Dækskifte GDS
Fra : Torben Scheel

Dato : 20-11-06 08:42

Så fik jeg monteret dæk på mine "nye" FJ-hjul(*1) - største problem var
at montere ventiler - jeg forsøgte at trække dem i med en 1,5 kvadrat
ledning - med en knækket ledning som resultat. En dækmand med det
rigtige værktøj trak dem i uden problemer. Måske kan man selv lave et
værktøj - enten med en metalventilhætte eller en M5 skrue (ventilkeglen
er M5) og et hængslet skaft. Nå - det bliver næste gang.

Så til dækkene - materialer lagt klar: en firkant af trykimprægneret
lægte med 33cm indermål (så bremseskiven kan gå indenfor) en udklippet
vandflaske i 2 stykker som fælgskånere og 2 dækjern (1 fra DDR - man har
vel haft MZ - et andet fra harald skrald eller lignene i dårligere
kvalitet(!)). Dertil er 2 knæ i fornuftig stand nødvendige til at presse
kanten ind i bunden af fælgen, og lidt madolie eller sæbevand til
fælgkant og dæk.

Første kant klares med håndkraft uden problemer, den anden kræver lidt
mere overtalelse. Tricket er at trykke dækkanten ned i bunden så langt
rundt som muligt, og så hhv. holde dækkanten på plads i den ene side, og
trække et nyt stykke ind over i den anden. Pas på at vandflaskestumperne
ikke ryger ind i dækket når du er næsten færdig

Så til kantpopping(tm) der kan give problemer efter hvad jeg har læst.
Jeg fik dog hverken brug for lightergas eller dieselstart - jeg pumpede
bare op til ca. 5 bar før fordækket havde smældet i begge sider,
bagdækket sad næsten efter samme behandling, men sad med lidt
højdeforskel ved markeringslinien. Luft ud, pumpe op igen til 6 bar (jeg
ved ikke om det kan skade dækket, men jeg tvivler på at et stålradialdæk
ikke tåler det, når et alm. cykeldæk klarer den slags uden problemer)
Ingen smæld her, men kanten er skubbet ud på plads og markeringslinien
sidder korrekt. Trykket ned på 2,5 bar (indtil de skal bruges), og en
Ale #16 indvies mens resultatet beundres. Ahhh.

Tak for opmuntring til at gå i gang selv - det er ikke så slemt som det
lyder. Straightforward som man siger. Næste step er afbalancering - BTW
- jeg fulgte Armand og nettets råd om at sætte dækkets letteste punkt
(malingspletten) ved ventilen.

(*1) 18*4,5 baghjul fra fzr1000 genesis 17*3,5 foran. Kanter poleret, og
resten lakeret med en hundedyr(*2) sort silkemat fra Baden Jensen. Dæk :
Metzeler i begge ender - Roadtec Z6 160/60 bag, Sportec M1 120/70 for.

(*2) 382,- + moms pr. liter.

--
vh
Torben

Fra : kc

Dato : 21-11-06 12:11

> [...]
> lyder. Straightforward som man siger. Næste step er afbalancering - BTW -
> jeg fulgte Armand og nettets råd om at sætte dækkets letteste punkt

Det er godt det gik nemt for dig, men det kan godt give problemer, jeg kunne
næsten ikke løsne mit dæk fra fælgen sidste gang, men en spade og så 110 kg
"muskler" så gik det.
Jeg syntes også det er noget man selv kan lave hvis man har tid og lyst, og
det nye dæk hvis det ikke hopper på plads når i pumper luft i, så et
reb/snor rundt om dækket og dækjernet ind og dreje det rundt til dækket
bliver trykket fast til fælgen, så kan man næsten pumpe det op med en
cykelpumpe og selvfølgelig masser af smørrelse og der har jeg altid brugt
opvaskemiddel.
Ja ventilen kan næsten være det sværeste når man ikke har det rigtigtige
værktøj, men skrue noget på gevindet som man kan få fat i så man trække den
på plads også smørrelse der.
God arbejds lyst

CK

Fra : 2

Dato : 23-11-06 12:22

On Mon, 20 Nov 2006 08:41:54 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>værktøj - enten med en metalventilhætte eller en M5 skrue (ventilkeglen
>er M5) og et hængslet skaft. Nå - det bliver næste gang.

En spændeskive som passer ned over ventil og så hætten på som kontra,
lidt smørelse, en dråbe vand, sæbe, silikonefedt, og så fx en tang med
runding om ventil og så træk, så kommer ventil nemt på plads.

til at løse dæk fra fælg har jeg med stor succes brugt en par
skruetvinger på en bord på dæk/fælg på evt med et par passende
træklodser for korrekt afstand.

Torben

Fra : Armand

Dato : 23-11-06 21:36

> [...]
> enten med en metalventilhætte eller en M5 skrue (ventilkeglen er M5) og et
> hængslet skaft. Nå - det bliver næste gang.

Spændende!
Jeg har aldrig skiftet ventiler selv p.g.a. problemet

> [...]
> med 33cm indermål (så bremseskiven kan gå indenfor)........
> Dertil er 2 knæ i fornuftig stand nødvendige til at presse kanten ind i

Jup!
Klar argumentation for at gøre arbejdet (á værktøjets udførelse) på gulvet,
frem for i bordhøjde!

> ........og lidt madolie eller sæbevand til fælgkant og dæk.

Uanset hvor biologisk det måtte være, så hører olie IKKE til på dækket -
Heller ikke på vulsten :-|
Altid nærværende sulfo, eller shampoo er så funktionelt at man ikke burde
have behov for at søge alternativer!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 07:45

Armand wrote:

> [...]
> Heller ikke på vulsten :-|
> Altid nærværende sulfo, eller shampoo er så funktionelt at man ikke burde

Suk. Det kommer der af at lytte til de professionelle (jeg fik rådet i
et dækcenter "det er syrefrit" var devisen). Det var dog minimalt hvad
der kom på - langt mindre end hvad et bagdæk på en kædesavsMcCoiCykel
udsættes for fra færgen til Gladsaxe

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 24-11-06 16:55

> [...]
> kom på - langt mindre end hvad et bagdæk på en kædesavsMcCoiCykel udsættes

Det er nærmere fordi at det ikke tørrer ind hhv. forsvinder, men vedbliver
at smøre fælg/vulst. Med de tanker du har haft omkring optimal afbalancering
vil det være helt til spild hvis bagdækket begynder at vandre rundt på
fælgen p.g.a. de kræfter der lægges i det ved maksimal drejningsmoment (for
lige at puste til det altid glødende bål) :-|

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 21:30

Armand wrote:

> [...]
> fælgen p.g.a. de kræfter der lægges i det ved maksimal drejningsmoment (for
> lige at puste til det altid glødende bål) :-|

Ah. OK - det er jeg ikke så nervøs for med min morfarkørsel
Afbalanceringen blev foretaget efter dækmontering (med pletten ved
ventilen) - mit afbalanceringsapparat er ikke så letløbende, og de nye
2RS lejer heller ikke - den endte på 30g for og 20g bag. I praksis kunne
der måske have været sparet 5 gram pr. hjul ved at finde fælgens
tungeste punkt først. Ikke noget at hidse sig op over - men en sjov
teoretisk diskussion.

--
vh
Torben