Non refundable flybillet - forklaring?
Fra : Søren Fisker

Dato : 07-11-06 17:59

Hej

Er der nogen i gruppen, som kan forklare mig hvad det vil sige, at en
flybillet er
"non refundable"?
Betyder det, at den ikke kan refunderes efter køb?
Eller at returrejsen ikke kan refunderes?
Eller noget helt 3.?

Det drejer sig om en filippinsk statsborger, som skal besøge DK.
Vedkommende har fået tilsagn om besøgsvisum på betingelse af,
at han møder op med gyldigt pas (ikke noget problem), rejseforsikring (ikke
problem)
og en non-refundable round trip air ticket.

På billig-billetten (e-ticket) fra Travelstart.dk står ikke anført at den er
non refundable.

Hvis der er nogen, der har viden om dette, hører jeg MEGET gerne.

Hilsen Søren

Fra : erectus

Dato : 07-11-06 18:07

Søren Fisker wrote:

> [...]

> "non refundable"?
> Betyder det, at den ikke kan refunderes efter køb?
> Eller at returrejsen ikke kan refunderes?

Det er muligvis fordi myndighederne vil prøve at sikre sig, at han kommer
tilbage igen:

http://www.nolo.com/definition.cfm/Term/B13C3E51-A9F0-41B1-98409F60651C366B/alpha/N/

Mvh Jarl

Fra : Eivind

Dato : 07-11-06 18:14

> [...]
>non refundable.
>
>Hvis der er nogen, der har viden om dette, hører jeg MEGET gerne.

Hvis den er købt og betalt så kan man ikke få pengene tilbage hvis man
ikke kommer afsted. Det gælder så både tur og retur. Det er sikkert en
måde at sikre sig på at han også tager hjem igen.

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-11-06 08:59

"Eivind" <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvis den er købt og betalt så kan man ikke få pengene tilbage hvis man
> ikke kommer afsted. Det gælder så både tur og retur. Det er sikkert en
> måde at sikre sig på at han også tager hjem igen.

Hvis man køber nogle lidt dyrere billetter kan man da godt få pengene
tilbage hvis man ikke ønsker at benytte den. Men hvis det er en billig
billet er det næsten med sikkerhed ikke muligt. Sjovt at der for en gangs
skyld er nogen der er afhængige af at få en billet de IKKE kan få refunderet

Keller

Fra : Bjarne

Dato : 08-11-06 09:11

Carsten Keller skrev:
> [...]
> billet er det næsten med sikkerhed ikke muligt. Sjovt at der for en
> gangs skyld er nogen der er afhængige af at få en billet de IKKE kan få

Det er egentlig en ret logisk konsekvens af mistænkeliggørelsen af
udlændinge. Hvis man forventer at de vil blive i DK illegalt, vil man
ikke friste dem til at bruge returbilletten til at leve for, når de
mangler penge.

Tidligere var det ikke ualmindeligt, at se togbilletter med afklippede
hjørner. Billetterne var typisk betalt af kommuner eller kriminalforsorg
og kunne ikke refunderes.

Bjarne

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-11-06 11:28

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message

> [...]
> udlændinge. Hvis man forventer at de vil blive i DK illegalt, vil man ikke
> friste dem til at bruge returbilletten til at leve for, når de mangler

Enig, men det må da være irriterende hvis man er velstående filipinsk
statsborger der gerne vil flyve buisnessclass til DK. Staklen er så tvunget
ned bagerst på monkeyclass for ikke at få bøvl ved indrejse.

Keller

Fra : Bjarne

Dato : 08-11-06 13:28

Carsten Keller skrev:

> Enig, men det må da være irriterende hvis man er velstående filipinsk
> statsborger der gerne vil flyve buisnessclass til DK. Staklen er så
> tvunget ned bagerst på monkeyclass for ikke at få bøvl ved indrejse.

Det er irriterende både for rig og fattig at blive behandlet som en
potentiel snyder og nasserøv (egentlig sympatisk hvis det ikke kun
rammer de fattige), men mon ikke de mere prominente borgere kan sikre
sig et visum uden den slags nedværdigende vilkår?

Bjarne