|
| Fordelen ved Vandkøling ? Fra : Henrik Mahler |
Dato : 04-11-06 15:32 |
|
I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
jeg overvejede en vandkølet model, andre
hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
motor holder bedre end en luftkølet, dog
skal man vel ik forvente at en MC holder
200-300.000 km som en god bil gør, en MC
er jo trods alt mere højtydende pr ccm
Ved at studere diverse brugt annoncer ser
det ud til at en velplejet GS-500 ka køre
80-100.000 før den bliver "træt", ville
dette så have været væsentligt højere med
en sammenlignelig vankølet motor ? i så
fald hvor meget ?
I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
til touring og længere ture, de små grimme
kold-starter, og daglidagens byture vil
blive løst af en mindre tæske-maskine
MVH Henrik
>Forudsat at præmien forbliver den
>samme, ville jeg foretrække en
>tilsvarende vandkølet model á
>Honda CB500 eller Kawasaki ER-5 i brugt
>til samme pris som den nye GS'er!
>
>--
>Armand.
| |
Armand (04-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-11-06 16:42 |
|
Henrik Mahler skrev:
> I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
> jeg overvejede en vandkølet model, andre
> hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
> GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
> motor holder bedre end en luftkølet, dog
> skal man vel ik forvente at en MC holder
> 200-300.000 km som en god bil gør, en MC
> er jo trods alt mere højtydende pr ccm
>
> Ved at studere diverse brugt annoncer ser
> det ud til at en velplejet GS-500 ka køre
> 80-100.000 før den bliver "træt", ville
> dette så have været væsentligt højere med
> en sammenlignelig vankølet motor ? i så
> fald hvor meget ?
Der skete et markant spring omkring holdbarhed da der kom vandkøling på
motorcyklerne: Tidligere var en motorcykel godt og grundigt brugt når
den nærmede sig 100.000km, og dengang var det en velkendt
tommelfingerregel at et olieforbrug på 1L pr. 1000km var grænsen for
hvornår at en cylinder-renovering var fornøden. Således kunne man
vurdere forbrugets tiltagen fra omkring 50.000km eller tidligere og
dermed også "nedslidningsgraden"!
På moderne vandkølede motorer, der yder op imod det dobbelte af
tidligere luftkølede ækvivalenter, oplever ejerne sjældent at skulle
efterfylde med olie mellem skifte-intervallerne (som i mellemtiden
tillige er blevet forlængede) selvom motorcyklen har kørt de samme
100.000km som tidligere angav pensionsalderens komme
>
> I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
> til touring og længere ture, de små grimme
> kold-starter, og daglidagens byture vil
> blive løst af en mindre tæske-maskine
Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet
motor egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere
dagligdags ture!
--
Armand.
| |
JimR (04-11-2006)
| Kommentar Fra : JimR |
Dato : 04-11-06 16:52 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:454cb4c6$0$12659$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Henrik Mahler skrev:
>> I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
>> jeg overvejede en vandkølet model, andre
>> hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
>> GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
>> motor holder bedre end en luftkølet, dog
>> skal man vel ik forvente at en MC holder
>> 200-300.000 km som en god bil gør, en MC
>> er jo trods alt mere højtydende pr ccm
>>
>> Ved at studere diverse brugt annoncer ser
>> det ud til at en velplejet GS-500 ka køre
>> 80-100.000 før den bliver "træt", ville
>> dette så have været væsentligt højere med
>> en sammenlignelig vankølet motor ? i så
>> fald hvor meget ?
>
> Der skete et markant spring omkring holdbarhed da der kom vandkøling på
> motorcyklerne: Tidligere var en motorcykel godt og grundigt brugt når den
> nærmede sig 100.000km, og dengang var det en velkendt tommelfingerregel at
> et olieforbrug på 1L pr. 1000km var grænsen for hvornår at en
> cylinder-renovering var fornøden. Således kunne man vurdere forbrugets
> tiltagen fra omkring 50.000km eller tidligere og dermed også
> "nedslidningsgraden"!
> På moderne vandkølede motorer, der yder op imod det dobbelte af tidligere
> luftkølede ækvivalenter, oplever ejerne sjældent at skulle efterfylde med
> olie mellem skifte-intervallerne (som i mellemtiden tillige er blevet
> forlængede) selvom motorcyklen har kørt de samme 100.000km som tidligere
> angav pensionsalderens komme
>>
>> I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
>> til touring og længere ture, de små grimme
>> kold-starter, og daglidagens byture vil
>> blive løst af en mindre tæske-maskine
>
> Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
> hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet motor
> egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere dagligdags
> ture!
>
> --
> Armand.
Nemlig, vandkøling giver motoren bedre betingelser at leve under fordi den
- køler hele tiden, også når man holder stille
- Holder en langt mere jævn temperatur fordi vandet er 'hele vejen rundt' om
cylinderkappen
- sikrer et mere jævnt forløb af opvarmningen når man starter fra kold cykel
Når det er sagt er vandkøling bedst ved længere ture. Til små korte ture
bliver motoren ikke lige så hurtigt varm.
Husk at fylde frostvæske på !
JimR
SZT660 Super Single - vandkølet!
| |
Harry Teicher (04-11-2006)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 04-11-06 17:12 |
|
> > Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
> > hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet motor
> > egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere dagligdags
> > ture!
> > Armand.
> Når det er sagt er vandkøling bedst ved længere ture. Til små korte ture
> bliver motoren ikke lige så hurtigt varm.
> JimR
Jeg holder nu mest til, at en vandkølet motor er bedre til korte tur,
samtidigt med at de er mere holdbart. Nu hvor jeg har en luftkølet
motor, vil jeg tillade mig at hijacke tråden lidt og spørge om ikke
man bare kan pakke en luftkølet motor ind, således at den netop ikke
bliver afkølet (på vinterture under 10km forstås).
mvh
Harry Teicher
XT600
| |
Armand (04-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-11-06 17:23 |
|
Harry Teicher skrev:
>>>
> ........ Nu hvor jeg har en luftkølet
> motor, vil jeg tillade mig at hijacke tråden lidt og spørge om ikke
> man bare kan pakke en luftkølet motor ind, således at den netop ikke
> bliver afkølet (på vinterture under 10km forstås).
>
Vanskeligheden derved ligger i at det er svært at detektere
motor/cylinder -temperaturen, samt regulere den derefter!
På blæserkølede motorer er det muligt (men ikke nødvendigvis brugt) at
arrangere en bimetal-styret regulering i blæser-skakten; men ved
fartvind-køling bliver dét mere problematisk
--
Armand.
| |
Hekto (04-11-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 04-11-06 17:45 |
|
> I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
> jeg overvejede en vandkølet model, andre
> hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
> GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
> motor holder bedre end en luftkølet, dog
> skal man vel ik forvente at en MC holder
> 200-300.000 km som en god bil gør, en MC
> er jo trods alt mere højtydende pr ccm
Jeg ved ikke hvor meget jeg gider rode med vand, slanger og køler på en
MC. Ved normal brug kan jeg ikke se det har den helt store betydning.
Vandkøling er da bedre, men sammenlignet med ulemperne ved jeg snart
ikke. Lvetiden på en luftkølet motor er da helt OK!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!
| |
Preben Riis Sørensen (04-11-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 04-11-06 19:48 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev
> Jeg ved ikke hvor meget jeg gider rode med vand, slanger og køler på en
> MC. Ved normal brug kan jeg ikke se det har den helt store betydning.
> Vandkøling er da bedre, men sammenlignet med ulemperne ved jeg snart
> ikke. Lvetiden på en luftkølet motor er da helt OK!
Nu kan vandet jo heller ikke hjælpe på alle de andre dele på en MC der
nedslides og går i stykker. Såvidt jeg kan se, er udgiften til slidte
stempler en af de mindre udgifter i den sammenhæng.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Armand (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-11-06 12:24 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev
>> Jeg ved ikke hvor meget jeg gider rode med vand, slanger og køler på en
>> MC. Ved normal brug kan jeg ikke se det har den helt store betydning.
>> Vandkøling er da bedre, men sammenlignet med ulemperne ved jeg snart
>> ikke. Lvetiden på en luftkølet motor er da helt OK!
>
> Nu kan vandet jo heller ikke hjælpe på alle de andre dele på en MC der
> nedslides og går i stykker. Såvidt jeg kan se, er udgiften til slidte
> stempler en af de mindre udgifter i den sammenhæng.
>
Tjaeh :-/
For en firecylindret og for dén der ikke selv kan udføre så dyb skruning
vil det løbe op i 4 X 1300-1500kr + mindst en dags arbejdsløn á over
350kr/t - En udgift som gør at mange i disse Ebay-tider vælger at skaffe
hele motorer (endsige motorcykler til samtidig renovering af hele
modellen) som er mere overskuelige selv at omskifte!
Og at kunne se frem til sådan en udgift på en halvgammel luftkølet med
70.000km på tælleren, eller købe en vandkølet som man med rimelighed kan
regne med har den samme distance tilgode inden den overhovedet begynder
at bruge nævneværdigt med olie gør da en forskel for køber, og dermed
også for sælger :-|
Så argumentet er ikke nær så meget at man vil kunne spare sig for
efterfylde olie hhv. renovere, som at en vandkølet der har gået 50.000
eller mere vil være langt lettere og dermed dyrere sælgelig!
--
Armand.
--
Armand.
| |
Hekto (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-11-06 12:44 |
|
> For en firecylindret og for dén der ikke selv kan udføre så dyb
> skruning vil det løbe op i 4 X 1300-1500kr + mindst en dags
> arbejdsløn á over 350kr/t - En udgift som gør at mange i disse
> Ebay-tider vælger at skaffe hele motorer (endsige motorcykler til
> samtidig renovering af hele modellen) som er mere overskuelige selv
> at omskifte!
Påpeger bare lige igen, at en rimeligt ny brugt motor, ikke koster
alverden på f.eks. Ebay. Ofte mindre end en hovedrep.
2-ventilede Duc' motorer ligger p 2-6.000 og de 4-ventilede omkring det
dobbelte. Du er inde på den samme tanke.
Derfor mener jeg at det sådan set er ligegyldigt om det er luft eller
vand, til normale forhold. Det er bare lettere at have med en luftkølet
at gøre. De er heller ikke så uskønne som en vandkølet der ligner et
slagteoffer med alle tarmene væltende ud!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!
| |
Ukendt (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-11-06 15:13 |
|
Hekto skrev i meddelelsen ...
>Det er bare lettere at have med en luftkølet
>at gøre.
??
mvh
Orla, som har endog meget svært ved at se det besværlige i at servicere en
CB500 med vand.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Hekto (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-11-06 15:55 |
|
> Hekto skrev i meddelelsen ...
>
>> Det er bare lettere at have med en luftkølet
>> at gøre.
>
> ??
>
> mvh
> Orla, som har endog meget svært ved at se det besværlige i at
> servicere en CB500 med vand.
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
Så sandt, så sandt! ... men hvem gider også det ... heller??? Min
lille indskrænkede verden omfatter jo slet ikke den slags.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!
| |
Armand (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-11-06 16:40 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Hekto skrev i meddelelsen ...
>
>> Det er bare lettere at have med en luftkølet
>> at gøre.
>
> ??
>
Hekto har bare svært ved at vænne sig til tanken om ikke at kunne sidde
inde ved køkkenbordet og stille ventiler på de let aftagelige
Pantah-topstykker
Forøvrigt ikke et argument der følger f.eks. GS500'eren!
--
Armand.
| |
Hekto (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-11-06 17:40 |
|
> Hekto har bare svært ved at vænne sig til tanken om ikke at kunne
> sidde inde ved køkkenbordet og stille ventiler på de let aftagelige
> Pantah-topstykker
> Forøvrigt ikke et argument der følger f.eks. GS500'eren!
Det er nemlig rigtigt!
Løsne remstrammeren, af med remmen, fjerne 2 x 4 møtrikker ... skulle
man så også først have besvær med at tømme vandet af????
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!
| |
Jes Vestervang (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 05-11-06 15:59 |
|
Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:
> Derfor mener jeg at det sådan set er ligegyldigt om det er luft
> eller vand, til normale forhold.
For os der kører 15k km om året ville det være temmeligt irriterende
og møgdyrt at skulle skifte motor hvert 4-5. år. Så er det da meget
nemmere med en ordentlig konstruktion, som bare kører og kører. Det er
jo heller ikke fordi vandkølingen komplicerer maskineriet særligt
meget når det kommer til stykket.
> Det er bare lettere at have med en luftkølet at gøre. De er heller
> ikke så uskønne som en vandkølet der ligner et slagteoffer med alle
> tarmene væltende ud!
Motorer kan laves grimme og smukke, hvadenten det er med luft- eller
vandkøling. Suzukis luftkølede motorer er da f.eks. ikke just kønnere
end den gennemsnitlige vandkølede motor. Fazerens er synes jeg
ligefrem er køn
< http://www.fasttrackmotorcycles.co.uk/sales/600FAZER0.jpg>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Hekto (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-11-06 16:33 |
|
>
> For os der kører 15k km om året ville det være temmeligt irriterende
> og møgdyrt at skulle skifte motor hvert 4-5. år. Så er det da meget
> nemmere med en ordentlig konstruktion, som bare kører og kører. Det
> er jo heller ikke fordi vandkølingen komplicerer maskineriet særligt
> meget når det kommer til stykket.
>
> Motorer kan laves grimme og smukke, hvadenten det er med luft- eller
> vandkøling. Suzukis luftkølede motorer er da f.eks. ikke just kønnere
> end den gennemsnitlige vandkølede motor. Fazerens er synes jeg
> ligefrem er køn
> < http://www.fasttrackmotorcycles.co.uk/sales/600FAZER0.jpg>
Det skal da også være ringe hvis ikke den holder længere. Det eneste
problem jeg lige kan se er olietemperaturen, der måske ikke er så
reguleret, samt ved kø-kørsel.
Vandkøling er da OK, og giver da drifts- og levetidsmæssige fordele;
men for en alm. dansk gennemsnitsmotorcykel?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!
| |
LasseChristensen (05-11-2006)
| Kommentar Fra : LasseChristensen |
Dato : 05-11-06 19:51 |
|
Hekto skrev:
>>
>> For os der kører 15k km om året ville det være temmeligt irriterende
>> og møgdyrt at skulle skifte motor hvert 4-5. år. Så er det da meget
>> nemmere med en ordentlig konstruktion, som bare kører og kører. Det er
>> jo heller ikke fordi vandkølingen komplicerer maskineriet særligt
>> meget når det kommer til stykket.
>>
>> Motorer kan laves grimme og smukke, hvadenten det er med luft- eller
>> vandkøling. Suzukis luftkølede motorer er da f.eks. ikke just kønnere
>> end den gennemsnitlige vandkølede motor. Fazerens er synes jeg
>> ligefrem er køn
>> < http://www.fasttrackmotorcycles.co.uk/sales/600FAZER0.jpg>
>
> Det skal da også være ringe hvis ikke den holder længere. Det eneste
> problem jeg lige kan se er olietemperaturen, der måske ikke er så
> reguleret, samt ved kø-kørsel.
>
> Vandkøling er da OK, og giver da drifts- og levetidsmæssige fordele; men
> for en alm. dansk gennemsnitsmotorcykel?
>
Luftkølede har den fordel at de er mere simple, og at der er langt færre
dele som kan gå i stykker, hvilket må siges at være en fordel.
| |
Jes Vestervang (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 05-11-06 18:24 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Hekto har bare svært ved at vænne sig til tanken om ikke at kunne
> sidde inde ved køkkenbordet og stille ventiler på de let aftagelige
> Pantah-topstykker
Tjah, til gengæld var ventilerne på Fazeren stadig indenfor
tolerancerne ved 75k km uden justering Et par stykker var lige på
kanten, men det var de også 30k km tidligere uden at have ændret sig
væsentligt i mellemtiden.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Hekto (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-11-06 18:40 |
|
> Tjah, til gengæld var ventilerne på Fazeren stadig indenfor
> tolerancerne ved 75k km uden justering Et par stykker var lige på
> kanten, men det var de også 30k km tidligere uden at have ændret sig
> væsentligt i mellemtiden.
Til gengæld for hvad?
Jeg nøjes som regel også med bare at kontrollere dem. Skulle de være
lidt ude af justering, er det oftest bare de små halvmåner der holder
ventilerne der er banket en smule flade.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!
| |
Jes Vestervang (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 05-11-06 18:48 |
|
Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:
>> Tjah, til gengæld var ventilerne på Fazeren stadig indenfor
>> tolerancerne ved 75k km uden justering Et par stykker var lige
>> på kanten, men det var de også 30k km tidligere uden at have ændret
>> sig væsentligt i mellemtiden.
>
> Til gengæld for hvad?
At det ikke er så let at justere ventiler på Fazeren. Derudover skal
de også kun kontrolleres for hver 42k km.
> Jeg nøjes som regel også med bare at kontrollere dem. Skulle de være
> lidt ude af justering, er det oftest bare de små halvmåner der
> holder ventilerne der er banket en smule flade.
Ok
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Jes Vestervang (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 05-11-06 20:38 |
|
LasseChristensen <FJERNlassenc@gmail.com> writes:
> Luftkølede har den fordel at de er mere simple, og at der er langt
> færre dele som kan gå i stykker, hvilket må siges at være en fordel.
"Langt færre dele"? Det drejer sig jo altså kun om en pumpe, en køler,
en termostat, nogle kanaler og nogle slanger, og det er altså meget
sjældent at de dele volder problemer. De få ekstra dele gør til
gengæld at resten af motoren lettes for meget termisk stress og ikke
har behøv for så store tolerancer hvilket nedsætter slitagen
væsentligt, som andre også påpeger.
Selvfølgelig er der vandkølede motorer der holder meget ringe
(GSXR400) og luft(olie)kølede der holder længe (GSX1100F), men i
gennemsnit er jeg ret sikker på at de vandkølede vinder på
holdbarheden.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Harry Teicher (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 05-11-06 21:14 |
| | |
CL (06-11-2006)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 06-11-06 06:01 |
| | |
Hekto (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 06-11-06 11:34 |
|
CL formulated on mandag :
> Har du læst artiklerne ? jeg skimmede dem lige
> og kunne læse at alle var blevet renoveret flere gange.
> Så hvis du mener at en motor er holdbar,( uanset hvor mange gang
> den er blevet renoveret),bare den har kørt langt.
> Så vil jeg postaa at alle motorer er holdbare.
Man skal nok også skele lidt til brugen. Hvis
ikke det er med race for øje, kan det være meget
art at 'dyret' er simpelt at gå til. Især hvis
man holder meget langt fra nye forsyninger af
vand og kølervæske.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Torben Scheel (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-11-06 09:29 |
|
Harry Teicher wrote:
> Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
>
Den har kogt - hvorfor tror du ellers den er i gasform
--
vh
Torben - 2 * gaskøling, 2 * vædskekøling
| |
Jes Vestervang (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 05-11-06 22:39 |
|
"Harry Teicher" <harry_teicher@yahoo.com> writes:
> Jes Vestervang skrev:
>
>> Selvfølgelig er der vandkølede motorer der holder meget ringe
>> (GSXR400) og luft(olie)kølede der holder længe (GSX1100F), men i
>> gennemsnit er jeg ret sikker på at de vandkølede vinder på
>> holdbarheden.
>
> Enige - skal formentlig have en vandkølet KLR650 som næste cykel,
> men ville bare nævne XT serien som luftkølede motore som kan holde:
>
> 270.000km.... 200.000km.... 200.000km.... 260.000km
Det er da egentlig ganske imponerende, såfremt det er uden
stempelskift. Men er der ikke noget med at de har problemer med at
tandhjulene til de høje gear ødelægges ret hurtigt? Det er måske kun
hvis de bliver kørt med for lave rpm i de høje gear :-/
> mvh Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
Pjat, det er bare at spørgsmål om at få det i væskefase og så opvarme
det lidt eller lade det udvide sig
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Ukendt (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-11-06 10:12 |
|
Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote in
news:87odrld15t.fsf@gmail.com:
> "Harry Teicher" <harry_teicher@yahoo.com> writes:
>
>> Jes Vestervang skrev:
>>
>>> Selvfølgelig er der vandkølede motorer der holder meget ringe
>>> (GSXR400) og luft(olie)kølede der holder længe (GSX1100F), men i
>>> gennemsnit er jeg ret sikker på at de vandkølede vinder på
>>> holdbarheden.
>>
>> Enige - skal formentlig have en vandkølet KLR650 som næste cykel,
>> men ville bare nævne XT serien som luftkølede motore som kan holde:
>>
>> 270.000km.... 200.000km.... 200.000km.... 260.000km
>
> Det er da egentlig ganske imponerende, såfremt det er uden
> stempelskift. Men er der ikke noget med at de har problemer med at
> tandhjulene til de høje gear ødelægges ret hurtigt? Det er måske kun
> hvis de bliver kørt med for lave rpm i de høje gear :-/
>
>> mvh Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
>
> Pjat, det er bare at spørgsmål om at få det i væskefase og så opvarme
> det lidt eller lade det udvide sig
Maskiner fra før ´88, havde problemer med smøring af 5. gearet. Efter
´88 har de ændret smøresystem, og vist en større oliepumpe. Langt de
fleste XT´er holder under 100.000, inden de er modne til nyt stempel.
| |
Asger (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Asger |
Dato : 06-11-06 02:52 |
|
Armand wrote:
> >
> > I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
> > til touring og længere ture, de små grimme
> > kold-starter, og daglidagens byture vil
> > blive løst af en mindre tæske-maskine
>
> Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
> hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet
> motor egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere
> dagligdags ture!
Nae, hov - du kan ikke sige at en luftkoelet motor ikke koeler naar den
holder stille. Luftkoelingen virker ogsaa selvom du holder stille, blot
ikke saa effektivt. Ideen med lamellerne paa motoren er jo netop at
bortlede varmen, og det sker ogsaa uden fartvind.
Asger
| |
Armand (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-11-06 18:01 |
|
Asger skrev:
> Armand wrote:
>
>>> I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
>>> til touring og længere ture, de små grimme
>>> kold-starter, og daglidagens byture vil
>>> blive løst af en mindre tæske-maskine
>> Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
>> hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet
>> motor egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere
>> dagligdags ture!
>
> Nae, hov - du kan ikke sige at en luftkoelet motor ikke koeler naar den
> holder stille. Luftkoelingen virker ogsaa selvom du holder stille, blot
> ikke saa effektivt. Ideen med lamellerne paa motoren er jo netop at
> bortlede varmen, og det sker ogsaa uden fartvind.
>
Det er såmænd rigtigt nok; men pointen var at kølingen for alvor sætter
ind, og helt uden regulering á termostat, idet man begynder at køre!
--
Armand.
| |
Harry Teicher (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 06-11-06 10:25 |
|
CL skrev:
> Har du læst artiklerne ?
Nej da, skulle man det!?
> Så hvis du mener at en motor er holdbar,( uanset hvor mange gang
> den er blevet renoveret),bare den har kørt langt.
> Så vil jeg postaa at alle motorer er holdbare.
Ja! Præcist min pointe
| |
Harry Teicher (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 06-11-06 10:26 |
|
Torben Scheel skrev:
> Harry Teicher wrote:
> > Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
> >
>
> Den har kogt - hvorfor tror du ellers den er i gasform
>
Ha! Der blev jeg vist taget med bukserne nede....
Harry Teicher
XT600 (kølet med iltdamp?)
| |
Torben Scheel (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-11-06 10:55 |
|
Harry Teicher wrote:
> Torben Scheel skrev:
>> Harry Teicher wrote:
>>> Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
>>>
>> Den har kogt - hvorfor tror du ellers den er i gasform
>>
>
> Ha! Der blev jeg vist taget med bukserne nede....
>
> Harry Teicher
> XT600 (kølet med iltdamp?)
>
Pas på med kørsel i sverige - der er det 21% syrekøling. Det meste af
resten er Nitrogen
--
vh
Torben
| |
Jim Andersen (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 06-11-06 11:16 |
|
Henrik Mahler wrote:
> I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
> jeg overvejede en vandkølet model,
Holdbarhed: Det ville jeg ikke skænke en tanke.
Jeg købte en vandkølet kawa er-5 istedet for en gs 500. Men det var pga
siddestillingen. gs'en var lidt for lille til mig.
Jeg synes en vandkølet ser pænere ud, og den lyddæmper vel også raslerierne
en smule.
En luftkølet er til gengæld billigere og nemmere at have med at gøre ved
service.
Du skal ikke købe en gs 500 uden at have prøvet en er-5.
Og du har vel læst sammenligningen af de tre (gs, cb, er) i Bike årgang 2000
?
/jim
| |
Henrik Mahler (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Mahler |
Dato : 06-11-06 16:38 |
|
Tak for alle svarende:
Nej jeg har ikke læst testen, hvilket nummer af
årg 2000 taler vi om ? kan jeg mon låne det på
hovedbiblioteket i kbh ?
Hvad var konklussionen sådan super-kort ?
Der er en del meget tunge grunde til at jeg vil
ha en GS´er ud over prisen, det handler om at jeg
faktisk syntes DEN er pænest , en klassiker,
hele ebay flyder med reservedele og billige slid-
dele, sådan vil det blive ved da modelle er SÅ
gennemprøvet og populær i både DK, tykland m.fl,
ønsker mig på sigt en god "hjemmeskruer-maskine"
har allerede værkstedsmanual, (dog vil jeg holde
service første 24 mdr)
Herudover er jeg ved at få fikset en anhænger-
løsning, som jeg kan få fordelagtigt til denne.
Importøren skriver at ER-5 skulle være specielt
benzin-økonomisk, er det noget du kender til ?
MVH Henrik
Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev:
>Henrik Mahler wrote:
>> I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
>> jeg overvejede en vandkølet model,
>
>Holdbarhed: Det ville jeg ikke skænke en tanke.
>
>Jeg købte en vandkølet kawa er-5
>istedet for en gs 500. Men det var pga
>siddestillingen. gs'en var lidt for
>lille til mig.
>
>Jeg synes en vandkølet ser pænere ud,
>og den lyddæmper vel også raslerierne
>en smule.
>
>En luftkølet er til gengæld billigere
>og nemmere at have med at gøre ved
>service.
>
>Du skal ikke købe en gs 500 uden at
>have prøvet en er-5.
>
>Og du har vel læst sammenligningen af
>de tre (gs, cb, er) i Bike årgang 2000
>?
>
>/jim
| |
Jim Andersen (07-11-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 07-11-06 09:22 |
|
Henrik Mahler wrote:
> Nej jeg har ikke læst testen, hvilket nummer af
> årg 2000 taler vi om ? kan jeg mon låne det på
> hovedbiblioteket i kbh ?
Jeg bestilte det via bibliotek.dk og så kom det til mit lokale bib en måneds
tid efter.
Når det er gamle numre får du en hel årgang. Indbundet i hardback.
>
> Hvad var konklussionen sådan super-kort ?
GS billigst og "dårligst". ER lidt dyrere men meget bedre. CB lidt bedre end
ER, men du betaler også for det.
> Der er en del meget tunge grunde til at jeg vil
> ha en GS´er ud over prisen, det handler om at jeg
> faktisk syntes DEN er pænest , en klassiker,
> hele ebay flyder med reservedele og billige slid-
> dele, sådan vil det blive ved da modelle er SÅ
> gennemprøvet og populær i både DK, tykland m.fl,
Der er også en hel del ER-5 i tyskland.
> Importøren skriver at ER-5 skulle være specielt
> benzin-økonomisk, er det noget du kender til ?
Næ. GS'en går længere på literen. Den har jo også den mindste motor. Og
laveste vægt.
rolig landevej 20.8, ER 18.9, cb 19.6
sport 16,5, 15,3 , 16,6
/jim
| |
Jim Andersen (07-11-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 07-11-06 10:23 |
|
Jim Andersen wrote:
> Henrik Mahler wrote:
>> Nej jeg har ikke læst testen, hvilket nummer af
>> årg 2000 taler vi om ? kan jeg mon låne det på
>> hovedbiblioteket i kbh ?
Du kan osse lige sende mig en mail ved at nærlæse i min adresse.
/jim
| |
Henrik Nielsen (07-11-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 07-11-06 21:01 |
|
"skal man vel ik forvente at en MC holder 200-300.000 km"
Hmmm. Jeg kan da godt nævne et par stykker... Kender CBR1100 med over 200kkm
og en VFR som nærmer sig de 300kkm har jeg da læst om. For slet ikke at tale
om Rolf Skovløkkes Suzuki...
--
Mvh.
Henrik
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
|
|