"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4556fac3$0$177$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>
>> Til eksempelvis VW's pumpe-dyse motorer duer kun ret specielle olier
>> specificeret af fabrikanten. En "normalt" god olie, beregnet til
>> dieselmotorer, æder pumpeknasterne på ganske få tusinde Km. iflg. en
>> lokal
>> mekaniker. Han var ret glad for, at _han_ ikke havde hældt den
>> almindelige
>> olie på. :-/ Resten af motoren havde ikke lidt overlast, så det er nok
>> en
>> lidt "underlig" dimensionering af pumpeknaster og følgere, der er
>> problemet.
>
> Ok... hvilken Bog skal man så følge når man vælger olie ? Hayens, eller
> Citroens egen service bog ?
>
> I min Hayens, står der 15w40 og intet andet.... i min Citroen står der
> 5w40 CF eller 10w40 CF alt efter vejr og område.
>
> VH
> Moller
> P.S. Pumpeknasterne, puha, det lyder dyrt....
Vælg du fabriksangivelserne.
Ang de der olietyper, kan selv en gammel escort "brokke" sig.
Havde en kammi der kom en anden olietype på sin Æsklort.
Startede super når den var kold, men ville ikke starte når den lige havde
kørt.
Alt blev prøvet, indtil en mekker skyllede motoren igennem, og fyldte
korrekt olie på.
Ventilløfterne ville ikke dræne ordentligt, så indtil den havde stået ½
times tid, kunne den ikke starte.(utætte ventiler)
Mvh
Niels