/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie og vejret.....
Fra : Moller


Dato : 11-11-06 19:44

Hejsa,
   Sådan rent teoretisk tænkt, Vil en 15w40 olie ikke være tungere at
trække rundt i for en start motor når det er ekstra koldt, end en 10w40
olie ?

   Og vil der være noget galt i at bruge en god 10w40 olie frem for en
15w40 olie, selv om der i servicebogen står der skal bruges en 15w40 ??

   VH
   moller
   P.S. Det er godt nok i sammenhæng med Diesel motoren, men da Bil
gruppen ikke magter tekniske spørgsmål af nogen art, så tænkte jeg at
det nok er bedst at spørge her :)

 
 
Ukendt (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-11-06 21:03


Moller skrev i meddelelsen
<455619fc$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Hejsa,
> Sådan rent teoretisk tænkt, Vil en 15w40 olie ikke være tungere at
>trække rundt i for en start motor når det er ekstra koldt, end en 10w40
>olie ?


Jo

> Og vil der være noget galt i at bruge en god 10w40 olie frem for en
>15w40 olie, selv om der i servicebogen står der skal bruges en 15w40 ??


Måske

> VH
> moller
> P.S. Det er godt nok i sammenhæng med Diesel motoren, men da Bil
>gruppen ikke magter tekniske spørgsmål af nogen art, så tænkte jeg at
>det nok er bedst at spørge her :)

Til eksempelvis VW's pumpe-dyse motorer duer kun ret specielle olier
specificeret af fabrikanten. En "normalt" god olie, beregnet til
dieselmotorer, æder pumpeknasterne på ganske få tusinde Km. iflg. en lokal
mekaniker. Han var ret glad for, at _han_ ikke havde hældt den almindelige
olie på. :-/ Resten af motoren havde ikke lidt overlast, så det er nok en
lidt "underlig" dimensionering af pumpeknaster og følgere, der er problemet.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Moller (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 12-11-06 11:43

Orla Pedersen skrev:

> Til eksempelvis VW's pumpe-dyse motorer duer kun ret specielle olier
> specificeret af fabrikanten. En "normalt" god olie, beregnet til
> dieselmotorer, æder pumpeknasterne på ganske få tusinde Km. iflg. en lokal
> mekaniker. Han var ret glad for, at _han_ ikke havde hældt den almindelige
> olie på. :-/ Resten af motoren havde ikke lidt overlast, så det er nok en
> lidt "underlig" dimensionering af pumpeknaster og følgere, der er problemet.

   Ok... hvilken Bog skal man så følge når man vælger olie ? Hayens, eller
Citroens egen service bog ?

   I min Hayens, står der 15w40 og intet andet.... i min Citroen står der
5w40 CF eller 10w40 CF alt efter vejr og område.

   VH
   Moller
   P.S. Pumpeknasterne, puha, det lyder dyrt....

Anders Majland (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-11-06 12:27

> I min Hayens, står der 15w40 og intet andet.... i min Citroen står der
> 5w40 CF eller 10w40 CF alt efter vejr og område.

Citroens ...

Forslag fut: dk.teknik.bil hvis det er bil specifikt ...



KubikH (12-11-2006)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 12-11-06 12:29


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4556fac3$0$177$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>
>> Til eksempelvis VW's pumpe-dyse motorer duer kun ret specielle olier
>> specificeret af fabrikanten. En "normalt" god olie, beregnet til
>> dieselmotorer, æder pumpeknasterne på ganske få tusinde Km. iflg. en
>> lokal
>> mekaniker. Han var ret glad for, at _han_ ikke havde hældt den
>> almindelige
>> olie på. :-/ Resten af motoren havde ikke lidt overlast, så det er nok
>> en
>> lidt "underlig" dimensionering af pumpeknaster og følgere, der er
>> problemet.
>
> Ok... hvilken Bog skal man så følge når man vælger olie ? Hayens, eller
> Citroens egen service bog ?
>
> I min Hayens, står der 15w40 og intet andet.... i min Citroen står der
> 5w40 CF eller 10w40 CF alt efter vejr og område.
>
> VH
> Moller
> P.S. Pumpeknasterne, puha, det lyder dyrt....

Vælg du fabriksangivelserne.
Ang de der olietyper, kan selv en gammel escort "brokke" sig.
Havde en kammi der kom en anden olietype på sin Æsklort.
Startede super når den var kold, men ville ikke starte når den lige havde
kørt.
Alt blev prøvet, indtil en mekker skyllede motoren igennem, og fyldte
korrekt olie på.
Ventilløfterne ville ikke dræne ordentligt, så indtil den havde stået ½
times tid, kunne den ikke starte.(utætte ventiler)


Mvh
Niels



Moller (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 12-11-06 16:56

KubikH skrev:

> Vælg du fabriksangivelserne.
> Ang de der olietyper, kan selv en gammel escort "brokke" sig.
> Havde en kammi der kom en anden olietype på sin Æsklort.
> Startede super når den var kold, men ville ikke starte når den lige havde
> kørt.
> Alt blev prøvet, indtil en mekker skyllede motoren igennem, og fyldte
> korrekt olie på.
> Ventilløfterne ville ikke dræne ordentligt, så indtil den havde stået ½
> times tid, kunne den ikke starte.(utætte ventiler)
>

   Ok, jeg smider fabriks opgivet i næste gang, for de 15w40 som Hayens
anbefaler for den, gør at den har meget svært ved at starte når det er
koldt, alt andet er skiftet for at hjælpe, såsom spritnyt Varta Batteri,
Gløderør osv... :)

   VH
   Moller

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste