Motion - hvornår?
Fra : Jona og Poul Erik Je~

Dato : 25-06-01 06:32

Hej!
Jeg vil høre om der er nogle der kan fortælle mig, om det er rigtigt, at
motion om morgenen lige efter morgenmaden er nytteløst? Jeg har tidligere
cyklet ca. 40 min. på motionscykel lige efter morgenmaden for at tabe mig de
5-10 kg. som jeg i hvert fald har for meget, men har hørt, at den motion
ingen effekt har, men skal udføres før morgenmaden. Da det passer bedst i
mit øvrige "program" med familiehygge m.m. at cykle efter morgenmaden er det
jo lidt "surt" hvis det ingen virkning har og motivationen ikke så stor.
Hilsen Jonna

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 25-06-01 07:58

"Jona og Poul Erik Jensen" <nma3199@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej!
> Jeg vil høre om der er nogle der kan fortælle mig, om det er
rigtigt, at
> motion om morgenen lige efter morgenmaden er nytteløst?

Lige efter er morgenmaden er et ret godt tidspunkt efter min mening.
Det der koncept med at motionere på tom mave er noget, som er opfundet
af folk, der føler de får mere ud af det, når de drøner rundt med et
kæmpe tomt hul i maven, og som er lige ved at dejse om af lavt
blodsukker - det kan simpelthen ikke gentages for tit, at motion på
tom mave er en rigtig dårlig idé, også når man vil tabe sig!

Lige efter et måltid, derimod, kan man forstærke den effekt på
energiforbruget, som selve fødeindtagelsen giver. Umiddelbart efter et
måltid stiger energiforbruget nemlig fordi kroppen skal omsætte den
indtagne føde til noget brugbart. Det ekstra energiforbrug er størst i
forbindelse med indtag af protein, hvor op imod 25% af den indtagne
energi fyres af igen. Motion umiddelbart (ca. 30 min) efter et måltid
kan øge energiforbruet med op til 100%

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Helle :\)\)

Dato : 25-06-01 18:34

> [...]
> forbindelse med indtag af protein, hvor op imod 25% af den indtagne
> energi fyres af igen. Motion umiddelbart (ca. 30 min) efter et måltid

Er det ikke også godt for fordøjelsen ? - Jeg plejer nemlig også selv at
røre mig efter både morgenmad og aftensmad, og synes det hjælper på madens
videre vej.

Helle :))

Fra : Kata

Dato : 25-06-01 19:29

Mikkel Gybel Jensen <mgj@wordlonline.dk> skrev:
> Lige efter et måltid, derimod, kan man forstærke den effekt på
> energiforbruget, som selve fødeindtagelsen giver.

Har man en forklaring (mekanisme) for denne synergistiske effekt? eller
bare en ekstraordinær stor sympatisk stimulering?

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-06-01 21:44

"Kata" <kata@get2net.dk> wrote in message

> Har man en forklaring (mekanisme) for denne synergistiske effekt?
eller
> bare en ekstraordinær stor sympatisk stimulering?

Njaaa... der er nok ikke nogen tvivl om, at den øgede sympaticus
aktivering spiller ind, det kan man se ved at energiforbruget stiger,
når man infunderer adrenalin i doser, der efterligner execise. Men
derudover er det lidt sparsomt med information. Jeg har desværre ikke
haft tid til at lave det store litteratur studie i emnet

Der er lavet en del - det meste af det midt i firserne, og der er
desværre ikke nogle bud på, hvad de egentlige mekanismer er. Det er
dog interessant, at der hos overvægtige ofte ses et nedsat thermogent
respons. Nogle studier viser, at responset på maden som sådan er
nedsat medens det i andre undersøgelser er den synegistiske effekt,
der er væk. Man kunne så begynde at gisne om nogle af de ting, der
kunne være årsag til denne forskel - jeg kan ikke lige gennemskue det,
men en af de mest nærliggende ting er naturligvis de overvægtiges
nedsatte insulinsensitivitet... nogle meninger om det?

Mikkel

Fra : Kata

Dato : 29-06-01 19:05

Mikkel Gybel Jensen <mgj@worldonline.dk> skrev:
> Jeg har desværre ikke
> haft tid til at lave det store litteratur studie i emnet

Det' så iorden...

> [...]
> nedsat medens det i andre undersøgelser er den synegistiske effekt,
> der er væk. Man kunne så begynde at gisne om nogle af de ting, der

Jo tak, jeg kender problemet Det er ofte en jungdel af studier
derude - og især studier eller tal der varierer... Nogen gange kan man
gennemskue hvad der er til forskel, men langt fra altid.
Jeg har et eller andet set en oversigt over hvilke studier, der ser en
nedsat diet-induced thermogenesis (DIT) hos overvægtige i forhold til
slanke, og hvilke der ikke kan se en forskel i DIT. (Der var vist ikke
noget exercise med i de forskellige.)
Jeg er bange for, at det nogen gange også er et spørgsmål om
beregning/statistik...

> men en af de mest nærliggende ting er naturligvis de overvægtiges
> nedsatte insulinsensitivitet... nogle meninger om det?

Ja, insulinsensitiviteten kan vel godt spille ind der. SVJH så har en
eller anden vist, at DIT korrelerer med insulinsens.
(jeg har den nøjagtige reference et eller andet sted i bunkerne:
Camastra/Ferraninni i International Journal of Obesity - tror jeg nok).
DIT, har man vist, at det er insulins effekt på glucose metabolismen og
ikke insulinet "per se" - hvilket jo stemmer godt overens med
insulinsensitivitets teorien. Desuden har nogen lavet forsøg med en
adrenerg antagonist, hvor infusion af denne kan mindske/ophæve
insulin-medieret DIT.
Men *hvorfor* det skulle være "ekstra følsomt" under exercise kan kun
undre, men OK, som du skriver, er det nok en adrenerg effekt - måske
øgede adrenalin konc.?

Og forresten...det er vel også lige meget hvorfor/hvordan: bare det
virker

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-06-01 19:44

> [...]
> forbindelse med indtag af protein, hvor op imod 25% af den indtagne
> energi fyres af igen. Motion umiddelbart (ca. 30 min) efter et måltid

Hm, jeg sidder og tænker på om man ikke kunne forestille sig et par
ubehageligheder ifm. aktivitet lige efter et måltid. 1) Aktivitet vil
selvfølgelig føre til et øget energiforbrug til musklerne, hvilket vil
bevirke af minutvolumen vil distribueres til musklerne og væk fra mave-tarm
regionen. Dette vil uden tvivl kompromittere fordøjelsen og måske ligefrem
sænke mavetømningshastigheden - noget der kan medføre akutte maveproblemer
(smerter, kvalme, sure opstød). 2) Efter et måltid stiger insulinniveauet
kraftigt og dermed flux af glukose fra blodbanen og ind i fx musklerne.
Samtidig får man en kraftig påvirkning af glucoseoptaget i musklerne når
disse begynder at arbejde (kontraktionsinduceret glukoseoptag). Dette vil
bevirker at blodsukkerkoncentrationen falder kraftigt, hvilket er associeret
med et ubehag (svimmelhed, kvalme).

Jeg vil således ikke anbefale at spise lige før man skal være aktiv - og
slet ikke hvis det er et fedtrigt måltid, da dette giver nedsat
præstationsevne og højere puls ved samme absolutte arbejde. Omvendt giver
jeg Mikkel fuldstændig ret i at træning på tom mave er noget fanden har
skabt. For det første har det ingen effekt på substratvalget og for det
andet er det ubehageligt.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-06-01 21:51

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@ifi.ku.dk> wrote in message

> [...]
ligefrem
> sænke mavetømningshastigheden - noget der kan medføre akutte

Enig! langt de fleste studier er lavet med moderat intensitet.
Derudover, når man siger "lige efter maden" så menes der oftest mindst
en halv time, og der er tale om relativt små måltider.

> bevirker at blodsukkerkoncentrationen falder kraftigt, hvilket er
associeret
> med et ubehag (svimmelhed, kvalme).

Mit bud er, at så længe der er tale om moderat intensitet, så vil
effekten på blodsukkeret være begrænset - specielt hvis måltidet havde
et højt proteinindhold, og relativt lavt kulhydrat.

> [...]
> slet ikke hvis det er et fedtrigt måltid, da dette giver nedsat
> præstationsevne og højere puls ved samme absolutte arbejde.

Bestemt ikke, hvis man levere resultater - men, hvis det blot er for
motionens skyld, så er det IMO et godt tidspunkt. I min familie har vi
af og til haft den tradition, at vi går en lang tur i skoven efter den
store søndagsfrokost - der får man det rigtig rart af...

Men, igen, hvis vi snakker præstationer, så er det noget helt andet,
og der har du naturligvis ret.

> [...]
har
> skabt. For det første har det ingen effekt på substratvalget og for

Fortæl mig om det... jeg gik voldsomt sukkerkold på en cykeltur med
vennerne forleden... ikke nogen rar fornemmelse Det er eddermame
surt at trille hjem fra Farum uden at kunne presse den over 28 km/t,
når resten af flokken drøner derudad med 38 km/t ....

Mikkel (der var ovenpå igen efter en ½ l cola og en king-size lion bar
hos en lokal købmand)

Fra : Finn Johansson \(www~

Dato : 02-07-01 10:46

min erfaring fra de sidste 9 år siger mig at:
motion skal dyrkes når det passer ind i dit "program" og det skal være
sjovt...
og husk at du kan ikke motionerer dig ned i vægt....
Finn
--
www.fremtid-nu.dk

For behandling af smerter
og andet du kan lide af

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 02-07-01 19:57

"Finn Johansson (www.fremtid-nu.dk)" <finn@fremtid-nu.dk> wrote in
message news:9hpg4c$dgk$1@news.inet.tele.dk...
> min erfaring fra de sidste 9 år siger mig at:
> motion skal dyrkes når det passer ind i dit "program" og det skal
være
> sjovt...

Enig - på den måde bevares motivationen.

> og husk at du kan ikke motionerer dig ned i vægt....

Selvfølgelig kan man det.

Mikkel

Fra : Pernille Sylvest /MH

Dato : 02-07-01 11:19

finn@fremtid-nu.dk,Ny-Internet writes:
>motion skal dyrkes når det passer ind i dit "program" og det skal være
>sjovt...
>og husk at du kan ikke motionerer dig ned i vægt....

Jeg har overvejet om det ikke kunne være sjovt med et Triathlon for de
svært overvægtige (BMI > 30) , hvor f.eks løb erstattes med gang/powerwalk.

--
Pernille Sylvest - http://romancedanmark.dk/

Adipositas støttegruppe:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?d=0&groupid=96515

Fra : Pernille Sylvest /MH

Dato : 03-07-01 10:04

mgj@worldonline.dk,Ny-Internet writes:
>"Finn Johansson (www.fremtid-nu.dk)" <finn@fremtid-nu.dk> wrote in
>message news:9hpg4c$dgk$1@news.inet.tele.dk...

>Selvfølgelig kan man det.

Der er jeg enig.

Ved at dyrke mere motion kan man fjerne uligevægt i sit energi regnskab og
derved tabe sig.

En af årsagerne til at mange bliver småvamsede, er jo netop at kostvanerne
ikke er nedgradueret i samme takt som motionen er ved meget stillesiddende
arbejde. Så problemet med _let_ overvægt burde for de fleste være et
spørgsmål om mere motion og minimale ændringer i spisevanerne.