/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forhjulsblokader
Fra : Anders Majland


Dato : 24-11-06 13:52

For efterhånden mange år siden tog jeg en ordenlig røvtur pga en
forhjulsblokade på en kold og våd vej - og siden har jeg været noget nervøs
for det ...

Men som skrevet igår hygger jeg mig med at køre på små og endnu mindre veje
til og fra arbejde for tiden (Måtte endda opgive da en skovvej viste sig at
være 2 mudrede traktorsport). Her til morgen kommer jeg hen til et kendt
90graders sving med 80km/t og kaster ankeret som så ofte før for at halvere
farten - men forhjulet blokerer øjeblikkeligt. Så selvom jeg selvf. slipper
bremsen igen er cyklen noget ude af lodret men med forhjulet genvinder
fodfæstet og den slår sig noget fra side til side til det går ligeud igen,.
Heldigvis var der en lille stikvej ligeud så jeg havde en escape-rute og jeg
blev på hjulene

Det var på xt600z'en med halv slidte mitas E07 som jeg ellers er glade ved -

Men det gav da lidt på selvtilliden at en overbremning ikke nødvendigvis
behøver blive til en røvtur
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



 
 
Armand (24-11-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-11-06 17:07


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4566eb1f$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> .................... Her til morgen kommer jeg hen til et kendt 90graders
> sving med 80km/t og kaster ankeret som så ofte før for at halvere farten -
> men forhjulet blokerer øjeblikkeligt. Så selvom jeg selvf. slipper bremsen
> igen er cyklen noget ude af lodret men med forhjulet genvinder fodfæstet
> og den slår sig noget fra side til side til det går ligeud igen,.
> Heldigvis var der en lille stikvej ligeud så jeg havde en escape-rute og
> jeg blev på hjulene............det gav da lidt på selvtilliden at en
> overbremning ikke nødvendigvis behøver blive til en røvtur
>
Der er meget sandhed i det gamle ord: "Øvelse gør mester"!
Du kører på grusvej hver gang du er i nærheden af hjemmet, ved jeg. At at
lege jævnligt med forbremsen under sikre forhold (læs: hastighed) i grus vil
give en fasttømret rutine i at slippe øjeblikkeligt man registrerer blokade,
hvilket står i skarp kontrast til den der oplever det første gang og end
ikke ved hvad der skete når han/hun ligger på asfalten

--
Armand.



Anders Majland (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-11-06 16:56

> Der er meget sandhed i det gamle ord: "Øvelse gør mester"!
> Du kører på grusvej hver gang du er i nærheden af hjemmet,

Men der er nu stadig stor forskel på at øve med "lav" fart på grus og så til
asfalt. Der skal reageres noget hurtigere på asfalt. Men nu hvor bladene er
røget af træerne komme jeg som regel ad asfalten med 100 ^z^z^z æeh 80
og fortsætter op ad grusvejen for så at bremse ned på det sidste stykke
inden jeg skal ind på grunden. Jeg fandt også tjele skovvej i fredags og det
er også en grusvej der indbyder til at køre (for stærkt). Tidligere på ugen
fandt jeg den ikke men en parallel skovvej der egenligt kun var et mudret
traktorspor (hvor jeg gav op efter et par km)


--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



Armand (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-11-06 21:25


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4569b948$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der er meget sandhed i det gamle ord: "Øvelse gør mester"!
>> Du kører på grusvej hver gang du er i nærheden af hjemmet,
>
> Men der er nu stadig stor forskel på at øve med "lav" fart på grus og så
> til asfalt. Der skal reageres noget hurtigere på asfalt.

Jup!
Men uden rutine i at slippe ved første blokerings-opfattelse bliver det kun
endnu mere kritisk at gennemgå en 100+(?) blokering på våd vej :-|
Der var meget passende én der beskrev at det første hán opdagede var at
hjelmen knaldede i asfalten, og at lege med grus-blokeringer træner såvel
rygradden i at opfatte situationen, som hjernen i at reagere - Og dét under
tilforladelige forhold!

--
Armand.



Knud Dam (24-11-2006)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 24-11-06 18:40


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4566eb1f$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Men det gav da lidt på selvtilliden at en overbremning ikke nødvendigvis
> behøver blive til en røvtur

Godt reddet !

Jeg har haft et to tilfælde, hvor mit første tegn på forhjulsblokade var, at
hjelmen ramte asfalten ...

; - )

KD



Anders Majland (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-11-06 16:57

> Jeg har haft et to tilfælde, hvor mit første tegn på forhjulsblokade var,
> at hjelmen ramte asfalten ...

Da jeg kig i jorden på aprilia'en for et år tilbage var det også lidt af det
samme - hva fa'en ligger jeg her for og måtte så efterratinaliserer at det
nok havde været noget med forbremsen ....



Morten (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 25-11-06 02:06

Har også prøvet en forhjulsblokade dog på en xv 920
m bagsæde pasager.Havde glemt hvor skarpt svinget var ca 80 -90grader med ca
60 km/t (og der lå sand på vejen) Så jeg kunne vælge og køre lige ud gennem
en hæk og ned af en skrænt eller forsøge og komme rundt og mulighvis ind i
et kæmpe træ, eller komme helskindet rundt .
Forsøgte i første omgang at bremse ned
hvilket resulterede i udskridning af forhjul og helt uden at tænke over det
fik jeg gearet ned og lavede hjulspænd med baghjulet ,så cyklen kurede
sidelæns hen af vejen og ind i kantestenen.Cyklen rettede sig derefter op og
gik på baghjulet. hvorefter vi kørte videre.uden en skramme.
Jeg ved ikke hvem der holdte hånden over os ,men kommentaren fra bagsædet
lød ( hold- kæft hvor er du go til at køre motorcykel og jeg er ihvertfald
ikke bange for at side bagpå dig)

Morten

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4566eb1f$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> For efterhånden mange år siden tog jeg en ordenlig røvtur pga en
> forhjulsblokade på en kold og våd vej - og siden har jeg været noget
nervøs
> for det ...
>
> Men som skrevet igår hygger jeg mig med at køre på små og endnu mindre
veje
> til og fra arbejde for tiden (Måtte endda opgive da en skovvej viste sig
at
> være 2 mudrede traktorsport). Her til morgen kommer jeg hen til et kendt
> 90graders sving med 80km/t og kaster ankeret som så ofte før for at
halvere
> farten - men forhjulet blokerer øjeblikkeligt. Så selvom jeg selvf.
slipper
> bremsen igen er cyklen noget ude af lodret men med forhjulet genvinder
> fodfæstet og den slår sig noget fra side til side til det går ligeud
igen,.
> Heldigvis var der en lille stikvej ligeud så jeg havde en escape-rute og
jeg
> blev på hjulene
>
> Det var på xt600z'en med halv slidte mitas E07 som jeg ellers er glade
ved -
>
> Men det gav da lidt på selvtilliden at en overbremning ikke nødvendigvis
> behøver blive til en røvtur
> --
> anders DOT majland AT jyde DOT dk
>
>

----------------------------------------------------------------------------
----
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 2014 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



TGSC (25-11-2006)
Kommentar
Fra : TGSC


Dato : 25-11-06 14:00

Morten skrev:
> gik på baghjulet. hvorefter vi kørte videre.uden en skramme.
> Jeg ved ikke hvem der holdte hånden over os ,men kommentaren fra bagsædet

Selv ikke nok så god kørekunst kan hamle op med rent svineheld ;->
Derfor skal man ikke spilde sit liv med træning, undervisning og
omtanke, men køre frit og stole trygt på heldet. Eller var det
omvendt...


2 (25-11-2006)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 25-11-06 18:19


>
>Det var på xt600z'en med halv slidte mitas E07 som jeg ellers er glade ved -
>
>Men det gav da lidt på selvtilliden at en overbremning ikke nødvendigvis
>behøver blive til en røvtur


Godt at redde udskridningen. Men tror du ikke dækkets mønster er bare
fyldt op med jord/mudder, og at dækket ikke når at slippe jorden
igen, pr hjul omdrejning, og så er det da næsten som at køre på dæk
uden mønster?

Hvad med at bruge mere bagbremsen så har man da mere kontrol ved evt
udskridning, og en mere styrende effekt, selvom bagdæk nok bremser
mindre end fordæk, men man skal jo tage underlaget og dækkets mønster
i betragtning?

Har du før kørt i mudder med dækket og så ved hvilken luft
temperatur? Da nogle dæk jo har forværrede egenskaber når det er
koldere.

Jeg var også på offroad tur sidste weekend med en kammerat på en
Yamaha DT125 og han lavede også en underlig udskridning med
forhjulet, efter at være kommet ud fra en skov/grusvej og ud på en
asfalt vej (gammel landevej) med lidt markeret hjulspor/hældning fra
midten. Der hang en gren over halve vejen, så han ville lige køre
udenom ved at skifte snor, men lige henover midten af vejen skrid
forhjulet, og han endte i rabatten, stille og roligt at lægge MC ned,
da hastighed kun var ca 25-30 km/t. Vi var begge meget forundret over
at det kunne ske. Mønster var lidt finere end dit E07 og noget vist i
Metzeler, temp var vel 7-9 grader og asfalt lidt våd, men det er
stadig ???? hvorfor. Dækket må vel være mest sommerdæk og mistet
sin blødhed i gummi ved lav temp. Og han nævnte også at hans MC var
lidt tung styret, og fx svær at køre ind over en lille asfalt kant
hvor der lægges et lille nyt lag på.

så dækket og mønsteret har bare meget at sige hvor godt det står fast.

Torben

Anders Majland (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-11-06 17:04

> Godt at redde udskridningen. Men tror du ikke dækkets mønster er bare
> fyldt op med jord/mudder, og at dækket ikke når at slippe jorden
> igen, pr hjul omdrejning, og så er det da næsten som at køre på dæk
> uden mønster?

E07 er total uegnet i mudder - det pakker til. Men det var nogle km asfalt
fra hjemmet så det kan ikke have været årsagen. Jeg har også engang prøvet
om jeg kunne liste mig rundt på en mudret crossbane på avon distanzia - det
gik godt 3/4 af vejen rundt men så lå jeg der også - Ved en anden lejlighed
på tørt underlag kunne man godt lege med dem, Det her er på avon d.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/personImg.asp?id=111&m=full&nr=2

> Hvad med at bruge mere bagbremsen så har man da mere kontrol ved evt
> udskridning, og en mere styrende effekt, selvom bagdæk nok bremser
> mindre end fordæk, men man skal jo tage underlaget og dækkets mønster
> i betragtning?

Jeg bruger altid begge bremser - men bruges bagbremsen alene blokerer den
inden den har nogen synderlig indflydelse på hastigheden ....

> Har du før kørt i mudder med dækket og så ved hvilken luft
> temperatur? Da nogle dæk jo har forværrede egenskaber når det er
> koldere.

Ja - men det dur det ikke til. Bla tidligere på ugen hvor jeg kørte i et
mudret traktorspor nogle km (Jeg var mudret til over knæene)

> så dækket og mønsteret har bare meget at sige hvor godt det står fast.

Yep - men mitas'ene har ikke overrasket mig på den måde før



Kai Harrekilde-Peter~ (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 25-11-06 21:55

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> For efterhånden mange år siden tog jeg en ordenlig røvtur pga en
> forhjulsblokade på en kold og våd vej - og siden har jeg været noget nervøs
> for det ...
>
> Men som skrevet igår hygger jeg mig med at køre på små og endnu mindre veje
> til og fra arbejde for tiden (Måtte endda opgive da en skovvej viste sig at
> være 2 mudrede traktorsport). Her til morgen kommer jeg hen til et kendt
> 90graders sving med 80km/t og kaster ankeret som så ofte før for at halvere
> farten - men forhjulet blokerer øjeblikkeligt. Så selvom jeg selvf. slipper
> bremsen igen er cyklen noget ude af lodret men med forhjulet genvinder
> fodfæstet og den slår sig noget fra side til side til det går ligeud igen,.
> Heldigvis var der en lille stikvej ligeud så jeg havde en escape-rute og jeg
> blev på hjulene
>
> Det var på xt600z'en med halv slidte mitas E07 som jeg ellers er glade ved -
>
> Men det gav da lidt på selvtilliden at en overbremning ikke nødvendigvis
> behøver blive til en røvtur

Jeps. Jeg har prøvet begge typer forhjulsblokader (røvtur og "jeg
reddede den sgu") på både XT600Z og YZF600R. På Retteren har jeg
indtil nu kun haft forhjuls blokkeringer hvor jeg har reddet den -
heldigvis

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Steen Gruby (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-11-06 17:56

On Sat, 25 Nov 2006 21:54:42 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej.
>
>Jeps. Jeg har prøvet begge typer forhjulsblokader (røvtur og "jeg
>reddede den sgu") på både XT600Z og YZF600R. På Retteren har jeg
>indtil nu kun haft forhjuls blokkeringer hvor jeg har reddet den -
>heldigvis
>
Er "forhjulsblokader" en indsprøjtning man giver forgaflen for at
undgå forhjulsblokering

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

flopper (26-11-2006)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 26-11-06 18:20


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:klhjm2lfgmlo9ervohq8v0ebp35ptt21g7@4ax.com...
> On Sat, 25 Nov 2006 21:54:42 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
> Hej.
>>
>>Jeps. Jeg har prøvet begge typer forhjulsblokader (røvtur og "jeg
>>reddede den sgu") på både XT600Z og YZF600R. På Retteren har jeg
>>indtil nu kun haft forhjuls blokkeringer hvor jeg har reddet den -
>>heldigvis
>>
> Er "forhjulsblokader" en indsprøjtning man giver forgaflen for at
> undgå forhjulsblokering
>
> --
nej det er for at cyklen ikke skal mærke noget når det sker



Armand (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-11-06 21:33


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:klhjm2lfgmlo9ervohq8v0ebp35ptt21g7@4ax.com...
> On Sat, 25 Nov 2006 21:54:42 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
>>Jeps. Jeg har prøvet begge typer forhjulsblokader (røvtur og "jeg
>>reddede den sgu") på både XT600Z og YZF600R. På Retteren har jeg
>>indtil nu kun haft forhjuls blokkeringer hvor jeg har reddet den -
>>heldigvis
>>
> Er "forhjulsblokader" en indsprøjtning man giver forgaflen for at
> undgå forhjulsblokering
>
Jeg har (også)vendt begreberne et par gange under skrivning af mine indlæg i
tråden og egentlig er forhjuls-blokeringer vel noget der foregår i hovedet
på folk, som følgelig holder sig til bagbremsen :-/

--
Armand.



Steen Gruby (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-11-06 21:58

On Sun, 26 Nov 2006 21:33:23 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.
>>
>Jeg har (også)vendt begreberne et par gange under skrivning af mine indlæg i
>tråden og egentlig er forhjuls-blokeringer vel noget der foregår i hovedet
>på folk, som følgelig holder sig til bagbremsen :-/

AHA - Nu tror jeg at jeg har forstået.
Forhjulsblokade er noget der bevirker at der ikke er nogen forbindelse
mellem hjernen og bevægeapparatet, og dermed medfører en blokering af
forhjulet.
Således oplyst )))))


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste