Rocker?
Fra : Torben Scheel

Dato : 09-11-06 08:53

Sjov oplevelse på vej hjem af motorvejen. Tæt trafik med lidt under
tilladt hastighed i yderbanen - jeg ligger med fornuftig bremseafstand i
regnen i yderbanen på et stykke hvor der er et pænt stykke med plads i
inderbanen til næste lastbil. Efter loven bør jeg vel trække ind, men i
praksis er det til mere ulempe for gliddet. Jeg overhales indenom af en
carinashubishigalant, der trækker ud foran i min bremseafstand. Jeg
peger på min hjelm og laver påny fornuftig bremseafstand. Kort efter
trækker han i inderbanen og drejer fra. Jeg ser at han stritter med sin
længste finger, da han entrer frakørselsbanen - da han åbenbart har et
budskab til mig, og jeg har et til ham beslutter jeg at følge
opfordringen og følge ham til et fredeligere sted at snakke. Han tager
svinget med god fart, hen af tværvejen, U-vending og hurtigt ned på
motorvejen i den modsatte retning. Gad vide hvad han troede jeg ville
gøre ved ham?

--
vh
Torben - ret fredelig, men insisterende vedr. trafiksikkerhed

Fra : MKS - 74

Dato : 09-11-06 10:26

On Thu, 09 Nov 2006 08:53:13 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>. Gad vide hvad han troede jeg ville
>gøre ved ham?

Hæ - Jow da, ganske morsom når nu det blev forløbet, men det er nu
ikke helt ufarligt for en dag møder man måske en der enten bliver så
nervøs eller det modsatte at de beslutter at bruge deres køretøj som
våben. Husker engang en kvinde der kørte ud foran mig for ubetinget
vigepligt og jeg lidt præcis nåede at bremse, stod af for lige at høre
hvad hun egentlig havde gang i, men hun blev så nervøs for den store
stygge motorcyklist at hun flygtede i stor hast og nær havde kørt en
cyklist ned ved samme lejlighed

--
-Michael

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-11-06 11:44

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> [...]
> hvad hun egentlig havde gang i, men hun blev så nervøs for den store
> stygge motorcyklist at hun flygtede i stor hast og nær havde kørt en

jajo, det var der jo også en af de bedre "hvor blev bilisten
af?"-føljetonner her på gruppen, der handlede om. Tænk at man kan
blive bange for en skravlet DTU-studerende.

Den her tråd: http://korturl.dk/FMGfC

Selv havde jeg godt nok solidt lyst til at spille farlig MC-ist for et
par uger siden.

Jeg kommer kørende fra København og skal af i Lyngby. Afkørslen der er
sådan en 180-graders en, hvor vinklen endda bliver skarpere i løbet af
afkørslen.

En eller anden torsk trækker ind lige bag mig i starten af
afkørslen. Vejen var regnvåd, så risikoen for, at jeg pludselig lagde
mig, var da til stede, men han mente tydeligvis, at 3 meter måtte være
rigeligt med bremseafstand.

Jeg tog afkørslen meget stille og roligt for at være sikker på, at der
ikke skete noget, og i lyskrydset i slutningen af afkørslen kan jeg så
se i spejlet, at keglen sidder og taler i mobiltelefon. Og nej, ikke
en håndfri model.

Jeg havde gevaldigt lyst til at vade hen og spille farlig - evt. flå
telefonen fra ham og smadre den. Heldigvis blev der grønt, så jeg slap
for politianmeldelser denne morgen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 09-11-06 11:04

Torben Scheel skrev:
> [...]
> inderbanen til næste lastbil. Efter loven bør jeg vel trække ind, men i
> praksis er det til mere ulempe for gliddet.

Hele situationen kunne jo være undgået hvis du ikke lå og flød i
yderbanen når der er plads i den højre. Det kan godt være det ville
være generende for dig, men du kan jo se hvad der sker når man ikke
gør det - folk overhaler inden om og i bedste fald kommer vi alle lidt
surere frem.

--

// brian - SV1000S K6

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-11-06 11:16

Brian Lund Larsen wrote:

> [...]
> være generende for dig, men du kan jo se hvad der sker når man ikke
> gør det - folk overhaler inden om og i bedste fald kommer vi alle lidt

Jeg lå ikke og flød, jeg ønskede at overhale den forankørende. Han trak
ikke ind, for han var i samme situation som jeg.

Havde jeg trukket ind havde "jernstangen" af biler i yderbanen
sandsynligvis holdt mig bag lastbilerne hele vejen til Hillerød, hvis
ikke jeg ville kompromittere egen eller andres bremseafstand. Jeg tror
du ville have placeret dig som jeg i situationen - det gjorde alle andre
køretøjer der magtede mere end 90km/t, undtagen altså en der valgte at
overhale indenom. Jeg står ved at det var den mest hensigtsmæssige
afvikling med en hurtig og en langsommere kørebane.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-11-06 11:09

Efter loven bør jeg vel trække ind, men i
> praksis er det til mere ulempe for gliddet.

ikke helt enig der, kører motorvej hver dag, og når folk overholder reglen
med at der er højrekørsel i Danmark, kommer dem der har travlt hurtigt
forbi, og farlige situationer som overhaling indenom undgåes.

Det kræver selvfølgelig at folk så letter røven når der gives plads, hvilket
så ikke altid sker

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125LC ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-11-06 11:23

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> forbi, og farlige situationer som overhaling indenom undgåes.
>
> Det kræver selvfølgelig at folk så letter røven når der gives plads, hvilket

Det ville i situationen kræve at alle dagens pendlere fra københavn
lettede røven - det tager sgu' sin tid Der var stangtrafik i
yderbanen - det fremgik ikke helt tydeligt af første indlæg.

--
vh
Torben

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-11-06 11:45

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Det ville i situationen kræve at alle dagens pendlere fra københavn
> lettede røven - det tager sgu' sin tid Der var stangtrafik i
> yderbanen - det fremgik ikke helt tydeligt af første indlæg.

Hvis der var regulær stangtrafik - altså køkørsel - MÅ man slet ikke
skifte vognbane. Noget som mange trafikanter åbenbart har glemt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-11-06 13:09

Peter B. Juul wrote:

> Hvis der var regulær stangtrafik - altså køkørsel - MÅ man slet ikke
> skifte vognbane. Noget som mange trafikanter åbenbart har glemt.

Det er en interessant problemstilling. Forbikørsel må ske ved
stangtrafik - men hvad nu når der er stangtrafik i yderbanen og tomt i
inderbanen, må man så forbikøre/overhale indenom? Må man skifte til
højre bane, selvom man ikke skal fra motorvejen.

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-11-06 13:19

Torben Scheel wrote:
> [...]
> inderbanen, må man så forbikøre/overhale indenom? Må man skifte til
> højre bane, selvom man ikke skal fra motorvejen.

Nej. Ham foran skal skifte. Og så kan du overhale eller følge efter ham.

/jim

Fra : bem

Dato : 09-11-06 19:59

> Det er en interessant problemstilling. Forbikørsel må ske ved
> stangtrafik - men hvad nu når der er stangtrafik i yderbanen og tomt i
> inderbanen, må man så forbikøre/overhale indenom?

Nej, det må man ikke. Betingelsen for at måtte køre hurtigere i 1. vognbane
end i 2. vognbane er, at farten bestemmes af den forankørende, og det gør
den jo ikke, hvis der ikke er nogen forankørende i 1. vognbane.
Til gengæld skal kørende i 2. vognbane trække ind i 1. vognbane - specielt
når der ikke er anden trafik i 1. vognbane.

/Bo

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-11-06 12:17

> Det ville i situationen kræve at alle dagens pendlere fra københavn
> lettede røven - det tager sgu' sin tid

ja det er klart

Der var stangtrafik i
> yderbanen - det fremgik ikke helt tydeligt af første indlæg.

ok, troede du var en af de herlige venstrekørende "jeg kører det jeg må, så
jeg flytter mig ikke" trafikanter

Fra : BigMac

Dato : 09-11-06 11:27

> [...]
> regnen i yderbanen på et stykke hvor der er et pænt stykke med plads i
> inderbanen til næste lastbil. Efter loven bør jeg vel trække ind,

ja det bør/skal du.

Det er sku da skide træls at ligge bag ved nogen der ikke gider flytte sig i
overhalings banen.

Jeg havde sikkert også fået min finger til at "stå"

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-11-06 11:29

BigMac wrote:
> [...]
> overhalings banen.
>
> Jeg havde sikkert også fået min finger til at "stå"

Læs venligst mine uddybende indlæg.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 17:49

"BigMac" <BigMac_2@hotmails.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> i overhalings banen.
>
> Jeg havde sikkert også fået min finger til at "stå"

Hva faen..... så lyver din kæreste, så har du da noget der kan stå !

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-11-06 06:17

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> Hva faen..... så lyver din kæreste, så har du da noget der kan stå !

*OMFG* Du skylder skærmrens!

--
vh
Torben

Fra : BigMac

Dato : 10-11-06 07:29

; - ))

Fra : Rune

Dato : 09-11-06 14:06

Torben Scheel skrev:

> [...]
> inderbanen, må man så forbikøre/overhale indenom? Må man skifte til
> højre bane, selvom man ikke skal fra motorvejen.

Så vidt jeg husker fra teori undervisnig, så må du gerne forbikøre
højreom, men du må ikke overhale højreom.

Forskellen ligger i om det er en forbikørsel eller en overhaling.

Men at en forbikørsel var når trafik i begge spor sløvet af
forankørende (indenfor hastighedsgrænserne naturligvis).

Ellers ville det jo være ulovligt at forbikøre højreom ved
kødannelse...

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-11-06 15:14

Rune wrote:

> [...]
> forankørende (indenfor hastighedsgrænserne naturligvis).
>
> Ellers ville det jo være ulovligt at forbikøre højreom ved

Jeps. Hvis vi nu antager at trafikken i venstre spor går næsten i stå og
du kører i højre med tom bane foran dig - _skal_ du så stoppe? Ville du
gøre det?

--
vh
Torben

Fra : Dr. Enduro

Dato : 09-11-06 15:39

Torben Scheel skrev:

> Jeps. Hvis vi nu antager at trafikken i venstre spor går næsten i stå og
> du kører i højre med tom bane foran dig - _skal_ du så stoppe? Ville du
> gøre det?

Nej, det skal man ikke, men hvis du i dette tilfælde kører i venstre
bane, må du ikke skifte til højre bane for at komme hurtigere frem.

--
Hilsen Jan

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 09-11-06 16:47

Torben Scheel wrote:

> Jeg lå ikke og flød, jeg ønskede at overhale den forankørende. Han trak
> ikke ind, for han var i samme situation som jeg.

Jeg kan se du har uddybet situationen og jeg trækker min flyde
kommentar tilbage :)

Jeg kører dagligt i sæsonen ca. 230km på motorvej og mit syn på
folk der ikke holder til højre er måske en smule farvet :)

--

/ brian - SV1000S K6

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-11-06 22:03

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> jajo, det var der jo også en af de bedre "hvor blev bilisten
> af?"-føljetonner her på gruppen, der handlede om. Tænk at man kan
> blive bange for en skravlet DTU-studerende.
>
> Den her tråd: http://korturl.dk/FMGfC

Jeg havde det sorte Rukkatøj på, det kan åbenbart godt virke lidt
farligt

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*