VFR800
Fra : Allan

Dato : 24-11-06 14:37

Hej i gruppen,

Jeg har set mig lun på en VFR800 fra '99 og søger i den forbindelse lidt
erfaringer fra andre. Jeg har kikket på vfr.dk, men syntes ikke at kan finde
oplysninger om de nyere modeller.

Hvilke svaghedstegn skal man se efter ved køb?

Så vidt jeg kan læse i litteraturen, er den konkrete model en pre-VTEC og
ABS model.

På forhånd tak for hjælpen

Allan o'<o

Fra : Peter Z

Dato : 24-11-06 15:54

"Allan" <allan@ingenspamher.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har set mig lun på en VFR800 fra '99 og søger i den forbindelse lidt
> erfaringer fra andre. Jeg har kikket på vfr.dk, men syntes ikke at kan

kig efter alle de almindelige ting såsom lejer & sliddele.

den har kun en svaghed og det er ensretteren som vil stå på et tidspunkt
under 50.000 km - se om den er skiftet eller mål om den stadigvæk virker

der er ikke abs på den model men et kombi system hvor begge bremser bliver
aktiveret når du tager den ene f.eks

når du bruger forbremsen arbejder bagbremsen med - dog kun med 50 %

--
Hygge

Peter Z
VFR 800

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-11-06 17:16

"Peter Z" <pzn2730@hotmail.com> writes:

> [...]
> aktiveret når du tager den ene f.eks
>
> når du bruger forbremsen arbejder bagbremsen med - dog kun med 50 %

Og omvendt. En af mine norske venner klarede at smide sin VFR800 ved
at komme til at trykke på bagbremsen mens han var i et sving :-/

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 24-11-06 16:13

> [...]
>
> Hvilke svaghedstegn skal man se efter ved køb?
>
> Så vidt jeg kan læse i litteraturen, er den konkrete model en pre-VTEC og

www.vfr.dk, som du allerede har besøgt, kan du finde en shoppingguide som
du bør kigge lidt på.
Flere forhandlere og vel også private forsøger at sælge en ældre model end
de oplyser.
Og det er surt at købe f.eks en model 2001, så vitterlig måske er en årg.
1999.
Så derfor, kig på shoppingguiden.
Har du spørgsmål undervejs, så spørg bare på vfr.dk. Der er næsten altid en
der kan hjælpe.
Hilsen Matthias
VFR 800 og selv medlem af klubben.

Fra : Jens

Dato : 25-11-06 09:03

Du kan også prøve på:
http://www.honda-v4.com/
Okay, det er nødvendigt at tilmelde sig for at have et komplet "Forum" til
disposition .

Jens

Fra : 2

Dato : 25-11-06 11:21

On Fri, 24 Nov 2006 14:36:33 +0100, "Allan" <allan@ingenspamher.tak>
wrote:

> [...]
>erfaringer fra andre. Jeg har kikket på vfr.dk, men syntes ikke at kan finde

http://www.sportrider.com/bikes/146_0204_2002_honda_vrf800_interceptor/

http://privat.bluezone.no/svein.tore/vfr-norge/index.htm

http://www.vfr-oc.de/

Torben

Fra : Lange

Dato : 26-11-06 15:47

> Jeg har set mig lun på en VFR800 fra '99 og søger i den forbindelse lidt
> erfaringer fra andre. Jeg har kikket på vfr.dk, men syntes ikke at kan
> finde oplysninger om de nyere modeller.

Det er jeg da ked af at læse, da det jo betyder, at der er noget vi ikke har
gjort godt nok.

Hvad er det du specielt søger svar på?

mvh
Lange
www.vfr.dk

Fra : Allan

Dato : 26-11-06 20:06

"Lange" <lange@vfr.dk> wrote in message

> Det er jeg da ked af at læse, da det jo betyder, at der er noget vi ikke
> har gjort godt nok.
>
> Hvad er det du specielt søger svar på?

Som jeg skriver: Hvilke svaghedstegn skal man se efter ved køb?

Hvis jeg har overset relevant info på vfr.dk, så kikker jeg da gerne igen !?

mvh
Allan

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 27-11-06 05:20

> Som jeg skriver: Hvilke svaghedstegn skal man se efter ved køb?
>
> Hvis jeg har overset relevant info på vfr.dk, så kikker jeg da gerne igen
> [...]
Det eneste svage punkt jeg lige kan komme i tanke om, er ensretteren. Og det
gælder for alle årgangene af VFR.
Enkelte 800 modeller kan have en lidt rykkende motorgang ved lave omdr. Det
mærkes især ved bykørsel.
Ellers er der kun alm. slitage du skal være obs. på.
VFR-en er vel nok en af de cykler, der er færrest fejl på.
Kan du lide dens udseende og siddestillingen, så er jeg sikker på du bliver
glad for den.
Hilsen Matthias

Fra : Lange

Dato : 27-11-06 12:56

Matthias har vist nævnt det hele

Du skal dog lige kigge efter om den har originalt oliefilter, da VFR'en er
meget lidt begejstret for flere af de uroiginale af slagsen. Det har i flere
tilfælde ført til motorhaverier.

Lange

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-11-06 14:48

> Du skal dog lige kigge efter om den har originalt oliefilter, da VFR'en er
> meget lidt begejstret for flere af de uroiginale af slagsen. Det har i
> flere tilfælde ført til motorhaverier.

Ja, fordi VFR motoren er nemlig kendt for at eksplodere ved den mindste
uregelmæssighed.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : KOP

Dato : 27-11-06 18:21

> Ja, fordi VFR motoren er nemlig kendt for at eksplodere ved den mindste
> uregelmæssighed.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR 600 F '98 og DR 610 '85
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk

...... er den påstand bygget på facts, eller er det en polyteknisk svipser?

Interesseret da jeg selv ser mig omkring efter en VFR.

m.v.h.
kop

Fra : Peter Z

Dato : 27-11-06 18:31

"KOP" <kop@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ..... er den påstand bygget på facts, eller er det en polyteknisk svipser?
>
> Interesseret da jeg selv ser mig omkring efter en VFR.
>
> m.v.h.
> kop

tror bageren glemte en smily eller to

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-11-06 09:05

> ..... er den påstand bygget på facts, eller er det en polyteknisk svipser?

Hej Krus

VFR'er er uopslidelige. En VFR motor er den 750'er motor der er billigst ved
ophuggere, fordi de er produceret i stort tal, og fordi efterspørgslen på
den er så lille (De går ikke i stykker). Jeg bruger selv originale
oliefiltre til min CBR, og jeg tror klart, at det betyder noget for
levetiden af motoren at olien er god og at olietrykket er bedst muligt, men
derfra og så til at give et uoriginalt oliefilter skylde ved et evt
motorhavari, der er langt. Du kan roligt købe en VFR. Jeg har hørt rygter om
en der kørte 660.000km.

Honda kan bare det med motorcykler!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Armand

Dato : 27-11-06 21:55

"Lange" <lange@vfr.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal dog lige kigge efter om den har originalt oliefilter, da VFR'en er
> meget lidt begejstret for flere af de uroiginale af slagsen. Det har i
> flere tilfælde ført til motorhaverier.

Nu er det ikke sådan at en VFR pr deftion er uopslidelig og at forekommende
motorhavarier simpelthen MÅ have en plausibel forklaring, hvorunder
uoriginale dele passende kan få pryglene? :-/

--
Armand.

Fra : Lange

Dato : 30-11-06 15:03

> Nu er det ikke sådan at en VFR pr deftion er uopslidelig og at forekommende
> motorhavarier simpelthen MÅ have en plausibel forklaring, hvorunder
> uoriginale dele passende kan få pryglene? :-/

Selvfølgelig kan en VFR motor haverere. Det er serieproduceret mekanik, så
den kan fejle som alt andet.

Personligt har jeg set 2 VFR motorer der var havereret. I begge tilfælde
var de udstyret med uoriginale oliefilter som vi skar op. I begget
tilfælde var oliefilteret defekt. Det ene var sprunget i papiret, papiret
i det andet var så stoppet at det havde facon af en gammeldags cola
flaske, og det ville formentligt være sprunget hvis ikke motoren havde
givet op før.

Begge motorer var stået af pga oliesvigt. I den 1. var der papirfnuller i
diverse dyser, den anden fordi papiret var stoppet og overtryksventilen
formentligt ikke fungerede efter hensigten, og hvis den fungerede blev
olien i hvert fald ikke filtreret.

Begge motorer var serviceret regelmæssigt og blev ikke behandlet værre end
så mange andre mc'er.

Jeg har kigget i flere motorer (også andet end VFR), der har kørt med
uoriginale filtre og i en del af dem var der tydelige tegn på
ekstraordinært slid.

Så det kan godt være at nogle af de uoriginale filtre er på højde med de
originale, men det er en åndsvag chance at tage. Specielt da prisen på de
originale filtre er sænket meget de sidste år.

Den økonomiske gevinst ligger i forhandleren der giver meget mindre for et
uoriginalt filter end et originalt og derved har større fortjeneste på de
uoriginale, og så værkstedet der skal redde stumperne ud hvis det går galt.

For mig vil det altid være et signal om sælgers indstilling til
vedligehold, hvis der er sparet på så vital en del som et oliefilter, der
for langt de fleste er en udgift på ca 70kr om året.

Lange

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-11-06 15:49

> [...]
> vedligehold, hvis der er sparet på så vital en del som et oliefilter, der
> for langt de fleste er en udgift på ca 70kr om året.

Hej Lange

Vi er som sådan enige, og jeg bruger som sagt også originale filtre i min
CBR, og jeg tror også at kvalitetssikringen er bedre på originale filtre,
men ser man på det store antal af uoriginale filtre i brug, så må man
konkludere at de fleste uoriginale filtre er gode nok, da der ellers ville
være flere motorer der brød sammen. Jeg vil derfor ikke decideret fraråde at
købe en motorcykel med et uoriginalt filter på, men selv benytte et
originalt Honda filter fra næste service.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Lange

Dato : 01-12-06 08:52

> Jeg vil derfor ikke decideret fraråde at
> købe en motorcykel med et uoriginalt filter på, men selv benytte et
> originalt Honda filter fra næste service.

Enig. Det uoriginale oliefilter skulle også blot tages som en indikation
af at man skal se sig ekstra godt for.

Lange

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 10:18

On Fri, 1 Dec 2006 07:52:22 +0000 (UTC), Lange wrote:

> Enig. Det uoriginale oliefilter skulle også blot tages som en indikation
> af at man skal se sig ekstra godt for.

Men det er jo svært :-/ Jeg købte "fie" med 21K på klokken, og 6 år gammel,
da det blev vinter, og jeg lavede ventiljusteringsservice, fandt jeg lette
rivninger i lejebukkene til knastakslerne, og aluminiumrester på akslerne.
Jeg polerede lejerne, fjernede alu-rester, og siden er problemet ikke
kommet igen. Hvem skal jeg give skylden ? Oliefilteret, som var uoriginalt,
og uden returventil ? Den hysterisk fede ester-olie, der var i motoren da
jeg købte "fie" ? Eller de lange pauser uden kørsel, (langt liv i Danmark
før afgiftning og registrering), med små "nu skal du lige høre" opstarter ?

Jeg ved ikke hvad der var årsagen, men næste gang at jeg handler brugt, så
skal Km.-tal og årgang stå i et fornuftigt forhold, (af ikke under 8 -
10.000 Km./år. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr