/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dæk med slanger.
Fra : Lyrik


Dato : 15-11-06 01:09

Mit spørgsmål er hvad jeg kan vente mig hvis jeg punkterer på henholdsvis
forhjul eller baghjul på en KAWA EN500 med eger og dæk med slanger?

Min forhenværende scooter havde slangeløse dæk hvilket jeg kunne køre videre
på efter punktering af baghjul.

Jeg havde engang en Yamaha 125 ccm MC. Der punkterede jeg pludselig på
baghjulet med et knald.
Den var købt brugt og den havde stået i en kælder på hjulene.
Derefter var slangen mørnet.
Her var det med lodder og trisser at jeg ikke faldt på r....

Jeg tør slet ikke tænke på en evt. passager bagpå.

Så tilbage til emnet. Er der forbedret noget på dækkene så man kan holde sig
på vejen?

Har nogen en erfaring at øse af??

På forhånd tak
Jens



 
 
J.C.Kløve (15-11-2006)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 15-11-06 08:50


Lyrik skrev:
> Mit spørgsmål er hvad jeg kan vente mig hvis jeg punkterer på henholdsvis
> forhjul eller baghjul på en KAWA EN500 med eger og dæk med slanger?
>
> Min forhenværende scooter havde slangeløse dæk hvilket jeg kunne køre videre
> på efter punktering af baghjul.
>
> Jeg havde engang en Yamaha 125 ccm MC. Der punkterede jeg pludselig på
> baghjulet med et knald.
> Den var købt brugt og den havde stået i en kælder på hjulene.
> Derefter var slangen mørnet.
> Her var det med lodder og trisser at jeg ikke faldt på r....
>
> Jeg tør slet ikke tænke på en evt. passager bagpå.
>
> Så tilbage til emnet. Er der forbedret noget på dækkene så man kan holde sig
> på vejen?
>
> Har nogen en erfaring at øse af??

Uanset hvilken type du punkterer på er det nu engang ikke så volsomt
morsomt på MC.
Og jeg kan da ikke anbefale at køre videre på et fladt dæk, det kan
være den går på en scooter, men ikke på en MC.
Det slangeløse dæk vil ikke eksplodere for dig (det er ihvertfald
uhyre sjældent), hvorimod dækket med slange godt kan eksplodere.

Uanset så er det ikke særligt sjovt at tabe "pusten", den ene eller
den anden type.
En udmærket forholdsregel er (hvor tåbeligt det end måtte forekomme)
at gennemføre "starteftersyn" inden man begiver sig ud på køre
tøjet, omfattende følgende punkter:
1) Oliestand
2) Lygteføring
3) Dæk, tryk og fjerne sten der måtte sidde i dækket
4) kæde, smørring og tilspænding
5) bremser

Der kan lægges flere punkter ind, men gennemføres ovenstående tager
det kun et minuts penge eller to, det er til at overkomme og en god
vane

--
Dun@nt


Moller (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 15-11-06 20:00

Lyrik skrev:

> Den var købt brugt og den havde stået i en kælder på hjulene.
> Derefter var slangen mørnet.

   Ja, der er det jo mest naturligt at få skiftet de dæk som det første
når man køber sådan en gammel fætter.

   Jeg personligt bruger ikke dæk over 5 år, og helst ik over 3 hvis jeg
kan undgå det... men jeg har så aldrig punkteret på mine slangedæk på
MZ'erne, og den har jeg haft siden 97/98 og selv. fået skiftet dæk en
del gange.

   VH
   Moller

Anders Majland (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 15-11-06 20:30

> Jeg personligt bruger ikke dæk over 5 år, og helst ik over 3 hvis jeg kan
> undgå det...

Jeg skifter også hellere slanger inden de er møre.... De ruster også tit ved
ventilen (ved helårsbrug) så nye slanger hvert andet år eller lign når det
passer med dækskifte (altså flere dæk på samme slange)



Schlæger (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 16-11-06 16:32

Anders Majland wrote:

<snip>
(altså flere dæk på samme slange)
</snip>

Er det ikke vanskeligt at få dæk nr. 2 krænget på?

Sorry - den lå lige til højrefoden.

Mch Schlæger


Jens. B. Rasmussen (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Jens. B. Rasmussen


Dato : 16-11-06 17:46


""Schlæger"" <turhval@hotmail.com> wrote in message
news:eji09m$uv$1@abbeden.bunk.cc...
> Anders Majland wrote:
>
> <snip>
> (altså flere dæk på samme slange)
> </snip>
>
> Er det ikke vanskeligt at få dæk nr. 2 krænget på?
>
> Sorry - den lå lige til højrefoden.
>
> Mch Schlæger

Næh man skal bare vælge en lidt større diameter - det er derfor der er så
meget salg i 280/300 bagdæk til choppere - de har slet og ret bare flere dæk
siddende - lidt som når man borer en cylinder op der hedder det bare
overstørrelse ...

altid godt at kunne hjælpe :D

--

Jens B. Rasmussen
Rf900



Ukendt (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-11-06 19:09


Schlæger skrev i meddelelsen ...
>Anders Majland wrote:
>
><snip>
>(altså flere dæk på samme slange)
></snip>
>
>Er det ikke vanskeligt at få dæk nr. 2 krænget på?


Lavprofil inderst ?

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Lyrik (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 17-11-06 00:21


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:455b6ad1$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Jeg personligt bruger ikke dæk over 5 år, og helst ik over 3 hvis jeg
kan
> > undgå det...
>
> Jeg skifter også hellere slanger inden de er møre.... De ruster også tit
ved
> ventilen (ved helårsbrug) så nye slanger hvert andet år eller lign når det
> passer med dækskifte (altså flere dæk på samme slange)
++++++++++++++++++++
Jamen mine dæk er cirka 3 år gamle og ikke slidt op endnu.
Jeg har først tænkt mig at skifte slangerne når dækkene skal skiftes.
Men tak for deltagelsen til alle.
Men så kommer spørgsmålet:
Er der virkelig ikke én eneste der er punkteret med sin mc og som har
overlevet så han kan fortælle om det?))

Hilsen
Jens



Ukendt (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-11-06 06:48


> Jamen mine dæk er cirka 3 år gamle og ikke slidt op endnu.
> Jeg har først tænkt mig at skifte slangerne når dækkene skal skiftes.
> Men tak for deltagelsen til alle.
> Men så kommer spørgsmålet:
> Er der virkelig ikke én eneste der er punkteret med sin mc og som har
> overlevet så han kan fortælle om det?))
>
> Hilsen
> Jens
>
Jo, det prøvede jeg i 79. Kom kørerne med ca.130 på en bred motorvej i
Holland
med min bror KD og bagage, da den pludselige begynde at sejle helt vildt. Så
handelede det bare om at komme ned i hastighed, havde forventet at vi ville
vælte, men det skete heldigvis ikke.
Det var baghjulet der var fladt.

Hygge PD CBR1100t



Torben Scheel (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 17-11-06 10:17

Lyrik wrote:
> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
> news:455b6ad1$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Jeg personligt bruger ikke dæk over 5 år, og helst ik over 3 hvis jeg
> kan
>>> undgå det...
>> Jeg skifter også hellere slanger inden de er møre.... De ruster også tit
> ved
>> ventilen (ved helårsbrug) så nye slanger hvert andet år eller lign når det
>> passer med dækskifte (altså flere dæk på samme slange)
> ++++++++++++++++++++
> Jamen mine dæk er cirka 3 år gamle og ikke slidt op endnu.
> Jeg har først tænkt mig at skifte slangerne når dækkene skal skiftes.
> Men tak for deltagelsen til alle.
> Men så kommer spørgsmålet:
> Er der virkelig ikke én eneste der er punkteret med sin mc og som har
> overlevet så han kan fortælle om det?))
>
Høp!

Motorvej på nyt bagdæk (conti blitz?) - ved motorvejens ophør (Hans
Knudsens Plads) er bagenden noget underlig. Ind til siden - fladt (ved
søm (- som i "- død (ved kølle"))). Pyha.

Trækkekøre maskinen til en tankstation i nærheden, bussen hjem, låne
bil, hente baghjul, hilse på agustaclaus, vente et par dage, hente hjul,
rejse MC op (hvem fanden vælter en halt MC for sjov?), montere
baghjul, aflevere bil, hente MC, køre videre. Af og til ville et
falckabbonnement betale sig.

--
vh
Torben

Ukendt (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-11-06 10:58


Lyrik skrev i meddelelsen <455cf282$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>
>"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
>> Jeg skifter også hellere slanger inden de er møre....


>Jamen mine dæk er cirka 3 år gamle og ikke slidt op endnu.
>Jeg har først tænkt mig at skifte slangerne når dækkene skal skiftes.


>Er der virkelig ikke én eneste der er punkteret med sin mc og som har
>overlevet så han kan fortælle om det?))


Overlevet ? Joe, men jeg havde sgu' nær fået kaffen i den gale hals da det
sagde BANG ude på gårdspladsen. Jeg havde et kvarters tid før fremført mig
på motorvej med pæn hastighed. XS750/850 med slanger i hjulene, og
slangen var under to år gammel, men dog totalt mørnet. Sansynligvis noget
asian-kram :-|

Normalt lagde jeg en lille 10 mm. plade under sidestøtten på "fie" så hun
stod lidt pænere opret. Nogle minutter efter at være kommet hjem skulle jeg
lige tømme postkassen, der stod "fie" lige på balancepunktet med halvfladt
baghjul. 5 min. senere, og jeg ville have hørt lyden af knuste kåbedele. En
sivepunktering på slangeløst hjul, et lille stykke flint. Der havde Honda
dog tænkt lidt længere end jeg, da de designede sidestøtte, for uden plade
kan VTR'en holde balancen met ét fladt hjul.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Anders Majland (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-11-06 11:55

>> Jeg skifter også hellere slanger inden de er møre.... De ruster også tit
> ved
>> ventilen (ved helårsbrug) så nye slanger hvert andet år eller lign når
>> det
>> passer med dækskifte (altså flere dæk på samme slange)
> ++++++++++++++++++++
> Jamen mine dæk er cirka 3 år gamle og ikke slidt op endnu.
> Jeg har først tænkt mig at skifte slangerne når dækkene skal skiftes.

Så ville jeg også vente til dækkene skulle skiftes. Da jeg første gang
skiftede dæk på xt'en var de gamle slanger/dæk over 5år gamle og meget
rustne ved ventilen men gummiet virkede ikke mørt - Slet ikke sammenligned
med slangerne på den gamle havetraktor som vist var fra 1988. De slanger var
godt nok møre, men det lykkedes alligevel at lappe dem sammen ....

> Er der virkelig ikke én eneste der er punkteret med sin mc og som har
> overlevet så han kan fortælle om det?))

Jeg har haft 2 baghjulspunkteringer - men begge med slangeløse dæk
(hendholdsvis en skrue og et søm)- Begge udramatiske.



J.C.Kløve (17-11-2006)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 17-11-06 08:19


Lyrik skrev:
> Er der virkelig ikke én eneste der er punkteret med sin mc og som har
> overlevet så han kan fortælle om det?))

Jo da, men du ville have erfaringer om dæk, slanger og punktering ikke
en historie fra de varme lande.
Baggrund:
August 1995
Dæk slangeløs Michelin Pilot Sport, 10565 km gammelt (slidt til
indikatormærkerne)

Men here goes:
Kommer ind i et langt 90 graders sving med ca øhhh ahem lidt over 80

MC'en føles "lidt anderledes" ved nedlægningen og jeg tager toppen af
farten, medens jeg undres over hvad der kunne være galt, når frem til
næste sving (ind mod en rundkørsel), og nu er den helt gal, meget
levende bagende, jeg retter op og bringer MC'en til standsning, i
forventning om at jeg nok snart skal ned at se asfalt, eller grøft.
Det lykkes dog udmærket at bringe MC'en til standsning uden at vælte.
Der er lidt fugtigt i hjelmen efterfølgende :-/

En skarp sten havde fundet vej gennem dækket.

--
Dun@nt


Armand (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-11-06 20:06


"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news:455a5aa4$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Mit spørgsmål er hvad jeg kan vente mig hvis jeg punkterer på henholdsvis
> forhjul eller baghjul på en KAWA EN500 med eger og dæk med slanger?
>
> Min forhenværende scooter havde slangeløse dæk hvilket jeg kunne køre
> videre
> på efter punktering af baghjul.
>
> Jeg havde engang en Yamaha 125 ccm MC. Der punkterede jeg pludselig på
> baghjulet med et knald.
> ...tilbage til emnet. Er der forbedret noget på dækkene så man kan holde
> sig
> på vejen?
>
> Har nogen en erfaring at øse af??
>
Forbedret?
Forbedringen ligger, som du selv har oplevet, i at man siden 1978 har kunnet
få slangeløse dæk (kræver matchende fælg) til motorcykler. På egerfælge er
det generelt et problem at holde luften uden brug af slange og på sådanne
konstruktioner er risikoen for en knald-punktering og følgerne deraf ligeså
stor som den altid har været

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste