Hitchcock spændingsfilm, anbefalinger?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-11-06 19:08

Jeg har aldrig fået set ret meget Alfred Hitchcock.

Det eneste jeg umiddelbart husker er "Fuglene" og "Psycho". Sidstnævnte
var okay god, men jeg er egentlig slet ikke til gysere, jeg vil meget
hellere se noget krimi og/eller spionthriller.

Smid venligst nogle titler på bordet...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Andersen

Dato : 14-11-06 20:29

On Tue, 14 Nov 2006 19:08:27 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>var okay god, men jeg er egentlig slet ikke til gysere, jeg vil meget
>hellere se noget krimi og/eller spionthriller.

Hvis vi nu holder os til hans Hollywood periode, så vil jeg da
anbefale:

Shadow Of A Doubt
Notorious
Strangers On A Train
Rear Window
The Man Who Knew Too Much
The Wrong Man
VERTIGO (ja, jeg råber. Ved det godt
North By Northwest

Bare til at starte med.
Slå dem evt. op på www.allmovie.com

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-11-06 00:27

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> Sidstnævnte var okay god, men jeg er egentlig slet ikke til gysere,
> jeg vil meget hellere se noget krimi og/eller spionthriller.

North by North West /Menneskejagt. En af verdens ti bedste film overhovedet.

Per V.

--
Når en aforisme begynder med "manden er..." eller "kvinden er..." ved
man, at resten ikke er værd at spilde tid på.

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 15-11-06 16:43

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> North by North West /Menneskejagt. En af verdens ti bedste film overhovedet.
>
> Per V.

TCM viser den i morgen (torsdag) kl 22.40

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Michael

Dato : 16-11-06 00:53

Nick Bødker Holmberg skrev:

>TCM viser den i morgen (torsdag) kl 22.40

Damn og jeg får først fri 23.30 :-/
Må optage den... Må hellere sætte den til nu, så jeg ikke glemmer det
:)

--
I believe that, as quickly as possible, young cows
ought to be allowed to go across our border

George W. Bush

Fra : Jesper

Dato : 21-11-06 03:54

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> North by North West /Menneskejagt. En af verdens ti bedste film overhovedet.
>
> Per V.

.....hvis man ellers kan abstrahere fra de elendige bluescreen effekter!
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-06 10:08

Jesper wrote:

> ....hvis man ellers kan abstrahere fra de elendige bluescreen
> effekter!

Og det kan man selvfølgelig. Eller foretrækker du også den farvelagte udgave
af Casablanca?

At teknikken i gamle film er anderledes og mere "primitiv" end i nye film,
er indlysende, men hvis man lader det begrænse sin oplevelse, bliver man
lige så historieløs som folk, der ikke kan læse en bog, hvor der bruges aa i
stedet for å.

Per V.

Fra : Jesper

Dato : 21-11-06 16:33

> [...]

> lige så historieløs som folk, der ikke kan læse en bog, hvor der bruges aa i

Misforså mig nu ikke, jeg synes at North By Northwest er en pragtfuld
film. Og jeg holder også meget af Casablanca.

Farvelagte S/H film siger mig ikke noget!

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-06 18:23

Jesper wrote:

> Misforså mig nu ikke, jeg synes at North By Northwest er en pragtfuld
> film. Og jeg holder også meget af Casablanca.
>
> Farvelagte S/H film siger mig ikke noget!

Jeg mente bare, at det dér med bluescreen-effekterne er noget, man må tage
med, når man ser gamlke film, ligesom de tit hæslige technicolor-farver.

Per V.

Fra : Michael

Dato : 21-11-06 18:27

Jesper skrev:

>Misforså mig nu ikke, jeg synes at North By Northwest er en pragtfuld
>film. Og jeg holder også meget af Casablanca.
>
>Farvelagte S/H film siger mig ikke noget!

Farvelagte S/H film burde forbydes ved lov

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-06 23:17

Michael wrote:

> Farvelagte S/H film burde forbydes ved lov

Det gælder om at have et tv, hvor man kan slå farverne fra.

Per v.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-11-06 00:40

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Smid venligst nogle titler på bordet...

En superklassiker udi spion fra hans britiske tid er '39 Steps'. Holder
stadig.

Fra : Brian P

Dato : 16-11-06 22:34

Peter Knutsen skrev:
> [...]
> var okay god, men jeg er egentlig slet ikke til gysere, jeg vil meget
> hellere se noget krimi og/eller spionthriller.

Udover dem du har nævt tør jeg godt anbefale:

The 39 Steps (1935)
The Lady Vanishes (1938)
Rebecca (1940)
Shadow of a Doubt (1943)
Spellbound (1945)
Notorious (1946)
Strangers on a Train (1951)
Rear Window (1954)
Vertigo (1958)

North by Northwest er meget overvurderet og ufattelig skuffende, når
man ser den med store forventninger. Mit råd er derfor at undgå den,
indtil du tilfældigt zapper forbi den en dag.

Fra : Jan Andersen

Dato : 17-11-06 17:58

On 16 Nov 2006 13:34:23 -0800, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>man ser den med store forventninger. Mit råd er derfor at undgå den,
>indtil du tilfældigt zapper forbi den en dag.

Klonk. Lyden af min kæbe der røg på gulvet

Og så nævner du Spellbound! Det er da noget af det mest kedelige
psychobabble Hitch nogensinde lagde navn til.
Det eneste interessante ved den er da Dali.

Og jo jeg har den. Man er vel samler

Fra : Brian P

Dato : 17-11-06 20:52

Jan Andersen skrev:

> [...]
> psychobabble Hitch nogensinde lagde navn til.
> Det eneste interessante ved den er da Dali.

Jamen, jeg synes Spellbound er fed og at North by Northwest er træg.
Har engang i 2002 skrevet denne anmeldelse af Spellbound og jeg tror
nok, at jeg stadig er enig med mig selv:

"Gak på kolbøttefabrikken"

Troldbunden (orig.: Spellbound) er didaktisk vulgær-freudianisme og
lommepsykologi for begyndere, men det er samtidig en velkomponeret
filmisk totaloplevelse - og en rigtig god indgang til Hitchcock.

Dr. Peterson (Ingrid Bergman) er psykolog på et velrenommeret
nervesanatorium, hvor den nye overlæge, Dr. Edwardes (Gregory Peck)
indfinder sig. De forelsker sig. Men Dr. Edwardes viser sig ikke at
være den, han giver sig ud for at være: Han lider af hukommelsestab.
Alt tyder på, at han har myrdet den rigtige Dr. Edwardes og overtaget
dennes identitet. Da "JB" - den falske Edwardes rigtige initialer -
flygter, vælger Dr. Peterson at følge efter ham, overbevist om hans
uskyld, og om at en psykoanalyse kan klarlægge hvad der er sket...

Alfred Hitchcocks producent, David O. Selznick, havde haft meget
positive oplevelser med at gå i psykoanalyse, og på den baggrund
ønskede han at lave en film om emnet. Hitchcock kom op med en roman,
som han selv havde rettighederne til, The House of Dr. Edwardes, en
horror-basker som udspillede sig blandt patienterne på et
sindssygehospital. Rettighederne til forlægget blev købt af Selznick
og omarbejdet til uigenkendelighed af Hitchcock og flere assistenter -
alt i mens producenten så nervøst til fra sidelinien og hans terapeut
blev tilknyttet som konsulent på filmen! Der er ingen tvivl om, at
manuskriptet er et eksempel på at for mange kokke fordærver maden,
men resultatet er ikke desto mindre et underholdende og til tider meget
nervepirrende filmeventyr.

Filmens fokus er flyttet fra patienter til psykoanalytikerne selv, der
til gengæld viser sig at have ligeså roterende kuppelkatar og ligeså
store problemer med deres seksualitet som deres patienter, og så ender
filmen jo for resten også med at det er patienten der helbreder
analytikeren! Man aner svagt at der sidder nogen - Hitchcock? - omme
bagved og morer sig gevaldigt. Eksempel: Ingrid Bergman bliver af
Gregory Peck spurgt, om hun vil have skinke eller leverpølse. I et
umotiveret, men meget betydningsbærende nærbillede-indklip svarer hun
henrevet: "leverpølse".

Guldscenerne er som perler på en snor, og selvom snoren sine steder
måske er lidt tynd, så er den der dog - og holdes i øvrigt godt
sammen af Miklós Rószas eksalteret-dirrende sav-score. Historien
holder på sine egne præmisser, ganske som tilfældet er med andre af
Hitchcocks hovedværker. Dette er ikke en film om psykoanalyse, det er
en film der bruger psykoanalyse som påskud for at forføre! Hitchcock
sagde: "Films must be stronger than reason." - og det er Troldbunden.

Når DVD'en ikke får topkarakter skyldes det udelukkende en underlig
kapitelinddeling samt de minimale ekstra-features. Således vil man
ikke kunne finde filmens omstridte drømmesekvens (med skitser af
Salvador Dali) som et selvstændigt kapitel - den er delt i to. Uhørt!
Det kunne i øvrigt have været interessant at se - i det mindste
eksempler fra - de 20 minutters optagede og sammenklippede
drømmemateriale, der ikke kom med i den færdige film.

Fra : Brian P

Dato : 17-11-06 21:33

Suspicion (1941) er forresten også et hovedværk.

Fra : Brian P

Dato : 21-11-06 23:13

Jesper skrev:

> ....hvis man ellers kan abstrahere fra de elendige bluescreen effekter!

....historiens knirkende kunstgreb, lidt for overgearet skuespil og et
par minutters spilletid for meget. Udmærket film, men blandt
Hitchcocks film er den højst middelgod og ikke engang på (i hvert
fald min) top-ti.

Fra : Brian P

Dato : 21-11-06 23:20

Michael skrev:

> Farvelagte S/H film burde forbydes ved lov

Hvorfor? Hvis en farvelagt version kan få flere til at se filmen, er
det vel fint nok? Det står stadig enhver frit for at holde sig til
s/h.

Hvis farver skal forbydes, ligger det meget nært også at forbyde
restaurering af film, dvs. fjerne ridser, rense (forbedre) lyd osv.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-11-06 00:39

Brian P wrote:

> [...]
>
> Hvis farver skal forbydes, ligger det meget nært også at forbyde
> restaurering af film, dvs. fjerne ridser, rense (forbedre) lyd osv.

Det er overhovedet ikke det samme. En sort-hvid film har aldrig haft farver,
men enhver film har oprindeligt været fri for ridser etc.

Per V.

Fra : Brian P

Dato : 22-11-06 14:06

Per Vadmand skrev:

> Det er overhovedet ikke det samme. En sort-hvid film har aldrig haft farver,
> men enhver film har oprindeligt været fri for ridser etc.

Nej, men det er meget tæt på. Eksempelvis kan man forbedre lyden i
dag, så de hvislende s'er og den underliggende susen forsvinder. Skal
man forbyde den type restaurering med henvisning til at lyden aldrig
har været god?

Jeg er enig i at det ikke er smukt og jeg ville aldrig selv opsøge en
farvelagt s/h-film hvis jeg kunne se originalen. Men jeg har ikke noget
problem med at man gør det for at bringe filmen ud til et større
publikum.

I tilfældet North by Northwest kan jeg i øvrigt godt finde på at
slå farverne fra. De er rædselsfulde.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-11-06 14:39

Brian P wrote:

> [...]
> publikum.
>
> I tilfældet North by Northwest kan jeg i øvrigt godt finde på at

Det karakterer dig i så fald som en useriøs filmfan. Det er der heller ikke
noget i vejen med. Masser af mennesker har et rent underholdningsbetonet
forhold til film, men det bør ikke betyde, at filmene ødelægges for os andre
ved forskellige former for skamfering (farvelægning, formatændring etc.)

Per V.

Fra : Jan Andersen

Dato : 22-11-06 15:01

On 22 Nov 2006 05:05:43 -0800, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

>I tilfældet North by Northwest kan jeg i øvrigt godt finde på at
>slå farverne fra. De er rædselsfulde.

Det bliver værre og værre!

Det er da ikke noget bedre end en lækker Technicolor produktion.
Og det mener jeg sgi!

Fra : Brian P

Dato : 22-11-06 15:55

Per Vadmand skrev:

> Det karakterer dig i så fald som en useriøs filmfan.

Snarere som pragmatiker. Jeg er skam seriøs nok.

Fra : Brian P

Dato : 22-11-06 15:56

Jan Andersen skrev:

> Det bliver værre og værre!
>
> Det er da ikke noget bedre end en lækker Technicolor produktion.
> Og det mener jeg sgi!

Jeg er enig.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-11-06 16:46

Brian P wrote:

> Jeg er enig.

Det ved jeg såmænd ikke. Men jeg synes, at film skal vises, som de er tænkt
oprindeligt - der er i øvrigt en god kronik i dagens "Information" om især
Nordisk Films mishandling af sine filmskatte.

Ligesom jeg foretrækker at læse bøger med forfatterens egen retskrivning.

Per V.

Fra : Brian P

Dato : 22-11-06 18:05

Per Vadmand skrev:

> Det ved jeg såmænd ikke. Men jeg synes, at film skal vises, som de er tænkt
> oprindeligt - der er i øvrigt en god kronik i dagens "Information" om især
> Nordisk Films mishandling af sine filmskatte.

Ak, ja, Nordisk er ret lemfældige med deres DVD-udgivelser ved fx at
udgive dem i 16:9 format, således at folk nogle gange får skåret
hovederne af osv. Jeg synes dog ikke der er noget principielt galt i at
opdatere formatet, hvis man vel at mærke taget sig den tid det tager
at rette hver indstilling til så kompositionen er i balance.

Scanbox er i øvrigt endnu værre end Nordisk Film, selvom de holder
sig til 4:3. Deres nylige udgivelse af "Afsporet" er i en skandaløs
ringe forfatning. Den ligner VHS overført til DVD.

Hvis nogen apropos er interesserede i dansk filmhistorie viser
Cinemateket i morgen kl. 1915 en lille film om Bodil Ipsen, som jeg
selv har en finger med i. Her har vi valgt at vise alle filmklip i
16:9-format som er det format nyoptagede interviews er i. Jeg har
egenhændigt været inde og tilpasse kompositionen i hver enkelt
indstilling, så den fremstår bedst mulig (kvaliteten af masteren
upåagtet).
http://www.dfi.dk/cinemateket/Program/Kalender/Filmbeskrivelse.htm?id=f16039