hjælp. udluftningsproblemer
Fra : flopper

Dato : 11-11-06 16:11

Hej gruppe, og alle i tekniske genier ( fedte fedte fedte)

jeg har lige monteret ny bremskaliper foran på min cykel. fetd nu skal den
bare udluftes, og så ud og prøve. troede jeg! jeg kan sagtens få vædske ned
til banjobloten. banjobolten er ok. men jeg kan næsten ikke få vædske ind i
kaliperen. Når jeg kigger ned i "fødehullet" ( jeg ved ikke hvad det hedder)
ser det ud som om stemplet lukker for tilgangen af vædske, og når jeg blæser
i udluftningsskruen kan jeg næsten ikke få luft igennem. (jeg blæser ret
hårdt, og det føles som om der ikke kommer noget luft igennem, men jeg kan
høre ved fødehullet, at der er en lille smule gennemgang) er der et trik,
eller skal jeg bare køre på med den normale udluftningsmetode og forvente at
stemplet får flyttet sig lidt efter lidt ?

flopper,. (der håber at få prøvet sin maskine inden det bliver alt for meget
vinter)

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-11-06 16:37

flopper wrote:
> [...]
> eller skal jeg bare køre på med den normale udluftningsmetode og forvente at
> stemplet får flyttet sig lidt efter lidt ?

Hmm. Det må jo være min gamle kaliber. Hvis stemplet er helt trykket
ind, er der ikke meget plads til bremsevædske - men det skal nok komme
ind når du trykker grebet ind. Kan du ikke puste luft igennem når
stemplet er tilbage, og udluftningsskruen e åbern og banjobolten skruet
af, eller har jeg misforstået? Bruger du trykluft?

--
vh
Torben

Fra : flopper

Dato : 11-11-06 16:56

> [...]
> du trykker grebet ind. Kan du ikke puste luft igennem når stemplet er
> tilbage, og udluftningsskruen e åbern og banjobolten skruet af, eller har

nej det er ikke din gamle. men en sprit ny i højre side.
og nej du har ikke misforstået, og nej jeg bruger ikke trykluft. Det tør jeg
ikke, ville være bange for at "skyde" stemplerne ud.

Fra : Stud

Dato : 11-11-06 18:03

"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> nej det er ikke din gamle. men en sprit ny i højre side.
> og nej du har ikke misforstået, og nej jeg bruger ikke trykluft. Det tør
> jeg ikke, ville være bange for at "skyde" stemplerne ud.

Hej flopper

Hvis du krøller en klud sammen og lægger den foran stemplet, sker der intet
ved, at stemplet bliver skudt ud. På den måde, kan du også tjekke stemplets
tilstand og pakningsringen som stemplet glider i.

--
Stud
www.katana1135.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-06 09:32

flopper skrev i meddelelsen
<4555e9f7$0$12659$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Hej gruppe, og alle i tekniske genier ( fedte fedte fedte)
>
>jeg har lige monteret ny bremskaliper foran på min cykel. fetd nu skal den
>bare udluftes, og så ud og prøve.

Hmmm. Ny caliper ! Ingen gennemgang i udluftningsnippel ! En ny caliper er
givetvis smurt rigeligt med bremsecylinderfedt, og måske har en klat fedt
sat sig i kanalen ned til stemplet, og den kan Du ikke lige puste ud.

Sæt bremseklodserne i caliperen, læg en malingsrørepind mellem klodserne, og
blæs i udluftningshullet med trykluft. Husk at frakoble banjoen fra
bremsemasteren først, ellers bliver det "springvand".

Herefter kan Du udlufte på normal vis, eller Du kan "pakke"
udluftningsskruens gevind med Ate eller Biltema bremsecylinderfedt, og så
med en injectionssprøjte fylde bremsevædske på gennem caliperudluftningen.
Det er ret effektivt at fylde "nedefraop".

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr