Flæskesteg på weber... ??
Fra : JAS

Dato : 04-10-06 07:22

Hejsa

Jeg skal lave en flæskesteg på lørdag og har faktisk tænkt på at lave den på
min Weber (47 cm modellen).

Men hvad skal gerne temperaturen være, er der nogle specielle ting man bør
tænke over når man laver den på en grill, hvordan med kraft til at lave
sovs....

Mvh

Jan

Fra : xxx

Dato : 04-10-06 07:40

"JAS" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg skal lave en flæskesteg på lørdag og har faktisk tænkt på at lave den
> på min Weber (47 cm modellen).

Da ikke her midt i ramadanen

Fra : mcloud

Dato : 04-10-06 07:48

> [...]
> tænke over når man laver den på en grill, hvordan med kraft til at lave

Hej JAS
Jeg gjorde flg .sidste gang jeg lavede flæskesteg på min Weber:
Kog sværen i ca 20-25 minutter i gryde eller på pande.
Krydr stegen med salt(peber-laurbær) som gnides godt ind mellem sværene og
stik så et stegetermometer i stegen , inden du lægger stegen på
risten,stilles et varmefast fad eller en foliebakke under til opsamling af
sky,heri kan du komme lidt vand og et par laurbærblade,læg stegen på risten
ved indirekte ,
varme.
Når kernetemp er ca 70 grader er stegen færdig og skal hvile i ca 15
minutter.

God fornøjelse
mvh mcloud

Fra : JAS

Dato : 04-10-06 08:27

> Kog sværen i ca 20-25 minutter i gryde eller på pande.

Nu skriver du kog sværen - er det hele stegen du smider i en gryde eller
skær du sværen af og hvordan gør du det lige rent praktisk...

Hvorfor skal den koges ????

Jan

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-10-06 08:36

JAS wrote:

> Hvorfor skal den koges ????

Der er så mange dogmer og regler om, hvordan man får sin svær sprød. Jeg
har aldrig nogensinde serveret flæskesteg uden knasende sprød svær og
jeg har aldrig brugt alle de regler og principper med kogning, eddike,
vende op og ned osv....

Jeg har også lavet det i Weberen, som steger sværen en smule ujævnt, men
den blev ikke desto mindre sprød.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens-Henrik Thrane

Dato : 04-10-06 21:46

Normalt hvis man laver gammeldags flæskesvær uden steg, skal sværen koges
først. Det får den til at boble op. Derfor er det en god ide at koge sværen
dvs vende stegen på hovedet inden man steger den. Jeg har mange
eksperimenter på bagen, og det er denne metode der er bedst. Til sidst
grilles den over direkte varme men hele tiden under opsyn ellers går det
galt. Den skal kun have måske 30 sek til sidst for at boble op - og så dur
det bare !!

Fra : Jacob Vind

Dato : 04-10-06 22:03

Jens-Henrik Thrane wrote:
> [...]
> koges først. Det får den til at boble op. Derfor er det en god ide at
> koge sværen dvs vende stegen på hovedet inden man steger den.

AAAAV! Det må da gøre ondt!

(sorry, kunne ikke lade den være...)

/Jacob.

Fra : tha

Dato : 04-10-06 08:44

JAS skrev:
> [...]
> tænke over når man laver den på en grill, hvordan med kraft til at lave

Hej Jan,

det er ganske simpelt, kul i hver side, foliebakke med vand,
gulerødder, porrer i midten. Stegen smøres godt ind i salt of evt et
par laurbær, derefter på grillen i midten indtil kernen er 75 - 80
grader så er sværen sprød og kødet mørt

Thomas

Fra : Michael Andersen

Dato : 04-10-06 12:50

"JAS" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>

> Jan

Hej Jan!

Jeg har ofte haft held med en lidt alternativ udgave af en flæskesteg på
Weberen:

Skær en god, stor lomme ind i kødet og fyld den op med en blanding af
grøntsager (fx. peberfrugter, løg, porrer og lign.), evt. frugt (æbler),
nogle krydderier - og muligvis nogle ostetern (fx. feta - køb en blok god
feta - ikke de små "gummi"-terninger til salat). Stegen snøres, før den
lægges på risten.

Jeg plejer at give den 40-50 minutter på grillen, og koger ikke sværen
først - men vil bestemt ikke afvise, at det kan være godt. Jeg plejer blot
at grille den lidt "på hovedet" som afslutning.

Med venlig hilsen
Michael