Rejse i Bolivia
Fra : Arne Poulsen

Dato : 02-11-06 23:27

Hej.
Vi er en lille familiegruppe på 6 personer + 1 barn der vil holde ferie i 3
uger i Bolivia nu fra 15 nov.
Vi flyver direkte til La Paz. Ud over La Paz har vi endnu kun planlagt at se
området ved Cocacabana og Titicaka søen.

Er der nogle som har gode forslag til seværdigheder. Vi er ude over vor
ungdoms vår, og rejser ikke som backpack' er mere. Evt. forslag til hoteller
modtages gerne (2-3 stjerner).

Vi har på forhånd fravalgt Amazonas dalene.

Vi har overvejet at tage ned til Stillehavskysten nogle dage, (Bade +
varme ). Er der nogle der har gode forslag?
Har bl.a. overvejet Arica i Chile. Er der nogle der kender tog/
busforbindelserer.

På forhånd tak

Arne Poulsen

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 03-11-06 10:11

"Arne Poulsen" <poulsen.viking@(nospam)image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varme ). Er der nogle der har gode forslag?
> Har bl.a. overvejet Arica i Chile. Er der nogle der kender tog/

Hej

I kan se lidt på vores hjemmeside. Jeg mener det er en fejl at fravælge
Amazonas. Santa Cruz er interessant, og man kan se dovendyr midt i byen.

Jeg tror I bliver skuffet, hvis I vil bade i stillehavet. Det er en voldsom
kyst, og ikke særlig bade-venlig. Jeg må på det kraftigste anbefale turen
over Salar du Uyuni. Det er nogle år siden vi var der, og på det tidspunkt
tog vi en back-packer tur. Jeg er ret sikker på, at turen også findes i en
mere luksuriøs udgave. Når I så skal tage tilbage til Bolivia kan I tage den
nordlige rute. Der ligger en nationalpark der skulle være et besøg værd
(Parque National Lauca). Vi fik desværre ikke selv muligheden for at besøge
stedet.

Potosi er også et besøg værd. Her er der mulighed for en tur ned i minerne.

Når I laver jeres plan, så start med 2-3 hviledage i La Paz. Hvis I ikke har
rejst i højderne før (VIRKELIGT HØJT), så kan det være en meget hård
oplevelse. Det havde været bedre at flyve til en lavere beliggende sted, og
så rejse langsomt op i højderne. Det bliver også meget hårdt, hvis I tager
ned til Stillehavet en uge, og så skal op i højderne igen. Jeg er ikke
ekspert, så jeg ved ikke hvor længe, effekten af at have været oppe i
højderne holder.

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
.... rejsebeskrivelser fra hele verden ....

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 03-11-06 18:32

Hej Pernille og Kennekt!
Er dette sted Salar de Uyuni http://mikkeltolstrup.dk/Bolivia/Bolivia.htm I
anbefaler, at man ser hvis man er i Bolivia?
Mvh. Jesper

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 03-11-06 18:51

"Jesper Pedersen" <jesperp04@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Pernille og Kennekt!
> Er dette sted Salar de Uyuni http://mikkeltolstrup.dk/Bolivia/Bolivia.htm
> I anbefaler, at man ser hvis man er i Bolivia?
> Mvh. Jesper

Nemlig! Det er helt fantastisk. Gode billeder i øvrigt. Vi var heldige at se
Chinchillaens fætter (navnet har jeg lige glemt), og noget så sjældent som
en struds! Vi badede dog ikke. Det var SINDSSYGT koldt, så selv om vandet
var varmt, var det ikke lige noget for os.

Vi har skrevet lidt her
http://www.pernille-kennet.dk/Rejsebeskrivelser/bolivia_2001.htm. Klik
nederst på siden for flere billeder.

Kennet

Fra : Arne Poulsen

Dato : 04-11-06 10:07

> [...]
> --
> www.pernille-kennet.dk
> .... rejsebeskrivelser fra hele verden ....

Hej Pernille & Kenet!
Tak for info. Det er gode oplysninger, specielt om højden og hviledage i La
Paz. Jeg har med stor interesse og glæde læst jeres gode beskrivelse om
jeres tur gennem ørkenen. Det er nok lidt for vildt for os med 4 dage i en
jeep. (Alder 60 +), men som i skriver er der måske mulighed for mindre ture
ud i saltørkenen. Er der "normale" bus eller togforbindelser fra Uyuni eller
Potosi ned til Chile?. Så kan vi måske rejse den vej ned, og op igen fra
Arica.
Anledning til vi påtænker at rejse ned til kysten er primært sol og varme og
mindre grad selve bademuligheden. Som i selv skriver er der jo rimeligt
koldt oppe på altiplanoet.
Alternativt er der måske andre byer i Bolivia (Curoico ved La Paz eller
Sucre? ) hvor der også er lidt varme. Vi fravælger Amazonas, fordi vi helst
vil undgå malariapiller.
Med venlig hilsen
Arne

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 04-11-06 11:57

> [...]
> jeres tur gennem ørkenen. Det er nok lidt for vildt for os med 4 dage i en
> jeep. (Alder 60 +), men som i skriver er der måske mulighed for mindre

Jeg tror godt, at I kan finde en tur, hvor I også kan være med. Det er kun
højden der er problemet. Det meste af tiden sidder man i en jeep. Der er
ikke store krav til den fysiske kunnen. I kommer om foråret, så vejret er
nok varmere end da vi var der. Prøv at kontakte dem her:
http://www.festivaltours.dk/sydamerika/forside-chile.htm hvid I vil have
dansk hjælp.

En anden (og nok bedre og billigere mulighed) er at kontakte Colque tours
direkte. Så vidt jeg kan se, så koster en tre dages tur 100 USD pr. person.
Det virker billigt, men I kan jo selv kontakte dem via
http://www.colquetours.com/.

Jeg faldt også over disse, der åbenbart er et godt ry:
http://www.bolivianexpeditions.com/index.html Der er ingen priser, så mail
og spørg er nok vejen frem.

>Er der "normale" bus eller togforbindelser fra Uyuni eller Potosi ned til
>Chile?. Så kan vi måske rejse den vej ned, og op igen fra Arica.

Der er bus fra Uyuni til Calama. Der er også tog (der VAR i hvert fald), men
det er en meget anstrengende løsning.

> [...]
> Alternativt er der måske andre byer i Bolivia (Curoico ved La Paz eller
> Sucre? ) hvor der også er lidt varme. Vi fravælger Amazonas, fordi vi

I vil ikke komme væsentlig ned i højde, og dermed er temperaturforskellen
ikke ret stor. Sucre er dog noget varmere (i underkanten af 20c) og ret
interessant. I bør også besøge Potosi, og så er der ikke ret langt til
Uyuni.

Kennet

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 03-11-06 19:57

Hej Arne!
Jeg fandt denne meget vigtige rejsevejledning for Bolivia fra
Udenrigsministeriet
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/Rejsevejledninger/RejsevejledningBolivia
Her er en side fra Wikipedia om Bolivia http://da.wikipedia.org/wiki/Bolivia
Her er et link til Bolivias jernbaner http://www.fca.com.bo/ som jeg fandt
på denne hjemmeside http://www.railfaneurope.net/frameset.html i menuen
"Links"
Mvh. Jesper

Fra : Arne Poulsen

Dato : 04-11-06 10:16

Hej Jesper!
Tak for de gode link. Jeg havde læst lidt fra UM's advarsler og de er jo
gode at have med. Tog siden er ret god. Tak for det.
Med venlig hilsen
Arne

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-11-06 13:29

> [...]
> varme ). Er der nogle der har gode forslag?
> Har bl.a. overvejet Arica i Chile. Er der nogle der kender tog/

Der går busser fra La Paz, til Arica¨. De er ikke så dyre, og tror heller
ikke det tager så lang tid.

I Arica har jeg kun boet på Hotel El Paso. Det er dog et 4 stjernet, og
relativt dyrt.
Der findes dog mange andre gode hoteller i området.

Har ikke været i Bolivia, men har været i Arica et par gange, så hvis i har
flere spørgsmål herom, så skriv bare igen.

Bjarne K.

Fra : Arne Poulsen

Dato : 06-11-06 10:59

> [...]
>
> Har ikke været i Bolivia, men har været i Arica et par gange, så hvis i
> har flere spørgsmål herom, så skriv bare igen.

Hej
Tak for info om busforbindelse.
Som nævnt ovenfor er det planen at besøge Arica, fordi vi tror der er
rimeligt varmt der. Hvordan tror du klimaet er i Arica ultimo november. Har
du fornemmelse af om der er bademuligheder, - badestrand. Er der
seværdigheder du kan anbefale vi skal se i byen. Har kigget lidt på internet
for hoteller og ser at man kan finde 2 - 3 stjernede hoteller omkring 40 US
dollers for dobbeltværelse. Er der ide i at leje bil og køre rundt i
området?, er der seværdigheder. Har du evt. internet adr. for
turistoplysninger.
Det var en del spørgsmål. På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
Arne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-11-06 13:19

Hej Arne!
Her er et link til Klimatabeller fra Danmarks Meteorologiske Institut i pdf
format http://www.dmi.dk/dmi/tr01-17.pdf I disse tabeller kan du finde
klimaet for Arica.
Mvh. Jesper

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-11-06 16:20

"Arne Poulsen" <poulsen.viking@(nospam)image.dk> wrote in message
> [...]
> turistoplysninger.
> Det var en del spørgsmål. På forhånd tak for svar.

I selve Arica er der 3-4 strande, og en lille landfast "ø" Isla de Alacran.
Det er muligt at bade, men det er vist koldt (har ikke prøvet). Klimaer er
meget behageligt. I november vil jeg tro at der er varmt, men der blæser en
mild brise ind fra havet, så det ikke er så slemt igen.
På toppen af byens varetegn "El Morro" findes et museum. for Chiles krige
mod Peru, hvor Chile "overtog" Arica. Byens andet varetegn er kirken som er
tegnet af Eiffel (ham med tårnet). Der er desuden et museum med mumier i
Valle de Azapa.
Hvis i kan lidt Spansk, kan i eventuelt også selv spørge en af de lokale
fiskere om en rundtur i havnen, hvor der er mulighed for at se Pelikaner og
Søløver (lobo marino, som vist betyder sø ulve)
Desuden er der 2 lange frodige dale "Valle Lluta og Valle Azapa". Tag f.eks
den lokale bus eller en af de billige taxa'er ud i Valle Azapa hvor der er
mulighed for at købe Oliven (og olie) og frugter mm. Her ligger desuden et
par gode restauranter

I køreafstand fra Arica er det mest interessante det Chilenske højland. Køb
en dagstur op til Lago Chungara. Søen ligger i næsten 5km højde og har et
rigt fugleliv, og udsigten til 4-5 sneklædte vulkaner er helt fantastisk.
Desuden er der mulighed for at se diverse Lama arter, Strudser (nandu) og
den der Chincilla fætter, som jeg heller ikke kan huske navnet på. I
området ligger også 2 små byer Parinacota og Putre, som vist også bliver
besøgt hvis man tager en bustur.
(I bør være højde aklimatiseret inden i tager på denne tur, men idet i
kommer fra La Paz burde det ikke være et problem)

Mange af disse oplysninger kan også findes på denne hjemmeside.
http://www.infoarica.blogspot.com/ hvor der også står noget mere om
forbindelse til La Paz.

Ang leje af bil. Jeg ser ingen problemer i at køre i Arica. Det er næsten
som herhjemme, og med i kort i hånden kan det ikke gå galt Få eventuelt
hotellet til at hjælpe med lejen.
Når det er sagt, så kan det næsten ikke betale sig. Taxa'er koster et par
tusinde pesos 20-30kr uanset hvor man skal hen i byen, Der findes også nogle
Colectivoes (som ligner taxa'er til forveksling), men som kører nogle
fastlagte router. Disse er endnu billigere, og hvis der ikke er andre i
bilen, kan man som regel få dem til at køre derhen hvor man vil for 1500
pesos.

Undskyld den lange udredning, men når jeg først får startet, så kan jeg ikke
stoppe igen. Skriv endelige igen hvis i savner flere oplysninger om diverse
(f.eks hvad man skal prøve at spise i Arica mm).

p.s. Hvis i ikke kan tale Spansk allerede, så lær jer selv lidt inden i
tager af sted. Det er absolut kun folk i turistbranchen (og ikke alle) der
taler lidt Engelsk.

Bjarne K

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-11-06 18:09

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

Jeg glemte at i også kan tage til Salar de surire fra Arica. Det kræver dog
også en tur med jeep, og jeg ved ikke hvor lang tid det tager.

Check eventuelt fotos her

http://images.google.com/images?hl=en&lr=&newwindow=1&q=surire&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi

Bjarne K.

Fra : Arne Poulsen

Dato : 07-11-06 00:26

Hej Bjarne!
Kanon god info for os. Lige det vi mangler. Også et godt link - her vil jeg
studere videre.
Absolut ikke for meget tekst og info.,vi sluger alt . Dagturene op i
dalene og højlandet lyder spændende. Vi glæder os nu meget til turen. Sidder
nu og tæver mit "glemte" spanske, som sidst blev anvendt da vi sejlede på
Costa del Sol og Mallorca i 2001.(se evt.: www.syviking.dk ) Hvis du har
forslag til lokale retter som vi absolut skal smage, så skriv endelig.
Mvh.
Arne

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-11-06 19:28

> [...]
> sejlede på Costa del Sol og Mallorca i 2001.(se evt.: www.syviking.dk )
> Hvis du har forslag til lokale retter som vi absolut skal smage, så skriv

I chile findes der restauranter der har specialiceret sig i mad fra grill.
Parillada er forskellige stykker kød der bliver stegt færdig på bordet med
en lille grill. Det kan fåes i mange forskellige restauranter, men jeg synes
det er godt hos Bavaria eller hos Rey del Mariscos
Det kommer dog nogle gange med blodpølse, så hvis i ikke kan lide det, så
undgå "Prietas", og undgå også "chunchule" (stegte tarme)

Ceviche er rå fisk marineret i citron. Det er verdenskendt, men jeg har ikke
prøvet det.

Af mere almindelige retter er der Lomo a la Pobre. En steak med fritter, ris
og spejlæg. Empanadas kender i sikkert (pas dog på bisserne, idet de ikke
fjerner stenen fra den ilagte oliven).
En Hot Dog (completo), skal også bare prøves. Den er kæmpestor og
anderledes end den danske.

Prøv også en af deres sandwich f.eks en Barros Luco, med steak og ost.
(Simpel, men min favorit sandwich)

Ellers hvis det skal være helt simpelt og billigt, så køb en menu. 3 retter
for ca. 15-20 kr.

Drikke vare: Pisco Sour, skal prøves, eller en lokal udgave med en anden
frugt f.eks Guayaba Sour, eller Maracuya Sour.

ØL: Her kan jeg faktisk bedst lide de Peruvianske som Cusquena, men ellers
findes der Escudo, Dorada og Cristal.

Den fornemste/dyreste restaurant jeg forøvrigt har været på hedder Maracuya.
Det ligger lige ned til havet. Det er som sagt lækkert, men meget dyrt. En
anden god, men dyr (dog ikke nær så dyr som Maracuya) hedder El Arriero. De
har en ret med en en Filete con Salsa ala Diavala som er super.

Ok så kom jeg op at køre igeng. (Jeg får helt lyst til at komme afsted igen)

Håber i får en god tur. Bare skriv igen, hvis i skal bruge flere
oplysninger.

P.s. Det tager kun en time med bus, hvis i skulle få lyst til at besøge
Tacna i Peru. Det kan dog være noget bøvlet at kommer over grænsen tilbage
til chile (Narkopolitiet er grundige).

Bjarne K.

Fra : erectus

Dato : 07-11-06 21:44

Bjarne K. wrote:

> Ceviche er rå fisk marineret i citron. Det er verdenskendt, men jeg
> har ikke prøvet det.

----------------------ooOOOoo--------------------------

Kan ikke nære mig for at vise disse 6 udgaver af Ceviche:
http://whatscookingamerica.net/History/CevicheNotes.htm

Og af Parillada:
http://www.chef-pierre-henri.com/modules.php?name=News&file=article&sid=65

----------------------ooOOOoo----------------------------

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-11-06 16:07

Hej Arne!
Ifølge denne hjemmeside
http://local.live.com/default.aspx?v=2&cp=42.032975~-101.425781&style=h&lvl=4&scene=1915478&vendor=google&match_type={ifsearch:search}{ifcontent:content}&pkw=%20north_america_map
er der 394 km den hurtigste vej fra La Paz til Arica.
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-11-06 19:20

Hej Arne!
Her er en side om Bolivia og busturen La Paz - Arica med frokost undervejs
http://www.festivaltours.dk/
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-11-06 20:03

Hej Arne!
Her er nogle togberetninger fra De Berejstes Klub
http://www.berejst.dk/001/Stafet_tog.htm. En af beretningerne er om togturen
La Paz - Arica.
Mvh. Jesper

Fra : Arne Poulsen

Dato : 07-11-06 00:40

Hej Jesper.
Tak for de spændende link. Der er jo en masse godt info stof, som jeg vil
studere.
Med venlig hilsen
Arne