|
| er BMW = ABS Fra : tom \(cordoba sdi\) |
Dato : 24-11-06 09:19 |
|
Jeg overvejer at hente en R1100 hjem til DK, men i tyskland er ABS tilbehør,
og derfor er det ikke alle der har det dernede. Herhjemme er det vist
standard.
Så nu er mit spørgsmål : når jeg engang skal sælge den, vil folk så ikke eje
en bimmer fordi der ikke er abs?
Personligt er jeg ligeglad med ABS (vil faktisk helst slippe for det ,
men det er jo ikke sikkert at "man" tænker det samme.
| |
EK (24-11-2006)
| Kommentar Fra : EK |
Dato : 24-11-06 13:56 |
|
tom (cordoba sdi) <skodskod@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4566aae5$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg overvejer at hente en R1100 hjem til DK, men i tyskland er ABS
tilbehør,
> og derfor er det ikke alle der har det dernede. Herhjemme er det vist
> standard.
>
> Så nu er mit spørgsmål : når jeg engang skal sælge den, vil folk så ikke
eje
> en bimmer fordi der ikke er abs?
KLIP
Du skal være mere end "heldig", hvis du skal skal finde en Bimmer uden ABS i
Tyskland, hvis den er yngre end 10 år.
Jeg tror personligt, at du nemmere vil kunne sælge en Bimmer i DK med ABS.
Iøvrigt forstår jeg ikke, hvad du har imod ABS - det er da kun en yderligere
sikkerhed. Ingen, udover racerkørere eller kørere, der flere gange om ugen
(dagligt) træner i at bremse lige til blokeringspunktet, vil kunne opnå
bedre bremseresultater end dem, der har ABS.
Jeg kører selv Honda med ABS og har været udsat for skulle smide alle
ankre - jeg kan love dig for, det er rart i en yderst kritisk situation bare
at kunne hugge til uden at spekulere over om maskinen blokerer.
mvh
Erik
| |
Mikael Klynder (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Mikael Klynder |
Dato : 24-11-06 16:12 |
|
"EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Ingen, udover racerkørere eller kørere, der flere gange om ugen
> (dagligt) træner i at bremse lige til blokeringspunktet, vil kunne opnå
> bedre bremseresultater end dem, der har ABS.
Aah... nu kender jeg kun ABS fra de firehjulede, men der skal der altså ikke
særlig meget øvelse til, før man kan slå ABS bremselængden.
I bil har man med ABS selvfølgelig den fordel, at man kan styre ret kraftigt
efter at have hugget bremset i bund. Det er noget sværere uden ABS. Men jeg
har lidt svært ved at forestille mig at noget tilsvarende ville være smart
at prøve på motorcykel.
Mvh Mikael
| |
Rubberduck (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Rubberduck |
Dato : 24-11-06 16:38 |
|
"Mikael Klynder" <mikael@klynder.dk> skrev i en meddelelse
news:45670bd6$0$13944$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>> Ingen, udover racerkørere eller kørere, der flere gange om ugen
>> (dagligt) træner i at bremse lige til blokeringspunktet, vil kunne opnå
>> bedre bremseresultater end dem, der har ABS.
>
> Aah... nu kender jeg kun ABS fra de firehjulede, men der skal der altså
> ikke særlig meget øvelse til, før man kan slå ABS bremselængden.
>
> I bil har man med ABS selvfølgelig den fordel, at man kan styre ret
> kraftigt efter at have hugget bremset i bund. Det er noget sværere uden
> ABS. Men jeg har lidt svært ved at forestille mig at noget tilsvarende
> ville være smart at prøve på motorcykel.
>
> Mvh Mikael
Nu kan jeg på det skriver, forstå, du ikke kender ret meget til ABS, hverken
på biler eller motorcykler.
Hvis vi tager bil først, tror jeg ikke der er mange, der kan dosere
bremserne bedre end ABS, hvis det virkeligt gælder. Jeg har været på en del
kørekurser og glatbaner og afprøvet begge dele. (ABS skal selvfølgelig være
korrekt virkende)
Så vidt angår BMW og ABS kan jeg oplyse, at lige netop den cocktail er
"farlig" idet det virker så "forbandet" godt, at man netop kan styre og
bremse, også i sving. Jeg kan love dig for, at hvis du møder en, som kan
køre sin BMW, så vil du opdage, der skal gåes godt til den, for at hamle op,
på en "traditionel" MC.
Jeg kan kun anbefale ABS på motorcykel, hvis du da ikke lige absolut skal
lave landevejene om til racerbane og køre helt ud til grænserne.
Vh
Ole H
BMW K1200 RS - med ABS
>
>
| |
tom \(cordoba sdi\) (24-11-2006)
| Kommentar Fra : tom \(cordoba sdi\) |
Dato : 24-11-06 18:04 |
|
> Nu kan jeg på det skriver, forstå, du ikke kender ret meget til ABS,
> hverken på biler eller motorcykler.
> Hvis vi tager bil først, tror jeg ikke der er mange, der kan dosere
> bremserne bedre end ABS, hvis det virkeligt gælder. Jeg har været på en
> del kørekurser og glatbaner og afprøvet begge dele. (ABS skal selvfølgelig
> være korrekt virkende)
ok så. så kigger vi efter en abs'er har også taget k1100 med i min
betragtning (gammeldags, men vist nok færre fejl end R'erne)
På bil har jeg følelsen af at abs slår til for tidligt, og når den så er
trigget, nærmest hopper on-off-on-off... Det er sgu ikke smart, og på mc
har man jo kontrol over det enkelte hjul (på nær altså på Hondas
dual-brake), meen det må jo komme an på en prøve så
| |
flopper (24-11-2006)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 24-11-06 19:04 |
|
> Aah... nu kender jeg kun ABS fra de firehjulede, men der skal der altså
> ikke særlig meget øvelse til, før man kan slå ABS bremselængden.
>
> I bil har man med ABS selvfølgelig den fordel, at man kan styre ret
> kraftigt efter at have hugget bremset i bund. Det er noget sværere uden
> ABS. Men jeg har lidt svært ved at forestille mig at noget tilsvarende
> ville være smart at prøve på motorcykel.
har nogenlunde samme kendskab til ABS, som michael, men er pointen ikke, at
ABS virker, også istressede situationer, nvor hjernen bare tænker brems
brems BREMS, og man netop ikke har "tid" eller overskud til at dosere
korrekt?
Flopper ( med over 1 mill km på 4 hjul og ca 10 k på 2)
| |
Peter (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 24-11-06 23:22 |
|
"Mikael Klynder" <mikael@klynder.dk> wrote in message
news:45670bd6$0$13944$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>> Ingen, udover racerkørere eller kørere, der flere gange om ugen
>> (dagligt) træner i at bremse lige til blokeringspunktet, vil kunne opnå
>> bedre bremseresultater end dem, der har ABS.
>
> Aah... nu kender jeg kun ABS fra de firehjulede, men der skal der altså
> ikke særlig meget øvelse til, før man kan slå ABS bremselængden.
På både biler og mc'er kommer det fuldstændig an på kvaliteten af ABS
systemet, især de ældre systemer var ikke noget at råbe hurra for undtagen i
paniksituationer.
Desværre må jeg sige at de BMW mc'er med ABS (K1200GT og F650GS) jeg har
prøvet ikke har været særlig gode. Reguleringen har været alt for langsom,
hvilket giver for lang bremselængde. Det er egentlig underligt, når man
tænker på at BMW har lavet mc'er med ABS i mange år.
Men der er andre mc'er hvor ABS'en virker virkelig godt.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Ukendt (25-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-11-06 10:13 |
|
Peter skrev i meddelelsen <45677085$0$49197$14726298@news.sunsite.dk>...
>På både biler og mc'er kommer det fuldstændig an på kvaliteten af ABS
>systemet, især de ældre systemer var ikke noget at råbe hurra for undtagen
i
>paniksituationer.
Lidt erfaring fra den lokale mekker siger, at nogle ABS-systemer er meget
følsomme for gammelt bremsevædske, og luft. Kommer der først luft i en
ABS-ventil, så er det endog meget besværligt at få ud igen. Og symptonerne
på luft er netop forlænget reaktionstid. (Pumpen skal nok få sat tryk på,
men der forsvinder tid med at komprimere luft først.)
>Desværre må jeg sige at de BMW mc'er med ABS (K1200GT og F650GS) jeg har
>prøvet ikke har været særlig gode. Reguleringen har været alt for langsom,
Har det været brugte mc'er, så kunne ovenstående være forklaringen :-/
Jeg sad og læste lidt underlødigt tysk smudsliteratur forleden, der var
FJR'en opgivet med 180/55/17 på baghjulet, har din FJR også den dimension ?
Jeg synes at dækket virkede mindre, men det er måske blot synsbedrag.
FJR'en blev etter foran BMW K1200S, og ZZR1400 .
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Peter (25-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 25-11-06 11:33 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:45680aa8$0$914$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Peter skrev i meddelelsen <45677085$0$49197$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>>På både biler og mc'er kommer det fuldstændig an på kvaliteten af ABS
>>systemet, især de ældre systemer var ikke noget at råbe hurra for undtagen
> i
>>paniksituationer.
>
>
> Lidt erfaring fra den lokale mekker siger, at nogle ABS-systemer er meget
> følsomme for gammelt bremsevædske, og luft. Kommer der først luft i en
> ABS-ventil, så er det endog meget besværligt at få ud igen. Og symptonerne
> på luft er netop forlænget reaktionstid. (Pumpen skal nok få sat tryk på,
> men der forsvinder tid med at komprimere luft først.)
>
>>Desværre må jeg sige at de BMW mc'er med ABS (K1200GT og F650GS) jeg har
>>prøvet ikke har været særlig gode. Reguleringen har været alt for langsom,
>
>
> Har det været brugte mc'er, så kunne ovenstående være forklaringen :-/
K1200GT'eren var kun et par måneder gammel. F650GS'erne (mindst 3
forskellige) var ældre, men der var ingen forskel på deres ABS. På
F650GS'erne kan man slå ABS'en fra, hvilket også er nødvendigt hvis man ikke
vil have meget lange bremselængder på løst/glat underlag.
Jeg har desuden erfaret at andre har haft samme oplevelse som mig.
>
> Jeg sad og læste lidt underlødigt tysk smudsliteratur forleden, der var
> FJR'en opgivet med 180/55/17 på baghjulet, har din FJR også den dimension
> ?
> Jeg synes at dækket virkede mindre, men det er måske blot synsbedrag.
> FJR'en blev etter foran BMW K1200S, og ZZR1400 .
Alle FJR er født med 180/55/17 og det har jeg ikke fundet grund til at lave
om på, jeg synes den kommer fint rundt i svingene. Især i betragtning af
dens størrelse.
Hvad blev der egenlig af Limfjordsturen I nordboere ville arrangere? Og hvor
skal Kristi Himmelfartsturen gå hen til næste år?
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Ukendt (25-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-11-06 12:35 |
|
Peter skrev i meddelelsen <45681be9$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>...
>Jeg har desuden erfaret at andre har haft samme oplevelse som mig.
Altså, ABS er ikke noget at man skal skænke en tanke ved BMW køb. :-|
>Alle FJR er født med 180/55/17 og det har jeg ikke fundet grund til at lave
>om på, jeg synes den kommer fint rundt i svingene. Især i betragtning af
>dens størrelse.
Synsbedrag så, og næeh, Yamaha har nok styr på de ting.
>Hvad blev der egenlig af Limfjordsturen I nordboere ville arrangere? Og
hvor
>skal Kristi Himmelfartsturen gå hen til næste år?
Jeg fik efterprøvet en del af Limfjorden rundt, men turen "forsvandt", for
mit vedkommende i lidt personligt "fnidder" som vel kunne have været sparet.
Forårstur ! Hmmm. Hva' mæ Skåne rundt ? Ikke så meget bjerg, men turen
Gøteborg > Stockholm kunne vel nok blive lidt interessant, eller hur ?
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Peter (25-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 25-11-06 13:27 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:45682ab3$0$14019$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Altså, ABS er ikke noget at man skal skænke en tanke ved BMW køb. :-|
Den K1200GT jeg prøvede var en 2004. Jeg mener at BMW i 2005 eller 2006 er
kommet med en ny generation ABS (vistnok generation 3), man kan jo håbe den
er bedre.
> Synsbedrag så, og næeh, Yamaha har nok styr på de ting.
Hvis nu dækket sad på et "løbehjul", så ville det jo nok synes større end på
end FJR
> Jeg fik efterprøvet en del af Limfjorden rundt, men turen "forsvandt", for
> mit vedkommende i lidt personligt "fnidder" som vel kunne have været
> sparet.
??? (evt. email)
> Forårstur ! Hmmm. Hva' mæ Skåne rundt ? Ikke så meget bjerg, men turen
> Gøteborg > Stockholm kunne vel nok blive lidt interessant, eller hur ?
Jeg tror tallene 110/80/50 vil skræmme mig væk.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Ukendt (25-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-11-06 16:20 |
|
Peter skrev i meddelelsen <4568367b$0$49208$14726298@news.sunsite.dk>...
>Jeg tror tallene 110/80/50 vil skræmme mig væk.
Hårde odds ja :-/ Havde egentlig ikke tænkt i den retning, men mere på
natur. Kuns et løst forslag
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Kent (25-11-2006)
| Kommentar Fra : Kent |
Dato : 25-11-06 01:20 |
|
tom (cordoba sdi) skrev:
> Jeg overvejer at hente en R1100 hjem til DK, men i tyskland er ABS tilbehør,
> og derfor er det ikke alle der har det dernede. Herhjemme er det vist
> standard.
>
Jeg har en R 1150 R fra 2002. ABS var tilbehør på det tidspunkt og
kostede kr. 15.500. ABS er følsom over for om der er nok strøm på
batteriet. Men problemet er pumpesystemet, som modellen er monteret med.
Både modellerne med ABS og uden. Jeg har 3 gange været ude for, at
systemet slet ikke virkede og, at der kun var virkning svarende til lidt
mere end mine støvler.
For det meste (99,9% af tiden) virker det og ganske godt. Men på ingen
måder bedre en end et ganske almindelig bremsesystem uden pumper og ABS.
--
Kent
| |
H. Brønd (25-11-2006)
| Kommentar Fra : H. Brønd |
Dato : 25-11-06 10:20 |
|
Hvis du køber en BMW med ABS, kan du komme ud for fejl meddelelser, for
eksempel hvis batteriet ikke er nok opladet om foråret, når man forsøger at
starte, så går spændingen ned og ABS lamperne går ikke ud. Her er en
vejledning hvordan du kan resætte, hvis der ikke ER en fejl.
http://home2.inet.tele.dk/hebr/absrep.htm
H. Brønd
"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4566aae5$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg overvejer at hente en R1100 hjem til DK, men i tyskland er ABS
> tilbehør,
> og derfor er det ikke alle der har det dernede. Herhjemme er det vist
> standard.
>
> Så nu er mit spørgsmål : når jeg engang skal sælge den, vil folk så ikke
> eje
> en bimmer fordi der ikke er abs?
> Personligt er jeg ligeglad med ABS (vil faktisk helst slippe for det ,
> men det er jo ikke sikkert at "man" tænker det samme.
>
>
>
| |
J.C.Kløve (26-11-2006)
| Kommentar Fra : J.C.Kløve |
Dato : 26-11-06 09:51 |
|
Peter skrev:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:45680aa8$0$914$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hvad blev der egenlig af Limfjordsturen I nordboere ville arrangere? Og hvor
> skal Kristi Himmelfartsturen gå hen til næste år?
>
Limfjordsturen er en kilde til dårlig samvittighed, det er et
hængeparti fra 2005 sæsonnen.
Men nu skal det også være slut!
Vi kører turen Lørdag den 21/4-2007 kl.10.00 med start fra brugsen i
Svenstrup (J)
Period!
--
Dun@nt
| |
Armand (26-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-11-06 13:13 |
|
"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:1164531064.357072.76250@45g2000cws.googlegroups.com...
Peter skrev:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:45680aa8$0$914$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hvad blev der egenlig af Limfjordsturen I nordboere ville arrangere? Og
> hvor
> skal Kristi Himmelfartsturen gå hen til næste år?
>
Limfjordsturen er en kilde til dårlig samvittighed, det er et
hængeparti fra 2005 sæsonnen.
Men nu skal det også være slut!
Vi kører turen Lørdag den 21/4-2007 kl.10.00 med start fra brugsen i
Svenstrup (J)
Svenstrup?
Prøv lige selv at slå dét stednavn op på krak :-|
--
Armand.
(der var lidt i tvivl om geografien og nu ved hvorfor)
| |
Ukendt (26-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-11-06 14:20 |
|
Armand skrev i meddelelsen
<45698469$0$14004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>Svenstrup?
>Prøv lige selv at slå dét stednavn op på krak :-|
Jup, Du glemte det famøse "J", herefter skulle der ikke være tvivl. "J" som
hæfter sig til at det er den eneste jydske Svenstrup med postnummer.
Men det er nok at regne som lokalviden :-/
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Armand (26-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-11-06 15:12 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4569969f$0$20342$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen
> <45698469$0$14004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>
>>Svenstrup?
>>Prøv lige selv at slå dét stednavn op på krak :-|
>
>
> Jup, Du glemte det famøse "J", herefter skulle der ikke være tvivl. "J"
> som
> hæfter sig til at det er den eneste jydske Svenstrup med postnummer.
Og dog, Prøv med en fremmeds øjne at slå Svenstrup op på Krak: Hvortil skal
man køre? Århus; Mariager; Ålborg; Løgstør m.fl.??
--
Armand
| |
Peter (26-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 26-11-06 15:13 |
|
"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in message
news:1164531064.357072.76250@45g2000cws.googlegroups.com...
> Vi kører turen Lørdag den 21/4-2007 kl.10.00 med start fra brugsen i
> Svenstrup (J)
ÆV, det er en skidt dag. Vi har slavedag i klubben, så jeg må nok melde fra
;-(
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Torben Scheel (26-11-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-11-06 17:52 |
|
J.C.Kløve wrote:
>
> Period!
Min kone siger jeg godt må - holder i pauser så jeg kan "nå op"
--
vh
Torben
| |
|
|