At blive bane racer
Fra : Daniel

Dato : 09-11-06 20:08

Hej igen.

Jeg har gået og overvejet hvordan man bliver pro mc racerkører. Har
googlet det igennem uden held, har spurgt flere mc kørere /
entusiaster og ingen af dem var havde nogle nøjagtige svar.. Det var
noget i retning af at de måske havde startet med en anden form for mc
sport, som motorcross og lign.

Men ja.. Hvordan er dem fra motoGP og andre, nået dertil hvor de er?
De fleste kørere er jo ikke meget ældre end jeg selv, så jeg tvivler
på de startede med at køre mc på vejene.

Fra : MKS - 74

Dato : 09-11-06 20:24

On 9 Nov 2006 11:08:06 -0800, "Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote:

>Hej igen.
>
>Jeg har gået og overvejet hvordan man bliver pro mc racerkører.

Hvad mener du med pro, at du vil kunne leve af det (næsten umuligt som
dansker)? Eller blot at du vil tage licens og vil ud at køre noget RR
som konkurrencesport?

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 09-11-06 20:46

Her er noget om Rossis vej frem :
http://www.minimoto.co.za/history%201a.htm

Mvh Thomas

Fra : Daniel

Dato : 10-11-06 00:43

> Hvad mener du med pro, at du vil kunne leve af det (næsten umuligt som
> dansker)? Eller blot at du vil tage licens og vil ud at køre noget RR
> som konkurrencesport?

Begge.

Fra : MKS - 74

Dato : 10-11-06 14:10

On 9 Nov 2006 15:42:54 -0800, "Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote:

>Begge.

Ambitiøst .

Det kunne blive en lang klynke-historie, men jeg skal forsøge at gøre
det relativt kort.

Som jeg startede med at skrive er det som dansker stort set umuligt at
kunne leve af det, hvilket der er mange delvist sammenhængende årsager
til - Men dybest set handler det om at forholdene i DK simpelthen ikke
er gode nok og interessen for lille.

Dels er RR i DK en ganske lille sport forbeholdt en lille gruppe
entusiaster, hvilket der igen er flere årsager til, manglen på steder
at køre gør det vanskeligt at få køretid, så skal man typisk til
udlandet (forårstræningen der indleder sæsonen ligger som regel i
Frankrig og mange DMU-løb er lagt i Sverige eller Polen mv). Det gør
det samtidig til en meget dyr sport, som man skal være villig til at
lide mange afsavn for at dyrke, selv på hobby niveau.

Dels er DK også i MC-verdenen at betragte som en absolut lilleput at
sammenligne med en større by på europæisk plan, hvor de økonomiske
interesser er meget små, sammenlignet med udlandet. Evt. sponsorer ved
godt at de ikke får særlig meget eksponering for deres penge ved at
lægge kroner i RR i DK, da det som sagt er en marginalsport uden megen
interesse udover en snæver gruppe, hvilket så igen gør det endnu
sværere at dyrke sporten fordi man selv skal hoste op med langt
hovedparten af $$. Selv dem man vil betragte som værende på højt
nationalt niveau i DK bruger ofte hver en kr. de har selv (med et
arbejde ved siden af) for at kunne financiere deres race. Dem der
dyrker sporten er tit også nogle der har forbindelse til MC-miljøet
iøvrigt, f.eks indehavere, sønner eller døtre af samme, af
MC-forretninger således at de kan finansiere deres race ad den vej.
DK's i øjeblikket højst profilerede kører Robbin Harms er et godt
eksempel. Han er nået ganske langt (men dog stadig langt fra MotoGP),
men han og hans familie (Robbins far er indehaver af MC-Hjørnet) har
måttet ofre utroligt meget (såvel tid, energi men især økonomisk) for
at bringe ham til hvor han er idag. Samtidig er Robbin startet i en
meget ung alder, hvilket omtrent er en mindste forudsætning for at
kunne nå nogen steder overhovedet. Derudover skal man naturligvis også
have rå mængder af talent og dertil held at blive koblet sammen med de
rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.

Når man se kørerne i MotoGP er det ikke noget tilfælde at langt
hovedparten er fra Spanien, Italien, Japan og i mindre grad andre som
USA, Frankrig, UK mv. I disse lande er mulighederne meget større for
dels at køre race, men de økonomiske interesser i særdeleshed uendelig
meget større end i lille DK. De har en helt anden forståelse for
MC-racesport og interessen deles i f.eks Spanien og Italien langt
udover en lille snæver kreds af MC-ister. De har rigtig mange unge der
starter helt tidligt med f.eks at køre pocketbikes, og derefter
progredierer naturligt op igennem nationale 80, 125, 250-serier og
derefter på et tidspunkt begynder at køre internationale serier. I DK
er det muligt at køre de helt små pocketbikes og 80'ere for en rimelig
penge, men ligeså snart man skal videre derfra begynder det allerede
at blive vanskeligt og dyrt.

Man skal ikke ganske udelukke at vi på et tidspunkt ser en dansker der
bare ikke kan holdes nede i MotoGP, men a priori er det ikke særlig
sandsynligt - MotoGP er jo et stort pengedrevet cirkus og som sagt er
de danske interesser meget små, det er ganske enkelt ikke særlig
interessant med en dansker, set i det større billede.

Ikke for at tage modet fra dig, men har man ikke helt optimale
betingelser: Starter tidligt, et kæmpetalent, økonomiske muligheder og
ikke mindst held, kommer man aldrig til at leve af det, og selv da er
det meget vanskeligt fordi man som sagt er handicappet allerede fordi
man er dansker .

De fleste danskere, selvom de måske også på et tidspunkt har haft høje
ambitioner og drømme, slår sig derfor til tåls med at køre på
hobbyplan (heller ikke helt billigt) og hygger sig med det.
Indgangsporten er at man finder den RR-klub der er nærmest og
kontakter dem for nærmere info, hvilket betyder indmeldelse og
deltagelse i et licenskursus (der tit afholdes et par gange om året i
forbindelse med DM-løb eller lign.). Så er man i princippet klar til
at køre løb, deltage i træninger osv., i sig selv ikke særlig
vanskeligt .
--
Michael
"Rossi is in trouble - The Hondas are ganging up on him"

Fra : m0rt3n

Dato : 11-11-06 16:20

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> at bringe ham til hvor han er idag. Samtidig er Robbin startet i en
> meget ung alder, hvilket omtrent er en mindste forudsætning for at
> kunne nå nogen steder overhovedet.

Max var vist 17-18 år første gang han kørte MC!
-m0rt3n xt125

Fra : MKS - 74

Dato : 11-11-06 17:11

On Sat, 11 Nov 2006 16:19:39 +0100, "m0rt3n"
<jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote:

>Max var vist 17-18 år første gang han kørte MC!

Ja 17, men brugte så også ordet "omtrent" netop af den årsag, der er
altid et par stykker der skiller sig ud. Men tag top-100 af RR-kørere
på verdensplan og se hvornår de er startet .

Det handler nok så meget om (især i DK) at kunne skabe de rigtige
kontakter op igennem sin juniortid fra de billigere klasser og
sammenhængede hermed at vise at man er værd at satse på (tiltagende
støtte til de dyrere klasser). Da det er ganske få danskere forundt (i
forhold til f.eks I), er det helt typisk kun dem der fra en ung alder
har vist sit talent gennem en årrække, der bliver koblet sammen med de
rigtige mennesker og får chancen (= tilstrækkelig støtte) på
internationalt plan, hvor man skal op for på et tidspunkt at kunne
leve af det. Skal man først til at starte hele denne proces som 20+
årig er det ulig meget vanskeligere....

--
-Michael

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 10-11-06 10:20

"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in message
[...]

1. Du skal besidde talentet
2. Du skal være i stand til at forvalte talentet
3. En satans masse træning
4. Mere træning
5. Du skal være heldig mht. forudsætninger og interesser, således du bliver
sat op på en tohjuler tidligt.

--
Mvh,
Allan

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-11-06 19:03

"Allan K. Poulsen" <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> 5. Du skal være heldig mht. forudsætninger og interesser, således du
> bliver sat op på en tohjuler tidligt.

Lige den der er da vist en der er opfundet af klynkere, der har behøv for en
forklaring på hvorfor de ikke bliver verdensmestre
P-G Lundmark, der i en årrække var professionel racerkører og kørte et
større antal Paris-Dakar løb begyndte at køre motorcykel som 31-årig.

VIL man blive prof, er der langt bedre træningsmuligheder i motocross (for
danskere), og vi har næsten altid prof-kørere på topplan. Ikke mange, men
nogen har vi da, og vi har i mange år haft en kører med i MXGP som er
topklassen.

Rittig

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 10-11-06 23:51

> [...]
> danskere), og vi har næsten altid prof-kørere på topplan. Ikke mange, men
> nogen har vi da, og vi har i mange år haft en kører med i MXGP som er

Hej Claus
Motorcykler er da opfundet til at køre på fast underlag (asfalt) med.
Ja, det kan da godt være man ikke havde asfalt,
da de første MCer kom ud at køre, men så var man vel bare fremsynede))

mvh Jens
Sydals

Fra : Soren Lindholt

Dato : 11-11-06 00:07

Jens Meldgaard skrev:
> [...]
> Ja, det kan da godt være man ikke havde asfalt,
> da de første MCer kom ud at køre, men så var man vel bare fremsynede))

Pludder og sludder. DK har også topkørere i speedway, men på asfalt??
Pfuiit, det nymodens skidt...
Det er også betydeligt billigere at komme ud og køre rigtigt ræs uden
for asfalten, masser af baner, man kan træne stort set dagligt, en
fabriksny racer kan købes for under 50.000,- og så er det bare i gang.
Hvis man da tør fjerne sig mere end ti meter fra cafeens og grillbarens
varme og trygge atmosfære hvor alle kunne ha været verdensmestre hvis
ikke ordet "hvis" fandtes...

Søren
Cross og enduro... DMU licens 11911

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 11-11-06 00:31

"Soren Lindholt" <slh@NO.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tør fjerne sig mere end ti meter fra cafeens og grillbarens varme og
> trygge atmosfære hvor alle kunne ha været verdensmestre hvis ikke ordet

Hej Søren
Jamen, det ér jo ikke rigtig ræs, det er kun et "billigt" surrogat))

mvh Jens
Sydals

Fra : Soren Lindholt

Dato : 12-11-06 11:25

Jens Meldgaard skrev:

> Hej Søren
> Jamen, det ér jo ikke rigtig ræs, det er kun et "billigt" surrogat))

Hvis du siger det Jeg kender jo flere der har prøvet mange slags
ræs, asfalt og ikkeasfalt, hvad mon de finder er det mest interessante??
Næ jeg tror bare det er fordi i er bange for at få støv på
motorcyklerne, og knække de fine kulfiberting (der sparer 100 gram mens
vommen er tyk og fuld af burgere) og få smuds på den fine læderdragt med
alle de samme stofmærker som dem der kører på tv )))

Søren

Fra : MKS - 74

Dato : 12-11-06 12:19

On Sun, 12 Nov 2006 11:24:49 +0100, Soren Lindholt <slh@NO.dk> wrote:

> [...]
>vommen er tyk og fuld af burgere) og få smuds på den fine læderdragt med
>alle de samme stofmærker som dem der kører på tv )))

Det lyder somom du har "jord i hovedet" .

Fra : Soren Lindholt

Dato : 12-11-06 21:36

MKS - 74 skrev:

> Det lyder somom du har "jord i hovedet" .

Nej , jeg er blevet vasket siden sidst
http://img.photobucket.com/albums/v405/Motortosse/Diverse/Soren_L_Hansen_YamYZ125.jpg
Søren

Fra : Moller

Dato : 12-11-06 17:04

Jens Meldgaard skrev:

> Hej Søren
> Jamen, det ér jo ikke rigtig ræs, det er kun et "billigt" surrogat))

   Ja, men sådan er det her i dk... vi må nøjes med det næstsjoveste da
det sjoveste endten er umuligt i dk. grundet en masse regler, eller
pålagt en masse afgifter osv. :(

   VH
   Moller
   Som også satser på mudervognen fra sæson 2007 af, da det er komplet
umuligt at få kørt noget på asfalt på banen så længe man bor i dk, og
skal passe et alm. arbejde :( muddercyklisterne kan køre hver uge, og
ikke hver kvartal :)

Fra : Soren Lindholt

Dato : 12-11-06 21:33

Moller skrev:

> [...]
> umuligt at få kørt noget på asfalt på banen så længe man bor i dk, og
> skal passe et alm. arbejde :( muddercyklisterne kan køre hver uge, og
Kom nu ud og prøv det, og se om det så stadig er det næstsjoveste...
Alene det at man sjældent står med reparationer for store beløb hver
gang man ryger om på taget (og godt det samme for man lægger sig TIT når
man har det sjovt) er en stor del af morskaben... og må jeg rette dig,
vi kan ikke køre hver uge, vi kan køre stort set hver dag, dvs træning,
hvis man gider køre lidt efter det, og dertil kommer løbsdagene, som
afhængig af sportsgren kan svinge fra 5 til 20-30 stykker årligt.

Søren

Fra : Daniel

Dato : 10-11-06 15:11

Det var noget af en omgang. Men man må da sige jeg fik det meste
besvaret!

Tror nu jeg må holde mig til RR som hobby. Ejer desværre ingen MC
forhandlere, er startet sent på race og tohjulet kørsel alene og ja..
som du siger bor jeg jo i Danmark og regner ikke med at flytte fra
herfra for at jagte RR med alle de handikapper jeg allerede har.

Men tusinde tak for den gennemgående forklaring =)

Nu skal jeg bare finde en RR klub i nærheden.
Nogle forslag? Så tæt på kbh som muligt.

Fra : runes-mc.dk

Dato : 10-11-06 19:46