MC tuning på 2 minutter
Fra : Carsten

Dato : 14-11-06 22:17

Min "mc" er en Pug Speedfight 100, så helt MC kan den vist ikke
karakteriseres som, men alligevel...

De seneste par mdr. havde den gradvist og jævnligt tabt et par km/t på
toppen (den kan gå 80-90 stykker) og benzin-økonomien er i samme ombæring
droppet fra ca. 30 km/l til ca. 25/l. Begge dele stod jeg uforstående
overfor. Jeg brugte den som "fra A til B" køretøj så min interesse i dens ve
og vel kan ikke sammenlignes med jeres ditto.

Her den anden dag "fandt" jeg så årsagen... mit baghjul var kun ca. 60%
pumpet og forhjulet ca. 85% - ikke noget jeg som sådan har kunnet mærke men
den har godt nok været lidt "livlig" i sving. Nå men efter en hurtig tur på
den lokale tank så var det som at få en ny mc(knallert). Den fik pludselig
ca. 10% mere på toppen (kører nu nemt 85, mod tidligere lige under 80),
optrækket er meget bedre og så vidt jeg kan se er benzin-økonomien også
tilbage på det normale. Alt i alt en nem "tuning" må man sige.

Ventilhætten bagpå manglede og jeg mistænker derfor at en eller anden djævel
har ville drille mig og lukket lidt luft ud. Alternativt har jeg tabt hætten
og ventilen er så blevet beskidt og har "lækket" luften lidt efter lidt. Her
efter et par dage holder den luften så den er ikke punkteret.

Måske nogle af jer skal ud og checke dæktryk

Hilsen

Carsten
Speedfight 100

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 14-11-06 22:40

Carsten wrote:

> [...]
> under 80), optrækket er meget bedre og så vidt jeg kan se er
> benzin-økonomien også tilbage på det normale. Alt i alt en nem "tuning" må

En klog mand sagde en gang: pV=nRT... hvilket på jævnt dansk (bl.a.) betyder
noget i retningen af, at når temperaturen (T) flader, så falder trykket (p)
også. Når "problemet" er opstået gradvist, passer de jo meget godt med, at
temperaturen også er fladet (i bogstaveligste forstand) gradvist de seneste
par måneder.

> [...]
> tabt hætten og ventilen er så blevet beskidt og har "lækket" luften lidt
> efter lidt. Her efter et par dage holder den luften så den er ikke

Vil da ikke udelukke at der er en der ville drille dig, men når det er sket
gradvist, så har de været en meget udspekuleret/tålmodig drillepind :)

> Måske nogle af jer skal ud og checke dæktryk

Det gør man da alligevel hver gang man tanker... altså næsten :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Anders Majland

Dato : 14-11-06 22:57

> Måske nogle af jer skal ud og checke dæktryk

Har lært det på samme måde ... Syntes gyngehesten sejlede sådan, og det
blæste ellers ikke - der var <1bar i fordækket hvor der gerne skulle være 2

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 15-11-06 23:27

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote:

> [...]
>og ventilen er så blevet beskidt og har "lækket" luften lidt efter lidt.

Der kan sagtens sive luft ud af slangen selv om den - og ventilen -
ikke fejler noget. Gummi er simpelthen ikke 100% lufttæt!

Så vidt jeg husker er der nogen, der til særlige formål pumper
dækkene/slangerne op med ren nitrogen. Nitrogenmolekyler er nemlig
lidt størrere end iltmolekyler, og derfor 'sniger' de sig ikke så nemt
ud gennem gumiet. Det betyder muligvis også noget for
temperaturfølsomheden, at nitrogen fra flaske er helt tørt...

--
Kåre

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-11-06 02:05

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in message
-klip-
> Måske nogle af jer skal ud og checke dæktryk
>
> Hilsen
>
> Carsten
> Speedfight 100

Det bliver da tjekket mindst et par gange om ugen, sammen med alt det andet?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Mikkel Kaas

Dato : 20-11-06 16:03

Carsten skrev:

> Måske nogle af jer skal ud og checke dæktryk
>
> Hilsen
>
> Carsten
> Speedfight 100

Hvordan ved man egentlig hvor meget dæktryk der skal være i dækkene?

Har en lille Suzuki GN250'er, hvor jeg ikke har en manual til, så ved
ikke hvor meget dæktryk der skal være.

Med Venlig Hilsen
Mikkel Kaas

Fra : Grunnet

Dato : 20-11-06 18:12

Mikkel Kaas wrote:

> Hvordan ved man egentlig hvor meget dæktryk der skal være i dækkene?
>
> Har en lille Suzuki GN250'er, hvor jeg ikke har en manual til, så ved
> [...]

1,75 Bar foran og 2.0 Bar i bagdækket
www.louis.de - gå ind på Bike-Datenbank
Her er det direkte link til GN250
http://www.louis.de/_305ee4fff253e70d0539c3adef05de8bb3/index.php?topic=bikedb&article_context=bikedb&anzeige=0&CONTENT=technik&MARKEN_ID=13&CCM=2&typ_id=NJ42A

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)

Fra : Mikkel Kaas

Dato : 21-11-06 15:42

> 1,75 Bar foran og 2.0 Bar i bagdækket
> [...]

Takker for det. Den side kendte jeg ikke... Og hvis man nu kunne tysk
kunne man sikkert få en masse nyttigt ud af den. Men ellers må man jo
gætte sig frem.

/Mikkel Kaas

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 21-11-06 22:43

Mikkel Kaas wrote:

> Takker for det. Den side kendte jeg ikke... Og hvis man nu kunne tysk
> kunne man sikkert få en masse nyttigt ud af den. Men ellers må man jo
> gætte sig frem.

Og ind til man får støvet sit tyske af, kan man "snyde" lidt med
http://babelfish.altavista.com/
Den kan dog ikke oversætte til dansk - kun til engelsk, og det er langt fra
perfekt, men det kan da bruges, hvis bare ens tysk er dårligt nok :)
<http://www.babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=de_en&url=http%3A%2F%2Fwww.louis.de>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-06 17:43

Mikkel Kaas <mikkel@mikkelkaas.dk> writes:

> Hvordan ved man egentlig hvor meget dæktryk der skal være i dækkene?

Det står i manualen.

> Har en lille Suzuki GN250'er, hvor jeg ikke har en manual til, så ved
> ikke hvor meget dæktryk der skal være.

Louis' "Bike-Datenbank" (tidl. motobase) siger 1,75 bar foran og 2,0
bagpå.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*