Chokolade tallerken
Fra : MaG

Dato : 25-09-06 19:40

Hej!

Jeg skal lave en dessert på lørdag og vil gerne lave sådan en tallerken med
div. chokolade på...har tænkt på følgende:

- chokolade mousse
- chokolade is
- summerbird chokolade

Og så ved jeg ikke helt hvad jeg mere skal finde på, håber at i vil hjælpe
mig?

VH
Maria

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-09-06 19:55

On Mon, 25 Sep 2006 20:39:38 +0200
"MaG" <maria@fredslund.biz> wrote:

> [...]
> - chokolade is
> - summerbird chokolade
>
> Og så ved jeg ikke helt hvad jeg mere skal finde på, håber at i vil

En god chokolade kage. Jeg er vild med følgende lette opskrift:
Guddommelige Chokolade-Chili Bidder.
Ingredienser:
- 100g smør
- 100g mørk kvalitets chokolade (ca 65%-70%)
- 125g Sukker (gerne halvt normalt, halvt Mosvado sukker)
- 2stk Large æg
- 1Spsk mel.
- ½tsk chili pulver (efter behag)

Fremgangsmåde:
Smelt chokolade og smør uden at det kommer i kog. Hæld over i en skål
og lad køle lidt. Tilføj sukker og rør rundt. Tilsæt æggene imens der
piskes. Slut af med at tilføje mel og chilipulver. Rør rundt til du har
en lind masse. Hæld massen over en en række små muffins papir forme
(petit four forme) - der burde være til ca 20 stk.

Bag i ca. 10 min. til de virker sprøde i overfladen. lad afkøle lidt.

Tag de små chokolade-chili bider ud af formene, og server med en rigtig
god vanilie is og nogle friske bær (evt. en bærsauce).

At spise disse små bider er en fantasktisk smagsoplevelse. Først bider
man igennem den sprøde skald, og fornemmer den dybe chokolade smag.
Derefter mærker man den bløde indre af kagen som, hvis den er helt
perfekt lavet, er næsten flydende. Efter chokoladesmagen begynder at
aftage, så tager chili smagen til og for munden til at vende hele
smagsoplevelsen endnu engang. Det er vigtigt at man ikke laver den alt
for stærke, men omvendt så skal det alligevel være nok til lige at give
en brændende fornemmelse. Slut af med en mundfuld is med lidt bær og
fuldend smagsoplevelsen ved at køle munden med isen, og få et frisk
pift af bærene så du er klar til næste bid.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : T.

Dato : 25-09-06 21:22

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

fuldend smagsoplevelsen ved at køle munden med isen, og få et frisk
pift af bærene så du er klar til næste bid.

Hej Kim
Den lyder ret lækker.
Hvilken form for chili puler, der findes jo mange slags.
Hilsen

Fra : Gitte og Claus

Dato : 25-09-06 19:54

"MaG" <maria@fredslund.biz> wrote in message
> [...]
> - summerbird chokolade
>
> Og så ved jeg ikke helt hvad jeg mere skal finde på, håber at i vil hjælpe

chokolade kage i stedet for chokoladeis, også noget frisk frugt så det ikke
bliver så vammelt

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-09-06 20:00

On Mon, 25 Sep 2006 20:54:51 +0200
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
[snip]

forresten skal du vel også have noget god hvid chokolade - evt. en mix
moussé hvor noget er af mørk og noget er af hvid chokolade

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-09-06 21:26

On Mon, 25 Sep 2006 22:21:33 +0200
"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> wrote:
> Hvilken form for chili puler, der findes jo mange slags.

Det kommer meget an på temperament. Personligt bruger jeg et
hjemmelavet mix (habaneros, cayenne og jalapeños) jeg laver af
hjemmedyrkede chilier.
De fleste typer chili kan vel nok bruges, men pas på med at det ikke
bliver foooor stærk. med f.eks. Cayenne peber ville jeg nok begrænse
mængden til en god knivspids.
Hellere en som giver en chilismag end en som bare brænder.

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-09-06 18:22

On Tue, 26 Sep 2006 18:39:11 +0200
"Gitte og Claus" <lerbech@lerbech.dk> wrote:

> Bruger du harbanero når du siger det ikke skal være for stærkt, det
> er jo verdens stærkeste chili

hva kan jeg sige jeg elsker chili. Nej mere seriøst, så er det
fordi det er tilpasset i mængde i forhold til de andre chilier i
mikset. Desuden er mine en af de mere milde afarter af slagsen.
240.000scoville vist.
Habaneros er forøvrigt langt fra den stærkeste chili der findes. Naga
Jolokia er f.eks. blevet analyseret til at have op mod 1.1mio scoville
i styrke, hvilket er dobbelt så stærkt som de stærkeste habanero (Rød
Savina). Der findes desuden flere kunstigt fremdyrkere habano afarter
som er stærkere end den rigtige habanero, men disse tæller jo ikke
rigtigt.