Vinteren stunder til
Fra : Perminator

Dato : 11-11-06 23:43

Hej i gruppen
Lørdag var en vejrmæssigt god dag, lidt overraskende, da det ikke var lovet.
Men alligevel en lidt trist dag, da CXeren skulle sættes i hi. Den fik en
forsigtig opvarmnnig samt tanken fyldt op, og en smule sprit tilsat. Jeg
havde gerne givet en sjat whsky i tanken, men procenten og de hygroskopiske
egenskaber slår ikke til som karburatorsprit.
Så fik den en pæn køretur ud af Auning til rundkørslen i Fausing, mest pga
tæt trafik på A16. Dernæst en dragt prygl til Allingåbro, og ind i byen og
forbi FSA Motors, for lige at kigge på nogle gamle Triumph og Norton, og
huske at livet er gået videre, -men nok kan vende tilbage engang.
Så engang tæsk ud af Nordkystvejen til Fjellerup. De hvide striber føles
høje på slidte dæk i koldt vejr, men det lykkes som altid at få madkaserne
ind til siden ved synet af den store hvide kåbe i spejlet, selv om de ikke
havde meget tid til manøvrer.
Tilbage til Auning gennem Fjellerup, Tustrup, Nørager og Løvenholmskoven i
et mere ydmygt tempo, idet regnen er sat ind, og der er blade og nåle på
asfalten. Hjemme i Auning er det næsten slut, --- nej fanden stå i det - vi
snupper lige ringvejen, som er tør - med maksimal nedlægning på lunkne dæk.
Tja så er det slut for i år. Nu er CXen stillet ind i laden og er sprayet
ind i WD40, og bliver dækket til med et tæppe, når den er helt tør.
Næste projekt er at lave stalden om til værksted og pusleplads, så
forårsklargøringen kan ske derhjemme. Det går der nok det meste af denne
vinter med.
Findes der en type MC- lift ( til kåbecykler) - som kan drejes 180 grader?
Ellers må jeg jo selv opfinde den
Jeg snupper lige en enkelt Talisker Whiskey, og tænker på næste års
sommertur til Skotland, mens I svarer. ---

--
vh
"Perminator"

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 12-11-06 02:35

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
> Findes der en type MC- lift ( til kåbecykler)

Hvorfor specielt til kåbecykler??

>- som kan drejes 180 grader?

Så den hænger nedad? )
Nej, spøg til side. Det gør der faktisk. Da Sjøholm MC sidst i ´70'erne
byggede nyt værksted blev der monteret ca. 10 stk. MC-lifte, der alle
var i plan med gulvet, kun en "dørkplade" på 2 x ½ meter røbede liften.
Under filebænken var der et lille håndtag til betjening af liften.
Ved brug blev en ca.150-200 mm Ø cylinder med "dørkpladen" kørt
op i den ønskede højde. Skulle der arbejdes på den anden ende
af MCen kunne mekanikeren dreje hele herligheden pr. håndkraft
og dét hele vejen rundt.
Da værkstedet nogle år senere blev solgt til andet brug, blev liftene
afmonteret. Nogle blev flyttet "tilbage" i det gamle værksted
og resten blev lagt på "loftet". Jeg forsøgte at købe en, men de var vist
lavet af "guld" så det blev ikke til noget :-/
Har drømt om en lige siden og det kommer nok en dag

> Ellers må jeg jo selv opfinde den

Det kan også godt lade sig gøre.
F.eks. en cyl fra et gl. tiplad på en lastbil. De øverste (tynde) led af
teleskopcylinderen fjernes. På det tilbageblevne stempel svejses et
beslag til montering af "dørkpladen"
Jeg kan prøve, at spørge om lov til at tage et par billeder, af dem der
stadig er i brug, hvis du er interesseret?

mvh Jens
Sydals

Fra : Bo Nielsen

Dato : 12-11-06 12:13

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor specielt til kåbecykler??

> Så den hænger nedad? )

Noget a la den her
http://www.keikon.com/lammelaget2003.htm

ScooterBo

Fra : Perminator

Dato : 14-11-06 22:33

Hej Jens

> Hvorfor specielt til kåbecykler??

Fordi det ikke er muligt at løfte under motoren pga underkåben.
MCen må nødvendigvis stå på standfod på en (dørk) plade. Som balancen er i
CXen når den er på standfod, er baghjulet frit, mens der er en del vægt på
forhjulet. Herved kan der arbejdes på den bagerste del af MCen.

Jeg har et V formet stativ, med en teleskopisk og vinklet forlængelse i
toppen af V-et, som kan stikkes op i kronrøret, hvorved forgaffel og hjul
kan hæves, således at der kan arbejdes med forhjul og bremser, mens baghjul
går på jorden. -- Hvis der skal arbejdes på gaffel og kronrør må bagenden i
stedet spændes ned med en spændestrop.

> [...]
> Jeg kan prøve, at spørge om lov til at tage et par billeder, af dem der
> stadig er i brug, hvis du er interesseret?

Det lyder som den helt rigtige løsning. Hvis jeg skal have den rigtige
udnyttelse af pladsen i værkstedet, skal CXen , som har en gigantisk
venderadius, køres ind og ud ad samme dør, som er bred nok, men hvor de
næste par meter er ret "korridoragtige", hvorfor det vil være træls at
skulle krabbe / padle sig baglæns ud. Desuden er det jo en stor fordel at
kunne dreje MC, eller hvad man nu arbejder på, på en dørkplade i en
håndevending.

Vi har en lastbilophugger lige i nærheden, som før har vist sig interessant,
da jeg skulle bruge et par foraksler til at lave en bådvogn til 16 tons - og
jeg har en MC-kammarat der er hardcore smed på sådanne udfordringer, så det
er absolut en overkommelig opgave.
Tak for tippet. Jeg behøver ikke nødvendigvis billeder, medmindre der er
andre der udtrykker behov. Det er trods alt en ulejlighed for dig.
venlig hilsen
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 14-11-06 23:28

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jens

Hej Per
Held og lykke med projektet. Lad høre hvordan det skrider frem.

mvh Jens
Sydals

Fra : Perminator

Dato : 15-11-06 00:13

Hej Jens

> Held og lykke med projektet. Lad høre hvordan det skrider frem.

Tak for det, da det er en del af vinterprojektet vil der nok gå noget tid,
men jeg tror på det , og at det måske har interesse for andre. Jeg skal nok
vende tilbage med fotos.

Foreløbig har jeg taljet 2 stk IPE 20x10cm jernbjælker på 5,5 og 6,5 m op
på loftet. De skal bruges til at spænde loftsbjælkerne tilbage på plads vha
dragebånd, således at alle 7 understøtninger nedenunder i den gamle stald
kan fjernes. Herefter skal de skrånende gulve samt grebninger hugges op og
køres ud. Det vil være rigtig godt at have den omtalte cylinder med
tilhørende plan liggende parat, når jeg skal til at støbe gulv igen. Der
ligger en del fysisk arbejde og venter
vh
--
Per