Fordelen ved Vandkøling ?
Fra : Henrik Mahler

Dato : 04-11-06 15:32

I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
jeg overvejede en vandkølet model, andre
hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
motor holder bedre end en luftkølet, dog
skal man vel ik forvente at en MC holder
200-300.000 km som en god bil gør, en MC
er jo trods alt mere højtydende pr ccm

Ved at studere diverse brugt annoncer ser
det ud til at en velplejet GS-500 ka køre
80-100.000 før den bliver "træt", ville
dette så have været væsentligt højere med
en sammenlignelig vankølet motor ? i så
fald hvor meget ?

I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
til touring og længere ture, de små grimme
kold-starter, og daglidagens byture vil
blive løst af en mindre tæske-maskine

MVH Henrik

Fra : Armand

Dato : 04-11-06 16:42

Henrik Mahler skrev:
> [...]
> det ud til at en velplejet GS-500 ka køre
> 80-100.000 før den bliver "træt", ville
> dette så have været væsentligt højere med

Der skete et markant spring omkring holdbarhed da der kom vandkøling på
motorcyklerne: Tidligere var en motorcykel godt og grundigt brugt når
den nærmede sig 100.000km, og dengang var det en velkendt
tommelfingerregel at et olieforbrug på 1L pr. 1000km var grænsen for
hvornår at en cylinder-renovering var fornøden. Således kunne man
vurdere forbrugets tiltagen fra omkring 50.000km eller tidligere og
dermed også "nedslidningsgraden"!
På moderne vandkølede motorer, der yder op imod det dobbelte af
tidligere luftkølede ækvivalenter, oplever ejerne sjældent at skulle
efterfylde med olie mellem skifte-intervallerne (som i mellemtiden
tillige er blevet forlængede) selvom motorcyklen har kørt de samme
100.000km som tidligere angav pensionsalderens komme

> I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
> til touring og længere ture, de små grimme
> kold-starter, og daglidagens byture vil
> blive løst af en mindre tæske-maskine

Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet
motor egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere
dagligdags ture!

--
Armand.

Fra : JimR

Dato : 04-11-06 16:52

> [...]
> egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere dagligdags

Nemlig, vandkøling giver motoren bedre betingelser at leve under fordi den

- køler hele tiden, også når man holder stille
- Holder en langt mere jævn temperatur fordi vandet er 'hele vejen rundt' om
cylinderkappen
- sikrer et mere jævnt forløb af opvarmningen når man starter fra kold cykel

Når det er sagt er vandkøling bedst ved længere ture. Til små korte ture
bliver motoren ikke lige så hurtigt varm.

Husk at fylde frostvæske på !

JimR
SZT660 Super Single - vandkølet!

Fra : Harry Teicher

Dato : 04-11-06 17:12

> Når det er sagt er vandkøling bedst ved længere ture. Til små korte ture
> bliver motoren ikke lige så hurtigt varm.
> JimR

Jeg holder nu mest til, at en vandkølet motor er bedre til korte tur,
samtidigt med at de er mere holdbart. Nu hvor jeg har en luftkølet
motor, vil jeg tillade mig at hijacke tråden lidt og spørge om ikke
man bare kan pakke en luftkølet motor ind, således at den netop ikke
bliver afkølet (på vinterture under 10km forstås).

mvh
Harry Teicher
XT600

Fra : Armand

Dato : 04-11-06 17:23

Harry Teicher skrev:

> [...]
> man bare kan pakke en luftkølet motor ind, således at den netop ikke
> bliver afkølet (på vinterture under 10km forstås).

Vanskeligheden derved ligger i at det er svært at detektere
motor/cylinder -temperaturen, samt regulere den derefter!
På blæserkølede motorer er det muligt (men ikke nødvendigvis brugt) at
arrangere en bimetal-styret regulering i blæser-skakten; men ved
fartvind-køling bliver dét mere problematisk

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 04-11-06 17:45

> [...]
> motor holder bedre end en luftkølet, dog
> skal man vel ik forvente at en MC holder
> 200-300.000 km som en god bil gør, en MC

Jeg ved ikke hvor meget jeg gider rode med vand, slanger og køler på en
MC. Ved normal brug kan jeg ikke se det har den helt store betydning.
Vandkøling er da bedre, men sammenlignet med ulemperne ved jeg snart
ikke. Lvetiden på en luftkølet motor er da helt OK!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-11-06 19:48

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev
> [...]
> Vandkøling er da bedre, men sammenlignet med ulemperne ved jeg snart
> ikke. Lvetiden på en luftkølet motor er da helt OK!

Nu kan vandet jo heller ikke hjælpe på alle de andre dele på en MC der
nedslides og går i stykker. Såvidt jeg kan se, er udgiften til slidte
stempler en af de mindre udgifter i den sammenhæng.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 05-11-06 12:24

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> nedslides og går i stykker. Såvidt jeg kan se, er udgiften til slidte
> stempler en af de mindre udgifter i den sammenhæng.

Tjaeh :-/
For en firecylindret og for dén der ikke selv kan udføre så dyb skruning
vil det løbe op i 4 X 1300-1500kr + mindst en dags arbejdsløn á over
350kr/t - En udgift som gør at mange i disse Ebay-tider vælger at skaffe
hele motorer (endsige motorcykler til samtidig renovering af hele
modellen) som er mere overskuelige selv at omskifte!
Og at kunne se frem til sådan en udgift på en halvgammel luftkølet med
70.000km på tælleren, eller købe en vandkølet som man med rimelighed kan
regne med har den samme distance tilgode inden den overhovedet begynder
at bruge nævneværdigt med olie gør da en forskel for køber, og dermed
også for sælger :-|

Så argumentet er ikke nær så meget at man vil kunne spare sig for
efterfylde olie hhv. renovere, som at en vandkølet der har gået 50.000
eller mere vil være langt lettere og dermed dyrere sælgelig!

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 05-11-06 12:44

> [...]
> Ebay-tider vælger at skaffe hele motorer (endsige motorcykler til
> samtidig renovering af hele modellen) som er mere overskuelige selv

Påpeger bare lige igen, at en rimeligt ny brugt motor, ikke koster
alverden på f.eks. Ebay. Ofte mindre end en hovedrep.
2-ventilede Duc' motorer ligger p 2-6.000 og de 4-ventilede omkring det
dobbelte. Du er inde på den samme tanke.

Derfor mener jeg at det sådan set er ligegyldigt om det er luft eller
vand, til normale forhold. Det er bare lettere at have med en luftkølet
at gøre. De er heller ikke så uskønne som en vandkølet der ligner et
slagteoffer med alle tarmene væltende ud!

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 15:13

Hekto skrev i meddelelsen ...

>Det er bare lettere at have med en luftkølet
>at gøre.

??

mvh
Orla, som har endog meget svært ved at se det besværlige i at servicere en
CB500 med vand.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hekto

Dato : 05-11-06 15:55

> ??
>
> mvh
> Orla, som har endog meget svært ved at se det besværlige i at
> servicere en CB500 med vand.
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Så sandt, så sandt! ... men hvem gider også det ... heller??? Min
lille indskrænkede verden omfatter jo slet ikke den slags.

Fra : Armand

Dato : 05-11-06 16:40

Orla Pedersen skrev:

> ??

Hekto har bare svært ved at vænne sig til tanken om ikke at kunne sidde
inde ved køkkenbordet og stille ventiler på de let aftagelige
Pantah-topstykker
Forøvrigt ikke et argument der følger f.eks. GS500'eren!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 05-11-06 17:40

> [...]
> Pantah-topstykker
> Forøvrigt ikke et argument der følger f.eks. GS500'eren!

Det er nemlig rigtigt!
Løsne remstrammeren, af med remmen, fjerne 2 x 4 møtrikker ... skulle
man så også først have besvær med at tømme vandet af????

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-11-06 15:59

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:

> Derfor mener jeg at det sådan set er ligegyldigt om det er luft
> eller vand, til normale forhold.

For os der kører 15k km om året ville det være temmeligt irriterende
og møgdyrt at skulle skifte motor hvert 4-5. år. Så er det da meget
nemmere med en ordentlig konstruktion, som bare kører og kører. Det er
jo heller ikke fordi vandkølingen komplicerer maskineriet særligt
meget når det kommer til stykket.

> Det er bare lettere at have med en luftkølet at gøre. De er heller
> ikke så uskønne som en vandkølet der ligner et slagteoffer med alle
> tarmene væltende ud!

Motorer kan laves grimme og smukke, hvadenten det er med luft- eller
vandkøling. Suzukis luftkølede motorer er da f.eks. ikke just kønnere
end den gennemsnitlige vandkølede motor. Fazerens er synes jeg
ligefrem er køn
<http://www.fasttrackmotorcycles.co.uk/sales/600FAZER0.jpg>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Hekto

Dato : 05-11-06 16:33

> [...]
> vandkøling. Suzukis luftkølede motorer er da f.eks. ikke just kønnere
> end den gennemsnitlige vandkølede motor. Fazerens er synes jeg

Det skal da også være ringe hvis ikke den holder længere. Det eneste
problem jeg lige kan se er olietemperaturen, der måske ikke er så
reguleret, samt ved kø-kørsel.

Vandkøling er da OK, og giver da drifts- og levetidsmæssige fordele;
men for en alm. dansk gennemsnitsmotorcykel?

Fra : LasseChristensen

Dato : 05-11-06 19:51

Hekto skrev:

> [...]
>
> Vandkøling er da OK, og giver da drifts- og levetidsmæssige fordele; men
> for en alm. dansk gennemsnitsmotorcykel?

Luftkølede har den fordel at de er mere simple, og at der er langt færre
dele som kan gå i stykker, hvilket må siges at være en fordel.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-11-06 18:24

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Hekto har bare svært ved at vænne sig til tanken om ikke at kunne
> sidde inde ved køkkenbordet og stille ventiler på de let aftagelige
> Pantah-topstykker

Tjah, til gengæld var ventilerne på Fazeren stadig indenfor
tolerancerne ved 75k km uden justering Et par stykker var lige på
kanten, men det var de også 30k km tidligere uden at have ændret sig
væsentligt i mellemtiden.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Hekto

Dato : 05-11-06 18:40

> [...]
> tolerancerne ved 75k km uden justering Et par stykker var lige på
> kanten, men det var de også 30k km tidligere uden at have ændret sig

Til gengæld for hvad?
Jeg nøjes som regel også med bare at kontrollere dem. Skulle de være
lidt ude af justering, er det oftest bare de små halvmåner der holder
ventilerne der er banket en smule flade.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-11-06 18:48

> Til gengæld for hvad?

At det ikke er så let at justere ventiler på Fazeren. Derudover skal
de også kun kontrolleres for hver 42k km.

> Jeg nøjes som regel også med bare at kontrollere dem. Skulle de være
> lidt ude af justering, er det oftest bare de små halvmåner der
> holder ventilerne der er banket en smule flade.

Ok
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-11-06 20:38

LasseChristensen <FJERNlassenc@gmail.com> writes:

> Luftkølede har den fordel at de er mere simple, og at der er langt
> færre dele som kan gå i stykker, hvilket må siges at være en fordel.

"Langt færre dele"? Det drejer sig jo altså kun om en pumpe, en køler,
en termostat, nogle kanaler og nogle slanger, og det er altså meget
sjældent at de dele volder problemer. De få ekstra dele gør til
gengæld at resten af motoren lettes for meget termisk stress og ikke
har behøv for så store tolerancer hvilket nedsætter slitagen
væsentligt, som andre også påpeger.

Selvfølgelig er der vandkølede motorer der holder meget ringe
(GSXR400) og luft(olie)kølede der holder længe (GSX1100F), men i
gennemsnit er jeg ret sikker på at de vandkølede vinder på
holdbarheden.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Harry Teicher

Dato : 05-11-06 21:14

Jes Vestervang skrev:

> [...]
> (GSXR400) og luft(olie)kølede der holder længe (GSX1100F), men i
> gennemsnit er jeg ret sikker på at de vandkølede vinder på

Enige - skal formentlig have en vandkølet KLR650 som næste cykel, men
ville bare nævne XT serien som luftkølede motore som kan holde:

270.000km XT600: www.weltreise-motorrad.de

200.000km XT600: http://www.xt-foren.de/dcforum/DCForumID15/924.html# ;
http://www.motorradnomaden.de/

200.000km XT550: http://www.ring-carlsen.dk/index.htm

260.000km Tenere: http://www.tenere.ch/english/eh200k.html

mvh
Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)

Fra : CL

Dato : 06-11-06 06:01

"Harry Teicher" <harry_teicher@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[...]

Har du læst artiklerne ? jeg skimmede dem lige
og kunne læse at alle var blevet renoveret flere gange.
Så hvis du mener at en motor er holdbar,( uanset hvor mange gang
den er blevet renoveret),bare den har kørt langt.
Så vil jeg postaa at alle motorer er holdbare.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Hekto

Dato : 06-11-06 11:34

CL formulated on mandag :
> [...]
> den er blevet renoveret),bare den har kørt langt.
> Så vil jeg postaa at alle motorer er holdbare.

Man skal nok også skele lidt til brugen. Hvis
ikke det er med race for øje, kan det være meget
art at 'dyret' er simpelt at gå til. Især hvis
man holder meget langt fra nye forsyninger af
vand og kølervæske.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-11-06 09:29

Harry Teicher wrote:
> Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)

Den har kogt - hvorfor tror du ellers den er i gasform

--
vh
Torben - 2 * gaskøling, 2 * vædskekøling

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-11-06 22:39

"Harry Teicher" <harry_teicher@yahoo.com> writes:

> Enige - skal formentlig have en vandkølet KLR650 som næste cykel,
> men ville bare nævne XT serien som luftkølede motore som kan holde:
>
> 270.000km.... 200.000km.... 200.000km.... 260.000km

Det er da egentlig ganske imponerende, såfremt det er uden
stempelskift. Men er der ikke noget med at de har problemer med at
tandhjulene til de høje gear ødelægges ret hurtigt? Det er måske kun
hvis de bliver kørt med for lave rpm i de høje gear :-/

> mvh Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)

Pjat, det er bare at spørgsmål om at få det i væskefase og så opvarme
det lidt eller lade det udvide sig
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 10:12

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote in

> [...]
> hvis de bliver kørt med for lave rpm i de høje gear :-/

> Pjat, det er bare at spørgsmål om at få det i væskefase og så opvarme

Maskiner fra før ´88, havde problemer med smøring af 5. gearet. Efter
´88 har de ændret smøresystem, og vist en større oliepumpe. Langt de
fleste XT´er holder under 100.000, inden de er modne til nyt stempel.

Fra : Asger

Dato : 06-11-06 02:52

Armand wrote:

> [...]
> hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet
> motor egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere

Nae, hov - du kan ikke sige at en luftkoelet motor ikke koeler naar den
holder stille. Luftkoelingen virker ogsaa selvom du holder stille, blot
ikke saa effektivt. Ideen med lamellerne paa motoren er jo netop at
bortlede varmen, og det sker ogsaa uden fartvind.

Asger

Fra : Armand

Dato : 06-11-06 18:01

Asger skrev:

> [...]
> ikke saa effektivt. Ideen med lamellerne paa motoren er jo netop at
> bortlede varmen, og det sker ogsaa uden fartvind.

Det er såmænd rigtigt nok; men pointen var at kølingen for alvor sætter
ind, og helt uden regulering á termostat, idet man begynder at køre!

--
Armand.

Fra : Harry Teicher

Dato : 06-11-06 10:25

CL skrev:
> Har du læst artiklerne ?

Nej da, skulle man det!?

> Så hvis du mener at en motor er holdbar,( uanset hvor mange gang
> den er blevet renoveret),bare den har kørt langt.
> Så vil jeg postaa at alle motorer er holdbare.

Ja! Præcist min pointe

Fra : Harry Teicher

Dato : 06-11-06 10:26

Torben Scheel skrev:

> Den har kogt - hvorfor tror du ellers den er i gasform

Ha! Der blev jeg vist taget med bukserne nede....

Harry Teicher
XT600 (kølet med iltdamp?)

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-11-06 10:55

Harry Teicher wrote:

> Ha! Der blev jeg vist taget med bukserne nede....
>
> Harry Teicher
> XT600 (kølet med iltdamp?)

Pas på med kørsel i sverige - der er det 21% syrekøling. Det meste af
resten er Nitrogen

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-11-06 11:16

Henrik Mahler wrote:
> I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
> jeg overvejede en vandkølet model,

Holdbarhed: Det ville jeg ikke skænke en tanke.

Jeg købte en vandkølet kawa er-5 istedet for en gs 500. Men det var pga
siddestillingen. gs'en var lidt for lille til mig.

Jeg synes en vandkølet ser pænere ud, og den lyddæmper vel også raslerierne
en smule.

En luftkølet er til gengæld billigere og nemmere at have med at gøre ved
service.

Du skal ikke købe en gs 500 uden at have prøvet en er-5.

Og du har vel læst sammenligningen af de tre (gs, cb, er) i Bike årgang 2000
?

/jim

Fra : Henrik Mahler

Dato : 06-11-06 16:38

Tak for alle svarende:

Nej jeg har ikke læst testen, hvilket nummer af
årg 2000 taler vi om ? kan jeg mon låne det på
hovedbiblioteket i kbh ?

Hvad var konklussionen sådan super-kort ?

Der er en del meget tunge grunde til at jeg vil
ha en GS´er ud over prisen, det handler om at jeg
faktisk syntes DEN er pænest , en klassiker,
hele ebay flyder med reservedele og billige slid-
dele, sådan vil det blive ved da modelle er SÅ
gennemprøvet og populær i både DK, tykland m.fl,
ønsker mig på sigt en god "hjemmeskruer-maskine"
har allerede værkstedsmanual, (dog vil jeg holde
service første 24 mdr)

Herudover er jeg ved at få fikset en anhænger-
løsning, som jeg kan få fordelagtigt til denne.

Importøren skriver at ER-5 skulle være specielt
benzin-økonomisk, er det noget du kender til ?

MVH Henrik

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-11-06 09:22

Henrik Mahler wrote:
> Nej jeg har ikke læst testen, hvilket nummer af
> årg 2000 taler vi om ? kan jeg mon låne det på
> hovedbiblioteket i kbh ?

Jeg bestilte det via bibliotek.dk og så kom det til mit lokale bib en måneds
tid efter.

Når det er gamle numre får du en hel årgang. Indbundet i hardback.

> Hvad var konklussionen sådan super-kort ?

GS billigst og "dårligst". ER lidt dyrere men meget bedre. CB lidt bedre end
ER, men du betaler også for det.

> [...]
> hele ebay flyder med reservedele og billige slid-
> dele, sådan vil det blive ved da modelle er SÅ
> gennemprøvet og populær i både DK, tykland m.fl,

Der er også en hel del ER-5 i tyskland.

> Importøren skriver at ER-5 skulle være specielt
> benzin-økonomisk, er det noget du kender til ?

Næ. GS'en går længere på literen. Den har jo også den mindste motor. Og
laveste vægt.
rolig landevej 20.8, ER 18.9, cb 19.6
sport 16,5, 15,3 , 16,6

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-11-06 10:23

Jim Andersen wrote:
> [...]

Du kan osse lige sende mig en mail ved at nærlæse i min adresse.

/jim

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-11-06 21:01

"skal man vel ik forvente at en MC holder 200-300.000 km"

Hmmm. Jeg kan da godt nævne et par stykker... Kender CBR1100 med over 200kkm
og en VFR som nærmer sig de 300kkm har jeg da læst om. For slet ikke at tale
om Rolf Skovløkkes Suzuki...

--
Mvh.
Henrik