"Det levende slot" af Hayao Miyazaki *SLUT~
Fra : -USH-

Dato : 24-11-06 09:21

Jeg så "Det levende slot" af Hayao Miyazaki i går. Jeg har været helt vild
med både "Prinsesse Mononoke" og "Chihiro og heksene", så jeg så frem til
den og blev heller ikke skuffet. Før til sidst. "Det levende slot" lever
helt op til poesien og de mærkelige universer i de sidste film, men
slutningen... hvad var det? Det tog jo kun 30 sekunder at samle alle de løse
tråde. Hokus pokus fugleskræmslet er konge for nabolandet og vil arbejde for
fred, hokus pokus Ødeheksen giver Haurus hjerte fra sig, hokus pokus kongens
heks vil også stoppe krigen, rulletekster. Skuffende, når nu resten af
filmen var helt fantastisk.

/Ulrik

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-11-06 10:27

Scripsit -USH-:

> slutningen... hvad var det? Det tog jo kun 30 sekunder at samle alle
> de løse tråde.

Tjah - filmens historie forekom mig i forvejen lidt forvrøvlet, så jeg
lænede mig tilbage og nød billedsiden - og syntes ikke det var noget
problem, at slutningen ikke i historiens interesse skulle trækkes ud i
det uendelige.

Men filmen er jo baseret på et bogforlæg, så nogen kan måske
sammenligne med bogens slutning?

Lars Erik Bryld

Fra : -USH-

Dato : 28-11-06 13:46

Lars Erik Bryld skrev:
> [...]
> lænede mig tilbage og nød billedsiden - og syntes ikke det var noget
> problem, at slutningen ikke i historiens interesse skulle trækkes ud i

Jep, visuelt manglede der ikke noget.

> Men filmen er jo baseret på et bogforlæg, så nogen kan måske
> sammenligne med bogens slutning?

Jeg har læst bogen engang i mine unge teenageår eller før. Opdagede først at
filmen bygger på bogen da jeg så filmen og kunne genkende dele af historien.
Men slutningen kan jeg ikke huske fra bogen...

Et andet spørgsmål:
Kunne nogen se sammenhængen mellem hvornår hovedpersonen var gammel og
hvornår hun ikke var?

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 30-11-06 11:36

Scripsit -USH-:

> Et andet spørgsmål:
> Kunne nogen se sammenhængen mellem hvornår hovedpersonen var gammel
> og hvornår hun ikke var?

Man ville tro emnet var tærsket til døde på diverse fansites, men jeg
kan ikke finde noget om det. Den, jeg var i biografen med, mente, at
det handlede om, hvornår Sophie "glemte sig selv" og var handlende.
Jeg var ikke helt enig. Måske handlede det om synsvinkler: hendes egen
versus Howls/Markls.

Lars Erik Bryld