DOT Høreværn
Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 09-11-06 16:05

Overvejer stærkt at købe et sæt specialavede høreværn til næste sæson da jeg
er træt af engangspropper...

Er DOT det bedste ? Er der andre som er ligeså gode og samtidig billigere ?
Hvad er folks erfaring ? Er det i det hele taget pengene værd ?

Ved godt at det er mange spørgsmål på en gang men nu jeg var igang kunne jeg
lige så godt få min lyst styret

/J, SV1000 med larmepotter ;-p

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 09-11-06 16:33

"[6705] Jesper Sørensen" <otissFJERN@DETTEget2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:455343a8$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
>
> Er DOT det bedste ? Er der andre som er ligeså gode og samtidig billigere
> ? Hvad er folks erfaring ? Er det i det hele taget pengene værd ?

Jeg har for et par år siden kørt med med høreværn fra DOT. Ved købet fik jeg
at vide, at det kun var det udvendige øre der med tiden forandrer sig. Så
høreværnet skulle jeg kunne bruge i mange år.
Det er så ikke det jeg har oplevet. Over en periode på tre år blev de
dårligere og dårligere.
Jeg har så fået lavet et nyt sæt via mit arbejde, men de støjer ret meget
ved kørsel på mc. Så nu er jeg gået tilbage til løse propper.
Jeg køber mine propper her: http://www.sonicshop.de/ og typen er denne:
http://www.sonicshop.de/De/Plugs/ColorPlux.asp
De er ikke billige, men de bedste jeg endnu har prøvet.
Hilsen Matthias

Fra : Balfu

Dato : 09-11-06 17:09

Hej Jesper
Dette er bare en tanke og ikke noget der skal komme en debat ud af, du er
træt af ørepropper og vil ha høreværn, har du tænkt på de stakkels hunde,
katte og små børn der er i højde med dine potter, du køre fra lyden og kan
ikke holde den ud alligevel, hva med de andre, der er måske en årsag til
det nye forslag med 5000 kr i bøde for larmepotter, som sagt bare en tanke.
Hilsen Flemming.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 17:51

Balfu skrev i meddelelsen <45535278$0$919$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
>træt af ørepropper og vil ha høreværn, har du tænkt på de stakkels hunde,
>katte og små børn der er i højde med dine potter,

Nemlig ja, men nu er det nok vindstøj der generer Jesper mest :-/

mvh
Orla, og "fie" med fine originale Honda lyddæmpere
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Balfu

Dato : 09-11-06 18:28

Hej Orla
Enig, men der har jo også været mange gode indlæg med næsten støjfri hjelme.
Hilsen Flemming.

meddelelse news:45535ff2$0$3484$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 09-11-06 18:36

"Balfu" skrev i en meddelelse...
> [...]
> ikke holde den ud alligevel, hva med de andre, der er måske en årsag til
> det nye forslag med 5000 kr i bøde for larmepotter, som sagt bare en

Til det har jeg to kommentarer:

Spørg i øst og få svar i vest ..

Hvis du vil starte en mudderkamp med konfliktsøgende kommentarer ala den du
kom med her så skal du ikke regne med min hjælp fremover.

Mvh Jesper

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-06 08:58

> Hvis du vil starte en mudderkamp med konfliktsøgende kommentarer ala den
> du kom med her så skal du ikke regne med min hjælp fremover.

Du startede den da selv med at skrive "/J, SV1000 med larmepotter ;-p" og
spørge efter ørepropper / høreværn Det er da nærmest at trolle efter den
slags kommentarer

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Balfu

Dato : 10-11-06 16:00

Hej Anders
Ja det er lige nøjagtigt den, men jeg siger ikke noget.
Hilsen Flemming.

Fra : Thomas

Dato : 09-11-06 19:31

"Balfu" <balfu(væk)@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke holde den ud alligevel, hva med de andre, der er måske en årsag til
> det nye forslag med 5000 kr i bøde for larmepotter, som sagt bare en

Hvis motorcyklen larmer for meget, så er du for gammel.Og hvad i al verden
skal husdyr og børn på vejen?

/Ths.

Fra : Richard

Dato : 09-11-06 19:32

[6705] Jesper Sørensen wrote:

> Overvejer stærkt at købe et sæt specialavede høreværn til næste sæson da jeg
> er træt af engangspropper...

Det var en skam...

> Er DOT det bedste ? Er der andre som er ligeså gode og samtidig billigere ?
> Hvad er folks erfaring ? Er det i det hele taget pengene værd ?

...for som nævnt i utallige tidligere indlæg dæmper de støbte ikke
nødvendigvis bedre end de billige bløde; muligvis er de støbte hurtigere
at montere i øret.

Problemet er, at lyd opleves individuelt og støj ved mc-kørsel afhænger af
mange forskellige forhold. Så du finder ikke ud af, om du kan bruge dem,
før du har lagt pengene

Det er i det mindste min erfaring. Men søg på støbte propper, DOT et al
etc. og få et mere detaljeret svar

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-11-06 21:17

[6705] Jesper Sørensen wrote:
> [...]
> værd ?
>
> Ved godt at det er mange spørgsmål på en gang men nu jeg var igang
> kunne jeg lige så godt få min lyst styret

I forbindelse med noget DMC Bronzekursus i sommers fik vi besøg af en dame
fra DOT høreværn, og hun tog aftryk af mine ører, imens jeg havde hjelm på.
Da vi fik aftrykkende ud sagde Anne, som hun vist hedder, at det var nogle
rigtig flotte afstøbninger og, at mine øregange var flotte og meget
symetriske.

Da jeg modtog de første sæt høreværn (i den lille mini udgave) sad det
venstre perfekt og dæmpede fint. Det højre skulle holdes på plads, for at
sidde ordentligt. Det kunne hjelmen godt klare, man skulle bare trække
hjelmen en smule tilbage i højre side, og så skubbe det frem igen.. Så sad
hjelmen i "spænd" og holdte det højre fint på plads.. Den lille udgave er
hurtig at sætte i og de dæmper udmærket. De skum propper jeg tidligere
brugte dæmpede dog mere, og jeg skulle vende mig til, at man kunne høre en
susen, både fra motoren og også fra vindstøjen. Mine ører pev dog aldrig da
jeg kom hjem efter en tur, og det beviser for mig, at de dæmpede godt nok.

Jeg skrev dog til DOT via den medfølgende "tilfredsheds-seddel" som lå
sammen med høreværnene, og jeg skrev, at det højre ikke sad ordentligt. Jeg
blev hurtigt kontaktet, og de tilbød at jeg kunne komme og få lavet et par
nye afstøbninger i Middelfart. Dejlig tur derop her fra Svendborg, tog den
via Fåborg og en masse småveje.. John som lavede aftrykkene for mig valgte
at beholde både min venstre og høre prop, den højre fordi den sad forkert,
den venstre fordi filteret sad for tæt på øregangen og ville få filteret til
at flække efter et par måneder.

Sæt nummer 2 som jeg fik kunne slet ikke sidde fast i mine øregange når jeg
havde hjelmen på, og de sad ikke særlig godt når jeg brugte dem uden
hjelmen.. De hjalp mig dog til at falde i søvn i en periode hvor vi havde
store støjproblemer med et kollegie som ligger tæt på hvor jeg bor.
Støjproblemet derfra er heldigvis ordnet, for det er ikke let, heller ikke
dejligt, at sove med høreværn i ørene.

Jeg kontaktede igen DOT, og hørte om de var villige til at lave dem om. Ved
støbningen af sæt 2 havde John sagt, at passede disse ikke, måtte vi prøve
med den store version.. Og den gik DOT/John velvilligt med til at lave for
mig. Vi aftalte også, at han skulle ringe og sige når han kom til Svendborg,
for jeg havde nemlig solgt motorcyklen, og havde ikke mulighed for at tage
til Middelfart. Han ringede forholdsvis hurtigt derefter, da han anden
forbindelse alligevel skulle herned. Vi lavede et nyt sæt afstøbninger, og
dem har jeg modtaget for ca. 3-4 uger siden.
Det er de store høreværn denne gang, som får støtte i noget af det "ydre
øre".

Når jeg ikke har hjelmen på sidder de rigtig godt, og lukker godt tæt.
Desværre er de nu, pga. størrelsen, blevet lidt mere besværlige at få sat i
øret.
Selvom jeg ikke længere har motorcykel, har jeg afprøvet dem med hjelm på..
Og jeg kan mærke, at lige så snart jeg trækker hjelmen over hovedet, så
"løsner" ørepropperne deres greb i øret og dæmper ikke længere. Man kan dog
stikke nogle fingre op under hjelmen og på den måde påvirke ørepropperne så
de, i hvert fald for en tid, kommer til at sidde korrekt.

Mine erfaringer med selve DOT høreværn produktet er efter min mening ikke så
god. Servicen hos DOT er der dog INTET at udsætte på. De er både flinke og
så føler man på intet tidspunkt, at man er en "byrde", selvom det er 3. gang
man får lavet høreværnene om.
Jeg er dog lidt "overbevist" om, at jeg aldrig får nogle formstøbte
ørepropper til at sidde ordentligt ved hjelm brug, og har derfor opgivet at
få støbt nogle nye, selvom jeg er sikker på, at DOT gerne ville støbe nogle
nye gratis. Hvad jeg skal bruge "de gamle" til, ved jeg dog ikke endnu, for
jeg bruger ikke høreværn ud over til MC brug.. og der vil jeg sige, at mine
gamle skumpropper faktisk var bedre og måske endda også mere komfortable
(DOT høreværnene har nogle gange, efter en times kørsel, fået det til at
kilde så meget inde i øret, at jeg har været nødt til at stoppe og tage dem
ud, klø, og så sætte dem i igen).. Jeg står så nu tilbage med nogle høreværn
til over 1000 kroner, uden at rigtigt kunne bruge dem til det formål jeg har
købt dem til.. Måske prøver jeg at klippe det øverste af dem af, og så håber
på, at det er det, som får dem til at slippe min øregang..

Fik jeg sagt, at de er søde og venlige hos DOT, og giver en god service?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Morten

Dato : 10-11-06 12:39

Det er vidst ikke helt ufarligt og få støbte høreværn..
Der er 3 fra min arbejdsplads som har fået sprængt trommhinden ved støbning
af ørepropper.
Om de bare har været uheldige ved jeg ikke.
ved dog heller ikke hvad fabrikaten hedder

Morten

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Claus Hauerslev

Dato : 11-11-06 23:04

Jeg foretrækker silicone-propper fra Matas. De er godtnok lidt besværlige at
sætte i ørene, men dæmper rigtig godt og er meget komfortable at have på.
Når sæsonen er slut ser de ret sorte ud, men ørerne er sikkert fint rene.

Venlig hilsen

Claus
GSX 750 ES
4060

Fra : Jan A Jensen

Dato : 12-11-06 15:35

On Thu, 9 Nov 2006 16:05:20 +0100, "[6705] Jesper Sørensen"
<otissFJERN@DETTEget2net.danmark> wrote:

> [...]
>Hvad er folks erfaring ? Er det i det hele taget pengene værd ?
>
>Ved godt at det er mange spørgsmål på en gang men nu jeg var igang kunne jeg

Jeg fik lavet et par ved AKU i randers for snart et år siden.
jeg kunne vælge mellem 2 slags filtre og jeg valgte det de kalder
tale filtret.. sættet kostede 1175 kr. og jeg må sige at de penge er
blandt de beste penge jeg har brugt til mc grej siden jeg startede i
1990....

der er 3 års fuld garanti og hvis man bruger dem til arbejde regner
man med at de holder ca 10 år.

jeg har så efterfølgende fundet udaf at vores lokale brille / høreapp.
forhandler kunne lave det samme for ca. 850 kr.

så jeg vil hellere bruge de ekstra pange på formstøbte ørepropper i
stedet for at ofre de ekstra penge på en ekstra dyr hjelm.

Vh. Jan A Jensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-11-06 23:07

"Balfu" <balfu(væk)@city.dk> writes:

> Enig, men der har jo også været mange gode indlæg med næsten støjfri
> hjelme.

Det har vist ikke været herinde. Selv de bedste hjelme jeg har set
omtalt, har altid været fulgt af en kommentar om at propper var
nødvendige ved landevejskørsel.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-11-06 23:15

"Thomas" <t@pp.se.invalid> writes:

> Hvis motorcyklen larmer for meget, så er du for gammel.Og hvad i al
> verden skal husdyr og børn på vejen?

Være til gene ligesom larmepotter?

Ok, jeg kan da godt forstå at dem, der ikke bor og kører i trafikerede
områder synes at (moderate) larmepotter er ok. Alle andre steder er de
bare endnu en støjsender i støjhelvedet fra busser, knallerter og
sløve slæder med store udstødningsrør :-/
--
mvh Jes Vestervang (der nu alligevel kan frydes over lyden fra en Duc
med Termignoni og tørkobling @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-11-06 23:27

"[6705] Jesper Sørensen" <otissFJERN@DETTEget2net.danmark> writes:

> Overvejer stærkt at købe et sæt specialavede høreværn til næste
> sæson da jeg er træt af engangspropper...

Dem er der nu også en del forskel på. De bedste jeg har prøvet, både
hvad angår komfort og dæmpning, er multi-max der bl.a. kan købes her:
<http://www.multi-max.dk/multimax.htm>.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R