Bjarne wrote:
>>> Det kan godt være indlysende for dig, men det er det næppe altid for
>>> dem, der ikke plejer at flyve.
>> Det er vel næppe rationelt at fastholde folk i noget de ikke kan.
>> Det kan jo læres. Oplysning og information er da det, jeg forbinder
>> med at lære at kunne noget på egen hånd. Det kræver naturligvis, at
>> der er muligheder at vælge imellem.
>> I øvrigt mener jeg ikke, at man ikke skal hjælpe dem, der ikke kan.
>> Det kan jeg vel næppe heller tages til indtægt for
>> Min holdning er, at så mange som muligt skal have muligheden for at
>> opleve en verden uden for Verona. Det er ikke min natur at begrænse
>> andres muligheder for at opleve verden globalt.
> Nej, men flyrejser er altså ikke helt enkelt, hvis man ikke er vant
> til det. Tidligere rejste jeg næsten kun med tog, men den mulighed har
> liberaliseringen desværre næsten taget livet af.
På hvilke strækninger kan du ikke rejse med tog, som du kunne tidligere? Jeg
ved om, at DSB har nedlagt den direkte tog-linie til Berlin, som mange med
god grund har skoset dem for.
Nej, intet er let, når man ikke kan det, men det skal jo ikke afholde en
eller flere fra at lære det. At lære at bruge nettet er en træningssag, som
alle kan lære. Når man finder mønstrene i, hvordan det er bygget op -- og
specielt hvordan søgemaskiner og søgning foregår, så er det ikke svært.
> Alene priser er en jungle i starten. Man søger på rejser og opdager
> billetter til samme steder for mellem 1000 og 24000 kroner.
> Andre gange er det dyrere at rejse fra Langtbortistan til Amsterdam
> end fra Langtbortistan til København med skift i Amsterdam.
> Dertil kommer vidt forskelligartede sære regler om afbestilling,
> ændring af billet osv.
Hvis man finder en billet på nettet, kan man ordne resten på telefonen og få
de specifikke informationer, man vil have. Eller gøre det på mail. Jeg har
ikke mødt nogen handlende på nettet endnu, der ikke kunne skrive eller tale
engelsk, som er netsproget både i Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, osv.
Og globalt.
> Jeg har f.eks. umiddelbart svært ved at forestille mig, hvornår det
> kan betale sig at købe en billig billet via London, når man også skal
> indregne muligheden for at komme for sent frem til afgang i london
> eller komme dagen før for at være sikker.
Man skal have en vis sikkerhed for tidsmargen, hvis man vil rejse på den
måde. Og der er pæn afstand fra fx Stansted til Heathrow, eller til nogle af
de andre lufthavne, som skal realistisk beregnes. Der er utallige måder at
rejse på, dette er blot en af dem. Det er mest for at give et indblik i,
hvor lave priser, man kan købe billetter til i/fra fx England. Det samme
gælder i øvrigt Amsterdam og Paris, men det fører for vidt at komme ind på
her.
Mail-tilbuddene var spredte tilbud, som ikke havde nogen tidskronologi i
sig. Det er mere for at hæve blikket og tage med i betragtning og
overvejelse, at det måske kan gøres billigere og lige så godt på den eller
en anden måde. Det gælder fx fra London og til mange lande i Afrika, fordi
der er mange afrikanere i Englang/London og derfor et stort marked, som ikke
findes herhjemme. Men det viser sig også, at når man eksempelvis skal over
dammen med andre end SAS, så er der trasfer på 1-3 timer rundt omkring. Det
er blandt andet i den forlængelse, at London kan være afsæt og blive et
økonomisk godt alternativ, som giver luft andre steder til noget af det mere
sjove.
Mvh Jarl