Bomber i "Sydthailands by"
Fra : Translat

Dato : 10-11-06 02:03

»13 blev såret, men ingen dræbt da bomberne eksploderede i flere
forretning i Sydthailands by.«

Sådan står der i dag i overskriften til artiklen
http://politiken.dk/udland/article197818.ece

Imidlertid står der ikke noget om, hvad det var for en
`"Sydthailands by", bomberne sprang i. Da Thailand besøges af en
hel del danske ferierende, navnlig omkring jul og nytår, kan der være
grund til at finde ud af byens navn. Vi slår derfor op i Thailands
største avis, Thai Rath, på artiklen
http://thairath.co.th/offline.php?section=hotnews&content=26076
hvor man, hvis man behersker det thailandske sprog, kan se, at der i
går middags sprang bomber otte forskellige steder i bilforhandleres
showrooms i byen Yala i provinsen Yala.

Bent

Fra : erectus

Dato : 10-11-06 10:01

Translat wrote:

> [...]

> hvor man, hvis man behersker det thailandske sprog, kan se, at der i
> går middags sprang bomber otte forskellige steder i bilforhandleres

Her står nu at det var 23 bomber og mest banker, i en engelsk version af The
Nation:
http://www.nationmultimedia.com/2006/08/31/headlines/headlines_30012441.php

Mvh Jarl

Fra : erectus

Dato : 10-11-06 12:59

Translats information er rigtig. Nation-linket er fra 31.8. 2006.

Fra : Trent Stensnes

Dato : 11-11-06 15:20

"Translat" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
> [...]

Det har vært mye uroligheter i syd Thailand de siste årene og mange er
drept. Man bør egentlig holde seg unna de sydligste provinsene i Thailand og
kan ikke komme på noen steder der som er typiske feriemål for skandinavere.

"Since January 2004, there have been almost daily attacks in the far south,
including arson, over 200 bombings and many more shootings, stabbings and
some beheadings. Targets have included civilians and members of the
security forces, government offices, tourist hotels and bars, shops,
marketplaces, supermarkets, schools, transport infrastructure and trains.
Over 1,200 people have been killed and several hundred more injured. No
British nationals have been killed in these attacks, but some other foreign
nationals have been killed and injured."

http://tinyurl.com/59krf

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-11-06 17:35

Hej!
Her er en vigtig rejsevejledning for Thailand fra Udenrigsministeriet
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/Rejsevejledninger/RejsevejledningThailand
Mvh. Jesper

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-11-06 18:32

On Sat, 11 Nov 2006 17:35:15 +0100, Jesper Pedersen wrote:

> Hej!
> Her er en vigtig rejsevejledning for Thailand fra Udenrigsministeriet
> [...]

Jo. Den er udmærket. I almindelighed kan man rejse ret ubekymret til og i
Thailand, men selvfølgelig skal man altid udvise lidt omtanke. Det gælder
antagelig også under det nu herskende militærdiktatur med en
undtagelsestilstand som turister antagelig ikke mærker noget til, og som
forventes ophævet i løbet af en uges tid.

Angående de 3-4 sydligste provinser - UM nævner Songkhla, Narathiwat, Yala
og Pattani - er de ikke typiske rejsemål for vestlige turister, og angreb
har hidtil ikke været rettet mod turister. Men jeg ville undgå dem.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : erectus

Dato : 11-11-06 19:01

Peter Loumann wrote:

> [...]
> Yala og Pattani - er de ikke typiske rejsemål for vestlige turister,
> og angreb har hidtil ikke været rettet mod turister. Men jeg ville

Har er der ingen angreb været rettet mod turister i Thailand overhovedet.

Mvh Jarl

Fra : Translat

Dato : 19-11-06 23:01

erectus (.) wrote:

> Har er der ingen angreb været rettet mod turister i Thailand overhovedet.

Nej, som Peter Loumann skriver, har der ingen angreb været rettet
specielt mod turister i Thailand, men der var for nogle måneder siden
at bombeanlat mod Bic C og et andet forretningkompleks i byen Haat Yai,
hvor der godt kan opholde sig nogle turister. De militante
sydthailandske muslimer er tilsyneladende ikke så interesseret i at
ramme turister.

Den indonesiske terrorist. Riduan Isamuddin (også kaldet Hambali)
havde derimod vist nok planer om at ramme turistmål i Thailand, men
han blev arresteret i Ayutthaya for godt tre år siden og er nu anbragt
i Guantanamo. Amerikanerne opsporede ham, da han ringede til Indonesien
fra Ayutthaya.

Bent