Kørsel over træstamme
Fra : 2

Dato : 23-11-06 12:41

Hej på mine offroad ture på grusveje i og ved skove hvor man godt må
køre, sker det nogle gange efter blæsevejr at der ligger et væltettræ
hen over vejen.
Og det ville være rart bare at kunne køre sådan hen og op over,
forhjulet skal jeg nok få henover men ikke baghjulet, og vil så hænge
på stellet under motoren.

Lad os sige at træstammen er 30 cm tyk og ligger vandret og så 10 cm
op fra jorden, og jeg har 25 cm frigang under stellet.

Hvordan mestres denne teknik hvad er tricket at få baghjulet med
henover?

Torben

Fra : Peter Graff

Dato : 23-11-06 12:46

Prøv dig frem eller kør udenom.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-06 16:08

Peter Graff skrev:
> Prøv dig frem eller kør udenom.

Det var da et snoldet svar ?!? ))

Nå, men så må vi jo ud med sproget.
Det gælder om at køre hen til den med god jævn fart, og helst vinkelret
på, det giver bedst resultat. Du giver lidt gas idet forhjulet skal
over, river evt. lidt i styret for at hjælpe til (hvis du ikke kører
400+ cc) og så skal baghjulet selv komme med over. Det gælder om at ha
det moment som farten giver. Det kan også hjælpe at give et lille "jyk"
nedad i forhvilerne for at få hjælp af fjedrene der retter sig ud. God
ide er at finde en stamme at træne på et godt sted, en snæver skov med
grene og andre sjove ting er ikke det bedste. Feks. fik johansen en
spids pind stukket 5 cm ind under huden til træningen inden Aalborg
Enduro, det så altså dumt ud...

Søren
Formand, Aalborg Offroad Klub

Fra : Knud Dam

Dato : 23-11-06 13:23

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op fra jorden, og jeg har 25 cm frigang under stellet.
>
> Hvordan mestres denne teknik hvad er tricket at få baghjulet med

Hej Torben.

Det må være kanon med sådanne offroad ture !

Er der ikke en beskyttelsesplade under motoren, så du kan vippe den over
stammen, til baghjulet kan få fat ?

; - )

KD - ingen offroader og misundelig.

Fra : 2

Dato : 23-11-06 14:32

> [...]
>
>Det må være kanon med sådanne offroad ture !
>
>Er der ikke en beskyttelsesplade under motoren, så du kan vippe den over

Ja det er meget fornøjeligt og egentlig godt klaret hvor MC kan komme
frem i terræn bare MC og knopdæk er til det.

Jeg har en relativ enkel 2takt offroader/vinter MC som er let, men der
er ikke beskyttelseplade under motoren.

her er et link til nogle meget garvede offroader, og jeg er temmelig
nybegynder i forhold, men de kommer kørende op over en lignende
træstamme
6:20 inde i video.
http://video.google.com/videoplay?docid=8225903231191068197

på fx en BMX cykel dem som også kører over hop og forhindringer,
løfter baghjulet med op ved at klemme med lår omkring sadlen, men det
man vel næppe på MC?
Men man kan måske presse fjedre lidt ned lige før træstammen, og så at
fjedre giver MC et løft kort efter?

Torben

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-06 16:22

2 skrev:

> [...]
> man vel næppe på MC?
> Men man kan måske presse fjedre lidt ned lige før træstammen, og så at

Orv ja en fed tur de kører. Den der trehjuler i starten er dog det
farligst apparat der længe er fremstillet, og er nu også forbudt.
Hvilket quads også burde være i øvrigt...

Søren

Fra : Niels Pein

Dato : 23-11-06 17:43

"2" skrev ...

> her er et link til nogle meget garvede offroader, og jeg er temmelig
> nybegynder i forhold, men de kommer kørende op over en lignende
> [...]
Det var dog en fed tur. Det er næsten som at være i Sverige igen på en DORK
udflugt. Desværre gad de andre DORK rødder ikke være med når det blev så
snævert som på filmen. De ville hellere køre stærkt i mere åbent terræn (og
så blev jeg hægtet af, men kun indtil næste forhindring dukkede op).

Omtalte træstamme kan maskinen godt klare mere eller mindre af sig selv.
Jeg blev aldrig helt god til at køre dengang jeg kørte, men træstammer var
dog en ting jeg lærte.
Dog brugte jeg kun een teknik. Det var at have tilpas meget fart på (ikke
for meget, ikke for lidt), til at man ikke kan undgå at komme over. Det er
vist også det Søren mener med moment. Hvis man kan få forhjulet over, og man
har fart nok på, så skal resten nok følge efter.
Og så selvfølgelig stå godt op i pedalerne og hold fast, mens både arme og
ben kan flexe. Ikke for langt bagud med balancen, som det ellers fungerer
godt med i mange andre situationer.
Og så skal der køres vinkelret på. Hvis der ikke er plads til andet end at
køre over på skrå, så vil jeg ikke anbefale den der med "fart nok på".

Hilsen Niels

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-11-06 17:27

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Lad os sige at træstammen er 30 cm tyk og ligger vandret og så 10 cm
> op fra jorden, og jeg har 25 cm frigang under stellet.

Der er sådan set mange måder at gøre det på.

Generelle betragtninger.
Kør altid så vinkelret på stammen som muligt. Træ kan være glat som brun
sæbe, og hvis forhjulet glider af til siden i stedet for at køre op, så gør
det ofte ondt.
Der er nada bid i en træstamme, så det bid du skal bruge, skal findes før
stammen.

1. Brug stammen som hop. (Den tjekkede)

Hvis stammen ikke er for tynd, lader du bare som om stammen er en lille
jorddynge, men sætter lidt tidligt af, så fjedrene ER begyndt at rette sig
ud inden du rammer stammen. Teknikken skal trænes lidt inden du mestrer det,
men det ser død-cool ud når det spiller. Metoden dur kun hvis der er plads
nok på den anden side af stammen til en landing, og der skal helst være
plads til at redde et skævt afsæt.

2. Kør hen over stammen. (Den sikre)

Jævn fart hen mod stammen. Lad som om den er en stor sten, og brug din
kropsvægt (+ hiv i styret) til at løfte forhjulet ca. 30% af højden, stammen
skal nok klare resten. Lidt ligesom et hop, bare uden afsæt i fodhvilerne.
Hold vægten langt fremme på cyklen, og kast kropsvægten fremover idet
baghjulet når stammen. Ved at kaste kropsvægten ud over styret, trækker du
baghjulet med over stammen. Giv IKKE gas, for så får du hjulspin ad helvede
til, og baghjulet vil glide hen ad stammen, så du mister balancen.
Ender du med at holde stille med et hjul på hver side af stammen, så træk
cyklen tilbage, så forhjulet rører stammen. Det bid der skal sende cyklen
over stammen, skal du stadig have fra jorden bag stammen. Trækker du cyklen
frem til baghjulet er helt henne ved stammen, får du igen bare hjulspin.
Denne metode kan du altid ty til i skoven, og den kræver ikke plads.

3. Hop over stammen (Den hurtige)

God fart hen mod stammen. Længe før, giver du et burst med gassen, og sætter
lidt af i fodhvilerne for at komprimere fjedrene. Forstærk bevægelsen når
fjedrene retter sig ud, for at få dem så meget strakt ud som muligt. Nu er
fjedrene helt strakt og der er ca. 3-4 cykellængder hen til stammen. Nu
giver du igen et burst med gassen mens du så voldsomt du kan komprimerer
fjedrene med kropsvægten. Du skal være i balance MIDT på cyklen når du gør
det, så du komprimerer for og bagende samtidig. Havde det været et hop,
ville du samtidig forskyde kropsvægten bagud i afsættet, men det skal du
IKKE gøre her. Cyklen skulle nu gerne lige løfte begge hjul fra jorden, og
du skal være klar til at fange hug'et i arme og ben, når den rammer stammen.
Metoden bruges til forcering af ikke alt for høje stammer (og grøfter og
andet godt) i høj fart. Jo mere fart, jo mere hoppe-effekt kan du få (og jo
mere slår du dig hvis det kikser). Den metode skal trænes meget før du kan
bruge den i skoven. Træn hen over en grøft først, for en 30cm stamme kan slå
hårdt. Du behøver ikke kunne få hjulene op i mere højde end ca. 30% af
forhindringen, rensten kan fanges i arme, ben og affjedring.

Rittig

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-06 19:10

Claus Rittig skrev:
> [...]
> hårdt. Du behøver ikke kunne få hjulene op i mere højde end ca. 30% af
> forhindringen, rensten kan fanges i arme, ben og affjedring.

Ja nemlig ja...

Søren

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-11-06 19:44

"Soren Lindholt" <slh@NO.dk> skrev i en meddelelse
> Ja nemlig ja...

Teløgge mæ dit nye job. Er det ikke sådan lidt det samme, bare i et nyt
firma?

Rittig

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-06 20:36

Claus Rittig skrev:
> "Soren Lindholt" <slh@NO.dk> skrev i en meddelelse
>

> Teløgge mæ dit nye job. Er det ikke sådan lidt det samme, bare i et nyt
> firma?
>
> Rittig

Det går rigtig nok stært hva? Jeg fik først kontrakten ind af døren i
dag
Jo det er samme branche, der er godt gang i den... i dag kom et tilbud
mere.... heheh

S.

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-11-06 20:55

On Thu, 23 Nov 2006 20:35:56 +0100, Soren Lindholt <slh@NO.dk> wrote:

Hej Søren.

>Det går rigtig nok stært hva? Jeg fik først kontrakten ind af døren i
>dag

De jungletrommer busktelegrafen har i Aalborg er ret effektive

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-11-06 21:59

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Hej Søren.

> De jungletrommer busktelegrafen har i Aalborg er ret effektive

Jah, man har jo spioner ude overalt

(Eller også kender jeg bare en tidligere servicechef hos Aprilia...)

Rittig

Fra : 2

Dato : 24-11-06 18:15

>Ja nemlig ja...
>
>Søren

Tak for din gode og detaljerede svar, det vil jeg prøve, og jeg
starter i den små med træstammen på jorden, til jeg er blevet mere
øvet.

I får så lige en video mere, med terræn kørsel på "snor" og hvor en
BMW MC boxer motor næppe vil kun klare turen, husk også at sidde
lige på kontorstolen

Tak for svarene

Torben

Fra : 2

Dato : 24-11-06 18:21

http://video.google.com/videoplay?docid=7639234355458374609&q=orminge

Fra : Niels Pein

Dato : 24-11-06 19:54

"2" skrev ...

> http://video.google.com/videoplay?docid=7639234355458374609&q=orminge

Wow den er godt nok skummel et par steder den rute. =

Hilsen
Niels

Fra : Soren Lindholt

Dato : 27-11-06 12:30

2 skrev:

> http://video.google.com/videoplay?docid=7639234355458374609&q=orminge
Ja fy da for den. Det er nok det berygtede "sidehill"... jeg sku ikke
nyde noget, til gengæld er hans eneste udbrud ved et snoldet lille vandløb

Søren

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-11-06 18:42

2 skrev den 24 nov 2006 i news:meaem2l6uggqhu2o34h500snvjii318nk0@4ax.com:

klip

> [...]
klip

Det kan IKKE lade sig gøre at sidde stille mens man ser den!
20-30 cm bred sti med en lodret klippevæg skubbende til højre skulder, og et
næsten lodret fald til venstre side, pjyvha...

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-02-07 16:55

> [...]

> gør det ofte ondt.
> Der er nada bid i en træstamme, så det bid du skal bruge, skal findes før

Der er nogle gode illustrationer af teknikken nederst på siden her:
http://www.enduro.livenet.pl/relacje/siemiatycze2006.html

Rittig

Fra : CL

Dato : 06-02-07 19:25

Claus Rittig wrote:

> Der er nogle gode illustrationer af teknikken nederst på siden her:
> http://www.enduro.livenet.pl/relacje/siemiatycze2006.html

Wauu nogle flotte og ilustrative fotos.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Armand

Dato : 06-02-07 21:32

> Der er nogle gode illustrationer af teknikken nederst på siden her:
> http://www.enduro.livenet.pl/relacje/siemiatycze2006.html

Fandeme godt at der er billeder med dén tekst

--
Armand.

Fra : GK

Dato : 23-11-06 20:02

køb en trial maskine hvis du vil køre på træstammer og hvad har vi .. de kan
køre på alt