Hej Jens
>> Findes der en type MC- lift ( til kåbecykler)
> Hvorfor specielt til kåbecykler??
Fordi det ikke er muligt at løfte under motoren pga underkåben.
MCen må nødvendigvis stå på standfod på en (dørk) plade. Som balancen er i
CXen når den er på standfod, er baghjulet frit, mens der er en del vægt på
forhjulet. Herved kan der arbejdes på den bagerste del af MCen.
Jeg har et V formet stativ, med en teleskopisk og vinklet forlængelse i
toppen af V-et, som kan stikkes op i kronrøret, hvorved forgaffel og hjul
kan hæves, således at der kan arbejdes med forhjul og bremser, mens baghjul
går på jorden. -- Hvis der skal arbejdes på gaffel og kronrør må bagenden i
stedet spændes ned med en spændestrop.
>>- som kan drejes 180 grader?
>
> Så den hænger nedad?
)
> Nej, spøg til side. Det gør der faktisk. Da Sjøholm MC sidst i ´70'erne
> byggede nyt værksted blev der monteret ca. 10 stk. MC-lifte, der alle
> var i plan med gulvet, kun en "dørkplade" på 2 x ½ meter røbede liften.
> Under filebænken var der et lille håndtag til betjening af liften.
> Ved brug blev en ca.150-200 mm Ø cylinder med "dørkpladen" kørt
> op i den ønskede højde. Skulle der arbejdes på den anden ende
> af MCen kunne mekanikeren dreje hele herligheden pr. håndkraft
> og dét hele vejen rundt.
> Da værkstedet nogle år senere blev solgt til andet brug, blev liftene
> afmonteret. Nogle blev flyttet "tilbage" i det gamle værksted
> og resten blev lagt på "loftet". Jeg forsøgte at købe en, men de var vist
> lavet af "guld" så det blev ikke til noget :-/
> Har drømt om en lige siden og det kommer nok en dag
>
> > Ellers må jeg jo selv opfinde den
>
> Det kan også godt lade sig gøre.
> F.eks. en cyl fra et gl. tiplad på en lastbil. De øverste (tynde) led af
> teleskopcylinderen fjernes. På det tilbageblevne stempel svejses et
> beslag til montering af "dørkpladen"
> Jeg kan prøve, at spørge om lov til at tage et par billeder, af dem der
> stadig er i brug, hvis du er interesseret?
Det lyder som den helt rigtige løsning. Hvis jeg skal have den rigtige
udnyttelse af pladsen i værkstedet, skal CXen , som har en gigantisk
venderadius, køres ind og ud ad samme dør, som er bred nok, men hvor de
næste par meter er ret "korridoragtige", hvorfor det vil være træls at
skulle krabbe / padle sig baglæns ud. Desuden er det jo en stor fordel at
kunne dreje MC, eller hvad man nu arbejder på, på en dørkplade i en
håndevending.
Vi har en lastbilophugger lige i nærheden, som før har vist sig interessant,
da jeg skulle bruge et par foraksler til at lave en bådvogn til 16 tons - og
jeg har en MC-kammarat der er hardcore smed på sådanne udfordringer, så det
er absolut en overkommelig opgave.
Tak for tippet. Jeg behøver ikke nødvendigvis billeder, medmindre der er
andre der udtrykker behov. Det er trods alt en ulejlighed for dig.
venlig hilsen
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057