Ethernet netværk mellem Mac og PC ?
Fra : Chriz

Dato : 25-06-01 00:52

Hejsa

Jeg sidder her med en lille iMac DV, som jeg rigtigt gerne
ville have til at snakke sammen med to pc'ere i et Ethernet-netværk.

Mac'en har indbygget Ethernet-netkort, hvilket de to pc'ere også
har. Begge pc bruger TCP/IP og kan sagtens se hinanden gennem min
Ethernet HUB.

Jeg har et par spørgsmål, da jeg ikke kan få dem til at tale pænt
til hinanden! :)

1. Kan det overhovedet lade sig gøre?

2. Jeg fatter ikke helt AppleTalk / TCP/IP-opsætningen på Mac'en.
Så vidt jeg har forstået er det to forskellige protekoller - ikke?
Skal den ene være slået fra - eller?

3. Kan man senere smide en router med lidt ADSL i hub'en?

- Er der nogle der kan anbefale nogle gode sider med tips/tricks
til en omvendt pc-bruger? :)

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Christoffer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-01 09:40

Chriz <chris@kvellfrost.com> wrote:

> [...]
> Ethernet HUB.
>
> Jeg har et par spørgsmål, da jeg ikke kan få dem til at tale pænt

Jeg går ud fra at du mener dele filer.

> 1. Kan det overhovedet lade sig gøre?

Ja, du skal dog enten have PC'en til at tale Mac'ens sprog - dvs
Appleshare (hvilket kan foregå over både TCP/IP og Appletalk)
Der findes "PC-MacLAN" samt et andet produkt, jeg ikke lige kan huske
navet på.

Du kan også lade mac'en tale PC'ens sprog, smb eller netbio, det kan
gøres med komerciel software som "Dave" (server & client) og
"Doubletalk" (kun klient)

I og med du har flere PC'ere end mac'er bør du investere i Dave eller
Doubletalk til mac'en. Der findes en demo af Dave på nettet - find den
på <http://www.versiontracker.com>

Hvis du blot skal flytte en fil en gang i ny og næ, kan du også bruge
henholdsvis Mac OS og windows's indbyggede webserver til at overføre
filer med - det er i modsætning til ovenstående løsninger gratis.

> 2. Jeg fatter ikke helt AppleTalk / TCP/IP-opsætningen på Mac'en.
> Så vidt jeg har forstået er det to forskellige protekoller - ikke?

korrekt. TCP/IP indstiller du som du plejer på PC'en, I og med de
allerede kan se hindanden tyder det på at TCP/IP er indstillet korrekt.

> Skal den ene være slået fra - eller?

ikke nødvendigvis, begge protokoller kan sagtens være aktive samtidig.

> 3. Kan man senere smide en router med lidt ADSL i hub'en?

ja

> - Er der nogle der kan anbefale nogle gode sider med tips/tricks
> til en omvendt pc-bruger? :)

dk.edb.mac's FAQ, nåh nej sådan en har vi aldrig fået taget os sammen
til at skrive, selvom der har været initiativer i den retning.

Jeg ved der findes adskillig web-sider der omhandler emnet men husker
ingen .url, lav et google search på "mac on windows"

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-01 10:07

> [...]
> Ethernet HUB.
> Jeg har et par spørgsmål, da jeg ikke kan få dem til at tale pænt
Ja, men det kræver ekstra software. F.eks. NT med AppleShare på PCerne
eller netværkprogrammer som DAVE.

> 2. Jeg fatter ikke helt AppleTalk / TCP/IP-opsætningen på Mac'en.
> Så vidt jeg har forstået er det to forskellige protekoller - ikke?
AppleTalk er Apples "gamle" protokol, som idag kan køre over TCP/IP.
Hvis AppleTalk ikke skal anvendes, kan den slås fra så man kun anvendes
TCP/IP.
Alle indstillinger foretages i kontrolpanelet TCP/IP, som ligner Wintels
kontrolpanel netværk en del.

> Skal den ene være slået fra - eller?
Lad bare AppleTalk være slået til. Hvis din Mac ser TCP/IP på en
forbindelse, anvendes den automatisk.

> 3. Kan man senere smide en router med lidt ADSL i hub'en?
Uden problemer.

Preben

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 25-06-01 20:31

> [...]

> Ethernet HUB.
>
> Jeg har et par spørgsmål, da jeg ikke kan få dem til at tale pænt

Alt kan lade sig gøre, det er kun et spørgmål om protokoller. Hvis du
installerer MacOS X og SAMBA på iMac'en har du en god og billig Windows
filserver.
I MacOS 9 kan du med trediepartssoftware som DoubleTalk fra Connectix og
Dave Fra Thursby logge på en Windows filserver.
I Windows NT og 2000 server udgaven kan man installere Services For
Macintosh og få Pc'enn til at fungere som en AppleShare server.
I Windows iøvrigt kan du isntallere trediepartsprogrammet PC MacLan fra
Mirimar, så fungerer PC'en også som en AppleShare server.
Ellers kan du udveksle filer via FTP, HTTP, Hotline og andre
protokoller.
Hvis dine Mac resourcegrene ikke skal dø på PC'en skal de enten pakkes
ind i Stuffit (.sit) eller MacBinary (.bin), på en PC der kører NT eller
2000 på en NTFS partition kan den dog godt håndtere resourcegrenen

> 2. Jeg fatter ikke helt AppleTalk / TCP/IP-opsætningen på Mac'en.
> Så vidt jeg har forstået er det to forskellige protekoller - ikke?
> Skal den ene være slået fra - eller?

Hent Min guide til AppleShare/IP:

http://homepage.mac.com/joe407/files/Mac_IP_Fildeling_1.0.sit ; 834KB

> 3. Kan man senere smide en router med lidt ADSL i hub'en?

No problemos!

--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-06-01 22:17

In article <1evktqz.aqgvym1axtpmiN%triton@titancity.com>,
triton@titancity.com (Jesper Ørsted) wrote:

> [...]
> ind i Stuffit (.sit) eller MacBinary (.bin), på en PC der kører NT eller
> 2000 på en NTFS partition kan den dog godt håndtere resourcegrenen

Imponerede præcist.
Det kan ellers gøres meget meget komplekst og uforståeligt

Se også [http://www.macwindows.com/] - der er beskrivelser af alle
mac-win muligheder.

//Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-06-01 23:00

> [...]

> ind i Stuffit (.sit) eller MacBinary (.bin), på en PC der kører NT eller
> 2000 på en NTFS partition kan den dog godt håndtere resourcegrenen

Med PCMacLAN på en win98, kan programmer også tåle at blive flyttet over
på PC'en uden at gå i stykker.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-06-01 03:58

In article <newsspam2-DE15E3.00002826062001@vip01.news.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Med PCMacLAN på en win98, kan programmer også tåle at blive flyttet over
> på PC'en uden at gå i stykker.

Men hvad sker der når filerne flyttes på pc'en - med Win2000 får man en
advarsel, og systemet klarer det pænt. Hey - man kan endog tilføje forks
med Win2000. Det skal der normalt ResEdit til.

//Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-06-01 06:50

In article
<moof.immerfreundlich-17C4F0.04582226062001@news.get2net.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Men hvad sker der når filerne flyttes på pc'en - med Win2000 får man en
> advarsel, og systemet klarer det pænt.

Der sker ikke andet end af filerne flyttes derover. Når man henter dem
tilbage, fungerer de stadigvæk.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk