
> fin, måde ved kold og varm. Målingen er som instruktionsbogen
> dikteret, målt med motoren i tomgang.
>

Huuee. Det er voldsomme penge du snakker om. Inden jeg tømte kontoen, ville
jeg lige klappe hesten.

De symptomer du beskriver tyder på at du har problemer med din
lockup-funktion.
Jeg kender ikke bilen og kender ikke din gearkasse, men det kunne være noget
så 'simpelt' som en defekt lockup solonoide.
Det er en elektrisk dims der styrer din lockup funktion på baggrund af
informationer fra motor og gearkasse.

Jeg ved ikke hvor den sidder, og hvordan den skiftes, men det må Haynes
kunne hjælpe med.

PS!
Min erfaring med solonoider fra andre apparater er, at de har et 'indbygget'
ældningsproblem. For at dæmpe støjen når den aktiveres har man ofte limet en
støjdæmpning på anslagspladen. Med tiden trænger limen igennem og bevirker
at at stemplet bliver hængende i limen. En simpel løsning er at fjerne limen
og leve med støjen.

--
Carsten (3600)
HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info



Peter Frost (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 03-10-06 12:56

Carsten Finn Rasmussen skrev:
> Huuee. Det er voldsomme penge du snakker om. Inden jeg tømte kontoen,
> ville jeg lige klappe hesten.
>
> De symptomer du beskriver tyder på at du har problemer med din
> lockup-funktion.
> Jeg kender ikke bilen og kender ikke din gearkasse, men det kunne være
> noget så 'simpelt' som en defekt lockup solonoide.
> Det er en elektrisk dims der styrer din lockup funktion på baggrund af
> informationer fra motor og gearkasse.
>
> Jeg ved ikke hvor den sidder, og hvordan den skiftes, men det må Haynes
> kunne hjælpe med.
>
> PS!
> Min erfaring med solonoider fra andre apparater er, at de har et
> 'indbygget' ældningsproblem. For at dæmpe støjen når den aktiveres har man
> ofte limet en støjdæmpning på anslagspladen. Med tiden trænger limen
> igennem og bevirker at at stemplet bliver hængende i limen. En simpel
> løsning er at fjerne limen og leve med støjen.

Tak !!! Du siger de ord jeg gerne vil høre... Har heller ikke den vilde
viden om automatgear, med ved da, som du siger det er magnetventiler der
åbner og lukker, og når den kun fejler kold, og jeg mener olie er noget mere
fast og besværlig. Mener jeg også det er det vi snakker om...

Jeg vil prøve og få fat i AutomatGear Centeret, for da jeg snakket med ham.
Kunne jeg ikke starte motoren, og han mente det var fordi gear'et havde sat
sig. Det viste sig efter at ha læst på diverse svenske sider, at den blot
var druknet ! Hvilket jeg den dag i dag ikke fatter, for havde propperne ude
i næsten en time, og syntes ikke de lugtet af benzin osv osv. Og da jeg så
fik gang i bilen igen, skiftet gear udemærket, hvilket det gjorde ind til
den morgen hvor den hang igen. Og nu vil jeg gerne vide hvad jeg skal bruge
af penge på at få den lavet :)

Tak for hjælpen, er der andre der ved noget så skriv endelig !!

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06



Carsten Finn Rasmuss~ (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 03-10-06 13:44

Peter Frost wrote:
>
> Tak !!! Du siger de ord jeg gerne vil høre... Har heller ikke den
> vilde viden om automatgear, med ved da, som du siger det er
> magnetventiler der åbner og lukker, og når den kun fejler kold, og
> jeg mener olie er noget mere fast og besværlig. Mener jeg også det er
> det vi snakker om...

Lockop solonoiden/magnetventilen er faktisk en meget simpel konstruktion.
Det er en spole med en bevægelig jernkerne inden i. Når spolen tilføres
spænding, bliver jernkernen magnetisk og tiltrækkes af en jernplade for
enden af kernen. Kernens bevægelse åbner så en ventil til olien.

En svag magnetventil vil netop opføre sig som du beskriver. Kold olie =
større modstand i ventilen.
Til de priser er det ihvertfald et forsøg værd ;)

--
Carsten (3600)
HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info



Carsten Finn Rasmuss~ (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 03-10-06 17:25

Peter Frost wrote:
>
> Jeg vil prøve og få fat i AutomatGear Centeret, for da jeg snakket
> med ham. Kunne jeg ikke starte motoren, og han mente det var fordi
> gear'et havde sat sig.

Hvis du ikke selv har mod på at forsøge udskiftning af lockup ventilen,
synes jeg det er en god at kontakte Automatgear igen.
Nu hvor bilen kører har de en bedre chance for at stille en diagnose.
De 20k var jo for at tage højde for ALT.

--
Carsten (3600)
HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info



Lars Arup (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Arup


Dato : 11-10-06 03:06

Jeg har en Opel Astra som lider af samme fejl som din, dog har jeg ikke
oplevet at den ligefrem ryster og forsøger at øge omdrejningstallet.

Men typisk ved kold motor giver den et meget hårdt ryk ved skift fra 1. til
2. gear. Mest tydeligt er det ved en en blid acceleration, hvorimod det
hårde skift er mindre mærkbart ved en kraftigere gasgivning fra stående
start.
Jeg har også oplevet lidt til det du nævner med at den ikke vil slippe når
man letter foden, men det er kun når man har kørt i 1. eller måske 2.

De næste skift (2. til 3. og 3. til 4.) er pænt bløde også ved kold motor.

Jeg havde bilen oppe hos et firma der hed Automatgear- specialisten i
Kvistgård. De fortalte at min gearkasse var af samme type som i en Volvo 850
( derfor min interesse for dit indlæg, men hvorvidt det er rigtigt aner jeg
ikke) De åbnede ind til ventilhuset og rensede og gjorde ved men erkendte
selv at det ikke havde hjulpet. Så ifølge dem var eneste løsning en
renovering af hele kassen til ca 17 kkr.

Ja det var jo desværre ikke megen hjælp til dig men jeg er spændt på at høre
om den omtalte fejl kan kureres uden at splitte hele kassen ad.

MVH Lars Arup

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:45224f85$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> Carsten Finn Rasmussen skrev:
>> Huuee. Det er voldsomme penge du snakker om. Inden jeg tømte kontoen,
>> ville jeg lige klappe hesten.
>>
>> De symptomer du beskriver tyder på at du har problemer med din
>> lockup-funktion.
>> Jeg kender ikke bilen og kender ikke din gearkasse, men det kunne være
>> noget så 'simpelt' som en defekt lockup solonoide.
>> Det er en elektrisk dims der styrer din lockup funktion på baggrund af
>> informationer fra motor og gearkasse.
>>
>> Jeg ved ikke hvor den sidder, og hvordan den skiftes, men det må Haynes
>> kunne hjælpe med.
>>
>> PS!
>> Min erfaring med solonoider fra andre apparater er, at de har et
>> 'indbygget' ældningsproblem. For at dæmpe støjen når den aktiveres har
>> man ofte limet en støjdæmpning på anslagspladen. Med tiden trænger limen
>> igennem og bevirker at at stemplet bliver hængende i limen. En simpel
>> løsning er at fjerne limen og leve med støjen.
>
> Tak !!! Du siger de ord jeg gerne vil høre... Har heller ikke den vilde
> viden om automatgear, med ved da, som du siger det er magnetventiler der
> åbner og lukker, og når den kun fejler kold, og jeg mener olie er noget
> mere fast og besværlig. Mener jeg også det er det vi snakker om...
>
> Jeg vil prøve og få fat i AutomatGear Centeret, for da jeg snakket med
> ham. Kunne jeg ikke starte motoren, og han mente det var fordi gear'et
> havde sat sig. Det viste sig efter at ha læst på diverse svenske sider, at
> den blot var druknet ! Hvilket jeg den dag i dag ikke fatter, for havde
> propperne ude i næsten en time, og syntes ikke de lugtet af benzin osv
> osv. Og da jeg så fik gang i bilen igen, skiftet gear udemærket, hvilket
> det gjorde ind til den morgen hvor den hang igen. Og nu vil jeg gerne vide
> hvad jeg skal bruge af penge på at få den lavet :)
>
> Tak for hjælpen, er der andre der ved noget så skriv endelig !!
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06
>



Lars Arup (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Arup


Dato : 12-10-06 20:48


"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:452c5180$0$14015$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg har en Opel Astra som lider af samme fejl som din, dog har jeg ikke
> oplevet at den ligefrem ryster og forsøger at øge omdrejningstallet.
>
> Men typisk ved kold motor giver den et meget hårdt ryk ved skift fra 1.
> til 2. gear. Mest tydeligt er det ved en en blid acceleration, hvorimod
> det hårde skift er mindre mærkbart ved en kraftigere gasgivning fra
> stående start.
> Jeg har også oplevet lidt til det du nævner med at den ikke vil slippe når
> man letter foden, men det er kun når man har kørt i 1. eller måske 2.
>
> De næste skift (2. til 3. og 3. til 4.) er pænt bløde også ved kold motor.
>
> Jeg havde bilen oppe hos et firma der hed Automatgear- specialisten i
> Kvistgård. De fortalte at min gearkasse var af samme type som i en Volvo
> 850 ( derfor min interesse for dit indlæg, men hvorvidt det er rigtigt
> aner jeg ikke) De åbnede ind til ventilhuset og rensede og gjorde ved men
> erkendte selv at det ikke havde hjulpet. Så ifølge dem var eneste løsning
> en renovering af hele kassen til ca 17 kkr.
>
> Ja det var jo desværre ikke megen hjælp til dig men jeg er spændt på at
> høre om den omtalte fejl kan kureres uden at splitte hele kassen ad.
>
> MVH Lars Arup
>
> "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
> news:45224f85$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
>> Carsten Finn Rasmussen skrev:
>>> Huuee. Det er voldsomme penge du snakker om. Inden jeg tømte kontoen,
>>> ville jeg lige klappe hesten.
>>>
>>> De symptomer du beskriver tyder på at du har problemer med din
>>> lockup-funktion.
>>> Jeg kender ikke bilen og kender ikke din gearkasse, men det kunne være
>>> noget så 'simpelt' som en defekt lockup solonoide.
>>> Det er en elektrisk dims der styrer din lockup funktion på baggrund af
>>> informationer fra motor og gearkasse.
>>>
>>> Jeg ved ikke hvor den sidder, og hvordan den skiftes, men det må Haynes
>>> kunne hjælpe med.
>>>
>>> PS!
>>> Min erfaring med solonoider fra andre apparater er, at de har et
>>> 'indbygget' ældningsproblem. For at dæmpe støjen når den aktiveres har
>>> man ofte limet en støjdæmpning på anslagspladen. Med tiden trænger limen
>>> igennem og bevirker at at stemplet bliver hængende i limen. En simpel
>>> løsning er at fjerne limen og leve med støjen.
>>
>> Tak !!! Du siger de ord jeg gerne vil høre... Har heller ikke den vilde
>> viden om automatgear, med ved da, som du siger det er magnetventiler der
>> åbner og lukker, og når den kun fejler kold, og jeg mener olie er noget
>> mere fast og besværlig. Mener jeg også det er det vi snakker om...
>>
>> Jeg vil prøve og få fat i AutomatGear Centeret, for da jeg snakket med
>> ham. Kunne jeg ikke starte motoren, og han mente det var fordi gear'et
>> havde sat sig. Det viste sig efter at ha læst på diverse svenske sider,
>> at den blot var druknet ! Hvilket jeg den dag i dag ikke fatter, for
>> havde propperne ude i næsten en time, og syntes ikke de lugtet af benzin
>> osv osv. Og da jeg så fik gang i bilen igen, skiftet gear udemærket,
>> hvilket det gjorde ind til den morgen hvor den hang igen. Og nu vil jeg
>> gerne vide hvad jeg skal bruge af penge på at få den lavet :)
>>
>> Tak for hjælpen, er der andre der ved noget så skriv endelig !!
>>
>> --
>> Med Venlig Hilsen
>> Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06
>>
>
>



Ukendt (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-06 13:29

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> wrote in message
news:452224dd$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste
> en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende
> har jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres
> billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.

Du kan trygt lade dem kigge på bilen. De er meget kompetente, og er altid
gode til at stille en diagnose. Vi bruger ham ofte til diverse biler med
"tomat" bøvl. - nå ja, og så er ejeren ven af familien Han er meget
grundig, og ved hvad han laver :)

Mvh

David


Ukendt (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-06 17:04


"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev i en meddelelse
news:4522577f$0$824$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> wrote in message
> news:452224dd$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke
>> koste en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for.
>> Pengende har jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan
>> det gøres billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
>
> Du kan trygt lade dem kigge på bilen. De er meget kompetente, og er altid
> gode til at stille en diagnose. Vi bruger ham ofte til diverse biler med
> "tomat" bøvl. - nå ja, og så er ejeren ven af familien Han er meget
> grundig, og ved hvad han laver :)

Hmm, JEG ville nu være skeptisk over at få oplyst en pris der ligner 3 ugers
løn. Godt nok koster stumperne også lidt, men at der skal hjemkøbes stumper
for så mange kroner lyder voldsomt. Lærer alm. mekanikere da slet ikke noget
om tomatkasser?
Det kan da ikke være sværere at reparere en tomatkasse som så meget andet og
det behøver vel ikke tage flere uger at reparere den?

--
Tom



Peter Frost (13-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 13-10-06 07:53

DrPepper skrev:
>> Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke
>> koste en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for.
>> Pengende har jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan
>> det gøres billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
>
> Du kan trygt lade dem kigge på bilen. De er meget kompetente, og er altid
> gode til at stille en diagnose. Vi bruger ham ofte til diverse biler med
> "tomat" bøvl. - nå ja, og så er ejeren ven af familien Han er meget
> grundig, og ved hvad han laver :)

I sidste uge ringede jeg så for at få en tid, til diagnose... Kom til at
tale med hans kone...



Jeg forklaret hende problemerne og hun foreslog jeg kom forbi, og fik testet
gearkassen, de havde noget test udstyr de kunne sætte på, de ville koste mig
250 kr. Jeg havde flere gange i samtalen fortalt fejlen kun opstod når
gearolien var kold. Men det var ikke et problem.



I dag kommer jeg så efter aftale til Gilleleje ca. 1 times kørsel fra Valby,
kl. 14.30, fået lov til at slippe tidligt for chefen osv.



Hun går ud og finder en ung fyr, og beder mig forklare ham problemerne igen,
det første jeg fortæller ham, er at når bilen er kold, så.. bla bla bla.



Vi går sammen ud til bilen, og jeg forklare og forklare. Han tager nøglerne
og sætter sig ind, jeg spørg så om jeg kan komme med ind og se, ja ja, men
skal lige trille en tur først. Nå ja okay, 5 min efter kommer han tilbage,
med svaret, der intet i vejen. Nej flot ! Det kunne du vel sige dig selv,
når jeg flere gange sagde det var om morgen når den havde stået og var kold.
Han sagde så det havde jeg ikke sagt, men det gad jeg ikke til at diskutere.
Og sagde så ejerens kone, havde fortalt I har en prøve stand i ville
benytte. Jaaa, men nu var Volvo, den eneste de ikke kunne teste på.



Da jeg fortalte ham om problemet, vedr. nedbremsning, og at motoren
kompenseret ved at give motoren mere luft, sagde han at så havde jeg et
motorproblem. Jeg måtte så bruge de næste 10 minutter på at overbevise ham,
at med sådan en "moderne" motor, så det klart, at hvis gearet hænger og
prøver at kvæle motoren, så kompensere motorstyringen. Men det ikke ændre på
der er noget der får motoren ned i omdrejninger. Hvilket han til sidst gav
mig ret I. Han fortalte så også at gearkassen når man holder stille faktisk
står i 2. gear, og ved mindre man giver den god gas, skifter den ikke til
første gear.



Her var der noget der lød interessant, for han fortalte også at det ikke
kunne være Lock-upen der var problemet, for enten var den slået til eller
slået fra. Det jo også helt fint, det forstod jeg, men jeg ville stadig mene
at det kunne være lock-upen der var aktiveret og den så bare stod og gled,
fordi den måske var ved at være slidt. Her fortalte jeg ham så at jeg havde
udlæst en fejlkode der hed "3-1-3 Lock-up. Slips or disengagde" Og det lyd
jo som om at det betød lock-upen var dårlig.



Min næste mistanke siger mig, det også kunne være gearkassen der faktisk
står i 1. gear, så vil gearingen være lavere og dermed skal der færre
omdrejninger på motorsiden til at skovlhjulet rundt, og der med er motoren
ikke stærk nok til at holde den, hvor imod den i 2. gear har højere gearing
og dermed mindre modstand i skovlhjulet på gear siden. Hvilket også stemmer
overens med min oplevelse af, at den hakker lidt i det hvis man under
problemet blot løfter foden fra bremsen, så virker det som om den ikke er
stærk nok i tomgang til at trække det hele, men hvis jeg der imod giver den
lidt gas, så er den noget mere kvik en når fejlen ikke er der, ved samme
mængde gas.



Men igen, så stemmer det ikke overens med, jeg én morgen har haft fejlen
uden at provokere den til det, i R. Den ene morgen blev fejlen ved i ca. 2
km, og forsvandt ikke før jeg slukket bilen, satte den i P, og startet igen.
Og så var fejlen væk.



Fejlende sker som sagt kun ved kold gearolie, og den kommer ikke igen før
næste gang jeg provokere, gearet ved kold gear olie. Normalt afhjælper jeg
den, ved i krydset at sætte den i N, og når der bliver grønt i D. Her skal
jeg så give den lidt gas, ellers virker det som den er ved at gå ud, og på
mig virker det så, som den skifter til 2. Og så køre den som den skal.

Fyren gav til sidst op og sagde han blev nød til at prøve fejlen selv, så de
måtte ha den kold. Det der jo ikke rigtig noget at sige til, og fyren var
også super flink, og vi fik en rigtig god snak, men da ejerens kone kom ud,
og spurgte hvordan det gik, var det min opfattelse af værkstedet ændrede sig
markant. Jeg fortalte hende vi ikke rigtig kunne finde ud af hvad det var,
og fyren gik så. Hun blev stående og fortalte at jeg jo måtte forstå at de
ikke kunne finde en fejl der kun opstod når den var kold. Og at når jeg
ringer, og de skal tage den så sent som muligt, så kunne jeg vel sige mig
selv at den var varm. Øhhh ja, og derfor var det jeg i telefonen flere gange
gjorde hende opmærksom på det, fordi det på mig virket underligt de mente de
kunne finde fejlen selvom den ikke var kold. Igen fik jeg den der følelse af
de ikke var interesseret I at tjene penge, eller mente jeg ikke var god for
pengene, og ville betale det der skulle til. Hvilket jeg så oplyste hende,
at da jeg snakkede med hendes mand, fortalte han mig der nok skulle en
renovering til, og jeg derfor havde sat 20K af til dette. Hvor hun så
skiftede helt, og foreslog jeg smed den op med Falck, og så kunne de teste
den kold. Det endte med vi blev enige om jeg lige måtte finde ud af hvad jeg
gør.



Jeg har så nu taget kontakt til MR-Transmission, i Bagsværd. De virker lidt
mere kompetente og interesseret i at få min taknemmelse i form af betaling
for deres arbejde. Kan de heller ikke finde fejlen uden alt for meget bøvl
må jeg ha fat i Volvo, og så ender det jo nok med man kommer til at betale 4
månedsløn, før man er sikker på det virker, men sådan er livet jo!



--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06




Bendt Rasmussen (13-10-2006)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 13-10-06 17:37


"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:452f37c6$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
> DrPepper skrev:
>
> Jeg har så nu taget kontakt til MR-Transmission, i Bagsværd. De virker
> lidt mere kompetente og interesseret i at få min taknemmelse i form af
> betaling for deres arbejde. Kan de heller ikke finde fejlen uden alt for
> meget bøvl må jeg ha fat i Volvo, og så ender det jo nok med man kommer
> til at betale 4 månedsløn, før man er sikker på det virker, men sådan er
> livet jo!
>

Jeg havde fat i mr.transmission da mit automatgear fejlede - over telefonen
var meldingen, at dem reparerede de ikke, men jeg kunne få en ombytter til
kr. 26.500 + moms.

Jeg har efterfølgende fået den fixet hos automatgear-specialisten i
kvistgård, for 15.5 + moms.

prøv ham !

mvh
Bendt



Leo Jensen (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 03-10-06 19:19


"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:452224dd$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe...
>
> Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
> hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på 2.,
> 3. og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.
>
> Symtomerne er følgende. Når bilen har stået natten over, har den en
> tendens til at skifte lidt hårdt de første 100 meter. En enkel morgen
> lavede den samme som de "normale" symtomer som vil blive beskrevet ned
> for, uden at jeg havde kørt, dvs jeg startede motoren, satte gearvælgeren
> i R, for at bakke lidt tilbage, for at kunne komme ud af min p-plads. Her
> begyndte bilen at ryste, og motoren hævede omdrejninger, for ikke at blive
> kvalt af gear'et. Præcis som hvis man i en manuelgear bil, bremser uden at
> trykke koblingen ned. Disse fortsatte også ved kørsel, efter 1 km ca,
> kunne jeg i et lyskryds sætte gear-vælgeren i P og slukke motoren, da jeg
> startede igen, og satte gear-vægleren i D, virkede alt som det plejer.
>
> Næste fejl jeg har oplevet er hvis man kort efter start accelere godt, og
> så bremser ned for rødt, "kobler" den igen ikke ud, bilen ryster meget, og
> motor øger omdr. Her sætter jeg gear-vælgeren i N, og ved grønt i D, her
> hakker den lidt indtil den skifter til 2. gear, og så oplever jeg intet
> forkert før næste gang.
>
> En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or Disengages.
> Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose computeren.
>
> For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende sker
> altid ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden fin, måde ved
> kold og varm. Målingen er som instruktionsbogen dikteret, målt med motoren
> i tomgang.
>
> Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste
> en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende
> har jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres
> billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
>
> Mine spørgsmål er til dem der kender lidt til automatgear, hvad kan der
> være galt, og hvad vil det koste at få lavet, og er en renovering nok,
> eller er det muligvis "bare" magnetventiler i styreboksen, og olie-skift
> der skal til her ?
>
> Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale sig at
> køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?
>
> Håber virkelig på lidt hjælp her, for alle jeg snakker med der ved noget,
> føler jeg bare vil sælge mig en masse, jeg reelt set ikke har behov for.
>
> På forhånd tak !

Sådan virker en automatkasse, her specifikt Jaguar B&W. Det virker som om
funktionen af ventilerne afgør om skidtet virker:

Series 3 XJ6, Transmission, Trans Theory

This bit on trans theory was sent to me by a true tranmission repair
specialist. It was originally a reply to a question on Borg Warner troubles.
Dear Mike: This is going to be a long story. Not being there to road test
and check the car out, the next best thing is to explain how it is supposed
to work and see if you can decide what the problem is. You're there; I'm
not. Sit back, read, and check this out: There are 3 basic principles that
come into play and their relationship to each other is critical for
long-term durability of the transmission. For teaching purposes I will use
round, estimated figures; not the actual pressures in a BW. PRINCIPLE ONE:
Governor pressure is approximately 1 PSI for each MPH of road speed. 10 PSI
governor = 10 MPH. 30 PSI = 30 MPH. 0 PSI means you are standing still.
Pretty simple concept, huh? PRINCIPLE TWO: Throttle pressure (or shifting
pressure as the Britts may call it) is just like governor pressure, but it
is proportional to the amount of throttle the engine is given. No throttle
pressure = no throttle. 50% throttle = 50% throttle pressure (say, 50 PSI).
100% throttle = 100% throttle pressure, or 100 PSI. BRIEF INTERMISSION: Now
this is where it gets hairy. It is important to understand a balanced valve.
It goes by many names, but the principle is the same. Balanced, or
regulating valves do just that; regulate a pressure to a pressure that keeps
the valve balanced. Just like the oil pump pressure regulator valve set up
in an engine. If the oil pump volume is more than needed, excess pressure is
exhausted. Conversely, if the oil pump speed, or volume, drops; then the
valve that was partially open exhausting oil, now closes off the exhaust to
maintain pressure. At any given steady volume, or any given spring tension
that "balances" the valve; the valve will always seek a state of
equilibrium. Change the spring tension or the amount of oil being supplied
to the valve, the balance is upset and the valve will open or close the oil
supply, depending on the system's needs. This is why you either put a
stronger spring in, or shim the current spring in an engine's oil pump to
increase oil presssure sometimes. You are changing the balance. Conversely,
if you cut a coil or two off of that same spring, you would run lower oil
pressure. If you can feature this principle, the rest is downhill from here.
Here's the revelation: The governor and the throttle valve are both balanced
valves. The governor has a variable spring called centrifugal force. As
output shaft speed increases, so does the "tension" on the force that
balances that valve. So pressure rises and falls with output shaft RPM. The
throttle valve has a real spring with a fixed tension. The trick here is
they make the spring seat move with throttle opening by way of the infamous
throttle cable that goes down to the trans. This cable works a cam-like
device that mashes in on the throttle valve spring to increase the spring
tension. When you let off the throttle, the throttle valve (TV from now on)
lets off the spring and the TV pressure drops. I hope I have not been too
simplistic so far. A lot of this may be common knowledge to you, but I am
trying to make sure you and I are on the same page because the next part is
where most techs screw up. If you have access to the oil schematics of any
automatic transmission (especially a BW 65 or 66) find the 2-3 shift valve.
It has a spring under this valve that takes 25 PSI of governor pressure to
depress the 2-3 shift valve down to the 3rd gear position. If this was all
that we had to worry about, life would be wonderful and Clinton would not
have been elected. But life is not that simple. This brings me to: PRINCIPLE
THREE: All of the clutches and bands are hydraulically applied by an oil
pressure called mainline, or, control pressure. I prefer to call it
mainline. The more torque the engine is producing, the more mainline
pressure you need to keep the clutches and bands engaged solidly and not
slip under torque. At light throttle, or when your grandmother is driving,
you only need minimal mainline pressure to do the same job. If the mainline
pressure was to remain high during Grandma's trip to the store, the
excessively high mainline pressure would slam each band and clutch on hard
enough for her to add a tube of Denture Cream to her shopping list. It
didn't take long for the God of transmission engineering to figure out that
mainline pressure should somehow be proportional to the amount of torque
flowing through the transmission. This is why light throttle shifts are
softer than heavy throttle shifts. He decided that us knowing how a balanced
valve worked was too easy. He had a brainstorm one day and said
"Hey.......let's really confuse the hell out of them and have the pressure
off of a balance valve control ANOTHER balanced valve." So with that thought
in mind, look at any automatic transmission oil circuit schematics
(including B/W) and you will see the yellow (TV) pressure also goes to the
spring end of the main pressure regulating valve. When TV pressure goes up,
so does mainline. If TV pressure goes down, so does mainline. TV pressure
actually "boosts" the tension of the main pressure regulating spring. As is
if this is not confusing enough, remember earlier when I said the 2-3 shift
valve had a calibrated spring to take 25 PSI of governor pressure to move
the valve to the 3rd gear position? Well........TV pressure also is routed
to the spring end of both the 1-2 and 2-3 shift valve. What this means is
this: With absolutely no TV pressure 1-2 occurs about 10 MPH and the 2-3
shift occurs at 25 MPH. As you give the vehicle more throttle, TV pressure
rises to provide TWO (count them, 2) functions. Function 1 is to raise
mainline pressure to keep the clutches and bands from slipping and giving an
acceptable shift feel. Function 2 is to delay the shifts by this technique:
With more throttle, the governor pressure now has to overcome the 25 PSI
spring under the 2-3 shift valve AND....AND...AND...whatever amount of TV
pressure that is assisting the 2-3 shift valve spring holding the 2-3 shift
valve in the second gear position! So if there is 15 PSI of TV, plus the 25
PSI calibrated shift valve spring, keeping the 2-3 shift valve in the 2nd
gear position; it would now take 40 PSI (25+15=40) of governor pressure to
move the 2-3 shift valve to the 3rd gear position. That means the car would
have to be doing 40 MPH, or faster for a 2-3 shift to occur. If you are
doing just 38 MPH and wondering "Why the heck hasn't this thing shifted
yet?", by letting off the throttle you just dropped TV pressure so that the
current governor pressure is high enough to overcome the 2-3 shift valve
spring and what little (if any) TV pressure under the 2-3 shift valve.
Starting to make sense? Now that you have read my novel, let me get to the
meat of the matter. It's important to know why, because then you can know
how. The valves (all of them) in this transmission are very prone to
"sticking". The most active valves will be the most likely to stick (TV,
governor, mainline pressure regulator), although the most common is the
governor valve. Symptoms of a sticking governor valve are: Late shifts.
Stacked shifts. 2nd or 3rd gear starts from a stand still. In general,
erratic shifting that is often transmission temperature related. Here's the
real comedy of errors: You come to a stop and Governor pressure is zero,
like it's supposed to be. You take off and the governor pressure curve goes
flat at some point because the valve just hung-no upshift-you back off the
throttle and it upshifts. You back off the TV cable adjustment to get an
earlier shift and it is of little, if any, help. You back it off all the way
to get the earliest possible shifts and it barely acceptable. You (or the
tranny shop) ships the vehicle out. BIG MISTAKE. REALLY BIG. In an effort to
get shifts on time, you just dropped mainline and mainline boost oil
pressure down to where there is not enough mainline to hold the clutches and
bands engaged at higher throttle openings. The unit slips and it eventually
comes back burned up from the low mainline pressure. Everybody is pissed.
The customer, transmission guy, and you. Finger pointing and reputation
bashing in it's finest hour. I could go on for pages and pages on this
scenario and about half a dozen other ones that commonly happen to the BW in
Jags. Have you had any of them lose reverse yet? That's another novel in of
itself. By now you are probably saying "Well, Larry, that's all neat; thanks
for explaining how transmission oil circuitry works and why they shift late,
but how the heck do I fix it?" Hey, Mike; governors wear out like many other
parts on a car. Buy cheap insurance and put a BRAND NEW governor on every
rebuild. Sell it to the customer. I have even sold brand new valve bodies.
If they don't buy it up front, you'll get hung with either buying it for
them under warranty, or having one hot customer. Burned up clutches and
bands in a BW is the resultant of a hydraulic malfunction condition. Usually
low mainline pressure, or wrong-gear starts. A rebuild only puts the
transmission in the same condition it was in before it failed. Not
correcting the hydraulic problem is the same as putting new pads and shoes
on a vehicle that has leaked all of the brake fluid out, or putting air in a
tire with a nail in it. Drive the car around and you decide. Hint: The TV
cable is set right when full throttle coincides with the TV cable pulled all
the way out and you can get a 2-1 downshift when you floorboard the throttle
after a minimum throttle 1-2 upshift. Let me know if I can be of any more
help. Larry Bloodworth



Brian Sørup (04-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 04-10-06 21:08


"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:452224dd$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe...
>
> Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
> hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på
2., 3.
> og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.
>
>
> Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale
sig at
> køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?

Prøv at kontakte manden bag denne annonce :
http://www.blocket.se/vi/8458426.htm?ca=15_s

Alternativt kan du tage fat i :
http://www.eatab.se - de kan nogle tricks med automatgear - er meget
brugt af USA-bilsfolket.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408878
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste