Olieskift før vinteropbevaring
Fra : Stephan G

Dato : 25-11-06 14:00

Har læst, at det er bedst at skifte olie inden vinteropbevaring.
Har en brugsmaskine af en ældre GSX, der skal stå under pressening i
mine forældres have i vinter. Er det tvingende nødvendigt at skifte
olien på den inden den stilles derud, altså kan det skade motoren
hvis jeg ikke gør det?

Mvh Stephan

____________________
Suzuki GSX 400F 1983
BMW F650 GS 2001

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-06 14:09

Stephan G wrote:
> [...]
> mine forældres have i vinter. Er det tvingende nødvendigt at skifte
> olien på den inden den stilles derud, altså kan det skade motoren

Teoretisk kan det skade - der er sikkert kondensvand i olien, og helt
sikkert syre. Du skal alligevel senest skifte til foråret, så det bedste
er at gøre det ved opstaldning. Olien tager ikke skade af at befinde sig
i motoren vinteren over.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 14:35

> [...]
> er at gøre det ved opstaldning. Olien tager ikke skade af at befinde sig i

Og, hæld antioxiderende konserveringsmiddel i din fyldte tank + alt det
andet :) kæden, WD40 på aluminium og forgaffel osv. Læs mere på:
http://www.dmc-org.dk under FAQ->Vinteropbevaring.

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 16:24

Stephan G skrev i meddelelsen
<1164459615.258114.7760@h54g2000cwb.googlegroups.com>...
>Har læst, at det er bedst at skifte olie inden vinteropbevaring.

Jup! alverdens fugt og syrerester bør tappes af, men Du kan da nøjes med at
tappe af nu, bare at Du HUSKER at hælde olie på igen til foråret.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 25-11-06 17:01

meddelelse news:45685fd7$0$12607$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> at
> tappe af nu, bare at Du HUSKER at hælde olie på igen til foråret.

Eller endnu bedre: Skift til noget almindeligt discount-olie og kør en kort
tur indtil motoren er gennemvarm før endelig opstaldning: Dermed er motorens
indre "efterskyllet" med ren olie som tillige vil grave i forekommende
slam-depoter i bundkarret og forekommende lommer igennem vinteren, således
at man efter forårets første tur vil kunne trække endnu mere sod ud af
motoren gennem olie+filter -skifte til det oliemærke du måtte foretrække!
Men ellers er der intet til hinder for at hælde friskt olie på inden
opstaldning, og ret beset er det dine koldstarter gennem sæsonen og ikke
stilstandsperioderne (uanset temperatur) der slider mest på motorens
olieindhold!

--
Armand.

Fra : m0rt3n

Dato : 25-11-06 18:20

> [...]
> at
> tappe af nu, bare at Du HUSKER at hælde olie på igen til foråret.

Et år skiftede jeg rutine. Fra at lade XJ600eren stå tom vinteren over,
hældte jeg nu olie på, inden jeg satte den væk. Det havde jeg bare glemt til
foråret, hvor jeg endnu engang hældte 3,5 L olie på. Jeg kørte dermed et par
tusinde km med 7 L olie i motoren. Den kørte ikke for godt... Jeg skyndte
mig selvfølgelig at sælge den. Ingen vinterkørsel, købt som beset og alt det
der...
-m0rt3n xt125

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-11-06 19:32

"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skyndte mig selvfølgelig at sælge den. Ingen vinterkørsel, købt som beset

Ja, det er flot.

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 21:27

> [...]
> skyndte mig selvfølgelig at sælge den. Ingen vinterkørsel, købt som beset

Jeg ved det, det var mig der købte den og den har stadig ikke fået olie.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-11-06 20:46

On Sat, 25 Nov 2006 16:23:47 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Jup! alverdens fugt og syrerester bør tappes af, men Du kan da nøjes med at
>tappe af nu, bare at Du HUSKER at hælde olie på igen til foråret.

Jeg sidder tilbagelænet i min "tænketank" og spekulerer på hvor meget
det egentlig betyder - Det med at skifte olien før eller efter
seasonen.
Der er ingen tvivl om at du har ret i at proceduren med at få olien af
i en fart er rigtig, men hvor meget betyder det i praksis?
Det skal lige pointeres, at det følgende er taget frit ud af mit
hovede, og dermed ikke behøver at have bund i virkeligheden

De fleste af os har et motorkøretøj der i kortere eller længere
perioder står stille uden at vi af den grund bekymrer os om det.
Man kan være bortrejst på forretningsrejser i længere tid, eller
vejret kan være således at man ikke får kørt een meter.
Bekymrer det os? - Ikke det fjerneste.
Vi tapper da ikke olien af for det - Vel?
Årsagen til diskussionen er at de fleste af os har en periode på tre
måneder hvor MC'en er "tvangsopstaldet", og hvor vi alligevel
foretager det store service og andre "nødvendige" reperationer.
Betyder det i praksis noget hvornår olien tappes af?
Efter min mening nej.
Og slet ikke med de olier der findes i dag holdt op imod hvor langt vi
kører mellem hvert olieskift.
Hvor mange kører over 5-6000 Km mellem hvert olieskifte?
Jeg kører MC'en i værkstedet når seasonen er slut, og foretager så det
store service mellem jul og nytår, hvor olie, filtre o.l. skiftes -
Ca. to måneder efter sidste køretur, og to måneder før det igen går
løs.
Hvis der var tale om flere års opstaldning, så ja, ingen tvivl om at
det er betimeligt at skifte olien før en sådan opstaldning.
OK med at lade motoren henstå tør ved kortere tids opstaldning, men
hvis det er for længere tid ville jeg nu sørge for at der er olie i
motoren.
Efter min mening kan man også være for hysterisk

Av av av av ikke slå )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 22:23

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<1c5hm2dfu53sdbkao8nj98fo5kvqm3nh34@4ax.com>...
>On Sat, 25 Nov 2006 16:23:47 +0100, "Orla Pedersen"
><o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Steen

>Hej Orla.

>Jeg sidder tilbagelænet i min "tænketank" og spekulerer på hvor meget
>det egentlig betyder - Det med at skifte olien før eller efter
>seasonen.

Er Du tosset, mc'en går fuldstændig i stykker hvis ikke den slemme olie
kommer ud

Det er noget andet med skodamobilet, det kan sagtens tåle den aflagte
syreholdige sodbefængte mc-olie

Fra : Richard

Dato : 25-11-06 22:51

Orla Pedersen wrote:

> Er Du tosset, mc'en går fuldstændig i stykker hvis ikke den slemme olie
> kommer ud

Årh, Orla, en Duc mindre bevaret for eftertiden græder ingen vel over

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-11-06 22:57

On Sat, 25 Nov 2006 21:51:05 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

Hov Hov Richard.

>Årh, Orla, en Duc mindre bevaret for eftertiden græder ingen vel over

Duc'en overlever what-so-ever.
Det er ikke en MC - Det er kunst - Den bliver mere værd med tiden)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-11-06 22:52

On Sat, 25 Nov 2006 22:22:51 +0100, "Orla Pedersen"

Jeg tænkte det nok ;-/

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Bo Nielsen

Dato : 26-11-06 19:16

> Det er noget andet med skodamobilet, det kan sagtens tåle den aflagte
> syreholdige sodbefængte mc-olie

LOL - det må s'gu da være guf for Greenpeace - genindvinding af brugt
motorolie

ScooterBo

Fra : Armand

Dato : 26-11-06 00:22

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er ingen tvivl om at du har ret i at proceduren med at få olien af
> i en fart er rigtig, men hvor meget betyder det i praksis?

Og har man ikke ejet modellen fra ny af, så har man ikke den ringeste ide om
hvorledes den hidtil er blvet behandlet under opstaldningen - Hvis den
overhovedet har været opstaldet gennem vinteren :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 09:41

Armand skrev i meddelelsen
<4568cfc9$0$13996$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> [...]
>hvorledes den hidtil er blvet behandlet under opstaldningen - Hvis den
>overhovedet har været opstaldet gennem vinteren :-|

Nå-nå, fordi at det har været slemt, så er der vel ingen grund til at
fortsætte "nedbrydningen".

Fra : Armand

Dato : 26-11-06 13:01

meddelelse news:456955aa$1$13997$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Armand skrev i meddelelsen
> <4568cfc9$0$13996$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> Nå-nå, fordi at det har været slemt, så er der vel ingen grund til at
> fortsætte "nedbrydningen".

Næh nej - Men der er heller ingen grund til begive sig ud i high-end
løsninger som var det en fabriksny MV-Agusta.

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-11-06 12:31

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Der er ingen tvivl om at du har ret i at proceduren med at få olien af
> i en fart er rigtig, men hvor meget betyder det i praksis?

Sikkert ikke meget. Det er jo derfor jeg skriver "teoretisk". Man kan
spekulere om gammel olie er mindre skadelig for motoren når den blandes
jævnligt i modsætning til en opstaldning hvor der ligger 3 lag i motoren
vand, syre, olie (?) hvilket nok kan gå ud over enkeltkomponenter. Men
der er ren spekulation.

--
vh
Torben

Fra : Bo Nielsen

Dato : 26-11-06 19:13

> Man kan være bortrejst på forretningsrejser i længere tid, eller
> vejret kan være således at man ikke får kørt een meter.
> Bekymrer det os? - Ikke det fjerneste.
> Vi tapper da ikke olien af for det - Vel?

Men burde vi måske ikke gøre det?
Hvormeget korrossion er der i en motor, der står med gammel olie (og hvad er
gammel olie i det hele taget - 2k km, 5k km eller 10k km?) og hvor meget
betyder temperatursvingninger for "sliddet" på olien?

Ikke fordi jeg ved noget om emnet, blot spøgsmål der dukker op ifm.
debatten.

ScooterBo
(der for øvrigt holder sig til traditionelle ideer og manualens foreskrifter
mht. olieskift)

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 20:32

> ......og hvad er gammel olie i det hele taget - 2k km, 5k km eller 10k km?
> Ikke fordi jeg ved noget om emnet, blot spøgsmål der dukker op ifm.
> debatten.

> ScooterBo

Min mekaniker siger at olien, ved vinteropbevaring, skal skiftes hvis den er
mere end 1000km gammel. Så det gør jeg :) og mekken kradser 400kr ind for 4L
luksus olie. Hvor vigtigt det er ved jeg ikke, men jeg kan godt lide at
kræse for min nye cykel.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 06:28

> [...]
> er mere end 1000km gammel. Så det gør jeg :) og mekken kradser 400kr ind
> for 4L luksus olie. Hvor vigtigt det er ved jeg ikke, men jeg kan godt
Ja min har kørt 3500km. siden sidste olieskift, det bliver skiftet når den
har kørt 1500km.
i 2007.
Hygge PD CBR1100t

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-11-06 23:33

Steen Gruby skrev:
> [...]
>
> Hov Hov Richard.

> Duc'en overlever what-so-ever.
> Det er ikke en MC - Det er kunst - Den bliver mere værd med tiden)
ahhh
Det må være lige som kul -
1) Mas Duc'en til en hård klump
2) grav den langt langt ned så den kommer under hårdt tryk
3) grav den frem efter 5 mio og endelig har du en diament

--
Dun@nt

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-11-06 23:39

On 25 Nov 2006 14:33:10 -0800, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Må jeg være her

>Det må være lige som kul -
>1) Mas Duc'en til en hård klump
Ikke nødvendigt - Den er bygget som et SPA bad.

>2) grav den langt langt ned så den kommer under hårdt tryk
Ikke nødvendigt - Den har mig som ejer, det er tryk nok

>3) grav den frem efter 5 mio og endelig har du en diament
Jeg kan ikke lide tidshorisonten - 5 min. rækker )))

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-11-06 23:36

Steen Gruby skrev:
> On Sat, 25 Nov 2006 16:23:47 +0100, "Orla Pedersen"
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

[klip en masse fornuftigt]

> [...]
> motoren.
> Efter min mening kan man også være for hysterisk

jeg er helt enig!

De par måneder gør ingen forskel what so ever.
men der er trods alt en "heelende effekt" på en selv ved at gå og
nusse pudse MC'en og det er nok det væsentligste argument

--
Dun@nt

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-11-06 23:46

Steen Gruby skrev:
> On 25 Nov 2006 14:33:10 -0800, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
>

> Må jeg være her

mmmmiiooaajjjaaahhhh .. .. .. så pyt da

> Ikke nødvendigt - Den er bygget som et SPA bad.

> Ikke nødvendigt - Den har mig som ejer, det er tryk nok

> Jeg kan ikke lide tidshorisonten - 5 min. rækker )))

lol

--
Dun@nt

Fra : Stephan G

Dato : 26-11-06 16:07

hmm,

det lader til, at der er forskellige holdninger til dette spørgsmål
(også;)...

Det må vel også være et spørgsmål om, hvilken mc, der er tale om.
I mit tilfælde en 23 år gammel Suzuki, der ikke nødvendigvis er
blevet elsket og vedligeholdt alle disse år.

Tror nu alligevel, at jeg vil skifte olien på den inden jeg for alvor
stiller den væk, ikke mindst fordi det er en god grund til lige at
tage en tur på den igen for at varme olien, nu vi har et langt og lunt
efterår. Til næste år skal den ud og køre en længere tur, så ny
olie skal der til før eller siden.

Stephan

________________
GSX 400 F 1983
F 650 GS 2001

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-11-06 08:54

Når der står at olien skal skiftes efter X antal kilometer eller Y antal
måneder, er det med månederne så ikke pga at olien suger vand til sig?

Hvis du så skifter inden opstaldning, vi olien så ikke stå og suge vand til
sig i løbet af vinteren? Og så skal du jo skifte olie så meget tidligere?

/jim

Fra : Armand

Dato : 27-11-06 17:56

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Når der står at olien skal skiftes efter X antal kilometer eller Y antal
> måneder, er det med månederne så ikke pga at olien suger vand til sig?

Vand i olien burde ikke være et større problem end at få kørt motoren
gennemvarm jævnligt, hvorved at vandet omend ikke koges ud, så alligevel
fordamper p.g.a. olietemperaturer på 80° og derover.
Men alligevel kan jeg ikke svare på hvad der ligger i tidsfaktoren for
udskiftningen

> Hvis du så skifter inden opstaldning, vi olien så ikke stå og suge vand
> til sig i løbet af vinteren? Og så skal du jo skifte olie så meget
> tidligere?

Forekommende vand i olien skyldes ikke decideret "til-sugning" men derimod
vand der opstår som kondensering indvendigt når den varme motor køler ned.
Under opstaldning vil der p.g.a. den ikke opstartende motor, derfor ikke
opstå kondens i motoren!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 18:45

On Mon, 27 Nov 2006 17:55:37 +0100, Armand wrote:

> Vand i olien burde ikke være et større problem end at få kørt motoren
> gennemvarm jævnligt, hvorved at vandet omend ikke koges ud, så alligevel
> fordamper p.g.a. olietemperaturer på 80° og derover.

Med mindre at det er ester-baseret olie som eksempelvis Motul, der kan
vandet ikke bages ud igen.

> [...]
> Under opstaldning vil der p.g.a. den ikke opstartende motor, derfor ikke

Igen, ester-olie virker på samme måde som de poser at man bruger til
affugtning, så hvis der er adgang til atmosfæren gennem udluftning, så vil
olien forsøge at affugte den omgivende luft. Ikke at jeg tror det bliver
alverden i stilstand, da ventilationen kun har en adgangsvej. Men det
understøtter da din teori om at bruge den billigste mineralolie under
opbevaring, den er nemlig ikke hygroskopisk

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr