EASYJET...!
Fra : user@domain.invalid

Dato : 24-10-06 21:02

Hej

Har lige været en tur til London i efterårsferien med EasyJet,
5 retur billetter ialt 3100.- det kan ikke gøres billigere.
EasyJet skal ha top karakter alt fungeret perfekt
meget venlig og hjælpsom personale over alt og de fløj til tiden.
Har lige set Kontant om Sterling og fatter ikke folk
køber billetter der, de er dyre og elendig service og lang check in.

Christian..

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 24-10-06 23:04

> [...]
>Har lige set Kontant om Sterling og fatter ikke folk
>køber billetter der, de er dyre og elendig service og lang check in.

Det er da altid rart at høre når tingene går godt også. Ofte er det
altid kun de negative
historier der kommer frem, som med Sterling i aften i Kontant. Mange
af historierne var fuldt
berettiget, men mon ikke der kan findes sådanne historier om alle
selskaber selvom Sterling er
blevet et "lavpris"selskab på godt og ondt (også med dyre billetter
ret ofte)

Mine erfaringer med easyJet, Sterling, Ryanair og et par andre
lavprisselskaber har også været
blandede og står meget godt mål med at der både er positive og
negative meldinger. Det har
dog ikke entydigt været et selskaberne der har været skurken eller
helten. Jeg har haft både
rigtig gode, men absolut også yderst negative oplevelser med alle
selskaberne - det har jeg
iøvrigt også med nogle af de traditionelle selskaber. Alt i alt, så
kan man ikke udelukkende
have positive kunder når man har så mange af dem som flyselskaberne.
Der er dog ikke tvivl
om, at der er en tendens til at lavprisselskaberne har betydeligt
flere kunder med negative
oplevelser end de traditionelle selskaber.

Det hænger både sammen med det serviceniveau de holder sig og de mange
ting de sparer på,
men ikke mindst skyldes det ofte folks forventninger. Mange mennesker
forventer at de får
samme produkt hos lavprisselskaberne, som hvis de fløj med SAS,
British Airways eller
lufthansa - og det gør man ikke. Der er mange forskelle.

Her tænker jeg ikke blot på det man umiddelbart ser i kabinen med
benplads, køb af mad osv
og når tingene går godt - det er i virkelighede det der betyder mindst
for de fleste. Der hvor
den store forskel er - er når tingene ikke går efter planen. Så har
lavprisselskaberne ikke
personale - råd eller vilje - til at tage hånd om passagererne på
samme måde. De ombooker
dig ikke til andre selskaber m.v. De tilbyder ikke gennemgående
check-in osv.

Forventningerne er vigtige. Hvis du ikke forventer det store, så er
det også lettere at blive
positivt overrasket. Sidst jeg fløj med Ryanair var det en ganske
postiv oplevelse - det kostede
350 kroner t/r til London fra Malmø. Vi var forberedt på at der
sikkert var lange køer, at flyet
var lidt snavset og havde truffet en beslutning om at vi ville løbe
risikoen med ikke at få hjælp
hvis flyet blev aflyst el.lign. Alt gik efter planen og vi var glade
samtidig med at vi havde sparet
en masse penge. Forrige gang jeg fløj med dem gik alt galt - med mange
timers ventetid -
ingen information - ingen mad ombord til salg - et gammel fly med
sæder der var i stykker.
Her kostede billetten det 7-dobbelte..

Samme oplevelser har jeg haft med Sterling. For få uger siden betalte
jeg næsten 2000 kroner
for en oneway billet - hvor stewardesserne var sure (eller faktisk
direkte flabede) - det tog
halvanden time at checke-ind - flyet var forsinket - og var en gammel
indchartret MD80 fra
jetX - der var godt slidt og beskidt. Tidligere har jeg fløjet retur
med dem for 600 kroner, hvor
alt gik fint - i et spritnyt fly, der var rent og pænt - med personale
der fuldt var på højde med
de bedste selskaber (tror nu nok også det var nogle gamle
Maersk-stewardesser, der altid har
været blandt mine favoritter, da de altid har taget passagererne
seriøst og er vokset op med
nogle gode værdier)...

Oplevelserne er ofte blandede, men hvis man sætter sine forventninger
lavt fra starten -
hvilket kan tilrådes når man flyver med "lavprisselskaber", så er det
ofte til at leve med.

Personligt sætter jeg på de fleste af mine rejser højere krav end
lavprisselskaberne kan leve op
til - derfor rejser jeg helst med de traditionelle selskaber, som igen
ofte viser sig at være
yderst konkurrencedygtige på prisen. Det er langt fra altid
lavprisselskaberne er så billigere
som de selv gerne vil fortælle - og omvendt er det ofte at de
traditionelle selskaber er langt
billigere end lavprisselskaberne gerne vil have det til at lyde til.

Alt i alt, så sæt forventninger på det rigtige niveau. Læs vilkårene
grundigt, så vil du opleve at
det er to forskellige produkter du køber. Den ene er ikke bedre end
den anden - de er blot
forskellige - og det er vigtigt at vælge det der passer bedst til ens
behov på netop denne rejse.

Dejligt at høre du har haft en god oplevelse med easyJet. Som
fly-freak og engageret i
rejsebranchen er det rart at så mange som mulige har positive
oplevelser med at flyve - uanset
hvem de flyver med....

Flemming

http://www.Flyrejsen.dk
http://www.BILLIGhotel.dk
http://www.BILLIGlejebil.dk

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 07:15

Flemming Poulsen wrote:

> [...]
> selskaber selvom Sterling er
> blevet et "lavpris"selskab på godt og ondt (også med dyre billetter

Ved du om der "findes sådanne historier om alle selskaber"? Der er ingen
grund til at gisne om det, hvis du ikke ved noget konkret. Fx undersøgelser,
statistik og tal.

> Der er dog ikke tvivl
> om, at der er en tendens til at lavprisselskaberne har betydeligt
> flere kunder med negative
> oplevelser end de traditionelle selskaber.

Har du dokumentation for den påstand?

> [...]
> British Airways eller
> lufthansa - og det gør man ikke. Der er mange forskelle.

Og netop fordi de er så forskellige, er der stadig grund til at forvente, at
det basale med afgangs og ankomsttider, priser, reservation,
kabinehøflighed, bagage, osv. er i orden. Selvfølge skal man læse
betingelserne på forhånd, men det er jo ikke sådan, at lavprisselskaberne
først skal til at bygge flyene efter man har bestilt biletten.

> Der hvor den store forskel er - er når tingene ikke går efter planen.

Det går vel ikke mindre "efter planen" hos lavprisselskaberne, end hos ex
SAS, BA eller Lufthansa?

> [...]
> samme måde. De ombooker
> dig ikke til andre selskaber m.v. De tilbyder ikke gennemgående

Fordi lavprisselskaberne skærer flommen af servicen væk, er det ikke det
samme som at skrive, at "... - råd eller vilje- ... ikke er der. Hvad er det
for noget m.v. og osv., der skrives om.

> Her kostede billetten det 7-dobbelte..

Hos fx Ryanair er der den fordel, at kan man planlægge sin rejse i god tid,
er man i høj grad med til selv at bestemme prisen.

> Oplevelserne er ofte blandede, men hvis man sætter sine forventninger
> lavt fra starten -
> hvilket kan tilrådes når man flyver med "lavprisselskaber", så er det
> ofte til at leve med.

Sætter man sine forventninger realistisk, bliver sjældent skuffet. Det er
kun, hvis man sætter dem for højst, man bliver skuffet. Det er vist en
generel livsregel, tror jeg.

> [...]
> lavprisselskaberne kan leve op
> til - derfor rejser jeg helst med de traditionelle selskaber, som igen

Den påstand er tæt på at være så urigtig, som det næsten er muligt.
Oversøisk er SAS's biletter som regel (men jeg skriver ikke altid), dyrere
end alle andres. De er først og fremmest af lavprisselskaberne blevet
presset til at sætte priserne ned, nogle steder, men mest som
slagvare-tilbud. Lige så snart man er uden for tilbuddenes klare lys og
rækkevidde, stiger SAS's billetpriser til skyhøjder. Så er det ligegyldigt
om man søger priser i Fjernøsten, i Sydamerika eller andre steder.

> Det er langt fra altid
> lavprisselskaberne er så billigere
> som de selv gerne vil fortælle

Jeg har ikke hørt dem fortælle, at de er billige. Men de er billige, hvis
man planlægger sin rejse i god tid.

- og omvendt er det ofte at de
> traditionelle selskaber er langt
> billigere end lavprisselskaberne gerne vil have det til at lyde til.

Så "langt billigere", som det påstås, er de ikke.

> [...]
> den anden - de er blot
> forskellige - og det er vigtigt at vælge det der passer bedst til ens

Nu er der jo en del, der finder, at en lav pris for en flybillet er godt i
sig selv. Den giver flere rejsemuligheder og mere økonomisk råderum til at
bruge fx flere penge på destinationen. Eller til at man ikke skal "spare op"
til en rejse i længere tid, men mere kan lade sit naturlige behov for at se
sig omkring komme til udfoldelse. Det er vel nogle af hovedgrundene til
lavprisselskabernes succes.

Så EASYJET, ja tak

Mvh Jarl

Fra : Jes Bastholm

Dato : 25-10-06 08:48

Nu er det jo nemt at spørge om dokumentation... og jeg vil tro at der kan
skaffes dokumentation for det ene af dine to "krav".

Der findes vist offentlige statistikker for selskabernes regularitet.

Men det Flemming nævner er netop at der er stor forskel på hvilken
behandling man får fra selskabernen HVIS noget er gået galt. Så det er jo
ganske væsenligt at gøre sig den overvejelse om hvordan man er stillet hvis
man pludselig er groundet uden nævneværdig assistance. Der er jeg da enig i
at man på mange destinationer i europa sagtens kan finde ud af det på egen
hånd - men jeg er da lidt skræmt ved tanken om være i den situation de
danske rejsende med Easyjet fra London til Cph var i i sommer. De var 5 dage
om at komme hjem (se her http://ekstrabladet.dk/forbrug/article214338.ece)
Her ville de "gamle" selskaber nok have fået dem hjem i løbet af et døgns
tid uanset hvordan...

Jeg kan i hvert fald bekræfte at det er meget tungt at komme igennem med
reklamationer hos Sterling og Norwegian, man skal både have råd til at have
penge ude i lang tid, og ganske stor tålmodighed og VEDHOLDENHED for at få
sin ret.

Jeg i alt fald brugt omkring 9 måneder på at få afklaret en aflysning og få
refunderet mine udgifter - og pengene er stadig ikke modtaget endnu (omend
de har sagt at de nu snart kommer)

Jes

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 08:56

Jes Bastholm wrote:

> Nu er det jo nemt at spørge om dokumentation... og jeg vil tro at der
> kan skaffes dokumentation for det ene af dine to "krav".

Ja, og det er bekvemt at udtale sig, uden at skulle dokumentere det.

> Der findes vist offentlige statistikker for selskabernes regularitet.

Hvilke?

> [...]
> http://ekstrabladet.dk/forbrug/article214338.ece) Her ville de
> "gamle" selskaber nok have fået dem hjem i løbet af et døgns tid

Du kunne finde et enkelt tilfælde på noget andet. Det interessante er, at
hvis man udtaler sig om generelle forhold, skal man have dokumenttation for
det. Ellers er det bare opinion, som ingen kan bruge til noget.

> [...]
> med reklamationer hos Sterling og Norwegian, man skal både have råd
> til at have penge ude i lang tid, og ganske stor tålmodighed og

Hvis den er reel og påviselig, får man den som regel i sidste ende. Hvad var
indholdet i reklamationerne?

> Jeg i alt fald brugt omkring 9 måneder på at få afklaret en aflysning
> og få refunderet mine udgifter - og pengene er stadig ikke modtaget
> endnu (omend de har sagt at de nu snart kommer)

Uhørt, hvis det er fordi, de ikke vil slippe dem.

Mvh Jarl

Fra : Jes Bastholm

Dato : 25-10-06 09:42

Nu er virksomheders håndtering af klager jo et internt anliggende, indtil
det kommer under myndighedernes behandling. Og først der vurderer man om det
skal offentliggøres. Så alene derfor er det jo umuligt at sige noget særlig
kvalificeret om hvor mange klager de enkelte selskaber har.
På visse områder har forbrugerklagenævnet offentliggjort "de sorte får", på
charterområdet offentliggør Rejseankenævnet vist de fleste sager og deres
afgørelser. Teleankenævnet har vist også opgjort hvor mange klager der er
over hvert selskab. Jeg mindes ikke at have set nogen afgørelser på klager
eller for den sags skyld statistik på antal klager over ruteselskaber.

Men det kan da ikke gøre at du principielt kan skyde indlæg om
tilfredshed/utilfredshed ned med manglende dokumentation. Det er i alt fald
i underlig postition at tage: hvis ikke du kan dokumentere dine påstand
(uanset om de er dokumenterbare) så vil jeg ikke acceptere dine udsagn. Hvis
du vil skyde argumeterne ned må du forholde dig lidt mere til substansen.

Men på sigt kan man da forestille sig at der kan komme statistik fra
Luftfartsvæsenet som håndterer disse klager - men her forplumres
statistikkerne jo af at det er afgangslandet (tror jeg nok) der skal
håndtere klagen ligesom, det er det oprerende selskab der er ansvarlig.

De flestes kunders logik vil være at man skal klage til det selskab man hat
købt biletten hos, men for ruteflyvninger er det selskabet der flyver som er
ansvarlig fx.: hvis man flyver med SAS til Tyskland kan det være en
Lufthansa maskine - så er det lufthansa man skal klage til, hvis man flyver
med Sterling til Oslo kan det være en Norwegian maskine og så er det
Norwegian man skal klage til.

Når jeg bakker Flemming op er det fordi jeg har oplevet at low-fare
selskaberne i deres rationalisering har så tynd en bemanding, at de ikke kan
ekspedere klagerne indenfor rimelig tid. fx har jeg i vinter fået et brev
fra Sterling om at de kunne vurdere min klage om 6 uger for de har
travlt.... Tilsvarende har Norwegian været 3-4 måneder om at svare på min
klage - selvom den kom via det det norske Luftfartstilsyn.

Så jeg er ud fra egne oplevelser enig i at low-fare selskaberne har
underbemanding i kundeservice/reklamation og tilsyneladende trækker tiden
voldsomt (i håb om at nogle klagere falder fra?)

Indholdet i min klage var en aflyst fly hvor jeg skulle have refunderet
overnatning mm. Du kan finde et indlæg om emnet fra januar/februar her i
gruppen, dengang var reaktionen (frit husket og fortolket) "du betaler en
billig billet - hvad regner du med?. Og der venter jeg stadig på
pengene.....

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 10:43

Jes Bastholm wrote:

> [...]
> mange klager der er over hvert selskab. Jeg mindes ikke at have set
> nogen afgørelser på klager eller for den sags skyld statistik på

Netop derfor skal man være varsom med skråsikkert at påstå noget generelt.

> [...]
> dine påstand (uanset om de er dokumenterbare) så vil jeg ikke
> acceptere dine udsagn. Hvis du vil skyde argumeterne ned må du

Problemet for mig er, at der ikke er substans at forholde sig til. Jeg
skyder ikke noget ned, jeg stiller krav om dokumentation, når man udtaler
sig på en hel branches vegne af karsken bælg. Ytringsfriheden gælder for
alle uanset hvad. Også til at skrive imod noget man findes letbenet opinion.

> [...]
> statistikkerne jo af at det er afgangslandet (tror jeg nok) der skal
> håndtere klagen ligesom, det er det oprerende selskab der er

Nu vil jeg prøve på at finde lidt statistik om klager og forskelligt, hvis
det er muligt.

> [...]
> klage til, hvis man flyver med Sterling til Oslo kan det være en
> Norwegian maskine og så er det Norwegian man skal klage til.

Ja, ansvaret flyver lidt.

> [...]
> for de har travlt.... Tilsvarende har Norwegian været 3-4 måneder om
> at svare på min klage - selvom den kom via det det norske

Jeg desavouerer ikke hverken dine, hans eller andres erfaringer. Intet
ligger mig mere fjernt. Det er jo individuelle erfaringer og holdninger, det
meste betår af. Udtaler man sig imidlertid helt generelt og helt uden
dokumentation, er det positivt at bede om information, der viser om det er
rigtigt eller forkert, uden det skal opleves som en desavouering af den
individuelle erfaring. Det er en helt almindelig kildekritisk tilgang, som
peger frem mod faktiske oplysninger om, hvordan det mere objektivt forholder
sig generelt. Og som man kan forholde sig til objektivt.

> Så jeg er ud fra egne oplevelser enig i at low-fare selskaberne har
> underbemanding i kundeservice/reklamation og tilsyneladende trækker
> tiden voldsomt (i håb om at nogle klagere falder fra?)

Det er helt i orden, hvis ikke man skulle lære af sine erfaringer og danne
holdninger på denne baggrund, hvad så? Men de behøver ikke at blive
videregivet som generelle objektive fakta af den grund. Der skal et mere
præcist vurderingsgrundlag til.

> [...]
> januar/februar her i gruppen, dengang var reaktionen (frit husket og
> fortolket) "du betaler en billig billet - hvad regner du med?. Og der

Den holdning er jeg lodret uenig i, Uanset typen af klager og refussion, som
er indenfor selskabernes ansvar, skal man stille grundlæggende krav til både
høj og lavprisselskaber om en fair og ordentlig behandling. Ellers begynder
flyene at falde ned på et tidspunkt.

Mvh Jarl

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 25-10-06 14:08

> Ja, og det er bekvemt at udtale sig, uden at skulle dokumentere det.

> Hvilke?

De findes på SLV. For at give et par eksempler, så har SAS en præcision på
ca. 20 minutter og 60-53% rettidig ankomst. Sterling flyver til Gatwick og
er mere upræcise ved hjemkomst men mere præcise ved afgang. Easyjet er meget
mere præcise, men har tilgengæld langt flere aflysninger.

Til Barcelona er Sterling til tiden ca. 10% af tiden. Spanair er omkring de
70%.

Til Rom er SAS de bedste i forhold til Sterling. Og sådan kan man blive ved.
Der er ikke den store forskel. Sterling flyver ofte til mindre lufthavne med
mindre trafik, og derfor har de nemmere ved at holde tiden.

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
.... rejsebeskrivelser fra hele verden ....

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 25-10-06 13:30

>Ved du om der "findes sådanne
>historier om alle selskaber"? Der er ingen
>grund til at gisne om det, hvis du
>ikke ved noget konkret. Fx
>undersøgelser,
>statistik og tal.

Det findes der ikke statistik på. Det er mediehistorier, indlæg i fora
m.v. jeg taler om. Det
gælder ikke blot med fly, men også med alt andet, at det ofte er de
folk, der har oplevet noget
negativt man hører om. Jeg taler ud fra egne erfaringer og mange års
erfaring i rejsebranchen.
Der er en langt større den af dem med negative oplevelser, der råber
op end dem der har haft
en positiv. I virkeligheden er det vel fair nok, da man burde forvente
at alt går som planlagt,
men derfor er det da altid rart, at høre de positive engang imellem.
Jeg har igennem årene hørt
masser af historier om mange andre selskaber også - både positive og
negative.

>Har du dokumentation for den påstand?

Prøv evt. at spørg Statens Luftfartsvæsen og hør hvem de får flest
klager på i forhold til antal
passagerer. De offentliggør ikke denne statistik, hvorfor jeg heller
ikke kan gå i detaljer med
den. Men der er ingen tvivl om denne tendens.

>Og netop fordi de er så forskellige,
> [...]
Man burde kunne forvente det, ja. Men virkeligheden er en anden.
Lavprisselskaberne har ikke
nødvendigvis flere forsinkelser end andre, men det er svært at
sammenligne, da f.eks. Ryanair
udregner deres statistik på en helt anden måde en de fleste andre. Når
der skal spares på
omkostningerne, så er det let at gøre på antallet af medarbejdere ved
check-in, antal handlere
til bagage, opkræve overvægt gebyr for selv få kilo m.v. Det er netop
alle disse små ting som
gør forskellen. Det behøver man ikke rejse mange gange for at kunne
se. Der sker smuttere
hos alle selskaber, men det er klart at antallet af medarbejdere til
rådighed har indvirkening på
hvor let og hurtigt der kan blive rettet op på tingene igen.

>Det går vel ikke mindre "efter planen"
>hos lavprisselskaberne, end hos ex
>SAS, BA eller Lufthansa?

Ikke nødvendigvis - det påstår jeg heller ikke. Men der går ting galt
hos alle selskaber - og
den store forskel er så hvordan man bliver behandlet når det sker - og
her er der stor forskel.

>Fordi lavprisselskaberne skærer
>flommen af servicen væk, er det ikke det
>samme som at skrive, at "... - råd
>eller vilje- ... ikke er der. Hvad er det
>for noget m.v. og osv., der skrives om.

En ting er service ombord på flyene - det er ikke det jeg skriver om.
En anden ting er den
service man oplever når flyet er aflyst eller forsinket. Her burde man
kunne forvente at blive
taget hånd om uanset hvem man flyver med. Mine erfaringer siger, at på
de fleste
lavprisselskaber er der et minimum antal medarbejdere - eller nogle
gange slet ingen til at
ekspedere alle passagerer. Det betyder unødig ventetid og ofte først
muligheden for at komme
hjem flere dage senere når selskabet har en ledig plads. Med de
traditionelle selskaber kan du
blive overfor til konkurrende selskaber og komme hjem hurtigere - det
gør lavprisselskaberne
ikke. Deres vilkår er udarbejdet sådan, at du kan få pengene tilbage
hvis der er aflyst eller
plads på næste ledige afgang - måske om flere dage. Det hjælper dig
ikke meget at købe en
billig billet til et par hundrede kroner, hvis du selv skal betale
flere tusinde for at komme hjem
med et andet selskab. Der er indgået en kontrakt mellem passageren og
flyselskabet om
transport på en given dag og rute, så må de også leve op til det og
gøre alt hvad de kan for at
afhjælpe problemet - unset hvad det så koster dem. F.eks. Ryanair og
easyJet vælger at lade
passagerer være strandet i flere dage for at spare udgifterne til at
sende dem med andre
selskaber.

>Hos fx Ryanair er der den fordel, at
>kan man planlægge sin rejse i god tid,
>er man i høj grad med til selv at
>bestemme prisen.

Ja og det gælder også hos SAS, British Airways, Lufthansa og alle
andre. Nu er det ikke altid
man kan planlægge og så er det ikke "lavpris" at flyve med
lavprisselskaber. Så så sent som i
sidste uge at Sterling tog over 500 Euro for en oneway fra Nice til
København. Det er ikke
lavpris, men da mange tror at de er billigst, så bliver folk også
lokket til at købe. Jeg kunne
faktisk meget billigere købe en t/r billet med både SAS, Lufthansa og
Swiss.

>Sætter man sine forventninger
>realistisk, bliver sjældent skuffet. Det er
>kun, hvis man sætter dem for højst,
>man bliver skuffet. Det er vist en
>generel livsregel, tror jeg.

Alligevel er der masser af passagerer der betaler få hundrede kroner
og forlanger behandling
som var de på businessclass. Det ses dagligt i lufthavnen og ombord på
flyene.

>Den påstand er tæt på at være så
> [...]
Hvilket er fuldstændig samme prissætning som lavprisselskaberne. Deres
priser stiger også til
uanede højder når der er kort tid til afgang eller hvis afgangene er
eftertragtede. SAS er ikke
dyrere end andre sammenlignelige selskaber - det er
betaligsvilligheden i markedet der
bestemmer priserne. Da SAS flyver direkte fra København kan de tage
højere priser fordi
mange er villige til at betale for det fremfor at skulle mellemlande.
Du kan ikke stille
prissætningen så firkantet op - det er meget komplicerede beregninger
der afgør det og de
traditionelle flyselskaber er ikke specielt meget dyrere end
lavprisselskaberne - du vil altid
kunne finde eksempler hvor dette er både korrekt og ukorrekt, da alle
selskaber har masser af
forskellige kampagner hele tiden. Desuden kan du ikke sammenligne SAS
prissætning på
oversøiske rejser med lavprisselskaber. Hele forretningsmodellen på
disse rejser er meget
anderledes og det er også derfor der ingen lavprisselskaber er der
flyver oversøiske, da det
ikke macther den måde at drive forretning på.

>Jeg har ikke hørt dem fortælle, at de
>er billige. Men de er billige, hvis
>man planlægger sin rejse i god tid.

Så skulle du prøve at læse nogle af Ryanairs pressemedelelser, hvor de
gang på gang udtaler
at de er så og så mange procent billigere end andre selskaber. De har
bl.a netop fået en bøde i
Danmark for falsk prissammenligning i forhold til SAS billetter. De
kører ofte kampagner med
priser der ikke dækker 10 procent af kostprisen for at vænne folk til
at det er billigt at flyve
med dem. Men de er nødt til at få en masse andre til at betale meget
højere priser for at
opveje dette. Flybilletter til 1 kroner findes ikke - der er andre der
kommer til at betale for
dem.

> - og omvendt er det ofte at de
>
>Så "langt billigere", som det påstås, er de ikke.

> [...]

Det synes jeg da også selv nogle gange. Det ene produkt er ikke bedre
end det andet. Det
kommer an på de krav der stilles i det enkelte tilfælde. Men der er
forskel på produkterne -
derfor også nogle gange på priserne. Ingen tvivl om at
lavprisselskaberne har været med til at
presse priserne ned hos de andre også - hvilket er meget positivt for
os passagerer. De har til
gengæld også været med til at presse kvaliteten ned hos alle
selskaberne, da forbrugerne ofte
kun tænker på pris og ikke kvalitet. jeg flyver selv med alle typer
selskaber afhængigt af hvad
jeg har lyst til og behov for, men hvis jeg ikke skulle tænke på pris,
så ville jeg aldrig spilde
min tid på at flyve til fjerntliggende lufthavne mange kilometer fra
centrum og løbe den ekstra
risiko med at strande et eller andet sted hvis flyet blev aflyst.

Lavprisselskaberne får flere til at flyve, hvilket er positivt, men de
er ikke medvirkende til at
hæve standarden på kvaliteten og service niveauet.

Idag ser vi flere og flere der udelukkende tænker på pris og ikke
service niveau og komfort -
det må heldigvis være den enkelte frit hvad hun vælger, men en verden
hvor alt udvikler sig til
kun at være fokuseret på pris og ikke kvalitet bliver i mine øjne
trist. Så bliver der langt
imellem de positive oplevelser, hvor personalet har overskud til at
yde service og give lidt
ekstra. Det er netop de små ekstra ting der gør hverdagen lidt
sjovere.

Det ville da også være kedeligt hvis vi kun kunne købe ind i Netto. De
er gode til nogle
standardting, men ikke til alt det sjove og lækre. Det er fuldstændig
samme situation med
lavprisselskaberne. De er dygtige til simple produkter, men ikke når
der er lidt mere
kompleksitet i rejsen.
--
http://www.Flyrejsen.dk - prissammenligning af flybilletter. Finder
det billigste rejesebureau

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 15:06

Flemming Poulsen (slet 106IQ) wrote:

> [...]
> Jeg har igennem årene hørt
> masser af historier om mange andre selskaber også - både positive og

<snip>

Jeg synes det er fint en mere subjektiv vurdering af, hvordan tingene
forholder sig og læser det hele. Men jeg vil gerne beviser på, at det
forholder sig sådan, som man nu hører og læser rundt omkring. Det mangler.

Mvh Jarl

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 16:32

> [...]
> ikke kan gå i detaljer med
> den. Men der er ingen tvivl om denne tendens.

I givet fald er det ikke i præcissionen på rettidig ankomst og afgang fra
Juni 2006 til August 2006. Den viser at Ryanair har bedre tal til/fra 1)
Århus (Tirstrup) (til Stansted) og til/fra 2) Esbjerg (til Standsted), end
3) SAS har til/fra CPH (til Gatwick) og 4) til/fra CHP (til Heathrow):

Ryanair:
Afgang Årh. 1) 170 flyvninger, aflyste 1, Gns. forsink. 17 min. Rettidige
flyv. 67%
Ankom Årh. 1) 171 flyvninger, aflyste 0, Gns. forsink. 11 min. Rettidige
flyv. 80 %

Afgang Es. 2) 61 flyvninger, aflyste 0, Gns. forsink. 8 min.
Rettidige flyv. 85 %
Ankom Es. 2) 61 flyvninger, aflyste 0, Gns. forsink. 8 min.
Rettidige flyv. 85%

SAS:
Afgang CPH 3) 249 flyvninger, aflyste 1, Gns. forsink. 20 min. Rettidige
flyv. 69%
Ankom CHP 3) 247 flyvninger, aflyste 2, Gns. forsink. 26 min. Rettidige
flyv. 49%

Afgang CPH 4) 509 flyvninger, aflyste 5, Gns. forsink. 20 min. Rettidig
flyv. 60%
Ankom CPH 4) 505 flyvninger, aflyste 21, Gns. forsin. 24 min. Rettidig
flyv. 53%

Dette og mange andre kan tjekkes på præcissionsstatistik på dette link:
http://dcaa.slv.dk/prstat/

Og vil man lidt videre:
http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/View/Collection-70

Mvh Jarl

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 25-10-06 19:59

> [...]
> Århus (Tirstrup) (til Stansted) og til/fra 2) Esbjerg (til Standsted), end
> 3) SAS har til/fra CPH (til Gatwick) og 4) til/fra CHP (til Heathrow):

Det er rigtigt, men også en noget unfair sammenligning. AAR er en meget
mindre lufthavn hvor der aldrig er kø pga. trafik. Det samme gælder (om end
i mindre omfang) Stanstead. SAS flyver på meget mere befærdede lufthavne, og
en sammenligning er derfor ikke helt fair. Antallet af aflysninger er
naturligvis relevant at sammenligne, da det intet har med lufthavnen at gøre
(som udgangspunkt).

Kennet

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 25-10-06 22:14

>I givet fald er det ikke i
>præcissionen på rettidig ankomst og afgang fra
> [...]
Jeg tænker ikke på præcission, men på det antal klager de får fra
passagerer, der ikke er
behandlet korrekt iflg. reglerne for passagerrettigheder. Her er der
en væsentlig forskel... Som
nævnt er de tal ikke offentlige...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-06 22:49

"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in

> [...]
> til/fra 1) Århus (Tirstrup) (til Stansted) og til/fra 2) Esbjerg (til
> Standsted), end 3) SAS har til/fra CPH (til Gatwick) og 4) til/fra CHP

Hvis du vil sammenligne præcision, så gør det lige fra de samme lufthavne
og helst i samme peak perioder.

Det er synd at sige at Esbjerg Lufthavn retfærdiggører at benytte
begrebet "befærdet", mens Heathrow Lufthavn hører til blandt de 10 mest
befærdede i verden.

Du sammenligner æbler og pærer.

Når det er sagt så er det næsten hævet over enhver tvivl at
lavprisselskaberne oftere flyver på tid end ruteselskaberne. For
lavprisselskaberne er den eneste pengeparameter nemlig tid.

Ruteselskaberne derimod venter gerne 2-3 minutter på 5 business
passagerer, 10 minutter på 40 transitpassagerer der ankommer med et andet
forsinket fly eller 5 minutter på den ekstremt vigtige reservedel der kan
få en olietanker i Antwerpen til at sejle igen. Sådan er prioriteterne så
forskellige.

Igen vil jeg gerne understrege at jeg intet har imod lavprisselskaber.
Bare man husker at læse det med småt.

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 22:53

Kent Oldhøj wrote:

> Når det er sagt så er det næsten hævet over enhver tvivl at
> lavprisselskaberne oftere flyver på tid end ruteselskaberne. For
> lavprisselskaberne er den eneste pengeparameter nemlig tid.

Så du mener, at hvis man ikke holder tiderne, så er det service ;)

Jeg tror dig gerne

Mvh Jarl

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-10-06 00:36

"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in news:453fdcdb$0$146
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Så du mener, at hvis man ikke holder tiderne, så er det service ;)

Det kan det sagtens være. Men begrebet service vil givet blive opfattet
forskelligt afhængig af hvorfra det betragtes.

Passageren der kommer med fordi der ventes 3 minutter, vil givet opfatte
det som service, mens resten af passagererne måske ikke vil.

Humlen er at ruteselskaberne tillader sig den fleksibilitet (og omkostning)
der ligger i at have flere muligheder åbne.

2-3 minutters forsinkelse er ikke gratis.

Jeg talte engang med en AirGreenland kaptajn, der fortalte at med en
fuldtlastet Airbus 330'er kostede det 10.000,- kr i ekstra brændstof at
indhente 1 minuts forsinkelse på ruten København-Nuuk.

Det er klart det ikke er en omkostning man "bare" kan tillade sig som
lavprisselskab. Og dermed heller ikke en service man kan vælge at tilbyde.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-10-06 18:16

erectus skrev i 453fdcdb$0$146$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:
> Kent Oldhøj wrote:

> Så du mener, at hvis man ikke holder tiderne, så er det service ;)

Ja, det dælme det er. Det er umådeligt fedt at opleve at flyet fra Kastrup
til Aalborg lige får lov til at vente 5 min. fordi nogle passagerer fra
München med gennegående billet er forsinket. Det gjorde de overfor
undertegnede og efter 18 timers rejse blev det påskønnet voldsomt.
Og at vi faktisk allerede i flyet fra München fik at vide at man gjorde det,
hvorfor man bad os om at skynde os over i indenrigsgården. Og man sørgede
for at lukke os ud først. Vi kunne selvf. ikke få bagagen med vores fly til
Aalborg - men hvad pokker gør det, når der efter et par timer dukker en taxa
op i Frederikshavn med den manglende bagage.
Den dag var jeg umådeligt glad for SAS.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : erectus

Dato : 26-10-06 19:44

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> gør det, når der efter et par timer dukker en taxa op i Frederikshavn
> med den manglende bagage. Den dag var jeg umådeligt glad for SAS.

Fin solstrålehistorie

Mvh Jarl

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 17:07

Jeg vil også lige tillade mig at smide dette link til EU's Transport Portal,
hvor der blandt meget andet er en liste over flyselskaber, der er bandlyst i
EU: http://ec.europa.eu/transport/air_portal/safety/black_list_en.htm

Mvh Jarl

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 25-10-06 13:30

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 14:54

Den var så i stereo ;)

Mvh Jarl

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-06 13:59

"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in

> Det går vel ikke mindre "efter planen" hos lavprisselskaberne, end hos
> ex SAS, BA eller Lufthansa?

Faktisk jo. Lavpriskonceptet bygger jo netop på at man skærer overflødige
omkostninger væk.

Et par eksempler, hvor det oftest går galt for lavprisselskaberne:

Turnaround tiden (den tid et fly står på jorden mellem en ankomst og en
afgang) skæres nogen gange helt ned til 30 minutter eller mindre. På den
tid skal flyet tømmes, lastes og tankes som et minimum. Der er ikke plads
til at noget ikke går efter planen. Den mindste forsinkelse, og kaptajnen
risikerer at miste sin slot tid på startbanen og flyet forsinkes
væsentligt. Derfor vil man hellere flyve fra bagage, catering ja selv
betalende passagerer, for at undgå forsinkelser.

De etablerede selskaber bruger mere tid på jorden. Dels har de (stadig)
rengøring af flyene, sikkerhedstjek af flyene osv som tager ekstra tid.

Den ekstra tid betyder større spilrum for uheld med f.eks. bagage,
catering osv.

I København benytter lavprisselskaberne et koncept hvor ganske få
personer på jorden kan lave en såkaldt release af et fly. Det er et tjek
af at flyet er lastet og tanket korrekt og hvor meget, så kaptajnen kan
beregne hvor meget gas han skal give for at flyet kan lette.

Fordi det kun er et begrænset antal personer der kan lave release, må de
nødvendigvis gå fra fly til fly og gøre det. Et fly kan derfor få lavet
release f.eks. 20 minutter før afgang. Herefter kan der ikke ændres på
flyets lastning. Det er årsagen til at betalende passagerer kan risikere
at blive afvist fordi de er mødt op 3 minutter forsent. De kan ikke nå
igennem systemet før der laves release.

De traditionelle selskaber har oftest en person der kan lave release
tilknyttet lastegruppen, og der kan dermed laves ændringer af lastningen
helt ned til ganske få minutter før afgang.

> Hvad er det for noget m.v. og osv., der skrives om.

Ingen kompensation ved aflysninger, ingen eftersendelse af bagage, ingen
særlige hensyn til handicappede og børn, i det hele taget ikke noget der
falder udenfor "normalen".

> Sætter man sine forventninger realistisk, bliver sjældent skuffet. Det
> er kun, hvis man sætter dem for højst, man bliver skuffet. Det er vist
> en generel livsregel, tror jeg.

Problemet er at lavprisselskaberne oftere end de traditionelle, skuffer
folks forventninger, selvom de sættes lavt.

Det nyeste er vel at det ikke opfattes som en del af billetprisen at en
passager har bagage med. Her tror jeg de fleste vil blive overrasket over
at blive afkrævet ekstra betaling for selv en lille kuffert.

> Den påstand er tæt på at være så urigtig, som det næsten er muligt.

Slet ikke. Hvis man booker billetter på lavprisselskabernes præmisser (og
det skal man jo hos dem for at få de lave priser), og falder man blot en
smule udenfor normen (tit er det nok med en klapvogn, et par ski eller
f.eks. 25 kg bagage), så kan de etablerede faktisk være billigere end
lavprisselskaberne.

Jeg har før lavet en sammenligning mellem et etableret selskab og et
lavprisselskab, hvor en mor med barn, 20 kg bagage fordelt i 2 kufferter
og en klapvogn, skulle til London og retur.

100,- kr. billigere hver vej med det etablerede selskab. Og så har man
selskabets sikkerhedsnet (eftersendelse af bagage, ombooking ved
aflysninger, osv.) spændt ud under sig ganske gratis.

> Oversøisk er SAS's biletter som regel (men jeg skriver ikke altid),
> dyrere end alle andres.

Det du opfatter som dyrt, er rent faktisk tabsgivende i mange tilfælde.
Ingen selskaber tjener f.eks. penge på ruten CPH-BKK i øjeblikket.

> De er først og fremmest af lavprisselskaberne
> blevet presset til at sætte priserne ned, nogle steder,

Lavprisselskaberne har skabt konkurrence, ja. Men det er altså ikke det
samme som at de er billigst altid.

> Lige så snart man er uden for tilbuddenes klare lys
> og rækkevidde, stiger SAS's billetpriser til skyhøjder.

Det gælder også lavprisselskaberne. Prøv at bestille en tur København-
London.

Udrejse den 23. dec så du lige kan nå lidt juleshopping i London og
hjemrejse den 27. dec. efter frokost. 2 voksne, 1 barn på 1,5 år et barn
på 9 år (jeg har taget udgangspunkt i min egen familie).

SAS:        5.231,- kr
BA:        5.461,- kr
Sterling:    7.892,- kr
EasyJet:    4.491,- kr

I alle tilfælde kan turen gøres billigere hvis man vil flyve på et
ubelejligt tidspunkt (tidligt om morgenen eller sent om aftenen). Bemærk
at jeg ikke har taget højde for mængden af bagage. Den må forventes at
være ikke ubetydelig med børn og den forestående højtid. Det kan gøre
rejseomkostningerne væsentlig dyrere især hos lavprisselskaber.

Lavpris er kun væsentligt billigere hvis man bestiller i RIGTIG god tid,
er villig til at gå på kompromis med rejsetidspunktet, og iøvrigt ikke
falder udenfor flyselskabets definition af en normal passager.

> Så EASYJET, ja tak

Vi er gudskelov forskellige og med forskellige behov.

Min eneste pointe er at man skal vælge det produkt der passer til ens
behov. Jeg har intet mod at flyve billigt. Bare husk at læs det med
småt...

Hvis man kan leve med de ricisi der er ved at flyve lavpris, jamen så er
det jo en gave at man kan flyve så billigt. Men så gider jeg heller ikke
høre noget brok over ferier der gik i vasken fordi flyet blev aflyst,
eller 2 døgn i en afsides liggende lufthavn fordi flyet var overbooket
eller storby ferie uden bagage og hvad man ellers kan komme ud for.

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 15:02

Nå, nu kommer to ad gangen til at argumentere med udgangspunkt i den samme
tekst ;) En koordineret indsats!

Alt dette har vi to været igennem, så der er ikke noget nyt. Det vil jeg
ikke kommentere.

Vi er enige om, vi er uenige.

Mvh Jarl

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-06 22:27

> Alt dette har vi to været igennem, så der er ikke noget nyt. Det vil
> jeg ikke kommentere.

> Vi er enige om, vi er uenige.

Det er fakta bygget på erfaringer fra mit job i CPH. Så uenige er vi ikke.
Du har blot svært ved at acceptere mig som kilde.

Fra : erectus

Dato : 25-10-06 22:50

Kent Oldhøj wrote:

> Det er fakta bygget på erfaringer fra mit job i CPH. Så uenige er vi
> ikke. Du har blot svært ved at acceptere mig som kilde.

Hvis jeg brugte personer som "kilder" i min videnstilegnelse, så ville jeg
være ilde stillet

Mvh Jarl

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-10-06 00:39

> Hvis jeg brugte personer som "kilder" i min videnstilegnelse, så ville
> jeg være ilde stillet

Hvis du kun benytter dokumenteret fakta som kilde til videnstilegnelse, ER
du ilde stedt

Fra : Jes Bastholm

Dato : 26-10-06 07:35

Så vil jeg anbefale at man kigger i dagens (26/10) udgave af Børsen s. 14
nederst. Der findes en lille artikel om klagefrekvenser for de danske
flyselskaber....

Ikke flaterende for Sterling.... Så kan vi gætte på hvordan det vil se ud
for de andre "low fare" selskaber.

Jes

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-10-06 10:07

"Jes Bastholm" <jba@fjerndette-tekniq.dk> wrote in

> [...]
> danske flyselskaber....
>
> Ikke flaterende for Sterling.... Så kan vi gætte på hvordan det vil se

Kom i tanke om Skytrax ranking system:

www.airlinequality.com.

Der gives op til 5 stjerner. Stjernerne gives med udgangspunkt i hvad
flyselskaberne lover og et lavprisselskab kan derfor godt få 5 stjerner.

Man kan vel sige at et selskab der får 3 stjerner, holder hvad de lover.
Flere stjerner, så yder de mere end man kunne forvente og færre stjerner
så ydes der mindre end flyselskabet selv lover.

Man kan læse hvilke parametre der måles på her:
http://www.airlinequality.com/Airlines/skytraxair.htm

Her er en liste over de fleste lavprisselskaber der opererer i DK, og et
par af de store ruteflyselskaber:

LAVPRIS:
Air Berlin - 4
Iceland Express - 4
EasyJet - 3
FlyNordic - 3
MyTravel Airways - 3
Norwegian - 3
Sterling - 3
Onur Air - 2
Ryanair - 2
SkyEurope - 2

RUTESELSKABER:
Singapore Airlines - 5
Air France - 4
Austrian Airlines - 4
British Airways - 4
Lufthansa - 4
Thai Airways - 4
Aeroflot - 3
Alitalia - 3
Blue1 - 3
Continental - 3
Icelandair - 3
PIA - 3
SAS - 3
Iran Air - 2

Fra : erectus

Dato : 26-10-06 21:48

Jes Bastholm wrote:

> [...]
> danske flyselskaber....

> Ikke flaterende for Sterling.... Så kan vi gætte på hvordan det vil
> se ud for de andre "low fare" selskaber.

Dette er ikke et forsvar for hverken det ene eller det andet synspunkt, da
det ikke inetresserer mig, om det er høj eller lavprisselskaber. Blot de
faktuelle tal fra Børsen i dag side 14, nederst til venstre.

I 2005 havde Sterling 10 klager hos Forbrugerrådet. Hos Rejseankenævnet
havde de 3 i 2005 (Sterling købte Mærsk Air i juni 2005).

I 2006 havde Sterling hos Forbrugerrådet 26 klager fra utilfredse
passagerer. Hos Rejseankenævnet havde de 8 klager.

Mvh Jarl

Fra : Bjarne

Dato : 24-10-06 23:39

user@domain.invalid skrev:
> [...]
> Har lige set Kontant om Sterling og fatter ikke folk
> køber billetter der, de er dyre og elendig service og lang check in.

Jeg har også prøvet at flyve med Sterling uden problemer, omend
personalet den ene gang var noget uhøflige. Det er pærenemt at købe
billetter hos dem.

Men jeg kunne godt savne en statistik over, hvor mange procent
rettidighed de forskellige selskaber har.

Bjarne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-06 14:11

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in news:453e9615$0$2106
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Men jeg kunne godt savne en statistik over, hvor mange procent
> rettidighed de forskellige selskaber har.

Hvis man gider pløje sig igennem, så holder CAA øje med punktligheden i
større britiske lufthavne. Seneste årlige statistik er 2005:

http://www.caa.co.uk/docs/33/2005_ANNUAL_PUNCTUALITY%20STATISTICS.PDF

Seneste månedlige statistik er fra juli i år:

http://www.caa.co.uk/docs/33/July_2006_Punctuality_Statistics.pdf

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 25-10-06 20:13

user@domain.invalid wrote:

> [...]
> Har lige set Kontant om Sterling og fatter ikke folk
> køber billetter der, de er dyre og elendig service og lang check in.

Kodeordet er: Statistik.

Du har tilfældigvis været den kunde der ramte den dag de var i godt
humør, og alt fungerede. Og at folkene der styrer afgange i lufthavne -
ikke ansat hos Easyjet - havde held til at få flyet afsted til tiden.

Hvis du bruger det til at konkudere at Easyjet er perfekt, tager du fejl.
Men fejlen er desværre ret udbredt.

Dem vi hører om der har problemer med f.x. Sterling, har bare været
uheldige med at ramme en dårlig dag, og samtidig været villige til at
offentliggøre deres erfaringer. Og at de er en type person der vil bruge
tid på det.

Så længe der ikke er bare 500 kunder der hver dag skriver i denne gruppe
med deres erfaringer med forskellige selskaber, har jeg ingen tiltro til
det du skriver. Og håber bestemt ingen andre har det.

Sagen er at det er ret tilfældigt hvem der får dårligt ry, og hvem der
får godt ry, når det baseres på få kommentarer. Som din.

Hvad nu hvis I var 25 minutter forsinket ved afgang. Ville du give
Easyjet skylden for det.? Ja. Men det er formentlig forkert.
Mange ophidsede kommentarer er begrundet i uvidenhed.

Dvs. jeg ville aldrig/sjældent basere mit valg af rejse på de
kommentarer jeg hører.
De har ret sikkert samme koncept, samme niveau for udvælgelse af ansatte
og fly osv. osv.

NB. Jeg har hverken noget med Easy, Ryan eller Sterling at gøre. Eller
andre selskaber.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 26-10-06 23:21

erectus (.) wrote:

> [...]
>
> I 2006 havde Sterling hos Forbrugerrådet 26 klager fra utilfredse
> passagerer. Hos Rejseankenævnet havde de 8 klager.

Såvidt jeg husker (gider ikke lige finde avisen frem igen) så havde
SAS i samme periode 11 klager - til trods for at de transporterer
mindst 10 gange så mange passagerer som Sterling (har ikke Sterlings
aktuelle passagertal, da de er holdt op med at oplyse dem i år - hvem
ved måske fordi det ikke er så poisitiv læsning for dem mere. De
plejede at fortælle dem højt og bredt tidligere).

Fra : erectus

Dato : 27-10-06 06:41

Fra : erectus

Dato : 27-10-06 06:52