Svenske skuespillere i danske film
Fra : Christian Muus

Dato : 28-10-06 22:18

Jeg har netop set "Efter Brylluppet" hvor en svensk skuespiller havde en
dominerende rolle. Og det er IMO på det seneste ikke sjældent, at svenske
skuespillere har større roller i danske film. Jeg tænker fx. på "Arven",
"Reconstruction", "Drabet", etc.
Men hvorfor mon? Mangler Danmark ordentlige skuespiller og er nødsaget til
at "importere" svenske? Eller er det en del af en kontrakt, de danske og
svenske produktionsselskaber i mellem? For ofte ser man, at et svensk
produktionsselskab er inde over en dansk film

--
Venlig hilsen

Christian Muus

Fra : Mads

Dato : 28-10-06 22:42

On Sat, 28 Oct 2006 23:18:13 +0200, "Christian Muus"
<christianmuus@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skuespillere har større roller i danske film. Jeg tænker fx. på "Arven",

Det er da ikke noget nyt. Danske og svenske skuespillere er
da hoppet over dammen lige så længe som man har lavet film.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-10-06 02:51

Mads wrote:

> Det er da ikke noget nyt. Danske og svenske skuespillere er
> da hoppet over dammen lige så længe som man har lavet film.

"Riget" ville slet ikke have været det samme, hvis en anden havde
spillet Dr. Helmer.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 10:28

"Mads" skrev i en meddelelse
"Christian Muus" wrote:

> Det er da ikke noget nyt. Danske og svenske skuespillere er
> da hoppet over dammen lige så længe som man har lavet film.

Jeg kommer til at tænke på, at før Matador blev skabt, havde Susse Wold
en stor teaterrolle i Stockholm. Hendes rolle blev for sjov omtalt som
"Wold mod Kulle". (Jarl Kulle går jeg ud fra.) Og var der ikke noget om
at de vildeste scener fra det svenske teaterstykke, blev overført til
hendes optræden i Matador?

TW

Fra : HKJ

Dato : 29-10-06 05:47

Christian Muus wrote:
> [...]
> svenske produktionsselskaber i mellem? For ofte ser man, at et svensk
> produktionsselskab er inde over en dansk film

Kan det være noget med at man så kan få film støtte i både Sverige og
Danmark?

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 29-10-06 17:02

"Christian Muus" <christianmuus@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> svenske produktionsselskaber i mellem? For ofte ser man, at et svensk
> produktionsselskab er inde over en dansk film

Eller omvendt, som tilfældet er med nogle af de nyere svenske Beck-film -
dem med Haber og Persbrandt.

Du kan læse mere om co-produktion af skandinaviske og europæiske film her:
http://www.ekkofilm.dk/essays.asp?viewall=true&table=essays&id=54

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--