Total-priser på flyrejsen skal på forsiden~
Fra : erectus

Dato : 27-10-06 12:24

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-10-06 13:07

Hej Jarl
Jeg bakker også op om at flyselskabernes totalpriser skal på forsiden af
websider.
Mvh. Jesper

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-10-06 14:22

"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
> http://netavisen.newspaq.dk/erhverv/?aid=199556

Så mangler vi bare at de meget lave fra-priser der altid angives nemt skal
kunne genfindes i deres systemer.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Rune Larsen

Dato : 29-10-06 14:19

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
>
> Så mangler vi bare at de meget lave fra-priser der altid angives nemt skal
> kunne genfindes i deres systemer.

Ja, det burde være lovpligtigt at skilte med hvilke afgange og hvor
mange biletter der var af de flotte tilbud. Men så ville tilbuddene nok
ikke se helt så flotte ud.

Mvh Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-10-06 17:56

"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> wrote in message
> Ja, det burde være lovpligtigt at skilte med hvilke afgange og hvor
> mange biletter der var af de flotte tilbud.

Njaa, det skal bare være muligt at acceptere tilbuddet uden at bruge dage på
at lede.
Der var tidligere et forbrugerprogram der ringede til et af lavprisfirmaerne
og sagde at de gerne ville købe en billet til den annoncerede lave pris (299
eller så). Først forsøgte telefondamen at sige at de skulle vælge en dato
(hvor prisen så ikke gjaldt), men da de insisterede på at de var ligeglade
med datoen, men ville have den annoncerede pris brugte damen ganske lang tid
uden at kunne finde noget billigere end 349 kr...
Jeg tvivler på at det er lovligt, men der er svjv ikke nogen der har rejst
en sag på det.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-10-06 22:43

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> [...]
> noget billigere end 349 kr... Jeg tvivler på at det er lovligt, men
> der er svjv ikke nogen der har rejst en sag på det.

Flybiletter på samme afgang udbydes til differencierede priser efter
meget sindrige systemer.

De mest oplagte er klasse inddelingen hvor pris følger service. Det er
til at forstå.

Flyselskaberne kan spare penge hvis de kan planlægge, så jo før man
booker jo billigere. Også noget de fleste kan forholde sig til.

Endelig har alle flyselskaber et antal "knaldtilbudssæder" på hver
afgang. Det er sæder der sælges væsentligt billigere end normalprisen,
hvis man kan opfylde nogle krav (typisk ingen refusion, ingen særlige
krav osv.). Det er antallet af disse sæder der har været en del blæst om.

Dels oplyser selskaberne sjældent hvormange sæder der kan fås til den
billige pris, dels ER det ofte et meget begrænset antal (5 eller færre er
ikke usædvanligt).

Større åbenhed ville være en rar ting.

Og/eller regler for hvorlænge man må annoncere med priser der egentlig er
udsolgt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-10-06 23:02

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message
> Flybiletter på samme afgang udbydes til differencierede priser efter
> meget sindrige systemer.

Ja, det er der ikke noget odiøst i

> Og/eller regler for hvorlænge man må annoncere med priser der egentlig er
> udsolgt.

Det er ganske nemt.. Du må ikke annoncere med en vare du ikke har.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-10-06 23:53

> Det er ganske nemt.. Du må ikke annoncere med en vare du ikke har.

Det gør de jo heller ikke.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-06 08:40

> Det gør de jo heller ikke.

Det er muligt, men så er det meget vanskeligt at få lov at købe den vare de
annoncerer med.
Men du snakkede specifikt om varer der er udsolgt. Dem må du ikke annoncere
med.

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-06 09:06

Martin Højriis Kristensen skrev:
> [...]
> annoncerer med.
> Men du snakkede specifikt om varer der er udsolgt. Dem må du ikke annoncere

Det er bare meget svært for en kunde at bevise.

Fem pladser kan principielt sælges på få sekunder til en gruppe på 5
sekunder.

Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-06 09:19

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message
> Det er bare meget svært for en kunde at bevise.

Det burde ikke være vanskeligere end at kontakte udbyderen og sige at man
gerne vil acceptere den tilbudte pris.
Priser på webhandelssider er at ligne med reelle tilbud.

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-06 09:33

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Det burde ikke være vanskeligere end at kontakte udbyderen og sige at man
> gerne vil acceptere den tilbudte pris.
> Priser på webhandelssider er at ligne med reelle tilbud.

Og når udbyderen så oplyser, at den er udsolgt, er næste skridt at
forlange den pillet af hjemmesiden.
Det burde man jo nok gøre engang imellem.

Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-06 10:08

> Og når udbyderen så oplyser, at den er udsolgt, er næste skridt at
> forlange den pillet af hjemmesiden.

Nej, "udsolgt" er ikke noget selskabet kan bruge som afvisningsbegrundelse.
Hvis jeg står på gaden og råber "10 bananer 10 kr", så kan jeg ikke sige
"udsolgt, men du kan få dem til 20" til folk der kommer og vil købe.
Så næste skridt vil være at bede om at få at vide hvilke afgange disse
priser gælder til, og skridtet efter det er så en klage til forbrugernævnet
og evt en retssag.. Det skridt er der mig bekendt ikke nogen der har taget
endnu.

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-06 10:47

> [...]
> og evt en retssag.. Det skridt er der mig bekendt ikke nogen der har taget

Nej, men spørgsmålet er det helt principielle, om man kan forlange, at
reklamer på en hjemmeside skal være 100 % i overensstemmelse med databasen.
Principielt ville det betyde at når den sidste plads til en destination
er væk, forsvinder navnet i tilbudet på forsiden. Det kan man da sagtens
lave, men gør man det?

Et andet problem er annoncer, som ikke lover bestemte ugedage.
Hvis en billet fra Aalborg til Argentina kan fås til den lave pris den
17. februar og er udsolgt alle andre dage, er det vel ikke lyv at
annoncere med den pris?

Et tredje er, at det er umuligt helt at undgå, at en billet bliver
udsolgt fra kunden requester en hjemmeside til kunden går videre med en
bestilling, for databaserne bliver jo ikke låst, hver gang en side åbnes.

Et fjerde er, at jeg næppe kan tvinge medarbejderen hos SAS eller
Sterling til at fortælle, hvor mange billetter der var udbudt til en
bestemt pris eller hvornår den sidste blev solgt. Eller kan jeg og i
givet fald på hvilken lovmæssig baggrund?

Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-06 12:07

> Nej, men spørgsmålet er det helt principielle, om man kan forlange, at
> reklamer på en hjemmeside skal være 100 % i overensstemmelse med
> databasen.

Den almindelige holdning er at webhandelssider skal være lavet sådan at de
ikke tilbyder produkter der ikke kan købes.

> [...]
> februar og er udsolgt alle andre dage, er det vel ikke lyv at annoncere

Nej, hvis man har et produkt til den pris må man gerne tilbyde den.. Også
selvom den ligger et helt bestemt tidspunkt. Man skal så bare kunne få
oplyst hvornår den ligger.

> Et tredje er, at det er umuligt helt at undgå, at en billet bliver udsolgt
> fra kunden requester en hjemmeside til kunden går videre med en
> bestilling, for databaserne bliver jo ikke låst, hver gang en side åbnes.

I teorien er det meget nemt. Hvis du har tilbudt en lav pris til en kunde,
så skal det også være muligt for kunden at acceptere og gennemføre handlen.

> Et fjerde er, at jeg næppe kan tvinge medarbejderen hos SAS eller Sterling
> til at fortælle, hvor mange billetter der var udbudt til en bestemt pris
> eller hvornår den sidste blev solgt.

Nej, det kan du ikke. Du kan "tvinge" dem til at sælge til den pris der er
tilbudt.

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-06 12:21

Martin Højriis Kristensen skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message
>
> Den almindelige holdning er at webhandelssider skal være lavet sådan at de
> ikke tilbyder produkter der ikke kan købes.
Det er også almindeligvis ganske rimeligt, men det forudsætter da, at
hele hjemmesiden er direkte styret af databasens lageroplysninger, og
det tvivler jeg på, at nogen vil kræve.

> Nej, hvis man har et produkt til den pris må man gerne tilbyde den.. Også
> selvom den ligger et helt bestemt tidspunkt. Man skal så bare kunne få
> oplyst hvornår den ligger.
Ja

> I teorien er det meget nemt. Hvis du har tilbudt en lav pris til en kunde,
> så skal det også være muligt for kunden at acceptere og gennemføre handlen.
Det kommer an på, om man kan få medhold i, at billigpladserne er en
særskilt vare, der kan blive udsolgt.
Du kan ikke forvente at kunne købe en vare, hvis den når at blive
udsolgt, inden du slår til.

Hvis derimod billigpladserne kan opfattes som en rabatpris på en vare,
der i øvrigt er den samme, er sagen muligvis anderledes.
Kan de det?
Mon ikke det bl.a. er derfor at SAS udtrykkeligt pointerer, at det er
nogle bestemte pladser bag i flyet?

> Nej, det kan du ikke. Du kan "tvinge" dem til at sælge til den pris der er
> tilbudt.

Jeg tror ikke på, at jeg kan tvinge nogen til at sælge mig en vare, der
netop er blevet udsolgt.

Du kunne jo prøve næste gang der er skilte med tilbud på kaffe i Føtex.
Vent til den sidste pakke er solgt og gå så derind og forsøg at tvinge
dem til at sælge dig 3 pakker udsolgt Gevalia.

Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-06 12:33

> Det er også almindeligvis ganske rimeligt, men det forudsætter da, at hele
> hjemmesiden er direkte styret af databasens lageroplysninger, og det
> tvivler jeg på, at nogen vil kræve.

Nej, købeloven kræver ikke noget af den tekniske implementation...

> Det kommer an på, om man kan få medhold i, at billigpladserne er en
> særskilt vare, der kan blive udsolgt.

Hvis man har tilbudt en vare til en billig pris så må man honorere det hvis
kunden accepterer tilbuddet.
Hvis den vare man troede man skulle afsætte i mellemtiden er væk, så kan
kunden kræve handlen gennemført såfremt det ikke er urimeligt byrdefuldt for
den handlende. At sælge en anden billet lidt billigere vil næppe blive
betragtet som særlig byrdefuldt.

> Du kan ikke forvente at kunne købe en vare, hvis den når at blive udsolgt,
> inden du slår til.

Hvis man slår til indenfor rimelig tid, så jo. Hvad rimelig tid er, er
variabelt.
Husk at der forskel på tilbud og reklame.

> Hvis derimod billigpladserne kan opfattes som en rabatpris på en vare, der
> i øvrigt er den samme, er sagen muligvis anderledes.
> Kan de det?

Det er ligegyldigt for forbrugeren.

> Jeg tror ikke på, at jeg kan tvinge nogen til at sælge mig en vare, der
> netop er blevet udsolgt.

Hvis du har fået et tilbud og accepterer det indenfor rimelig frist, så er
der en gyldig aftale. Den kan ingen af jer slippe ud af uden videre..

> Du kunne jo prøve næste gang der er skilte med tilbud på kaffe i Føtex.
> Vent til den sidste pakke er solgt og gå så derind og forsøg at tvinge dem
> til at sælge dig 3 pakker udsolgt Gevalia.

Et statisk reklametilbud uden på en Føtex er ikke et tilbud, men en
opfordring til at gøre tilbud.
Der er en _væsentlig_ forskel.

Fra : erectus

Dato : 30-10-06 10:16

Bjarne wrote:

> Og når udbyderen så oplyser, at den er udsolgt, er næste skridt at
> forlange den pillet af hjemmesiden.
> Det burde man jo nok gøre engang imellem.

Næste skridt er vel, at man printer selskabets tilbud ud og beder om at få
rejsen til annonceret pris. Der må ikke annonceres med en vare, de ikke har.
Med mindre det klart er angivet, at der er tale om en begrænset mænde
eventuelt inden for et bestemt tidsrum.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-10-06 22:28

> Det er muligt, men så er det meget vanskeligt at få lov at købe den
> vare de annoncerer med.
> Men du snakkede specifikt om varer der er udsolgt.

Næh det gjorde jeg ikke. Jeg talte om PRISER der egentlig er udsolgt. Varen
kan købes men er udsolgt til den laveste annoncerede pris.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-06 22:49

> Næh det gjorde jeg ikke. Jeg talte om PRISER der egentlig er udsolgt.

Priser bliver ikke udsolgt.. Varer til en bestemt pris kan godt blive
udsolgt, men så skal man straks ophøre med at tilbyde dem. Hvis man har
tilbudt en vare til en bestemt pris, så må man nødvendigvis levere den.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-10-06 23:16

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:45467344$0$20343
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Priser bliver ikke udsolgt.. Varer til en bestemt pris kan godt blive
> udsolgt, men så skal man straks ophøre med at tilbyde dem. Hvis man har
> tilbudt en vare til en bestemt pris, så må man nødvendigvis levere den.

Jamen så er det da bare med at komme igang med at melde selskaberne for
overtrædelse af.... ja for overtrædelse af hvilken lov og paragraf?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-06 23:33

> Jamen så er det da bare med at komme igang med at melde selskaberne for
> overtrædelse af.... ja for overtrædelse af hvilken lov og paragraf?

MFL §1 og §3, jævnfør Forbrugerstyrelsen:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/flybilletter/flybilletterfaellesk/

Men der har mig bekendt ikke været nogen sager...

Fra : erectus

Dato : 30-10-06 10:10

Kent Oldhøj wrote:

> Flybiletter på samme afgang udbydes til differencierede priser efter
> meget sindrige systemer.

De er ikke særlige sindrige, men temmelig lette at aflæse, når man blot en
håndfuld af systemerne.

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-06 10:48

erectus skrev:

> De er ikke særlige sindrige, men temmelig lette at aflæse, når man blot en
> håndfuld af systemerne.

Og det er også pærenemt at være pilot eller flyveleder eller
trafikdisponent eller revisor, når blot man har sat sig godt ind i
systemerne.

Bjarne

Fra : erectus

Dato : 30-10-06 11:24

Bjarne wrote:

> Og det er også pærenemt at være pilot eller flyveleder eller
> trafikdisponent eller revisor, når blot man har sat sig godt ind i
> systemerne.

Det er rutine og ikke andet. Giver man sig i kast med nettet og bruger lidt
tid på det, så er det yderst fremkommeligt.

Man kan fx selv lave en test med en fiktiv destination og prøve at finde 5
tilbud på en rejse(pakke). Den kan man så eventuelt sammenligne med priserne
fra omkringliggende lande. Så får man hurtigt syn for sagen, hvad det
handler om.

Så lang tid man ikke afgiver kreditkortoplysninger eller laver
bankoverførsler, koster det jo ikke noget. Man kan tjekke priser på alle
sites.

Det mest er søgeteknik. Tænker man i de samme ord og sætninger, som ens
ønske måtte indeholde, så er man godt på vej. Google og andre søgemaskiner
bruger + tegn mellem ordene, og arbejder man lidt kreativt med
ordkombinationer, kan man hurtigt lære at ramme plet første eller anden
gang.

Det sværeste er at overvinde sin egen angst for at bevæge sig frit rundt på
nettet. Når man kommer ud over den og bevæger sig på rejseselskabers og
flyselskabers sites og i deres systemer, finder man hurtigt ud af, at følger
de stort den samme opbygning og struktur, naviagtion og funktioner.

Det er mest på danske rejse sites, at informationerne er skjulte. Det gør
man ikke i tilnærmelsesvis i andre lande. Men det synes nu nok, at
meldingerne i denne nyhedsgruppe afslører. Det virker lidt som temaet i
Rosens Navn.

Mvh Jarl

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-10-06 22:48

> De er ikke særlige sindrige, men temmelig lette at aflæse, når man
> blot en håndfuld af systemerne.

De er uhyggeligt sindrige og umulige at gennemskue for almindelige
mennesker.

Hvem ved hvilke selskaber der har coed-share med hvilke selskaber? Hvem
ved hvilke selskaber der giver hvilken rabat til andre selskaber der
sælger billetter på det fremmede rutenet? Hvem ved hvilke selskaber der
betaler hvad i lufthavnsafgifter? Hem kender passagerernes flyvevaner på
en given rute en given dag? Hvem kender udbud og efterspørgsel? Det gør
kun flyselskaberne og de holder kortene tæt ind til kroppen.

Jeg har da en lille opgave til dig som du nemt burde kunne gennemskue
hvis det er så let som du påstår:

SAS har en afgang til CPH-ZRH kl. 8:15 hver dag. Normalt koster en
Economy billet på denne afgang, 790,- kr. oneway. Om mandagen er det en
populær afgang, så om mandagen koster den 930,- kr. Men hvorfor koster
den 1.225,- kr. mandag den 18. december? Og hvorfor er det kun Economy
billetprisen der svinger, mens EconomyFlex og Business prisen er den
samme uanset hvilken dag du vælger?

Fra : erectus

Dato : 30-10-06 23:00

Kent Oldhøj wrote:

> De er uhyggeligt sindrige og umulige at gennemskue for almindelige
> mennesker.

Jeg vil kalde dem sindfattige.. De er let gennemskuelige for almindelige
mennesker, der har gåwet i almindelig folkeskole.

Vil man af egen uvidenhed gøre det vanskeligt, er der skjulte økonomiske
motiver og andre bagvedliggende implikationer, der gærer under overfladen..

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-10-06 23:24

> Jeg vil kalde dem sindfattige.. De er let gennemskuelige for
> almindelige mennesker, der har gåwet i almindelig folkeskole.

Du taler mod bedre vidende. Det er let nok at modbevise: Tag imod
udfordringen. Brug gerne et par dage hvis du mener det er nødvendigt, men
så skal du ikke komme og sige at de er lette at gennemskue.

Hvorfor er SAS' tidlige afgang til Zürich mandag den 18. december over 50%
dyrere end andre hverdage og over 30% dyrere end andre mandage hvis man
vælger at flyve Economy?

Det burde være ligetil at gennemskue for dig.

> Vil man af egen uvidenhed gøre det vanskeligt, er der skjulte
> økonomiske motiver og andre bagvedliggende implikationer, der gærer
> under overfladen..

Bare fordi du ikke kender årsagerne er det ikke ensbetydende med at de ikke
er der.

Fra : erectus

Dato : 31-10-06 07:24

Kent Oldhøj wrote:

> Du taler mod bedre vidende. Det er let nok at modbevise: Tag imod
> udfordringen. Brug gerne et par dage hvis du mener det er nødvendigt,
> men så skal du ikke komme og sige at de er lette at gennemskue.

Jeg ser ingen "udfordring". Det er klart som glas at gennemskue. Det minder
mere og mere om en fanatisk fredagspræken, der kører i samme rille. Det
samme gentagne forsøg på at ødelægge folks rejseglæde.

Mvh Jarl

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-10-06 14:11

> Jeg ser ingen "udfordring".

Du kan ikke. Længere er den ikke. Det behøver du ikke være ked af, for det
er der heller ikke nogen andre der kan.

> Det er klart som glas at gennemskue.

Jamen så kom da med det. I andre situationer har du ikke tøvet med at skyde
argumenter i sænk. Hvorfor så pludselig nu?

Under alle omstændigheder vil jeg tillade mig at konkludere at du tog fejl
da du hævdede at flypriser let kan gennemskues af enhver med en almindelig
folkeskole eksamen.