The Constant Gardner
Fra : gb

Dato : 13-11-06 03:11

Er der nogen som har set denne film, og vil komme med en kort
anmeldelse?

Det er vist John le Carré som har skrevet historien, ikke? Og med
"Indiana Jones" i hovedrollen må det jo næsten være kræs for
krimi/thriller-elskere?

--
GB

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-11-06 07:27

"gb" <nospam@no.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Det er vist John le Carré som har skrevet historien, ikke? Og med
> "Indiana Jones" i hovedrollen må det jo næsten være kræs for

Hvornår har Ralph Fiennes spillet Indiana Jones? :)

Fra : gb

Dato : 13-11-06 09:35

"Peter Larsen" <Hej@hejhej.com> wrote in news:45581032$0$14044
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Hvornår har Ralph Fiennes spillet Indiana Jones? :)

Jeg troede det var Harrison Ford - my bad.

--
GB

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 13-11-06 11:43

gb skrev:

> Er der nogen som har set denne film, og vil komme med en kort
> anmeldelse?

En rigtig god, visuel, slow pace politisk thriller. Bestemt ikke nogen
actionfilm. Hvis man ikke har hørt om den i forvejen vil man blive
overrasket.

Absolut en film i den gode ende fra manden, der begejstrede hele verden
med "City of God". Den skal ses.

Fem store stjerner ud af seks.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 13-11-06 16:00

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er vist John le Carré som har skrevet historien, ikke? Og med
> "Indiana Jones" i hovedrollen må det jo næsten være kræs for

Jeg kendte ikke noget til den anden end, jeg kendte instruktøren fra hans
forrige film "City of God". Filmen har noget et andet tempo end "City of
God" men jeg synes at det var en rigtig god thriller. Har en rigtig god
stemning hele vejen igennem, så en 4 eller 5 stjerne ud af 6 ville jeg give
den.

Mvh. brian

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 13-11-06 19:21

gb wrote:
> [...]
>
> Det er vist John le Carré som har skrevet historien, ikke? Og med
> "Indiana Jones" i hovedrollen må det jo næsten være kræs for

Jeg syntes den var forfærdelig, havde et dårligt soundtrack og næsten ikke
en eneste person man ikke var konstant irriteret på.

--
Jacob

Fra : gb

Dato : 14-11-06 10:55

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> wrote in

> Jeg syntes den var forfærdelig, havde et dårligt soundtrack og
> næsten ikke en eneste person man ikke var konstant irriteret på.

Jeg er mest tilbøjelig til at være enig med din anmeldelse.
Skuespillerne mumler i en grad, så man er tvunget til at anvende
"English for the hearing impaired"-tekstning, og mht. persongalleriet
er jeg også enig.

Oh well, man laver et fejlkøb en gang imellem - jeg købte den
udelukkende på grund af at den bygger på en af le Carré's bøger. Så
hellere "Smiley's Men".

--
GB

Fra : BettinaP

Dato : 14-11-06 13:53

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> wrote in message

> Jeg syntes den var forfærdelig, havde et dårligt soundtrack og næsten ikke
> en eneste person man ikke var konstant irriteret på.

helt enig, jeg kedede mig bravt og så den kun færdig fordi jeg ikke kunne
finde på andet at lave
jeg synes City Of God var kilometer fra constant gardener i kvalitet. altså
på den gode måde

Bettina

Fra : Anglachel

Dato : 13-11-06 19:33

Det er en dejligt medrivende film med godt skuespil og en vedkommende og
troværdig historie. 5/6 når jeg er i det gavmilde hjørne.
--

Last Coward on Earth - Virgin in Horror and Tea Pot-Agnostic

Fra : Carsten Agger

Dato : 18-11-06 23:31

gb wrote:
> Er der nogen som har set denne film, og vil komme med en kort
> anmeldelse?

Her er en kort anmeldelse, som jeg skrev for nogen tid siden:

The Constant Gardener er en underligt kontrastfyldt film: En stilfærdig
actionfilm, ikke helt ude af trit for en John le Carré-filmatisering; et
ikke særligt overbevisende plot på baggrund af en yderst overbevisende
fortælling om den rige verdens udnyttelse af den fattige; en fortælling
om diplomaten Justin Quayle (Ralph Fiennes) og hans kærlighed til den
tilsyneladende upålidelige Jessa (Rachel Weisz), og om Jessas kærlighed
til ham; om en kvinde, som giver livet for det, hun tror på, og om
hendes ægtemand, som pludselig føler sig tvunget til at gøre hendes
arbejde færdigt.

Overalt fortalt med et dæmpet, farverigt og symbolladet billedsprog.
Måske lidt for politisk og ulideligt politisk korrekt til at det undgår
at irritere, og for utroværdig i plottets detaljer?

Måske.

Men tag ikke fejl: Billedsproget, det rolige, ubesværede fortælletempo,
den stilfærdige blanding af skønhed og tragedie, der passer så godt til
titlens karakteristik af hovedpersonen som The Constant Gardener gør den
til en fornøjelse at se.

I sammenligning med instruktør Fernando Meirelles' tidligere epos City
og God måske en mindre og lidt for konventionel, men stadig vedkommende
film med et usædvanligt smagfuldt billedsprog.

THE CONSTANT GARDENER, Storbritannien 2005. Instrueret af Fernando
Meirelles med manuskript af Jeffrey Caine efter roman af John le Carré.
Fås på DVD de fleste steder.

--
http://www.modspil.dk
- fordi tiden kræver et MODSPIL!