Cadfael
Fra : gb

Dato : 27-10-06 23:26

Er der nogen her der kender denne serie fra BBC om munke-apoteker-
detektiven Cadfael, med Derek Jacobi (Claudius) i hovedrollen?

Jeg har lige bestilt hele sættet, serien er vist meget populær i England,
og bygger på kriminalforfatterinden Ellis Peter's bøger, som jeg læste
nogle stykker af for år tilbage (Raven in the foregate, A morbid taste for
bones).

Den har vist aldrig været bragt i dansk TV?

--
And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended
forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command, we

Fra : Just Johnny

Dato : 28-10-06 12:20

gb posted the following:

> [...]
>bones).
>
>Den har vist aldrig været bragt i dansk TV?

Jeg har serien på DVD og den er da såmænd okay.

Et problem ved krimi fortællinger i historiske rammer såsom
middelalderen, er jo at der simpelthen er for få mulige måder for
forfatteren til at føre læseren/seeren på vildspor undervejs i
fortællingen. Ingen fingeraftryk, ingen kriminal tekniske beviser,
eller nogetsomhelst af den art. Derfor er mysteriet ofte ret oplagt,
og man vil ofte kunne regne løsningen ud meget hurtigt.

Skuespillet i serien er rimeligt solidt, men ikke prangende. (Det er
iøvrigt heller ikke BBC der har lavet serien.) TV-seriens ret
begrænsede budget er også temmeligt tydeligt mange steder.

Det kan være en fordel hvis man kender lidt til de historiske
(engelske) begivenheder der bruges som baggrund for nogle af
fortællingerne (krigen om den engelsk trone mellem kejserinde Maud og
kong Stephen omkring år 1140), omend dette langtfra er nødvendigt.

Så alt i alt, hvis man ikke forventer førsteklasses forviklinger og
spegede ledetråde a la Agatha Christie, og godt vil have lidt
historisk kolorit på sine krimi-historier så kan Cadfael da udemærket
anbefales, men de er altså ikke oppe på "Rosens Navn" niveau, sådan
som selskabet bag dem vist ellers prøver at markedsføre dem.

Fra : gb

Dato : 28-10-06 23:52

Just Johnny <just.johnny@your.service> wrote in

> [...]
> eller nogetsomhelst af den art. Derfor er mysteriet ofte ret oplagt,
> og man vil ofte kunne regne løsningen ud meget hurtigt.

De er måske mere spændende, hvis man har læst bøgerne. Jeg har lige
modtaget dem, og har set "A Morbid Taste for Bones" og "Monks' Hood", og
de følger bøgerne ganske godt.

Måske er jeg miljøskadet, da to af mine store interesser er lægeplanter
og middelalderens historie.

Jeg har Name of the Rose. Kender du andre DVD'er - gerne serier - som
omhandler middlalderen?

--
GB

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 10:42

"gb" skrev i en meddelelse
> [...]

lægeplanter
> og middelalderens historie.
>
> Jeg har Name of the Rose. Kender du andre DVD'er - gerne serier - som

Jeg gør ikke, men kan ikke lade være med lige at spørge om du så kender
bogen "Apothecary Rose" af Candace Robb. Jeg så den på biblioteket og
middelalderbilledet udenpå fik mig til at tage den med hjem. Der står på
bagsiden, at handlingen foregår i York i året 1363, og noget med et
kloster som ledes af den urtekyndige broder Wulfstan.

Det må jo lige være noget for dig. Men er den mon spændende? Og er der
nogen, der ved om den findes på film?

TW

Fra : gb

Dato : 29-10-06 15:50

<The Wren> wrote in news:454481dd$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> [...]
> hjem. Der står på bagsiden, at handlingen foregår i York i året 1363,
> og noget med et kloster som ledes af den urtekyndige broder Wulfstan.

IMDB kender den ikke, så den er næppe filmatiseret.

> Det må jo lige være noget for dig. Men er den mon spændende? Og er der
> nogen, der ved om den findes på film?

Man kan få den som paperback via Amazon.com. Candace Robb har skrevet en
hel masse tilsvarende bøger - kan være man skulle se nærmere på hende.

Her er nogle få af hendes titler fra Amazon:
A Gift of Sanctuary (Owen Archer Mystery)
A Cruel Courtship
The Cross-legged Knight
The Elixir of Death (Crowner John Mystery)

--
GB

Fra : Jesper

Dato : 29-10-06 13:42

gb <nospam@no.invalid> wrote:

> [...]
> og middelalderens historie.
>
> Jeg har Name of the Rose. Kender du andre DVD'er - gerne serier - som

IMDB er din ven:

http://www.imdb.com/keyword/medieval/
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands