Tilbagebetaling af afgift efterfulgt af gr~
Fra : Stephan G

Dato : 08-11-06 21:54

Hey er der nogen, der kender MC-juraens mørkeste afkroge? ;)

Her er planen:
Jeg skal ud og køre på MC til Indien. Dertil skal jeg (og min
kammerat) købe to ex militær BMW'er. Vi har ikke lyst til at køre
rundt på noget, der er alt for meget værd, derfor vil vi køre på
grænseplader (skal være væk i min. 6 mdr).

Desværre kan man ikke få grænseplader medmindre MC'en er ny eller
den sidst har været indregistreret i DK. Spørgsmålet er så: Kan vi
betale afgiften for så at afmelde dem igen og "udføre dem" altså få
reg. afg. minus de ca 15% tilbage på kontoen og så derefter få
grænseplader på?

Er der nogen særlige omstændigheder, der skal være til før at man
kan få afgiften tilbage? Har kigget på skat.dk, men der står jo ikke
noget om efterfølgende grænseplader. Og da de har fået en bombe i
hovedet i nat har de ikke været til at få fat på over telefonen.

Håber nogen har et (kvalificeret) bud:)

Stephan

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-11-06 22:32

On 8 Nov 2006 12:54:24 -0800, "Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> wrote:

Hej Stephan.

> [...]
>betale afgiften for så at afmelde dem igen og "udføre dem" altså få
>reg. afg. minus de ca 15% tilbage på kontoen og så derefter få

Du er ude i en gråzone.
Dine GS650 har i princippet ikke været indregistreret i DK.
Og dog - De har haft militære plader, og det kan dermed bevises at de
har kørt i DK - At de så er afgiftsfrie er en anden sag.
Der er ikke betalt afgift af dem, så set i det lys kan de med lidt
argumentetion betragtes som "nye".
Der er kun een vej ud af det.
Du må den tunge vej til Skat og spørge dem til råds.
Jeg vil anbefale at indlede med noget i denne retning:
"Jeg har påtænkt at købte en MC der har været anvendt i militæret med
det formål at tage dem med til en midlertidig bolig i udlandet - Jeg
ved ikke meget om reglerne omkring grænseplader til køretøjer der har
været anvendt til officielt formål hvor de er afgiftsfritaget.
Vil i venligst hjælpe mig til er forståelse af de gældende regler".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 10-11-06 11:39

Steen Gruby presented the following explanation :
> [...]
> været anvendt til officielt formål hvor de er afgiftsfritaget.
> Vil i venligst hjælpe mig til er forståelse af de gældende regler".

Jeg ville tage fat i Rigspolitiets Dataafdeling!

Der findes specielle regler for køretøjer der har
været anvendt til militær- eller redningskørsel
bl.a. Dette indebærer at 1. reg. dato sættes til
produktionsåret, da de ikke har en 1. reg. dato!

Derfor kunne det tænkes at den ikke betragtes som
have værende registreret.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Dr. Enduro

Dato : 09-11-06 11:02

Stephan G skrev:

> [...]
> betale afgiften for så at afmelde dem igen og "udføre dem" altså få
> reg. afg. minus de ca 15% tilbage på kontoen og så derefter få

Jeg ved ikke meget om grænseplader, men jeg ved, at du kun kan få
afgiften tilbage (-15%), hvis du rent faktisk sælger mc'en til nogen i
udlandet. Du kan altså ikke bare få afgiften tilbage og så beholde den
uden afgift. Set ud fra det tror jeg ikke det er muligt at gøre som du
ønsker det, men prøv at høre Skatte-basserne først.

--
Hilsen Jan

Fra : Stephan G

Dato : 09-11-06 15:27

> [...]
> uden afgift. Set ud fra det tror jeg ikke det er muligt at gøre som du
> ønsker det, men prøv at høre Skatte-basserne først.

Hmm, det har jeg hørt før, altså at man skal sælge for at kunne få
afgiften tilbage. Men jeg kan ikke se noget om den regel på skat.dk og
da jeg ringede i dag fik jeg faktisk halvgrønt lys. De tager
selvfølgelig ikke stilling til grænsepladerne, men tilbagebetaling af
afgift lød ikke som noget problem. Også selvom den ikke skulle
sælges.

Kan du evt. henvise til nogle regler?

Og tak til Gruby! God hjælp da jeg ringede i dag.

Stephan

Fra : Dr. Enduro

Dato : 09-11-06 15:46

Stephan G skrev:

> [...]
> sælges.
>
> Kan du evt. henvise til nogle regler?
>
> Og tak til Gruby! God hjælp da jeg ringede i dag.

Jeg har set dem på skrift et sted, har også en kammerat, der solgte sin
Golf den vej, og hvem de krævede det af. Har desværre ikke noget
dokumentation, men prøv google.

--
Hilsen Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 09-11-06 15:50

On 9 Nov 2006 06:27:01 -0800, "Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> wrote:

>Kan du evt. henvise til nogle regler?

Reglerne er behandlet i "Bekendtgørelse af
lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. "

§ 7 b+c.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020097729-regl

SKAT har lavet flg, der beskriver proceduren:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=152956&vID=201273

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 23-11-06 19:02

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

selvfølgelig ikke stilling til grænsepladerne, men tilbagebetaling af
afgift lød ikke som noget problem. Også selvom den ikke skulle

Reglen er ikke en "afgiftsrefundering ved afmelding -regel"; men derimod
slet og ret en eksport-regel.
I ordet eksport fremgår det at man skal dokumentere at kræet er sendt over
grænsen, hvilket almindeligvis kræver en kvittering fra køber!

--
Armand.

Fra : Stephan G

Dato : 09-11-06 16:17

"Godtgørelse af afgift

§ 7 b. 3) Afgiften af et brugt motorkøretøj, der er
afgiftsberigtiget efter §§ 4, 5, 5 a eller 6, godtgøres, såfremt
køretøjet afmeldes fra motorregisteret og udføres fra landet. "

"
Stk 5 . Afgiftsgodtgørelsen efter stk. 2 kan ikke overstige den
afgift, der oprindelig er betalt, fratrukket 15 pct.

Stk 6 . Ved fornyet tilmelding til motorregisteret af et køretøj, for
hvilket der er godtgjort afgift, beregnes afgiftsbeløbet på samme
måde som godtgørelsesbeløbet efter § 7 b, stk. 2, men uden nedslag
i afgiftsbeløbet. "

Jeg læser det altså som om der er to muligheder: Udførsel fra landet
eller afmeldelse fra motorregisteret.

Stephan

Fra : MKS - 74

Dato : 09-11-06 17:11

On 9 Nov 2006 07:16:59 -0800, "Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> wrote:

>Jeg læser det altså som om der er to muligheder: Udførsel fra landet
>eller afmeldelse fra motorregisteret.

Der er brugt ordet "og" i lovteksten og ikke ordet "eller". Se SKAT's
vejledning til proceduren, hvor de bl.a skriver:

Registreringsafgiften bliver udbetalt af SKAT, når

"køretøjet er værdifastsat
afmeldt fra motorregisteret, og
udført fra Danmark, og dette kan dokumenteres

Som dokumentation for, at køretøjet er afmeldt hos Centralregisteret
for Motorkøretøjer (politiet), skal der fremlægge den originale
registreringsattest (evt. attesteret kopi), som skal være påtegnet om,
at køretøjet er afmeldt. Bemærk at køretøjet skal være afmeldt senest
1 måned efter værdifastsættelsen.

Der skal også fremlægges dokumentation for, at køretøjet er udført fra
Danmark. Dokumentation for udførslen skal indsendes eller fremvises
senest 3 måneder efter, at køretøjet er blevet værdifastsat af SKAT. "

Stk 6 i paragraf 7 finder anvendelse ved:

"Hvis køretøjet efterfølgende indføres her til landet og
indregistreres efter færdselsloven, skal der på ny betales
registreringsafgift.

I givet fald beregnes afgiften på grundlag af køretøjets handelsværdi
på indførselstidspunktet."

Fra : Stephan G

Dato : 10-11-06 14:17

Politiets datatilsyn henviste til motorkontoret. De siger der, at man
ikke kan få grænseplader til tidl. militærcykler. Ikke noget, der
giver mening for mig.

Det er selvfølgelig rigtigt, at der står "og" og ikke "eller" i
lovteksten, det havde jeg overset. Men hvis det skal give mening at man
kan få grænseplader på "nye" og "brugte, sidst indregistreret i DK"
motorcykler skal der jo være en mulighed for at få afgiften tilbage
UDEN at sælge den til fx Tyskland.

Altså: hører det at sætte grænseplader på og køre til udlandet
med under kategorien "udføres fra Danmark"???

For mig at se er dette et definitionsspørgsmål. Jeg har ringet flere
gange til skat og fået forskellige udmeldinger. I dag skulle de så
komme med et endegyldigt svar, men de har ikke ringet som de ellers har
lovet. Og de lukker kl. 14. God weekend til mig, der troede at have
besked inden jeg skal besigtige MC'en lørdag. Nu må jeg vente til
mandag...

Tak for alle de gode svar. Kommentarer er stadig mere end velkomne!

Go' weekend til alle,
Stephan

Fra : MKS - 74

Dato : 10-11-06 14:38

On 10 Nov 2006 05:17:11 -0800, "Stephan G" <stephangam@yahoo.dk>
wrote:

>For mig at se er dette et definitionsspørgsmål. Jeg har ringet flere
>gange til skat og fået forskellige udmeldinger.

Det er ikke ganske ukendt! Det er ikke alle medarbejdere i SKAT der er
lige inde i alle regler og ved hvordan de _skal_tolkes i en given
situation. Det afholder dem ikke altid fra at afgive et (undertiden
ukorrekt) svar og man skal derfor som i enhver anden situation
forholde sig kritisk til et svar og (stille og roligt) udebede sig
nærmere information eller forklaring, hvis der f.eks er noget man ikke
forstår i relation til et regelsæt eller en lovtekst.

Fra : Stephan G

Dato : 10-11-06 15:13

> [...]
> nærmere information eller forklaring, hvis der f.eks er noget man ikke
> forstår i relation til et regelsæt eller en lovtekst.

yup, det er netop derfor jeg har stillet spørgsmålet herinde. For
udfaldet af dette tvivlstilfælde er +/- 50.000 stærke for en
studerende :-/

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-11-06 22:52

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> writes:

> Jeg skal ud og køre på MC til Indien. Dertil skal jeg (og min
> kammerat) købe to ex militær BMW'er.

Inden i forkøber jer, så husk på at millitærets mc'er mishandles noget
så groft og typisk sælges til en ret grotesk overpris. Søg evt. lidt
tilbage her i gruppen med google. Sammenlign også de typiske
milli-priser med <http://www.mobile.de>.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Stephan G

Dato : 15-11-06 13:58

jeg har chekket tidl. poster og kan forstå, at de (selvfølgelig)
bliver behandlet lidt barsk.

Troede dog, at de ville blive kørt til med lave omdrejn. først.

Hvad betyder det for en rotax motor, at den bliver pint lige fra start
og ikke får indkøringsperiode?
Er der noget, man kan gøre for at teste?

skal ud og handle på søndag... Er 24 k en god pris uden afgift?

Stephan

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-11-06 14:42

Stephan G wrote:

> skal ud og handle på søndag... Er 24 k en god pris uden afgift?

En 96'er koster ca. kr. 15.000,- i DE :-/

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 15-11-06 14:57

Stephan G expressed precisely :
> Er 24 k en god pris uden afgift?

Ja, rigtig god! ... for sælgeren!

Tjek lige op på T&S hvad salgværdien er, og
dermed prisen uden afgift.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-11-06 15:22

Hekto wrote:

> Stephan G expressed precisely :

> Ja, rigtig god! ... for sælgeren!

Som opdagede at han havde budt alllt for højt på milli-auktionen :-|

Var det ikke Gruby som fandt et fint eksemplar i DE til væsentlig lavere
pris.

Stephan, de er ved at "tørre" et fejlkøb af på dig....

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 15-11-06 15:42

Orla Pedersen used his keyboard to write :
> Var det ikke Gruby som fandt et fint eksemplar i DE til væsentlig lavere
> pris.

Jo; men det var endda 'luksusmodellen' af den
civile udgave.

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-11-06 21:25

On Wed, 15 Nov 2006 14:22:06 +0000 (UTC),
o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote:

Hej Orla.

>Var det ikke Gruby som fandt et fint eksemplar i DE til væsentlig lavere
>pris.

Det var hvad vi gav for en 03 F650SC Scaver med ABS, remtræk und das
ganze schweinerei med 7800 Km bag sig.
De militærmaskiner er alt for dyre.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Stephan G

Dato : 15-11-06 15:36

hvis en 96'er koster 15 k i tyskland er 20 k vel en ok pris for en
2002'er?

Så må jeg prøve at forhandle.

Den har jo kun gået 6000 km...

Stephan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-11-06 21:38

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> writes:

> hvis en 96'er koster 15 k i tyskland er 20 k vel en ok pris for en
> 2002'er?

Var det en F650GS? Så er det nok ikke helt skæv jf. mobile.de, men søg
selv lidt rundt derinde.

> Så må jeg prøve at forhandle.

Jeps.

> Den har jo kun gået 6000 km...

Meget kan ødelægges på 6000 km, så vær på vagt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Stephan G

Dato : 20-11-06 10:14

En update:

Har nu været igennem hele møllen.
På motorkontoret har de skiftet mening og det kan godt lade sig gøre
at få grænseplader på en mc, der er tidl. militær, FINT!

Mht. tilbagebetaling af afgift: En flink medarbejder på skat tog sagen
i egen hånd og satte sine overordnede på en prøve: De skulle
argumentere for, at påmontering af grænseplader IKKE var udførsel.
Det kunne de ikke og jeg har nu på skrift, at det godt kan lade sig
gøre at få tilbagebetalt afgiften. Alt efter, hvad den bliver sat til
har vi (min kamerat og jeg) således en BMW-offroader hver til 15-18k
til at køre til Indien på. Det er da i orden!

TAK TIL ALLE, DER BIDROG TIL DETTE RESULTAT.
Konklusionen må være: Det er mennesker, der sidder i forvaltningen og
hvis man sætter sig lidt ind i tingene og ikke tager et hvilket som
helst svar for gode varer, kan man godt ende med at få ret.

Stephan

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-11-06 10:39

Stephan G wrote:

> [...]
> hvis man sætter sig lidt ind i tingene og ikke tager et hvilket som
> helst svar for gode varer, kan man godt ende med at få ret.

Great! Hatten af for et godt stykke arbejde, der sikkert kan glæde
andre. Jeg har sgu' aldrig forstået hvorfor grændeplader var forbeholdt
nye køretøjer - SVJH var Nina Rasmussen og Hjalte Tin ude i de problemer
engang.

Så er der bare at ønske god tur! (og venliogt henvise til www.usenet.dk,
så citatteknikken kan komme i orden).

--