Skærver i indkørsel Mc-egnet?
Fra : Schlæger

Dato : 13-11-06 19:57

Kære NG.

Jeg ved godt, at mit spørgsmål er på kanten i forhold til denne NG, men
jeg vover alligevel pelsen.

Min kæreste og jeg overvejer at lægge granitskærver mellem kørefliserne op
til carporten. Indkørslen er meget stejl, og jeg kan ikke altid holde
tungen lige i munden. Derfor skal belægningen mellem fliserne være
"MCegnet" (i dag er der græs).

Har nogen af Jer personlig erfaring med hvordan MC'ens hjul opfører sig på
en belægning af granitskærver??

Mch Schlæger
vinteropstaldet XJ900

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-06 20:09

> [...]
> til carporten. Indkørslen er meget stejl, og jeg kan ikke altid holde
> tungen lige i munden. Derfor skal belægningen mellem fliserne være

Overvej også stenmel - Det kan pakkes endnu bedre.

Knus granit kan dog også stampes så det nemt at køre på... Men jeg har alm.
perlegrus på gårdspladsen og det kan da tit ses at jeg skal dreje 90 grader
i det for at komme ind i garagen.

Imho er det mest en æstetisk overvejelse om det skal være det ene eller
andet. Friktionen er stadig meget bedre end våd græs ....

Fra : Niels Pein

Dato : 13-11-06 21:17

""Schlæger"" skrev ...

> Jeg ved godt, at mit spørgsmål er på kanten i forhold til denne NG, men
> jeg vover alligevel pelsen.

Det er da fint on topic synes jeg.

> [...]
> "MCegnet" (i dag er der græs).
>
> Har nogen af Jer personlig erfaring med hvordan MC'ens hjul opfører sig på

Jep, de har lagt det på store arealer i golfklubben hvor jeg af og til
kommer. Det går ok på en TransAlp, fordi jeg er lidt vant til offroad
kørsel, og ikke lader mig genere af at modellen bevæger sig under mig. (her
er der så plads til misforståelser... )

Den slags skærver skal jo helst ligge lidt løst, og så er det altså noget
skod at køre på med en tung gade MC som f.eks. en XJ900.

Anders foreslår stenmel. Glimrende forslag. Men IMHO knap så pænt. Hvis jeg
skulle køre på det til daglig, ville jeg alligevel vælge stenmel frem for
granitskærver eller perlegrus.
Men hvis indkørslen virkelig er stejl, ville jeg have en form for køresten
på hele arealet, som f.eks. kløversten.
--
Hilsen Niels
TransAlp (ikke vinteropstaldet)

Fra : Niels Munk

Dato : 13-11-06 21:41

""Schlæger"" <turhval@hotmail.com> wrote in message

> Har nogen af Jer personlig erfaring med hvordan MC'ens hjul opfører sig på
> en belægning af granitskærver??

Min RF 900 R opfører sig forbilledligt :)
Det skal så også siges at skærverne her er kørt godt kompakt af bildæk.
Derudover kører jeg kun ligeud på det stykke.
Skærver er KLART at foretrække fremfor perlegrus. Der er en verden til
forskel. Selvfølgelig slår Suzi med bagenden hvis man overvejer at dreje
håndtaget, men dertil har man også astfalten :)

Om det er at foretrække på en stejl skråning, tør jeg ikke svare på...

/Niels Munk

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 14-11-06 05:41

""Schlæger"" <turhval@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Lige en sidebemærkning. Hvis indkørslen er meget stejl, så er det måske ikke
så god en idè med løst underlag. Det vil ret hurtigt søge ned for enden af
stigningen. Og så skal du til at bære det op igen. Jeg ville hellere lægge
en anden fast form for belægning.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 06:17

> [...]
> "MCegnet" (i dag er der græs).
>
> Har nogen af Jer personlig erfaring med hvordan MC'ens hjul opfører sig på

Hej
Vi havde perlesten i indkørslen før og har nu fået granitskærver, de er
meget lettere at køre i.
Hygge PD CBR1100t

Fra : 2

Dato : 14-11-06 09:52

> [...]
>"MCegnet" (i dag er der græs).
>
>Har nogen af Jer personlig erfaring med hvordan MC'ens hjul opfører sig på

? er da relevant nok. Et tyndt lag skærver på hårdt underlag jord er
OK, men hvis skærve laget er tykt kan dækket pløje sig ned og få et
skærende styre tendens i en anden retning, hvis du har gadedæk og ikke
offroad dæk.

Løse sten på en skråning er ikke så godt, da de vil trille lidt ned ad
hver gang de berøres, med dæk, vind, regn, sne.

Du kunne lægge et betonlag og så lægge ét lag skærver på det i
støbningen, så får du et groft belægning at stå fast på. Der vil nok
komme lidt frost, med lidt løse sten efterhånden.

Du kan også finde nogle fliser med en grov mønstret bagside.

Torben

Fra : Schlæger

Dato : 14-11-06 18:17

Tusind tak for indsparkene.

På grundlag af Jeres svar arbejder vi videre med tanken om granitskærver.

Mch Schlæger